رواية صدفة غيرت حياتي الفصل الثاني 2 بقلم أسماء ابراهيم
رواية صدفة غيرت حياتي الفصل الثاني 2 بقلم أسماء ابراهيم
رواية صدفة غيرت حياتي البارت الثاني
رواية صدفة غيرت حياتي الجزء الثاني
رواية صدفة غيرت حياتي الحلقة الثانية
دخلت لبست و ظبط نفسي وخرجت.. دخلت عليهم وانا ببتسم.. رفعت عيني وكانت الصدمه..مراد..
*انتِ تعرفي مراد
اتوترت شويه ورديت.. اه دا مريض عندي و بيتعالج..
*قام وقف وقال.. مريض ازاي وماما قالت انه مسافر..
صُدفه.. والله حضرتك تقدر تيجي المستشفى من بكرا لان حاليا ممنوع الزيارة..
*تمام عن اذنكم..
صُدفه.. طب احنا متعرفناش..
اسمي عز.. ابقا تؤام مراد..
صُدفه.. اه تمام تقدر حضرتك تيجي الساعه 11 وهكون موجوده..
عز.. اسف بس لازم امشي..
صُدفه.. ولا يهمك اتفضل..
***********
وصل عز ونزل من العربيه قدام ڨيلا كبييره.. دخل وهو متعصب وقال.. انتِ كدابتي عليا ليا..
مامت عز.. انا كدبت في اي..
عز.. هتعملي نفسك مش عارفه يا ساميه هانم..
ساميه.. متقولي يا ابني في اي
عز.. متقوليش ابني دي انا مش ابنك طول عمرك انانيه وبتحبي نفسك وبس بقا اخويا مريض ومش عايزه تقوليلي لا و ضحكتي عليا و قولتي مسافر.. انتِ ام ازاي قوليلي انتِ ازاي كده تبقي سايبه ابنك مرمي في المستشفى وانتِ بتخرجي براحتك.. بقيت بقرف ابص في وشك ده لان بسببك حياتي ادمرت انا و اخويا..
ساميه بدموع.. عز استنا هفهمك والله استنا يا ابني..
سابها ومشي وطلع علي اوضته.. قاعد علي الارض ومسك صورة ولده.. سبتني ليه سبتني اعيش معاها لييه كنت خدني معاك انا عارف هي دمرتني و دمرت حياتي وحياة اخويا.. طول عمرها انانية حتي لما خطبت لا مراد جبتله وحدها شبها وحدها كان همها الفلوس.. بكرهاا اوووي و مستحيل اسامحها..
********
صُدفه.. ماما هو انا غلط لما قولتله ان اخوه في المستشفي..
مامت صُدفه.. لا يا حبيبتي دي مجرد صُدفه عشان يعرف حالت اخوه يمكن ربنا جعلك سبب انه يعرف..
صُدفه.. عارفه يا امي مراد كان رافض العلاج بس انا اقنعته انه يكمل علاج ادعيلي يا امي اكون قدها المره دي..
مامت صُدفه.. حبيبتي انتي دكتوره شاطره وعارفه بتعملي اي كويس و إن شاءلله هيقوم بالسلامه وتبقي اشطر دكتوره شافتها عنيه..
صُدفه.. متحرمش منك ابدا يا امي.. هقوم انام انا عشان الشغل..
مامت صُدفه.. نوم الهنا يا روحي..
******
تاني يوم قومت ولبست وانا كلي حماس.. فطرت مع ماما.. ونزلت المستشفى..
صُدفه.. صباح الخير يا سعاد..
سعاد الممرضه.. صباح النور يا دكتوره..
صُدفه.. حد سأل عليا..
سعاد.. اه في وحدها جوه سألت عنك.. ومشيت. قالت هترجع كمان ساعه..
صُدفه.. طب قالت هي مين..
سعاد.. لا..
صُدفه.. تمام اتفضلي انتي..
روحت الاوضه عند مراد.. كان لسه نايم كان شبه الاطفال برئ زايهم.. بقا معقوله حد يسب الروح الحلوه دي عشان شويه فلوس.. فتحت الشباك ودخلت الشمس.. كان بيفتح عين ويقفل عين كان شكله قمر اوووي ابو عيون بني ده.. فوقت من الوهم الا انا فيه علي صوته وهو بيقول..
مراد.. يا نوووور اقفل الشبك عايز اناام..
صُدفه.. احم صباح الخير..
مراد.. اسف..
صُدفه.. علي اي عادي ولا يهمك.. ويلا بقا كفايا نوم عشان عندك تمرين النهارده وكمان في مفاجأة..
مراد.. اي هي..
كان بيتكلم ملامحه حزينه اوووي زاي ما يكون مستني خبر حلو يفرحه..
صُدفه.. لو قولت مش هتبقا مفاجأة..
بدأت التمرين معاه كان صعب بالنسباله بس هو كان بيحاول بكل قوته انه يخف ويرجع من تاني.. فضلنا مع بعض ما بين الضحك والهزار.. طلع شخص فرفوشه اهو امال ليه الزعل بقاا.. خطف قلبي من ابتسامته ولا الغمزه الا في خده ولا العيون الا سرقت قلبي دي.. اي صُدفه انتي نسيتي نفسك دا مريض عندك وانتي مستحيل تحبي..
صُدفه.. تقدر ترتاح دلوقتي ونكمل بعد ساعه..
مراد.. شكرا يا دكتوره..
صُدفه.. قولي صُدفه مش لازم اللقب..بس شكرا علي اي دا وجبي..اسيبك ترتاح عن اذنك..
مراد.. صُدفه وهي صُدفه فعلاً…
********
سعاد.. دكتوره صُدفه في واحد عايز يقبل حضرتك..
صُدفه.. واحد مين..
عز.. انا اقدر ادخل..
صُدفه.. استاذ عز اهلا وسهلا..
عز.. اسف لو بعطلك عن شغلك..
صُدفه.. لا أبداً..
عز.. طب كنت عايز اشوف مراد.. بس قبل اي حاجه انا اسف علي الا حصل امبارح مني كان تصرف غلط.. بس بصراحه انا في بنت تانيه في حياتي بس جيت لان في معاد سابق من ولدتي..
صُدفه بابتسامة.. ولا يهمك يا استاذ عز.. تعاله معايا نروح عند مراد..
********
صُدفه.. جاهز تشوف المفاجأة يا بطل..
ابتسم مراد.. مشتاق جدا..
صُدفه.. اتفضل..
عز.. مراد..
مراد بابتسامة و دموع.. عز وحشتني اووي.. حضنه وكانت الدموع نزلها منهم كل منهم مشتاق للاخر..
مراد.. جيت امتا..
عز.. امبارح وعرفت انك هنا من الدكتوره صُدفه..
صُدفه.. طب اسيبكم انا تتكلموا براحتكم..
مراد ابتسم ليها وهي خرجت..
عز.. وحشتني اووي يا مراد.. وبعدين اي الا حصل قولي و طمني عليك يا حبيبي..
مراد.. دا موضوع يطول شرحه المهم احكيلي انت عن حياتك..
بدأ عز يحكي ويتكلم والضحك والهزار و الذكريات الحلو بينهم كانوا بيتكلموا في حاجات كتيير..
*****
عند صُدفه في المكتب الباب خبط ردت.. ادخل..
*دكتوره صُدفه..
صُدفه.. اه انا اتفضلي… مين حضرتك..
*انا نور خطيبت مراد..
صُدفه بصدمه.. ااااي
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية صدفة غيرت حياتي)