روايات

رواية حماتي دمرت حياتي الفصل الرابع 4 بقلم دودا حوده

رواية حماتي دمرت حياتي الفصل الرابع 4 بقلم دودا حوده

رواية حماتي دمرت حياتي البارت الرابع

رواية حماتي دمرت حياتي الجزء الرابع

حماتي دمرت حياتي
حماتي دمرت حياتي

رواية حماتي دمرت حياتي الحلقة الرابعة

ايه
حرام بقي انا عامله اقول معلش اصبري انما
اللي بيحصل فيا ده كتير انا بنت ناس والله
بسنت
الحقي يا ماما علشان تعرفي انها مياه من تحت
تبن شوفتي البت بقي صوتها عامل ازاي
دلوقتي الله يرحم زمان اول لما جيت البيت مكنش ليها صوت
حماتي
يالهوي انا اللي جبت عقربه في بيتي انتي
نستي نفسك ولا اي يا بت احنا جبناكي
من الشارع وجوزناكي جوزاه عمرك ما كنتي
تحلمي بيها
ايه
انا مكنتش عايزه جوزاه ابنك دي انا كنت عايزه
امشي وانتي علشان مصلحتك جوزتني ابنك
مش عطف منك يعني
بسنت

 

 

هما كده الناس الواطيه يا ماما اول لما
تديها صوبعاك تروح تاكل دراعك قومي
يابت الكلمه هنا كلمه ح
حماتي والكل لازم يسمع كلامها الا والله
العظيم زي ما جوزتك رؤوف قادره تخلي
يطلقك انهارده
ايه
معقول انتي ممكن تعمل فيا كده انا والله
العظيم من يوم ما دخلت البيت ده ومافيش
في قلبي إلا كل حب ليكي
حماتي
ايوه يابت مثلي مثلي فكراني رؤوف هصدق.
ولا اي السلم ده عايزه يلمع وكمان عايزكي
تعملي اكل علشان الهانم اللي راحت تولد
دي هي كمان
بسنت
لا يا ماما انا هعمل معاكي الاكل بس عايزها
هي تطلع تروق الشقه عندي اه احنا نضمن
نظافتها في الاكل ولا اي

 

 

ايه
شكرا ليكي وطبعا علشان مش عايزه مشاكل
من اول يوم جواز روحت مسحت السلم
وبعدها طلعت شقه بسنت اروقها وفي الوقت
ده جت ليلي من المستشفي
حماتي
ها جبتي الولد المره دي ولا بنت برضه
ليلي
كله بتاع ربنا يا ماما وهو مش عايز يديني الواد
هعمل اي يعني
حماتي
هههههههههههه ياريت نبطل خلفه بقي
ابني خلاص مش عارفه هيجيب ليكي فلوس
منين لكل ده يا حبيبتي
فؤاد
خلاص يا امي ليلي جايه تعبانه ومش قادره
لاي كلام وفي الوقت ده حماتي قالت
حماتي

 

 

اه يا قلبي انت بتزعق ليا يا فؤاد علشان خاطر
مراتك اخس عليك هو انا يابني كنت قولت
اي ده انا خايفه عليك يا ضنايا
يحيي
بس مش عايزه اقولك يا ماما البنت حلوه اوي
وشعرها تقيل اوي
بسنت
اخرس انت بقولك يا حماتي متخليهاش تطلع
شقتها اه انتي مش عارفه لو امها جت ممكن
تاخد اي من الشقه وهي ماشيه
حماتي
ادخلي ريحي يا حبيبتي في اوضتي هنا احسن
ما تطلعي السلم وانتي تعبانه وربنا يقومك بالسلامه
ليلي
مش هينفع يا ماما علشان طبعا مين اللي
هيقدر يعمل ليا الحاجه ماما جايه في الطريق
وهي قاعده معايا اليومين دول
حماتي
امك وليه امك يا حبيبتي هو احنا مش قادرين
ولا اي

 

 

رؤوف
خالص بقي يا امي عدي اليوم علي خير وفي
الوقت ده نزلت من شقه بسنت
رؤوف
اي ده انتي كنتي فين واي منظرك ده يا ايه
بسنت
ابدا انا كنت بعمل الاكل وهي بتروق البيت
ده عدل ربنا وفي الوقت ده رؤوف قالي وهو
متعصب
رؤوف
ادخلي الاوضه جوا يا ايه وانا جاي وراكي وبعدها
انا دخلت الأوضه وكنت عامله اعيط ولقيت
رؤوف دخل ورايا
رؤوف
هو انا ممكن افهم يا ايه بقى ايه منظرك ده كنت فين بالضبط يعني ايه تطلعي تروقي شقه ليلى
ايه
انا ما كنتش في شقه ليلى انا كنت في شقه بسنت هي قالت لماما ان هي هتعمل اكل وعايزاني انا اروق الشقه وانا محبتش يكون في مشاكل بيني وبين مامتك من اولها كده
رؤوف
ايه انت اللي بتروقي بسنت ليه ان شاء الله في الوقت ده خرج من الاوضه وهو متعصب جدا وكانت مامته قاعده في الصاله
الام
ايه مالك يا حبيب امك خارج بتنرفز ليه كده اوعى تكون بتيجي عملت معاك حاجه تزعلك اقسم بالله اقوم ما اسود عيشتها
رؤوف

 

 

ممكن افهم يا ماما ليه ايه روقت بسنت ليه بسنت مش عارفه تروق شقتها ولا اي
حماتي
اسمع يا واد انت انا كلامي كان واضح معاك من البدايه ان البنت دي هتفضل هنا زي الاول مش معنى انك كتبت عليها ولا اتجوزتها تكون ست البيت انت فاهم ولا لا انا بحبك اه يا رؤوف بس ما اتخلنيش اقلب عليك
رؤوف
هو معني أن بقول تعملك انتي بس اللي هي
عايزه تقولي كده يا امي انا مش عايز احس
ان قليل قدام اخواتي واللي انتي بتعملي ده
بتقلي مني قدامهم والله
حماتي
رؤوف ادخل اوضتك احسن أنا مش عايزه اي
كلام خليني باللي انا فيه دلوقتي كفايه اوي
مرات اخوك التانيه عليا
.رؤوف
انا عارف لا امي والله إن مش هعرف اخد
معاكي اي حق خالص ودخل رؤوف الاوضه
وفي شقه بسنت
بسنت
اسمع يا يحيى انا عايزه اخلف واجيب والولد
كمان اه

 

 

يحيي
حلو اوي الفكره دي يا حبيبتي خالص خلفي
بس مش انتي كنتي قايله مش عايزه عيال
بسنت
غيرت راي والمفروض انك تكون فرحان اصلا
علشان هتكون اب
يحيي
برحتك يا حبيبتي بس عايز اقولك حاجه الحمل
هيبوظ جسمك اوي بس طلما عايزه برحتك
بسنت
انا غلطه عمري الوحيده اللي عملتها ان اتتجوزك
يا راجل انت اتغير بقي انت تعبت نفسيتي خالص
يحيي حاضر هتغير اهو وفي الوقت ده الباب خبط
وفتح يحيي مين رؤوف تعالي يا حبيبي
رؤوف
انا عايز بسنت دقيقه واحده وفي الوقت ده
بسنت خرجت وقالت
بسنت
مين العريس تعالي اتفضل خير يا رؤوف فيه اي
رؤوف
ابعدي عني وعن ايه احسن لك يا بسنت انت ما تعرفيش انا ممكن اعمل فيك ايه بطلي اللي انتي بتعمليه مع امي ده انت طول عمرك وانت في حالك وشقتك هنا ايه اللي حصل انك بقيتي كل شويه مهتمه انك تنزلي عند امي
بسنت

 

 

اخص عليك يا هو انا كنت عملت ايه يعني مامتك اللي حباه وجودي في البيت عندها وبعدين
يعني معرفش أن ده ممكن كان يزعلك
رؤوف
والله ولما تخلي مراتي تعملك شقتك ده اسمه
اي بقي انشاء الله
بسنت
اوعدك عمري ما هعمل حاجه تزعلك ثاني يا رؤوف طالما ده بيضايقك انا مش هعمله ثاني بس انا كنت فاكره ان احنا اخوات وعادي يعني لما تطلع تساعدني في الشقه شويه
رؤوف
اتمني كده عشان انا محطكيش في دماغي يا بسنت وفي الوقت ده نزل رؤوف وفي شقه
فؤاد
ليلي
فؤاد هو انت مش زعلان اللي انا جبت بنت برده
فؤاد
لا طبعا مش زعلان دي حاجه بتاعه ربنا بس اللي انا شايفه انك كفايه كده بقى احنا عندنا ثلاث بنات علشان نقدر نربيهم على الاقل انا يا ستي مش عايز الولد
ليلي
مامتك نفسها في الولد ولا نفسي اجيبه علشان خاطر تتغير معايا شويه
فؤاد
وانت كل اللي يهمك انا ولا وماما ما لكيش دعوه بماما يا ليلى خليك في حالك بس اللي انتي بتعمليه ده غلط
ليلي

 

 

اوعدك خلاص كفايه لحد كده علشان نقدر نربي بنات وفي الوقت ده انا كنت طالعه عندها
ايه
مساء الخير الف مبروك ربنا يتمملك على خير
والله فرحت ليكي اوي بسنت عملت
ليكي اكل وقولت اطلع الأكل
ليلي
مين اللي عملت الاكل بسنت ابدا عمري
ما اكل من أيدها والله ماما جايه في الطريق
وهتعمل ليا الاكل
فؤاد
معلش يا ايه بقى اخذنا منك رؤوف طول النهار وانتي كمان واقفه في المطبخ حقك علينا
ايه
ربنا يعلم انا بعز ليلى قد ايه وبعتبرها اختي لا طبعا مش متضايقه ربنا يكمل لها على خير وتفرحي ببنتكم يا رب انا لازم انزل علشان خاطر حماتي
ليلي
هنا كلام مع بعض بعدين يا ايه في اللي حصل النهارده مكانش ينفع تطلعي وتروقي بسنت خالص
ايه
انت بالسلامه بس وبعدين نتكلم وبعدها انا نزلت في الوقت ده فؤاد قال لها
فؤاد
ليلى ما لناش دعوه ما تدخليش نفسك في اي حوارات خليكي في حالك لو سمحت انا ما صدقت ماما بدات تتعامل معاكي كويس شويه

 

 

ليلي
يعني انت يرضيك اللي حصل ده اللي البنت عروسه وتكون بتروق شقه اللي اسمها بسنت دي انا نفسي افهم مامتك ليه ساكته على اللي بسنت بتعمل له ده
فؤاد
برده ما لناش دعوه جوزها حر يتكلم زي ما هو عايز انت ما لكيش دعوه وما تدخليش ممكن لو سمحت وبعدين هي مامتك تاخرت ليه كده
وفي الوقت حماتي كانت قاعده تحت
حماتي
اه بدل ما بقى عندي عقربه بقى عندي عقربتين ماشي يا ايه والله لاوريكي انت كمان والحربايه اللي فوق اللي جايبه لي امها دي كمان في البيت انا مش فاهمه وانا مبقاش ليا كلمه في البيت ده ولا ايه وفي الوقت ده رؤوف خرج من الاوضه
رؤوف
مالك يا ماما شكلك قاعده متضايقه ليه كده في حاجه حصلت ولا ايه
الام
تصدق اخوك من ساعه ما حماته وجت عنده مفكرش يقول لي تعالى يا ماما اقعدي معنا في شقتي فوق انا مش قادره اصدق وانتو ليه يا اولاد بتعملوا معايا كده ده انا بحبكم والله
رؤوف
والله واحنا بنحبك يا ست الكل هتلاقيه فرحان بنونه الجديده انا مش عايزك تزعلي بس ايه بتعمل الاكل وهناكل كلنا سوا ماشي

 

 

الام
اللي تشوفه يا حبيبي حاضر وعده شهر وبعدها نزل رؤوف الشغل في الوقت ده لقيت حماتي داخله الاوضه وبتقول ليا
حماتي
ما تقومي يا ايه هو انت هتفضلي نايمه للظهر ولا ايه قومي خلصي عشان نشوف الشغل اللي ورانا انا عايزه النهارده اطلعي السجاجيد فوق السطوح وامسح الشقه كلها
ايه
طب يا ماما انا عملت الكلام ده من يومين دي اعمله تاني
حماتي
دي حاجه حبيبتي اسمها نظافه اكيد انت ما تعرفيش عنها حاجه ما تقومي يا بنت في ايه وانا اتحايل عليكي ولا ايه
ايه
حاضر يا ماما هاعمل لك اللي انت عايزاه في الوقت ده انا قومت لسه هقف على رجلي ورحت اغمى عليا ما فقتش الا والدكتور عندي
الدكتور
الف مبروك المدام حامل كل دي اعراض حمل
بس هي ضعيفه اوي ولازم تتغذا وترتاح
حماتي
اي حامل ده ازاي دي متجوزه بقالها شهر بس
ممكن يحصل يا دكتور وفي الوقت ده ردت
ليلي وقالت

 

 

ليلي
اي يا حماتي الكلام اللي انتي بتقوليه ده ايوه طبعا ينفع يحصل ماشي يا دكتور متشكرين وداي ده خرجت مع الدكتور بره وكانت بسنت واقفه مش عايزه تتكلم
حماتي
ومين بقى انا هشوف شغل الشقه لما الهانم حامل وكمان ضعيفه ما تقدرش تعمل شغل البيت
ايه
هي دي مبروك يا حماتي المفروض انك تقوليها لي ده انا مرات ابنك برده واللي في بطني ده هيبقى ابن ابنك
بسنت
بنت ابنك وبكره تشوفي يا حبيبتي وفي الوقت
ده دخلت ليلي وقالت
ليلي
بنت بنت عادي يا حبيبتي المهم أن حصل
حمل عالطول وبالنسبه للخدمه يا حماتي
انا اخدم ايه عيوني والله يا ايه تستاهل كل خير ارتاحي انتي يا ايه وانا اعمل كل حاجه
حماتي
وانت ياللي لسه والده ما بقكيش شهر تعرفي تخدميني ازاي بعيالك دي كلها خليكي في حالك واخرجي بره دلوقتي
وفي الوقت ده خرجت بسنت وقالت لحماتي
بسنت
معلش يا ماما عايزاكي جوا في الاوضه دقيقه واحده وكانت ليلي وافقه في الصاله وقالت
ليلي

 

 

والله يا بسنت بتفكري في مصيبه ربنا يستر ويبعدنا عن شرك يا بعيده وفي الوقت ده رؤوف جه
ليلي
كويس جيت في وقتك وانت لسه هتصل بيك ايه تعبت جابه ليها الدكتور
رؤوف
ايه اللي حصل مالها ما انا كنت سايبها كويسه الصبح
ليلي
لا وانا مالي بقى ادخل ليها وهي تقولك ادخل لها هي كويسه الحمد لله وهو دخل ليا
الاوضه وفي الوقت ده بسنت كانت مع حماتي
في الأوضه وقالت ليها
بسنت
اسمعيني يا حماتي انا بحب رؤوف جدا والله زي اخويا بس انا بقول لك الحمل ده ما ينفعش يكمل البنت دي لو ربنا كرمها وجابت الولد ما تعرفيش هي تعمل معنا ايه
حماتي
طيب ما قلتش الكلام ده من اول ليه وكنا ادينا اي حاجه علشان ما تحملش هنعمل ايه دلوقتي بعد ما خلاص ما بقيت حامل ادينا اتدبسنا
بسنت
ولا ادبسناا ولا حاجه احنا هنسقطها

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية حماتي دمرت حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *