روايات

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء حبيب

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم أسماء حبيب

رواية بين برجل ونبوت الصعيد البارت الثاني عشر

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الجزء الثاني عشر

رواية بين برجل ونبوت الصعيد الحلقة الثانية عشر

ريم…. زوقك حلو.
خالد.. الحلو للحلو.
ريم دخلت وكانت بتفك الشماعه من الدرس وقعت علي الارض وطت علشان تجيب الشماعه لقت بقع دم جمب المرايه وبصوت واطي…. ينهارزرق.
خرجت الموبيل وكتمت الصوت وصورت الدم الي جمب المرايه….
هند من بره…. بسرعه يا ريم علشان في حتت بلوزه جامده عايزه اقيسها.
ريم… ح حاضر يا قلبي.
ريم خرجت واستغربوا انها ملبستش الفستان..
خالد… ملبستهوش لي.
ريم… بيني وبينك هو حلو وانا قولت ادامه اخترته يبقي مش هتشوفه عليا غير وانت في بتنا.
خالد…. بجددد يعني موافقه.
احمد… اووووه بقي عندنا فرح يا شله.
خالد… كنت عارف انك هتوافقي.
ريم…. علي اي!
خالد… اي الي علي اي!؟
ريم… ممكن نتكلم علي انفراد يا خالد.
خالد… اوكاي تعالي.

 

خرجت ريم وخالد…..
خالد… ها بقي في اي!
ريم… في اني حبيتك وتمام انا موافقه بس مش هينفع تتقدملي الاسبوع ده.
خالد…. لي!
ريم… اصل ماما بتعاني من مشكله نفسيه حاده ممكن تعورك.
خالد… انا مش فاهم.
ريم… من الاخر في ظروف في البيت وكدا وكلك نظر بقي.
خالد… اوكاي وماله مش فرقت من اسبوع.
ريم… قولي بقي انت اما تيجي تتقدملي هتجيب مين معاك.
خالد…. هجيب ماما طبعا.
ريم.. اوه لالااه طنط ومش تعرفني عليها طيب.
خالد… لو حبه اوكاي معنديش مشكله.
ريم… ابقي اعزمني علي العشا وعرفنا علي بعض دا من بابا الزوق ومش هوصيك عايزه مشاوي وحمام اما البيتزه دي بتاعت العيال التوتو.
خالد…. هههه حاضر.

 

ريم…. طيب بقي انا هاخد الفستان الي يجنن دا.
خالد… بقولك اي… اي رئيك تشتغلي معايه في المحل.
ريم… والله انا كان نفسي اشتغل بس بابا مش هيوافق.
خالد…. انا مش قصدي تشتغلي في المحل.
ريم…. اما هشتغل ازاي يعني بلاسلكي.
خالد… انتي شايفه المحل في حته مش متشافه اوي وانا لاحظت ان عندك اصحاب كتير.
ريم… اه اصل العبده لله في كل حته ليها طاله بتجذب الناس.
خالد…. علشان كدا بقي عايزك تشتغل معايه زي نظام اعلان للمحل تعرفي صحابك علي المحل وكدا.
ريم… قووول كدا.. تؤ تؤ مش هعرف.
خالد…. 10 تلاف جنيه مرتبك في الشهر.
ريم…. اتفقنا.
خالد…. هههه المشكله انك ولا مره خالفتي توقعاتي فيكي.
ريم… انا اصلا انسانه صريحه مش بدي اي حد فرصه علشان يتوقع.
هند خرجت…. اللبس هنا جناااان.
ريم…. طيب انا هطر امشي.
خالد…. لي السرعه دي.
ريم… علشان اجيب حجات لعمتي وكدا.
خالد… تحبي اوصلك.
ريم…. لاء لو حد شافك معايه هيقيمو عليا الحد وهيعـ.دموني رميا بالمقشات.
خالد…. لا سلامتك.

 

هند…. ما تخلينا شويه.
احمد…. اااه ما تخلينا شويه.
ريم… ولددد انا قولت ايييي مبحبش اعيد كلامي تلت مرات يلااااا سلام يا حبي.
خالد…. سلام.
ريم كانت بتمشي وبتتنفس بارتياح ولا اكنها خارجه من سجن.
ريم… انا هاخد تاكس روحو انتوا بقي.
احمد…. انتي خلاص بقي عديتي خط الفقر وبقيتي بتركبي تاكسي.
ريم….امااال يلا سلام.
ريم اشرت لتاكس ووقف قدمها بسرعه…. اطلع يسطا… سلام يا ولاد.
التاكس اتحرك وبعد مسافه وقف فجاه.
ريم…. دكتور حازم.
حازم خرج من التاكس…. اطلعي يا ريم.
ريم خرجت وبدأت تعيط…
حازم… مالك يا ريم بس ما انتي كويسه اهو.
ريم… تؤ انا مش كويسه انا مرعوبه انت متعرفش لقيت اي.
حازم…. اي!
ريم خرجت الموبيل وورته الصوره… ده دمممم انا لقيت دم.
حازم… كويس كدااا قربنه.

