روايات

رواية بيت المنصورة والسحر الاسود الفصل الأول 1 بقلم محمد مهنى

رواية بيت المنصورة والسحر الاسود الفصل الأول 1 بقلم محمد مهنى

رواية بيت المنصورة والسحر الاسود البارت الأول

رواية بيت المنصورة والسحر الاسود الجزء الأول

رواية بيت المنصورة والسحر الاسود الحلقة الأولى

الحكاية دي حقيقية وانا كنت شاهد وحاضر لكل حدث هحكيه… الحكاية حصلت في المنصورة وتحديدا في عزبة صغيرة قريبة من قرية ” سندوب ” بالمنصورة.. بيت كان بيحصل فيه حاجات غريبة… الموضوع بدأ لما جالنا بلاغ من احد الاصدقاء بيحكي ان ف حاجات غريبة بتحصل ف بيتهم… واخوه الكبير كان مربوط على زوجته.. 4 سنين مكنش بيقرب منها! كل ما كان يقرب منها يشوفها عفريته شكلها وحش ويصرخ ويجري يبعد عنها! لفو بيه ع معالجين كتير .. اللي يطلب منهم الف ومنهم اللي طلف 20 الف ومنهم اللي يطلب 50 الف! صرفو ع لفهم ع المعالجين اكتر من 120 الف جنيه وف الاخر من غير نتيجه!…
لحد ما دلهم صديق العائلة على مكان اسمه ” مدرسة الكهنة ” بمحافظة الاسكندرية… صديقي ده كان صف ظايط بالقوات المسلحة اللي اخوه كان مربوط وبيحصل ف بيته حاجات عجيبة! المهم لبس بدلته الميري وراح على مدرسة الكهنة بالاسكندرية.. وصل ورحبو بيه وقابل السيكرتيره وقالت له اتفضل يا باشا تحت امرك.. صديقي الصف ظابط قالها وصليني باكبر معالج عندكم لان الموضوع خطير جدا.. السكرتيرا دخلته ع طول لاوضة كان قاعد فيها راجل على كنبه وشكله كان غريب وبخور معبي الاوضة… الراجل ده قال له من غير ما صديقي ينطق بحرف:
– تعالى يا حمدي متقلقش على اخوك علاجه عندي!
حمدي صديقي استغرب وازي الراجل ده عرف اسمه من غير ما يعرف نفسه ليه! حمدي سكت وماركزش ف اللي حصل هو عايز علاج لاخوه… دخل وبدأ حمدي يتكلم عن حالة اخوه وانه مربوط ومش بيقرب من مراته من 6 سنين! ولفو ع معالجين وكلهم ماقدروش يساعدو اخوه وكانوا ناصابين واخدو فلوس كتير.. المعالج قال له:
– ماتقلقش انا غير اي معالج.. هات صوت اخوك

 

 

= هتقدر تعالجه بالصورة بس من غير ما تشوفه؟!
– ايوة هقدر هات بس صورته
المعالج بعدها قال له حط هنا اي فلوس تقدر عليها.. كان طبق حط فيه مبلغ وبعدها المعالج اخد الصورة وجاب ورقه وقلم شكله غريب وكان زي قلم ريشه.. كان بيحط الريشه ف ماده لونها احمر وبعدها يكتب طلامس ومربعات وحاجات غريبة.. وبدأ يقرا عزايم وكلام ملخبط مش مفهوم.. بعد ما خلص قال له المعالج:
– خد فلوسك وروح هات اخوك لازم اشوفو بعيني لانه شارب دم مسحور!
حمدي مشي وبسرعة سافر ع المنصورة وتاني يوم جاب للمعالج اخوه… وبدأ المعالح يرسم طلاسم على ورق غريب الشكل مش زي اي ورق… وحط الورقه دي ع عين اخو حمدي .. وهنا الاخ المريض بدأت عروقه تبرز جامد وبدأ ينزف من كل جزء ف جسمه! فضل ينزف ولحظ ما فجاة النزيف وقف وحتى مبقاش اي اثار لجروح ع جسمه! وبعد كده المعالج قال له:
– خلاص كده خد اخوك بقى زي الفل وروح حميه .. وقدامك تلات ايام وهيبقى اخوك زي الفل مع مراته والحجاب ده ليك والحجاب ده لاخوك.. ميفارقكمش ابدا لحد ماتموتو!..
وقال كمان المعالج ان السحر اللي كان معمول كان سحر اسود مشروب بدم الحيض! ..
حمدي اخد اخوه وبعد 3 ايام قدر اخو حمدي من انه يقيم علاقة حميمه مع زوجته لاول مرة من 6 سنين! لكن المصيبة ان بدأت تحصل حاجات عجيبة في شقة اخو حمدي! المعالج ماعلجش اخوه ولا حاجة ده بالعكس لبس البيت كله سحر وجن وشر كبير!…
.

 

 

.
الحكاية دي كان بيحكيهالي حمدي لما كنا قاعدين في الوحدة انا وهو.. قالي خوفي الوحيد من كتر الشر اللي عندو ف البيت وغير كمان اخو فرحو بعد اسبوع وخايف احسن اخوه يتربط هو كمان زي اخو الكبير! واترجاني ان اشوف له حل…. ومن هنا بقى يجي دور صديقي المعالج واللي هو من افضل المعالجين بالقران….
الشيخ عبد الله من افضل المعالجين وكتير حضرت معاه جلسات علاج… وعندي حكايات ياما عن جلساته اللي كان بيحصل فيها العجب.. مش موضوعنا النهاردة اوعدكم هبقى احكيهالكم..
كلمت الشيخ عبد الله وحكيت له كل الحكاية اللي حكهالي حمدي.. وقلت له ان البيت ف عزبة ” سندوب ” بالمنصورة وافق وحددنا ميعاد في نفس يوم دخلة اخوه التاني….
رحنا للمنصورة وهناك قابلنا حمدي اللي وصلنا لبيته… واول ما وصلنا للبيت كان الكل في حالة اكتآب وكان البيت مليان شر.. طاقة شر غريبة ماليا البيت حسيت بيها انا والشيخ عبد الله… انا ليا خبرة ف الامور دي بحكم اني رحت مع الشيخ عبد الله جلسات كتير وشفت كتير.. المهم استريحنا من السفر وبدأنا بعدها الشغل…
بدأ الشيخ عبد الله بالاخ اللي كان شارب دم واتعالج حسب ما قال حمدي.. الشيخ عبد الله حط ايده عليه وبدأ يقرا بعض ايات من القران الكريم… وحط الهاند فري في اذنه وقام يتشيغل الرقية الشرعية.. وفجاة الاخ بدأ يصرخ جامد وقال بصوت عالي:
– اهم موجودين معانا انا شايفهم ف كل مكان!
الشيخ عبد الله قال بحزم:

 

 

– ماتخفش منهم هاخليك انت بنفسك تطردهم من بيتك يس خليك معايا كده.. امسك ايدي وغمض عينك واسرح بخيالك جوه البيت .. امشي وانت مغمض عادي.. واللي تلاقيه امسكه متخفش منه وارميه بره بيتك! انت صاحب البيت مش هما!…
فعلا بدأ اخو حمدي يطارد كيانات مش شايفنها.. كان بيمسك الهوا باديه و يرميهم بره البيت! احنا مش شايفيهم لكن الشيخ عبد الله والاخ المسحور هما اللي كانوا شايفينهم! كانوا شايفينهم بسبب ان عبد الله المعالج و الاخ المسحور من كتر الحسر اللي كان جوه جسمه فتح الله ليه بصيرته عشان يشوفهم بصورة كاملة.. واحنا بس كنا حاسين بيهم…
لكن عارفين ان هما معانا وكمان هما كانوا بيحاولو يحسسونا بوجودهم…. كنا بنحس بهوا سخن اوي وده علامه ع وجوهم!…
المهم اثناء ما كان الشيخ عبد الله والاخ المسحور بيتجولو ف الشقة… ويمسك الاخ الجن ويرميهم بره الشقة… فجاة راح الاخ المسحور صرخ مرة واحد وقال بفزع:
– مين ده؟
الشيخ عبد الله قال:
– سيبو ده اللي بيساعدك ويطردهم معاك..
كل اللي كان قاعد مكنوش فاهمين هما بيتكلمو عن ايه ومين اللي بيساعدهم الا انا لان دي مش اول مرة احضر حلسة مع الشيخ عبد الله…

 

 

بعد ما فاق الاخ المسحور.. قعد ع الكنبة واول حاجة قالها لعبد الله:
– مين ده؟ مين اللي كان واقف ف ضهري زي الحصان! كان كل ما الجن يشوفو يموت من الفزع؟ يعني لما كان الجن اللي بطارده وامسكه عشان يخرج بره.. كان اول ما يشوف الكائن اللي زي الحصان فوق ضهري يتفزع ويبعد عني ويجري بره الشقة!..
الشيخ عبد الله ماردش عليه! فقال له تاني:
– رد عليا بقولك مين ده؟ ده كان لابس ابيض وبجناحات كان بيتحكم باصاب ايظي ودراعي بيخليني اعرف امسك الجن وارميهم بره!..
كان رد الشيخ عبد الله ف النهاية لما فضل يلح عليه عشان يرد:
– ده الحارس بتاعي وده ولا من الجن ولا من الملائكة ولا حد يعلم بجنود الله الا الله … ومتسألش كتير عنه لأنه هايفضل معانا اليوم كله لحد ما نخلص خالص…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بيت المنصورة والسحر الاسود)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *