روايات

رواية دماء بريئة على الطريق الفصل الرابع 4 بقلم ولاء حامد

رواية دماء بريئة على الطريق الفصل الرابع 4 بقلم ولاء حامد

رواية دماء بريئة على الطريق البارت الرابع

رواية دماء بريئة على الطريق الجزء  الرابع

رواية دماء بريئة على الطريق الحلقة الرابعة

عزت بلوع: ولو مؤاخذه انا هستفاد ايه من دور الخاطبه داه منا مش ماشي اوفق راسين في الحلال
جمال بمكر: قاره البهايم اللي كنت عايز تعملها على الأرض القبليه هانعملها سوا وكمان شريك معاك بأكتر من نص رأس المال وهاتتكتب نصين شرك قولت ايه
عزت بطمع: طيب اسمع دكر الكلام لو عايزها اختي من نحيه وأمي من نحيه وأمك تزغلل عين خالتي من نحيه
عزت اشمعنى وليه مش ابوها ولا ابوها مالهوش كلمه قدام مراته
عزت :تؤتؤ جوز خالتي دماغه بلغه قديمه وخالتي ليها سككها معاه والدوي على الودان امر من السحر
جمال: استبينا بكره هفاتح الحاجه يلا فوتك بعافيه
عزت: لا والله عيب تيجي وتمشي من غير ما تاخد واجبك دي عيبه في حقي يا ابن الأصول وانتا ابو الاوصول كلها
جمال: واجبك وصل نشربه شربات ان شاء الله
عزت بطمع: اعتبره حصل
مشي جمال وطول الليل صوره سمر مش مفارقه خياله ومصدق الصبح طلع ونهاره طل
قام من سريره اول ما حس بحركه أهل البيت وان الكل صحي دخل الحمام ولبس جلبيه فلاحي واسعه وحط حرام على كتفه زي ما متعود
وطلع بعد ما سمع صوت أمه بتناديله قعد يفطر وعقله شارد
محروسه ام جمال: مالك يا ضنايا شارد واللقمه بتدخل بوقك زي الزرزور
جمال بإنتباه: ولا حاجه يا ست الكل عايزك في كلمتين بعد الفطار
مر الفطار مرور الكرام واخدت محروسه الشاي لابنها
ودخلت اوضه الجلوس : الشاي يا ضنايا في ايه بقى مخليك شارد
جمال : بفكر اكمل نص ديني
محروسه بفرحه وعين لامعه: يالف بركه يالف فرحه داه نهار نادي وبنت عمك ربيع زينه البنات ومنا وعلينا
جمال بمقاطعه: يأما بنت عمي تربيه امها والبت شوكتها قويه متنفعنيش انا عايز بنت بداره لسه قطه مغمضه مفتحتش زي العجينه اشكلها على أيدي
محروسه: شكلك حاطط عينك على حد مين اللي عليها العين والطلب
جمال بإبتسامه متداريه: بت من البلد بنت مسعود ابو شامه الصغيره
محروسه بتفكير: محروس ابو شامه السم مش غريب عليا فكرني بيها كده امها مين ولا أخواتها مين
جمال: هي بنت وحيده أخواتها اربعه مصطفي ومحمود وجلال وحسن اللي عنده الارض البحريه اللي يمه مضرب الرز وابن خالتها عزت اللي بيتاجر في المواشي
محروسه بتذكر: ايوه ايوه ايوه عرفتها بنت نعيمه بنت متولي ابو شامه بس يا ابني اللي اعرفه انهم بياخدوا منهم فيهم والبت لسه صغار دانا اخر مره وعيت ليها كانت بتلعب قدام الباب مع العيال
جمال: يلا يا أما كبرت وخرطها خراط البنات وبقت في المدرسه أهي وبيني وبينك كده احسن اربيها على أيدي ولا تقولي كاني ولا تقولي ماني ولا ليا ولا عليا
محروسه بتفكير: طيب منتا بتقول انها في المدرسه وخرطها خراط البنات يعني البت غاويه علام
جمال بلا مبالاه: وهي هاتعمل إيه بالكلام كل بنات البلد آخرهم الجواز وبيتها وعيالها
محروسه بتأييد: ماشي معاك حق بس عايز مني ايه مكملتش ابوك يروح لابوها ليه
جمال: بصي يا أما البت أبوها مش عايز يجوزها صغار وكل يوم يدق بابه الف عريس وعريس والبت الله وكيلك زي لهطة القشطه وأمها عايزه تسترها يعني دخلتها من امها وهي تلين دماغ أبوها
محروسه بضحكه: اااه الدوي ع الودان أمر من السهر والنبي منك هين يا واد ماشي انا هاروح لأمها بعد العصر واجس ميتهم واجيبلك الخبر
جمال بفخر: ايوه كده يا أما وزغللي عينها عشان تعرف تقنعه بضمير
محروسه بغمزه: متقلقش من النحيه دي خالص وحط في بطنك شادر بطيخ صيفي
جمال: مطمن يا أما طول ما انتي اللي في الموضوع مادام حطيته في رأسك يبقى هايتم هايتم

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دماء بريئة على الطريق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *