روايات

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل السادس 6 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل السادس 6 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت السادس

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء السادس

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة السادسة

زين بهدوء خير يادكتوره ؟
نظرت له الطبيبه بغيظ ومن نظراتها فهم زين ما فكرت فيه
تحدثت بغضب البنت مضروبه ضرب جامد ونظرت لزين الذي كان يواجه نظراتها ببرود اكن في حيوان كان بيضربها، جسمها كله كدمات ، ده غير أنه جالها انهيار عصبي ووشها كله مورم انا لازم ابلغ الشرطه عن اللي شوفته النهارده.
زين بجمود اكيد في الاول والاخر دا شغلك ، نظرت له الطبيبه بغيظ تود ان تق*تله وغادرت
والدة زين بحزن ياحببتي يابنتي مين اللي يجيله قلب يعمل فيكي كده؟ ونزلت دموعها بحزن علي تقي فهي في عمر ابنتها فضمها زوجها اليه، وبتنهيده علي ما حصل لتلك الصغيره دلوقتي هنعرف كل حاجه اهدي وان شآء الله مش هنسبها غير لما نعرف مين السبب ؟
والدت زين ببكاء حسبي الله ونعم الوكيل في اللي يأذي عيله بطريقه دي.
“”كان زين ينظر لها وهي نائمه فرغم الكدمات الظاهره علي وجهها والحزن الظاهر عليها الا انها ك الملاك النائم فتنهد بحزن عليها ونزل للأسفل ونزل والده ورائه ، اما حور ووالدتها قامو بتغير ملابس تقي وتغطيتها جيدا ونزلوا.
دينا النجاشي
*كان زين شارد يفكر في امر تقي الي ان ذهبت حور اليه وبدموع زين ؟؟
فاق زين من شروده وبهدوء نعم ياحور
حور ببكاء انا مش عاوزاها تروح للعذاب دا تاني
زين وهوا يطمئنها بحب متخافيش ياحبيبتي انا مش هسيبها ….
تحدث والد زين بهدوء هوا اي اللي حصل ؟وليه البنت دي متاأذيه بالطريقه دي؟

 

“””حور بحزن قصت عليهم ما سمعته ذلك اليوم وما حصل معهم اليوم وكيف استنجدت بها وبعدها تذكروها ,فهي من اخذت حور للمستشفي لكن الكدمات التي علي وجهها كانت سبب في عدم معرفتها””
والدة حور بدموع “””لا حول ولا قوة الا بالله””””
والد زين بحزن الست دي اكيد مش هتسكت
وهتكلم والد تقي وهياخدوها بالغصب
حور ببكاء عشان خاطري يابابا اتصرف دي اتعذبت
والدة حور وهيا تمسح دموعها وتنظر لزين يبقي زين لازم يتجوزها ،نظر لها زين بصدمه و وقف مره واحده انتي بتقولي اي ياماما ؟
والدته بهدوء زي ما سمعت ،هيا طالبة عندك وانت اكيد عارفها ودا اللي شوفناه في المستشفي وباين عليها انها محترمه ومتربيه يبقا ليه لا؟
زين بغضب يحاول السيطره عليه بس انا مش بفكر في الجواز دلوقتي وانتي عارفه كدا كويس وافرضي انا وافقت اني اتجوزها هقولها اي؟

 

والدته بهدوء متقلقش من الناحيه دي هيا اكيد مش عاوزه ترجع البيت دا تاني واحنا هنسيبها معانا لغاية ما تبقا كويسه ونحاول نحميها ولازم عشان كده تتجوزها لانها غريبه عنك وعن والدك .
زين وهوا يضع اصابعه بين خصلاته بغضب بسبب المأزق الذي وضع فيه وبعدها يتذكر ما قالته حور وما رأه فيغمض عينه بقوه وغادر وعندما كان يذهب للخارج: هفكر !!!!!!!!!
والدته بهدوء اتمني تاخد قرارك بكره قبل ما اهلها يدورو عليها
سحب زين الباب بغضب وصعد سيارته واغمض عينيه يفكر فيما سيفعله… دينا النجاشي
__
__وفي اليوم التالي____
_ استيقظت تقي بتعب كانت تحاول الجلوس لكن جسدها يؤلمها بشده فصرخت بوجع سمعت حور صرختها فذهبت اليها بسرعه فكانت تبكي وتنظر حولها
حور بحب جلست بجانبها اهدي ياحببتي انا جمبك متخافيش
تقي بصوت ضعيف حور؛؛؛؛؛
حور بابتسامه انا هنا جمبك نظرت تقا للمكان ثم نظرت لها مره اخرا وقبل ان تتحدث دخلت والدة حور ببتسامه وبيدها طعام لتطعم تقوي وبعض المراهم والعلاج التي اوصت بهم الطبيبه
صباح الخير ياحببتي حاسه با ايه دلوقتي؟
تقي بصوت ضعيف انا فين؟
والدة حور بحب جلست بجانبها ومسحت دموع تقي بحب ووضعت يدها علي شعرها تسمده متخافيش يا قلبي انتي هنا وسطينا يلاا عشان تفطري وتاخدي علاجك

 

تقي بشكر تسلمي ياطنط انا مش قادره
والدة حور بابتسامه لا كده مش هينفع امال عوزه تبقي كويسه ازاي ؟يلاا حاولي تاكلي علي قد ما تقدري وغصبت والدت حور علي تقي وقامت بإطعامها .
دينا النجاشي
___
_في احدي العمارات____
____ كان يجلس زين شارد يفكر ففاق علي صوت صديقه فهوا يدعي ياسين مالك كده من امبارح مش علي بعضك وعمال تفكر؟
زين بتنهيده وهو يسند ضهره للخلف موضوع كده هبقا ااقولك عليه المهم اعمل حسابك انهارده بعد المغرب تيجي عشان تشهد علي كتب كتابي .
ياسين وهوا يوأم بالموافقه صدم مما سمعه اي؟؟ انت قلت اي؟؟ نظر له زين ببرود وسحب الجاكت الخاص به وغادر
ياسين بتنهيده عمرك ما هتتغير!!
___
_في منزل تقي____$
___$ كانت تجلس تلك السيده وعينيها حمراواتان من شدة الغضب انا بنت الكـ….لب دي تعمل فيا كده وديني لهوريكو كلكو وبعدها امسكت هاتفها وقامت بالاتصال ب………
__

 

_في منزل زين ____
____وصل بسيارته وعند دخوله رأي تقي وهي تنزل وحور بجانبها راي التعب الظاهر علي وجهها وكمية الحزن الظاهره في عيونها رفعت تقي عينها فوقعت عليه تدارك زين نفسه واقترب منها وبنبره طبيعيه حمدالله علي السلامه
تقي ببتسامه خفيفه الله يسلمك يادكتور مش عارفه اشكرك ازاي ؟حور حكتلي علي كل حاجه.
زين بهدوء اي حد مكاني كان هيعمل كده المهم انك بخير أومأت له تقي وجلست هيا وحور
اتي والد زين من الخارج وبابتسامة حمدالله علي السلامه ياحبيبتي دينا النجاشي
تقي ببتسامه الله يسلمك ياعمو
والد حور بهدوء حاسه با ايه دلوقتي يابنتي؟
تقي بحزن احسن الحمد لله وبمتنان شكرا علي اللي عملتوه بجد انا مش عارفه اقول اي؟
والد حور بنبرة إبوه مفيش شكر ما بينا ياحبيبتي انتي زي حور المهم انك كويسه؟
والدة حور بحب كنت خليكي فوق ياحبيبتي مرتاحه الدكتوره قالت لازم ترتاحي كويس مش عارفه اصرارك تنزلي دا اي!
تقي ببتسامه انا مرتاحه كده احسن من النومه

 

نظرت تقي باتجاه زين الشارد وبعدها استمعت لوالدة حور وهيا تقول كنا عوزين نكلمك في حاجه؟
تقي بهدوء استمعت اليها انتي عارفه انك مش هينفع ترجعي البيت دا تاني ولا تعيشي مع الست دي.
“” امتلئت عين تقي بدموع مما اوجع زين جدا واكملت والدة زين بحب انا مستحيل ارضا برجوعك البيت هناك.
تقي بهدوء اسفه اني هقاطع حضرتك بس دا بيتي وبيت امي ازاي اسيبه عارفه انها هتعمل اي حاجه بس في الاول والاخر مش هينفع اسيبه.
زين بهدوء اكيد حور حكتلك عن الشخص اللي كانت هتجوزهولك ؟
تقي بحزن رب الخير لا يأتي الا بالخير وانا مهما بعدت وهربت مسيري هرجع وانا واثقه في قضاء ربنا .
كان زين ينظر اليها بتعجب اهي بعد ما حصل لازالت قويه واثقه ان البلاء مهما طال ستجبر
“””””تمتم زين في سره لا اله الا اانت سبحانك اني كنت من الظالمين”””””

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *