روايات

رواية أسيرة الثائر الفصل الخامس 5 بقلم نشوه عادل

رواية أسيرة الثائر الفصل الخامس 5 بقلم نشوه عادل

رواية أسيرة الثائر البارت الخامس

رواية أسيرة الثائر الجزء الخامس

رواية أسيرة الثائر الحلقة الخامسة

-اتصدمت جنة لما شافت جثة ماريان سايحة بدمها من صدمتها انكمشت بنفسها ومبقتش تتكلم وصلت الشرطة واخدت الجثة للمشرحة عشان يعرفوا سبب القتل اما جنة فدخلت فى حالة صدمة واتنقلت ع المستشفى
رئيس المباحث خالد وصل للطبيب الشرعى: يا ترى ايه سبب القتل؟!
الطبيب: والله يا فندم دى اغرب قضية عدت عليا فى حياتى المهنية سبب الموت هو حيوان مفترس لان الانياب واضحة جدا وكمان الخدوش والجروح ع ايدها من مخالب مفترس وع الاغلب ذئب لكن الغريب بالموضوع ان معصم ايدها كان متكتف بايد بشرية وهو ده اللى محيرنى
خالد: يعنى حضرتك عاوز تقول ان فيه شخص كان مكتف المجنى عليها للحيوان عشان يفترسها
الطبيب: مفيش تفسير غير كده لحد الان
خالد قام وقف: شكرا لحضرتك يا دكتور عن اذنك
وبعد ما خرج اتصل على المعاون بتاعه وقاله: اسمع يا اسر عايزك تراجعلى الكاميرات بتاعت الطرقة كويس وتجمعلى معلومات عن كل الناس اللى كانت المجنى عليها بتتعامل معاهم وخصوصا البنت اللى كانت معاها بالغرفة والبنت اللى شافت الجثة
اسر: اوامرك يا باشا
فى المستشفى كان اشرف واحمد ابنه ولؤى بيراقبوا جنة عن بعد وكانت حالتها تبكى الحجر
اشرف: انا مش هستنى لما بنتى تروح منى انا لازم اخبيها منهم اكيد هيأذوها مش هيسيبوها بحالها
احمد: كتر خيرك يا ريس اختى هتفضل معايا انا معنديش اى استعداد اخسرها بسببك زى ما خسرت امى قبلها بسبب المستذئبين والزفت الابحاث بتاعتك دى خليك بعيد عننا ارجوك سيبنا بحالنا بقى

 

 

وبعدها دخل على جنة واحتضنها وحاول يطمنها فى الخارج لؤى كان بيواسى رئيسه: معليش يا ريس هو مش فى وعيه ولا عارف هو بيقول ايه
اشرف بحزن: هو عنده حق فى كل كلمة قالها بسبب ابحاثى واخطائى واستهانتى بقوة المستذئبين فقدت مراتى ودلوقتى بنتى انا لا اخبيها قبل ما يوصلها
لؤى بقوة: مينفعش حضرتك تضعف دلوقتى احنا لازم ننهى اللى بدأناه مينفعش نستسلم يمكن هما مش فاهمين اهمية اللى بنعمله لكن بعدين كلهم هيشكرونا على اننا خلصانهم من جماعة المستذئبين ومتقلقش اوعدك ان قريب اوى مكانهم هيتكشف وهيقعوا بيما فيهم ثائر والسلطان
اشرف محاولا التحكم فى نفسه هز رأسه بالموافقة …. وصل خالد على السكن وقابل كل اللى كان هناك وحقق معاهم بما فيهم بسمة وسألها عن اللى حصل وقالت ليه من اول ما سابتها لحد ما لقيتها سايحة بدمها
بسمة: بس انا حاسة بحاجة معرفش هى صح ولا غلط؟!
خالد: ايه هى؟!
بسمة بتوتر: عندى شعور قوى دلوقتى ان اللى اتسبب فى حادثة نغم هو نفسه اللى قتل ماريان
خالد: تمام شكرا يا انسة يا بسمة اتفضلى ارجعى على غرفتك
اسر دخل على خالد: خالد باشا عايزك تراجع معايا حاجة كده
خالد: حاجة ايه يعنى؟!

 

 

اسر: الكاميرا اللى كانت قصاد غرفة المجنى عليها فى حاجة غريبة فى الفيديو بس للاسف مش مفهومة
خالد: ايوة ايه هى؟!
اسر: متهيألى حضرتك تشوف بنفسك
راجعوا الكاميرا ولاحظوا بوجود شئ اسود يمر بسرعة البرق وحاولوا يوقفوا الفيديو وع البطئ كذا مرة وفشلوا فى تحديظ الكائن ده وبعدها سرعوا الفيديو لحد لحظة وصول ماريان اللى اول ما فتحت الباب اتصدمت ووقعت الحاجة من ايدها وفجأة حد شدها للغرفة بسرعة وقفل الباب خالد واسر بصوا لبعض باستغراب وبعدم فهم … خالد: انا لازم اقابل البت اللى كانت معاها بالاوضة وبسرعة
اسر: ايوة يا فندم بس دى بالمستشفى وحالتها صعبة على حسب كلام الاطباء
خالد: بكرة هقابلها يعنى هقابلها
فى المستشفى جنة فاقت من الصدمة نسبيا وطلبت انها تروح مع ابوها طبعا احمد رفض لكنها اصرت وقصاد اصرارها وافق وصلت ع البيت وفضل اشرف جنبها بغرفتها لحد ما راحت فى النوم خرج وسابها ودخل ع غرفته ولقى فون رن كتير وهو مسمعوش مكالمات كتير من لؤى وانور رن على لؤى
اشرف: خير يا ابنى انت وانور نازلين رن ليه انا كنت مع جنة و………..
فجأة اتصدم لما شاف حاجة قصاده وقع الفون من ايده والخط ما زال مفتوح … جنة فاقت وملقتش ابوها جنبها خافت خرجت متجهة لاوضته عشان تنام بحضنه لانها مش بتطمن الا بقربه عشان تتفاجئ بأبشع منظر ممكن بنى ادم يشوفه وهو………………………………………

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسيرة الثائر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *