رواية طفلة الأسد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم مروة مرزوق
رواية طفلة الأسد الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم مروة مرزوق
رواية طفلة الأسد البارت الثالث والعشرون
رواية طفلة الأسد الجزء الثالث والعشرون
رواية طفلة الأسد الحلقة الثالثة والعشرون
أسد ونسمه ومراد وفرح عملوا زي ما الشرقاوي أمرهم وجهزوا كل حاجة
نسمه……… كدا كل حاجة خلصت
فرح بتفكير……………. تفتكروا سلمي هتتقبل اللي بيحصل دا
نسمه بتهنيده……… مش عارفه يا فرح كل حاجة جات بسرعة ودلوقتي بقت حور موجوده مش عارفه سلمي هتتقبل حور ولا لااه وحتى مش عارفين اذا كانت هتتقبل ماجد والحقيقه دي أنا دماغي بدأ يو*جعني بجد
فرح بحزن على حال سلمي………. الحب يعمل اكتر من كدا بس انا متأكده ان ماجد هيقدر يساعد سلمي وينسيها الو*جع
مراد……….. انا مع فرح الحب باين في عيون ماجد ناحيه سلمي وهو اكيد هيرجع يفرح قلبها تاني
نسمه…….. يا رب بجد سلمي طيبه وتستاهل كل خير وحد يحبها بجد
أسد…………. الخو*ف دلوقتي من علاقة ماجد و فؤاد يا ترا ماجد هيعمل ايه بعد ما عرف بحب سلمي لفؤاد
نسمه بخوف………… أسد هما ممكن يا*ذوا بعض
أسد بابتسامة ريحتها…….لا متخافيش احنا هنا موجودين هنصلح كل حاجة
نسمه بدموع…….. أسد انا خايفه من اللي جاي مش عارفه قلبي واجعني كدا ليه
أسد……. اهدي يا حبيبتي متخافيش من أي حاجة طول مانا جنبك تمام
نسمه هزت راسها بمعنى ماشي
فرح بمرح……………طب انا هعمل ايه دلوقتي بقي
مراد باستغراب………… مش فاهم قصدك ايه
فرح بضحك………البنت حور دي انا بقيت اخاف منها
نسمه بضحك……. وأخيراً جيت اللي تخوف فرح وأخيراً دا احنا هنشوف مواهب والكل ضحك
محمود بغضب……… صعب اقدر اتحمل أشوفهم مبسوطين فوزيييييييي
فوزي…….. أمرك يا باشا
محمود بشر……. تسافر على شرم الشيخ وتخــ…ــطتف مرات أسد الشرقاوي فااااهم عايزها تكون قدامي خلال ٢٤ ساعة خلاص طفح الكيل من دا كله وجه الوقت اننا نشتغل اتحرك يلااااااااااا
فوزي بخوف…….. تحت امرك يا باشا ومشي
محمود بغضب وشر………… خلاص لازم اخلص دا كله هطلع القديم والجديد عليك يا أسد كل واحد من عيلتك هيدفع تمن اللي أهله عملوه معايا و أولهم نسمه مراتك خلاص صاااااابر
جه شخص باين عليه الشـ…ــر من عيونه
صابر……. أمرك يا باشا
محمود بشر……….. فوزي لما يجي هيكون معاه بنت أنا عايز فديو حلو يتصور ليها وهي في حضنك وبعدها تبعته للرقم دا وتخــ…ـلص بعدها عليها بس خلي الفديو يظهر قديه انت بتعذبها فااااهم وبعدها بالوضع اللي كانت فيه معاك ابعتها للعنوان دا فااااهم
صابر بشر…….. أمرك يا باشا ودي لعبتي اوعدك الشغل هيعجبك وضحك بشـ…ــر
محمود بضحكة شريرة……….. خلينا نشوف بقى يا أسد هتعمل ايه لما تقابل دا كله وأخذ يضحك بشر
(أوعدك أن نها*يتك هتكون عبره لغيرك لأن الشــ…ــر عمره ما هينتصر على الخير)
تليفون محمود رن
محمود….. الو
كوثر بشر……. ازيك يا انكل محمود
محمود…… أهلا يا كوثر عامله ايه
كوثر……. أنا طالبه منك طلب
محمود….. خير
كوثر…… في بنت عايزاك تتــ…ــخلص منها لأنها خطفت حبيبي مني
محمود بملل…… طيب يا كوثر مين هي
كوثر بغضب……… اسمها نسمه مرات أسد الشرقاوي
محمود انصدم وابتسم بخبث
محمود…… طب انتي فين دلوقتي
كوثر……. في شرم ليه
محمود بخبث……… انزلي القاهرة ضروري طلبك هيتنفذ يا بنت الغالي بس بسرعة
كوثر بفرحة…… بجد حالا هنكون نازله القاهرة وقفلت مع محمود وابتسمت بشر
كوثر……. هترجع يا أسد ودا وعد مني هترجعلي وأنت ند*مان بس الصبر بس
وبدأت تجهز حاجاتها
انجي بدموع…… حور حبيبتي وحضنتها
حور وهي بتمسح دموع انجي
حور…… خلاص بقى بابا قالي إني مش هسيبك تاني وأنا مش راحة لمكان خالص يا جوجو
انجي ابتسمت لفؤاد ورجعت بصت لحور وكأن روحها رجعت ليها
الشرقاوي بضحك……. ايه مفيش حضن لجدو
حور اتحركت ناحيه الشرقاوي وبدأت تلف حواليه
حور…… امممم بص هو مش لايق عليك جدو خالص على فكره
الشرقاوي بضحك……… ليه بقى
حور ببراءه……. اصل شكلك حلو وعيونك حلوه اوي ومش باين عليك إنك جد صح 🥺🥺🥺
الشرقاوي كان مصدوم من حور وبيضحك من قلبه بجد
الشرقاوي بضحك……. صح صح طب أنا هتناديلي ايه
حور 🙂…………..ايه رأيك My hero
فرح بسخريه……. نعم يا اختي بقى جاسوري يتقال ليه My hero ليه بقى بقلك ايه هو جدو وخلاص
حور 😒😒……… ملكيش فيه انتي بتدخلي ليه يا وِ*حشه
فرح بغيظ………. قولتي ايه سمعيني تاني كدا
حور 🥺…….. بقول يا حلوه
الشرقاوي ضحك بشده على تلك الطفله المشاغبه
الشرقاوي بضحك……. وأنا موافق نادي عليا زي ما انتي عايزه يا ستي
حور🥺🥺…….. حور اسمي حور
فؤاد راح وشال حور وهي فرحة
فؤاد بضحك…… طب يلا علشان تنامي بقى الوقت اتأخر
حور🥺……… لا لسه عايزه أفضل شويه يا بابا
انجي بابتسامة……… حور لازم تنامي وترتاحي تمام
الشرقاوي……. يعني مش عايزه تشوفي اوضتك اللي اتجهزت ليكي
حور😴😴😴😴😴😴
وطلعوا انجي وفؤاد حور لاوضتها واتاكدوا إنها نامت فؤاد جه يطلع
انجي……. مستر فؤاد
فؤاد بابتسامة……. خير يا انجي ومش أنا قولت بلاش مستر أنا دلوقتي جوزك
انجي بهدوء…… احنا هنطلق امتى
فؤاد بصدمة…… نطلق
انجي………… ايوه حضرتك نسيت اتفاقنا أنا اتجوزتك علشان حور تفضل معايا لأني حبيتها بجد واعتبرتها بنتي وانت اتجوزتني علشان كنت مضطر لكد مش برضاك ودلوقتي حور بقت معايا وانت حققت هدفك فأنا بسأل هنطلق امتى
فؤاد بهدوء……. مش دلوقتي لحد لما سلمي تنساني وتكمل حياتها الجواز دا هيفضل موجود ولما سلمي تتقبل اللي حصل وتتقبل ماجد في حياتها صدقني أنا وقتها هحررك بنفسي من الارتباط دا، قال كدا وسابها وطلع
انجي اتنهدت وبصت لحور اللي كانت نايمه زي الملاك ومش حاسة بحاجة
انجي با*ست خدها وغطتها كويس و طلعت برا
فؤاد أول ما طلع من عند حور وانجي طلع على البحر
فؤاد بضيق……. أنا مالي مضايق كدا ليه أنا مش بحب انجي والجواز دا كان اتفاق مش أكتر ايه شكلي عايز ارجع انجر*ح من الحب تاني شكلي نسيت ساره لا كلهم زي بعض مستحيل احب لا وفضل باصص للبحر وبيحاول يتغلب على مشاعره اللي رافض يتقبلها خالص والاحساس اللي بيحسه تجاه انجي
سلمي رجعت مع ماجد بعد ما قضوا وقت حلو وهي داخله شافت فؤاد واقف وباصص للبحر
كانت هتروح ليه بس وقفت
سلمي بهدوء……. لازم اتخطاك يا فؤاد أنا دلوقتي على ذمت راجل غيرك حتى لو بحبك لازم انسى الحب دا واعيش حياتي واتوجهت لاوضتها علشان ترتاح
ماجد شاف فؤاد واقف راح ليه
مراد بصدمة…….. ماجد رايح لفؤاد
أسد……… ربنا يستر
معتز بخوف………. أنا مش مطمن ليه مش عارف
أسد…… خلينا نروح ليهم
مراد….. معاك حق يلا وراح الشباب ليهم
ماجد بهدوء…… فؤاد
فؤاد بص لماجد اللي معرفش يحدد هو دلوقتي بيحس بأيه
فؤاد……. ماجد أنا
ماجد……………….سبني اتكلم الأول لو سمحت
الشباب وصلوا و وقفوا يشوفوا ايه اللي هيحصل
ماجد خاد نفس عميق واتكلم………….أنا مش هقلك ايه اللي حصل أو الزاي سلمي حبيتك او هعا*تبك ولا حتى هضر*بك لأني عارف ان الحب مش بأيد اي حد خالص سلمي حبيتك ودا مش ذ*نبك ولا ذ*نبها لأن احنا مش بنعرف امتى الحب بيجي لينا وانت محبتهاش لأن انت بتعتبرها أختك دا غير إنك بتحب انجي، أنا بتمنى أن اللي حصل دا ميأثرش على علاقتنا وعلى صداقتنا يا صاحبي
فؤاد حضن ماجد والشباب كانوا مبسوطين من اللي ماجد عمله ومن تفكيره دا
فؤاد بابتسامه…………. عمري ما هقطع علاقتي بيك يا ماجد لإنك صديق لا يقدر باي تمن خالص وأنا اللي بتمنى إن علاقتنا تفضل مستمر مع صداقة أقوى
ماجد ابتسم لفؤاد و سابه و طلع اوضته وكل واحد طلع اوضته إلا فؤاد فضل باصص للبحر وبيفكر بمصير حور بعد طلاقه من انجي وهي هتفضل مع مين
_جرا ايه يا عم أنت
فؤاد باستغراب…….. افندم مين حضرتك
قرب الشخص دا من فؤاد وراح اتكلم معاه
هو…….. أنا اللي كلي جر*وح تصدق دي
فؤاد كان بيبصله بنظرات استغراب
هو بضحك…… خلاص اهدي أنا اسمي حازم الشرقاوي اخو ماجد الشرقاوي
فؤاد…… حازم اخو ماجد
حازم…….. ايوه المهم أنا شايفك مهموم كدا ليه تقدر تحكي ليا
فؤاد رجع بص للبحر………….مش عارف في حاجات حصلت غيرت حياتي ١٨٠ درجه في يوم وليله اكتشف ان عندي عيله كبيره وبعدها اكتشف ان الشخص اللي قــ…ــتل ابويا عايش حياته ولا اكنه حَرم عيله من السند بتاعها وتيظهر ليا مشكله ان بنت عمي اللي بعتبرها اختي طلعت بتحبني بس انا مش ببادلها نفس الشعور وفي خلال لحظات اكون متجوز من واحده لسه عارفها قريب من شهرين بس في حاجة بتشدني ليها مش عارف هي ايه ودلوقتي بقى عندي بنت زي القمر ومش عارف لما نطلق أنا والواحده دي ايه مصير الطفله اللي اتعودة علينا وخايف إن بسبب اني رفضت بنت عمي اخويا يعذ*ب اختي او معاملته تتغير معاها هو متجوزها ،مشا*كل كتيره وحلول قليله حياتي بقت فو*ضى كبيره بحاول ارتبها كل ما اجي ارتب حاجة تظهر حاجة تانيه تعقدها اكتر ساعات بحــ…ـسد البحر على الرغم من كل الأمواج اللي فيه واللي بيحصل ليه إلا انه مش بيحصل ليه حاجة
حازم بهدوء……….هساعدك أولا انت قولت إنك اكتشفت إنك عندك عيله كبيره وانت مكنتش عارف بس دلوقتي هل يا ترى انت حاسس إنك مش قادر تتاقلم معاهم
فؤاد بهدوء…… لا بالعكس أنا حبيت العيله دي جدا
حازم…… ادي أول مشكله وانحلت نجي للمشكله التانيه انت قولت ان الشخص اللي قـ…ــتل أبوك عايش حياته عادي حتى إذا كان عايش حياته عادي بس يا ترا لو وقته خلص وراح قابل ربنا هل اللي عمله دا هيعدي لا ربنا اسمه العادل، كل إنسان هيجي وقته ويتحاسب علي اللي عمله سواء كان خير أو شر فاتاكد ان حق أبوك ربنا هيجيبه نيجي للمشكله التالته حكايه بنت عمك بص هو الحب مش بالا*جبار خالص هي حبيتك بس انت لا صارحها وقولها إنك بتعتبرها زي أختك هي صح هتتا*لم من الحقيقة دي بس دا افضل ليها بدل ما تبني أحلام على ال لا شي وبالنسبه لاخوها هل ياترى هو بيحب أختك
فؤاد……. ايوه
حازم……. يبقى مش هيظـ…ــلهما معاه واعرف اللي بيحب حد مش بيقدر يظــ…ــلمه أو يا*ذيه ،نيجي بقى للمشكله الأخيره البنت اللي انت اتجوزتها من نظرتي ليك أنا أقدر أقول إنك مش من النوع اللي بينجبر على حاجة خالص
فؤاد بص ليه بترقب
حازم………انت قولت إنك حاسس باحساس غريب لما تكون معاك هل يا ترا احساس بالسعاده
فؤاد افتكر انجي ولما تكون معاه بيضحك من قلبه أبتسم
حازم شاف ابتسامته كمل………. بتحس بالغيره والنا*ر جواك لو شوفت حد بيقرب ليها
فؤاد افتكر لما روبن حاول يكلم انجي والزاي كان بيبصلها وافتكر لما عرف ان ابن عمها ولا خالها دا كان متقدم ليها عروقه ظهرت وبدأ يغضب
حازم ابتسم…………. لو حسيت بدأ كله احب اقلك إنك حبيت يا باشا و انت اتعديت المرحله دي ودخلت مرحلة العشق
فؤاد………. جربت مره إنك تنجر*ح من الحب وتكون خايف إنك تحب وترجع تنجر*ح تاني من الحب
حازم بهدوء……… لو انت انجر*حت من الحب فاللي هيداوي الو*جع دا حب تاني حب يكون بصدق شخص تحس معاه أن الدينا احلى شخص تحس إنك لو اتكلمت معاه وفضفت على اللي جواك هتكون متأكد انه بئر أسرار ليك شخص كل ما تشوفه هتحس ان يومك اكتمل خلاص اللي يداوي و*جع الحب هو حب
فؤاد…….. وانت تعرف الزاي اذا دا كان حب او إعجاب
حازم……. بص هي الطريقه دي ممكن تكون وجدت في المسلسلات والأفلام بس ديما بتنفع غمض عيونك، غمض يلا
فؤاد غمض عيونه
حازم…….. شايف ايه اسأل قلبك وهو اللي هيجاوب على سؤالك اذا كان دا حب ولا إعجاب وتركه وطلع على غرفته اللي اتحجزت باسمه علشان ينام ويرتاح
فؤاد….. بدأ يشوف وش انجي قدامه وابتسم وفتح عيونه
فؤاد بابتسامة……….. فعلا أنا حبيتك يا انجي فعلا وقال بأعلى صوت بحببببببببببببببببببببببببببك
حازم دخل اوضته وجه ينام افتكر حاجة وابتسم
حازم بابتسامة…………. خلاص بكره هتقدم ليكي قدام الكل يا انجي وهعترف بحبي ليكي وغمض عيونه ونام وكل واحده نام في اللي نام وهو سعيد وفي اللي بيحاول يهرب من واقع ومن أ*لم حاسس بيه وفي اللي مخطط لحاجة لبكره
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية طفلة الأسد)