 

ريم…. قربت من اي الموضوع كل شويه بيوسع اكتر قولي الواد دا بيعمل ايه بالله عليك انا خلاص ببقي وقفه ومسكه اعصابي بالعافيه.
حازم…. من شويه دممم خفتي يا ريييم عايزاني اعرفك اي بس.
ريم…. ط طيب لمحلي طيب وانا هحاول افهم.
حازم…. طيب مين الي كان في المحل.
ريم… جاوب الاول علي سؤالي.
حازم بعصبيه… انطقي ميييين كان في المحل معاه.
ريم خافت وجوبت بسرعه… كان في بنت.
حازم….مشفتيش راجل طويل كدا ولابس نضاره.
ريم…. تؤ.
حازم… اركبي.
ريم…. حاضر.
ريم ركبت وكانت بتمسح دموعها وسكته.
حازم ركب واتحرك بالتاكس…. انا اسف انا بعمل كدا لمصلحتك وهتعرفي دا بعدين.
ريم…. خلاص مبقتش فارقه كدا ولا كدا هطر اكمل.
حازم اتنهد بتعب ووصلها لحد البيت.
وعدا اليوم…. تاني يوم الصبح….
صحيت فرح علي صوت ساره…. يااا فرح قومي.
فرح….اممم.

 

ساره…. الساعه 10 يا كسلانه يلا قومي.
فرح….طيب.
فرح قامت ولبست ونزلوا فطروا…
عمر.. عايزين نشد حلنا شويه قربنا نخلص.
فرح… معاك حق.
عمر… شوفوا مين الي بيتكلم هههههه
فرح… انا مبهزرش يلا بقي علشان مش نتأخر.
مشيت فرح وهما مستغربين…
شهد… فرح دي فيها جاجه غلط النهارده.
ساره…. يلااا.
كلهم مشيوا وراحوا المزرعه وكانوا بشتغلوا وفرح بتشتغل الاول مره بجد كدا.
امير شافها واقفه مع العمال وبتابع كل حاجه… سلام عليكم.
فرح بجديه… وعليكم السلام.
امير….. شايفك ابتشتغلي زين.
فرح…. اه لازم اشد شويه علشان ارجع البلد.
امير… ربنا يعينك.
فرح ابتسمت ومشيت من قدامه.
امير… خبر اي! مالها ديت!

 

بعد ما الكل خلص شغل وروحوا وكان امير مستني ورا السور فرح تنزل اتصدم من وجود ساره…. الله هي فرح فين؟
ساره… مش هتقدر تصور اصل تعبت من الشغل انا هقوم بالمهمه النهارده وكمان هعلمك يلا بينا.
امير… طيب هي زينه؟!
ساره… لاء هي فرح مش زينه ويلا بقي علشان مش نتأحر….
في مطعم راقي.
كانت ريم قعده مع خالد ومامته….
ريم بتاكل الحمام باديها… مالك يا حماتي مش بتكلي لي مش تنكسفي انا مش غريبه.
مامه خالد…. لا يا حببتي كلي انتي بالف هنا علي قلبك
ريم… طيب والله لتخدي الحمامه دي من ايدي مش تكسفيني بقي كلي لشعرك يقع لازم تتغذي.
خالد كاتم الضحك بالعافيه….
مامته اخدت الحمامه… شكرا.
ريم… علي اي هو انا دافعه من جيبي دا خير ابنك الي قوليلي بقي يا حماتي.
ام خالد…. اي!
ريم…. انتي لي قعده كدا مش واخده راحتك اوعي يكون خالد مزعلك كله الي رضااا الام يا خالد
خالد…. طبعا.

 

امها بهمس…. انت لقيت البنت دي فين دي خلصت الاكل بينها مفجوعه ومش اتكيت خالص.
ريم وكانت سمعتها… لا يا حماتي مش مفجوعه ولا حاجه انا بحب الحمام فتلاقيني نزله فيه شمال اما بالنسبه للاتكيت متخافيش انا اتكيت جداً وهعجبك بس اكل الحمام مفهوش اتكيت دا خط احمر معلش وبعدين يحماتي من اول قعده كده مش تخدي وتدي معايه بشكل ودي شكلك كدا مش طيقاني.
خالد… لا طبعا دي حبتك جدا.
ريم… تؤ مش حساها.
خالد…. لا والله ماما قلبها طيب.
امه….. اه يا قلب حماتك شبعتي ولا نطلبلك تاني.
ريم… والله حسه اني تقلت عليكم.
امه… لا طبعا.
ريم… لا حيس كدا بقي ننزل بالحلو الي زيك يا حلو.
امه… انتي بتودي دااا كله فييين.
ريم…. انتي بتبصيلي في اللقمه يا حماتي كدا.
خالد… لا طبعااا يا ريم.
ريم….. لا انا حساها بتبصلي في اللقمه ومش طيقاني شكل الجوازه دي هتفركش ولا ايييي.
امه… لو سمحت انزلها بالحلووو خلينا نخلص.
ريم…. حببتي يا حماااااتي.

 

عدت الايام وكانت ريم فعلا بدات تشتغل مع خالد دا كله تحت عيون حازم….
اما فرح فكانت كل يوم بتحاول تتجنب الكلام مع امير وتركز في شغلها لحد اما جه اخر يوم في الاسبوع وكانوا بلمو حاجتهم ومشيين….
امير واقف في الجنينه مستنيهم ينزلوا…
عمر…نجم مصر هتوحشنيييي جدا.
امير… وانت قوي يا عمر كان نفسي القعده اتطول اشويه.
عمر…. ما باليد حيله يا صحبي دا حال الدنيا بقي.
ساره…. امير العزف الشرقي والله ما عرغه اقول ايه بس شد حيلك بقي واحنا باذن الله مش هنسيبك برضوا وهنتواصل معك فيديو كول.
امير….. ايوه واني هستنه اشوفكم.
شهد… بجد رغم تعب الشغل بس اول مره استمتع في رحله زي دي كمل يا بطل وباذن الله هتكسر الدنيا.
امير… متشكرين قوي… امال فين فرح؟!
شهد…. هتنزل هي هتروح فين يعني!
الغفير… العربيات جاهزه يا بشمهندزين.
عمر… هتوحشني يا خليفه انت كمان وكبايه الشاي بتعتك.
خليفه… والله وانت يا بشمهندز.
عمر اخد امير بالحضن…. سلام يا صحبي.
امير…. ترجعوا بالسلامه.

 

خرجوا وركبوا العربيات وفرح نزلت وامير واقف مستنيها…. مع السلامه يا فرح.
فرح ابتسمت…. مع السلامه يا امير بالتوفيق.
فرح كانت ماشيه وقفت فجأه علي كلمه امير…. هتوحشيني قوي.
فرح…. انت قولت ايه!
امير… ا اني بقول هتوحشني ايام الشغل معاكي قوي.
فرح.. ااه معلش غصب عننا بقي.
امير… اكيد هشوفك.
فرح… ما انت نجم اكيد انا الي هبقي اشوفك يا امير.. عن اذنك.
فرح مشيت وامير كان زعلان انه مش هي هيقدر يشوفها تاني….
فرح ركبت العربيه…. يلا يا جماعه.
ساره…. اهي جت يلا يا جماعه بقي رجالك يما..
امير…. فرررح استني.
فرح وقفت العربيه….. اي يا امير؟
امير جاب قفص فيه بط…. افتحي شنطه العربيه دول للحجه.
فرح…. هههههه ياااه انت لسه فاكر.
امير… اني مقدرش انسا ابدا.
فرح فتحت شنطه العربيه والغفير حط القفص…. شكرا.
امير… خلي بالك من حالك.

 

فرح… وانت كمان…. سلااام.
في قسم الشرطه..
دخل عبد الله وقعد قدام حسين لما سمحله بالدخول..
حسين…… اي المشكله.
عبدلله…. في بنت كل شويه بتيجي تدخل دولارات وكل يوم ويوم وبمبالغ كبيره حاولنا نعرف المصدر معرفناش وهي مش راضيه تتكلم.
حسين…… معاك بيانات عنها.
عبدلله… اه اتفضل.
حسين بص في البروفيل وانصدم اول مشاف صوره هدي.
حسين…. طيب استأذنك لحظه.
حسين خرج بالملف ودخل مكتب حازم من غير ما يستأذن…. حااازم بيه.
حازم… اي يا حسن الدخله دي.
حسين… اسف يا فندم بس الموضوع مهم اوي شوف صوره البنت دي.
حازم… دي صوره البنت الي بتشتغل في محل خالد!!

 

حسين…ايوه يا فندم.. وفي موظف في البنك جاي ومقدم الملف بتاعها والبنك عايز يتحري عنها لانعا بدخل مبالغ كبيره وبالدوار في البنك في فتره زمنيه قصيره.
حازم وقف بابتسامه…. البنت دي معاها مفتاح اللعبه كلها.
حسين… انت ناوي علي اي نجبها هنا و….
حازم قطعه….. برده انت بتتسرع يا حسين اهدي مش بالطريقه دي كدا اللغز بدأ يحل نفسه.
حسين…. طيب تمام يا فندم الي سعادتك شايفه وانا هتصرف مع البلاغ.
حازم…. اتفضل وبعد كدا ابقي خبط دي مش زريبه.
حسين… اسف يا فندم عن اذنك
نرجع للصعيد…
كان امير ماسك الكاميره ورايح المخزن…. اباااي مكنتش اعرف اني هزعل قوي اكده…. جرالك ايه يا امير اكيد يعني مهتكونش دايبه في دباديبك يعني ديت بشمهندزه وليها شغلها برضووو وهي كانت بتقول اصحاب ربنا يسعدها.
كان امير بيفتح المخزن وياريته ما طلع من السرايا اليوم ده اتفاجأ بوالده قاعد جوه المخزن والغفر حوليه مكسرين كل حاجه…. ابوي!؟ ط طيب ليييه اكده انيييي عملت ايه علشان توريني الوش ده يا بوووي ده كله علشااان بعمل الحاجه الي بحبهاااا.
ابوه وقف وقرب منه وامير مكنش يتوقع الي ابوه عمله والكلام الي هيسمعه.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بين برجل ونبوت الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *