روايات

رواية دحيحة الدفعة الفصل الرابع عشر 14 بقلم يارا عبدالسلام

رواية دحيحة الدفعة الفصل الرابع عشر 14 بقلم يارا عبدالسلام

رواية دحيحة الدفعة البارت الرابع عشر

رواية دحيحة الدفعة الجزء الرابع عشر

رواية دحيحة الدفعة الحلقة الرابعة عشر

_فيرووووززز
فيروز سابت دعاء ووقفت مكانها وهى بتعدل من هودمها وبتنضف ايديها وكأنها كان فيها وسخه وبصت لدعاء بتشفى..
مراد راح ناحيتها ومسك ايديها وخرجوا برا وركبها العربيه بعصبية وهوا كمان ركب..
مراد بعصبية:ممكن افهم انتى لى عملتى كدا واي اللي أنا شوفته جوا دا..
فيروز بغضب:دا اللى عندى اللى هيجي عليا أو يتكلم معايا بأسلوب مش كويس مش هرحمه أنا مش لسه ضعيفه زي زمان..
مراد بهدوء:بس مكنش ينفع تعملى كدا..
فيروز بانهيار:وهى مكنش ينفع تجيب سيرة أهلى وتحدد أنا ليا اب ولا لا ..
مراد:هى قالتلك كدا
_اه ولو مش مصدقنى اسألها ولا اقولك روحنى أنا مش عوزا افضل معاك هنا ..
مراد مسك ايديها ،سحبتها من أيده وبصت الناحية التانيه بدموع..

 

 

فيروز:ارجوك مش عوزا اتكلم تاني دلوقتي روحنى وبصتله بتوسل:ممكن..
مراد هز رأسه ودور العربيه ووصلها …
نزلت بسرعه وطلعت على البيت ودخلت اوضتها وقفلت عليها…
عند مريم
مريم كانت خارجه من الكليه وكالعادة بسبب تهورها عدت الطريق ومن غير ما تاخد بالها كان في عربية هتخبطها لكن فجأه حد شدها من ايديها ناحيته..
مريم كانت مغمضه عينيها وسمعت صوته وهوا بيقول:متقلقيش أنا موجود دائما معاكى..
بصتله وكان عمر اللى كان بيبصلها بخوف ..
عمر:انتى كويسه..
مريم هزت راسها :اه..
عمر بخبث:شوفتي بقى أن ملكيش غيرى..
مريم زقته بعيد عنها :وللاسف مش واحد زيك اللى أنا ابصله ولسه هتمشي وقفها صوته
_ممكن اعرف السبب..
مريم بصتله:اظن مش سبب واحد دي اسباب وانت عارفها كويس عن اذنك..
عمر:طب استنى اوصلك
_اسفه مش بركب مع حد غريب..
ومشيت وسابته..
_خليكى تقيله كدا لحد ما اوقعك في حبى واتجوزك..
عدى يومين ..
كانت حابسه نفسها في الاوضه بتعيط وكل ما مراد يرن عليها تكنسل..

 

 

_افتحى بقى يا بنتى هتفضلي حابسه نفسك كدا قوليلي بقى فيكي اي طمنيني عليكي حتى مراد كل شويه يتصل بيا يتطمن وقالى أنه جاى في الطريق..
فيروز:أرجوكى يا خالتو سبيني شويه وانا هروق..
سمعت صوت مراد:فيروز افتحى دا مش اسلوب دا افتحى علشان نعرف اي السبب في اللي انتى فيه دا..
فيروز وقفت بعند:لا واتفصل روح يا استاذ مراد خلى ست دعاء تنفعك..
مراد اتنهد وبص لخالتها:ينفع اكسر الباب..
_اعمل اللي تعمله..
استعد وكسر الباب ودخل عليها..
فيروز وقفت على السرير:أنا مش بكلمك اي دخلك عليا احنا متخاصمين..
قرب منها بخبث ومسك ايديها ونزلها على الأرض ..
_ها سامعك..
بدأت تعيط :هوا أنا مستاهلكش فعلا
مراد قرب منها ومسح دموعها بحنان :أنا اللى عافرت واستحملت كتير اووي علشان استاهلك تيجي انتى وتقولى كدا..
فيروز بشحتفه:امال امال الناس مستكتراك عليا لى هوا أنا وحشه ولا علشان معنديش اهل، أنا مختارتش ان بابا يكون كدا ومختارتش كل دا يحصل معايا لي الناس بتاخد ناس بذنب ناس تانيه لى بيعملوا كدا …
مراد خدها في حضنه وطبطب عليها:وانا عمري ما اسمح باي حاجه من دى تحصل على فكره انا طردتها وخلتها تقعد في البيت ومفيش شركه هتقبلها تاني لأنها كانت سبب في دموعك دي انتى مش متخيله أنا ممكن اعمل اي علشان اخلى دموعك دي متنزلش ومتتخيليش أنا بحبك قد اي يا فيروز ،عاوزك تنسي اي سلبيات في حياتك وابدأى معايا أنا وبس أنا هكون ليكي كل حاجه بس مش عاوز اي حاجه تزعلك ممكن .
مسحت دموعها وهزت راسها:حاضر بس بشرط..
مراد:انتى تؤمري..

 

 

فيروز بخبث:تجيبلي ورد يا مراد وانت جاي تحود عالسوبر ماركت تجيبلى شيكولاتات وشيبسيهات وكدا ودلعنى وانت جاي في الطريق هتلاقي مطعم هاتلى منه اربع خمس كريبات كدا …
مراد:اي حيلك ما تيجي معايا واجيبهوملك احسن..
_هتدخل معايا السوبر ماركت..
_هدخل معاكي
_امم واعمل حسابك انت اللى هتجيبلي الورد بنفسك
مراد :هيبتى عمري ما عملتها..
فيروز:علشانى
_طيب يلا البسي وانا هستناكى تحت..
لبست فعلا ونزلت وكان مستنيها في العربيه وركبت جنبه بابتسامه..
مراد:جاهزه
_هيا بنا..
خدها الاول وطلع على محل الورد وقف شويه وبعدين بصلها بتوتر:مش متفائل..
فيروز:انت قدها علشانى
دخل وبعدين بدأ يختار ويطلب الالوان وكدا وهى متابعاه من بعيد بابتسامه مش متخيله أن مراد الشخص الصارم,البارد،اللى محدش بيقدر عليه بيعمل كدا وبيتنازل كدا
بعد شويه خرج ليها وهوا مبتسم وركب جنبها..
_الموضوع طلع سهل اهو ..

 

 

مراد:الصراحه اه خصوصا لو مرتبط ياللى انتى بتحبيه ..
فيروز:قدمهولى بطريقه شيك بقى ..
مراد فكر شويه وبعدين لقته بينزل وبيروح ناحيتها وبيفتح الباب وبعدين ركع قدامها وقدملها الورد..
“الورد لصاحبة العيون الفيروزيه،الذي يشبه وجنتيها عندما تخجل والذي يشبه لون شفتيها في الربيع ،لم اعرف إلى من أهدى الورد إلى عينيك ام الي خديك فأنا فى حيرة في امري لم اعرف ماذا بي اتقبلين هذا الورد يا عزيزتى”
فيروز ابتسمت بفرحه:اقبل طبعا مراد انت جميل اووي أنا بحبك بحبك بجد…
مراد باس ايديها:وانا بموت فيكي يا قلب مراد ومقدرش اشوفك زعلانه..
جاهزة الباقى..
فيروز بحماس:جاهزة..
طلعوا على مول كبير ودخلوا كذا مكان واشترالها كل حاجه هى عوزاها وكل الشيكولاتات وبعدها قعدوا في مطعم يتغدوا..
_ها مبسوطه..
_جدا انت جيبتلى شيكولاته أكل فيها سنه..
_نعم يختى وانتى عوزا تفضلي بعيد عنى سنه لا يا ماما انتى اخرك معايا الشهر دا امين..
فيروز :مراد انت مش بتعرف تتكلم من غير ما تتعصب بليييززز
مراد بهدوء:انتى بتعصبيني الصراحه..
مسكت ايديه:مراد أنا خايفه..
_منى؟
_لا من المسئوليه خايفه اللى حصل معايا يتكرر تاني خايفه اموت ،خايفه يحصل بينا مشاكل ،خايفه تتغير ومتكونش مراد اللى واقف قدامى ،خايفه من كل حاجه …
مراد هز رأسه واتفهم قصدها:أنا فاهمك بس مش كل علاقه فاشله مرينا بيها بيتبنى عليها علاقات تانيه فاشله وانا عمري ما هضيعك من ايدي يا فيروز لانى فضلت سنين يحارب علشان اكسبك وفضلت سنين بعافر علشان اوصلك مش عاوزك تخافى طول منا جانبك فاهمه..
فيروز اتنهدت:فاهمه..
مراد بمرح:ها هنتجوز امتى..
_اخر الشهر..
_بجد

 

 

_بجد…
وبالفعل بدأو يجهزوا للفرح وكانوا كل يوم مع بعض بسبب التجهيزات …
فيروز بتوتر:مراد انت بتحبنى..
مراد ضحك:انتى هبله يا حبيبتي طبعا بحبك دا كلام برضو ..
_انا خايفه
_متخافيش طول منا جنبك ممكن..
_حاضر..
كانت مريم كل يوم تشوف عمر مستنيها قدام الجامعه …
شافها النهارده وهى خارجه مع بنت وولد وبتضحك معاهم وبعدين سابوها ومشيوا..
عمر قرب منها بعصبية
_يبنى انت مبتزهقش..
_دا اللى انتى رفضانى علشانه طب كنتي تقوليلي كنت بعدت عنك وخليتلك الجو ،مهو انتو كلكوا كدا للاسف..
مريم مستحملتش كلامه وهوب نزلت على وشه بالقلم و…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دحيحة الدفعة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *