رواية قمر مشوه الفصل الثالث 3 بقلم عزة يحيى
رواية قمر مشوه الفصل الثالث 3 بقلم عزة يحيى
رواية قمر مشوه البارت الثالث
رواية قمر مشوه الجزء الثالث
رواية قمر مشوه الحلقة الثالثة
كارم /امال ابنك فين لسه بيدور علي البنت اياها
مصطفي /لسه شاغل نفسه بيها مش عارف ليه اللي خلقها مخلقش غيرها
كارم /ربنا يهديه
…… /مين دا اللي ربنا يهديه
التفت كارم الي مصدر الصوت
كارم /هو في غيرك اللي تعابنا
…… /انا تعبكم يا جدي
كارم /ايوة تعابنا مش ناوي تستقر بقه
…… /هنعيده تاني يا جدي
كارم/هنعيده تاني و تالت و رابع…. اسمع يا مالك بعد ما تخلص الصفقه اللي معاك دي و ترجع من السفر ادامك شهرين ان ما كنتش تختار واحده تناسبك هيكون كتب كتابك علي بنت خالك و انت حر بقه يعني قدامك حوالي تلات شهور و نص تفكر فيهم براحتك
مالك/ايه اللي انت بتقوله دا يا جدي
كارم /اللي سمعته
ثم قام من مقعده و ذهب باتجاه غرفه المكتب و ترك مالك و مصطفي
مالك /عجبك كدا يا بابا
مصطفي /هنعملك ايه يعني ما انت راكب دماغك و سبناك براحتك خالص بس كدا كفايه
مالك/هو ايه اللي كفايه بس
مصطفي /هتفضل عازب لامته انا يا ابني نفسي افرح بيك و بعيالك
مالك /ان شاء الله… بعد اذنك هطلع اغير علشان عندي شغل تاني
مصطفي/مش هتتغدا
مالك /لا مليش نفس
و ذهب مالك و صعد الي الاعلي حيث غرفته و دخل و اغلق الباب خلفه اصدر صوتا عاليا و ذهب نحو الفراش و سقط فوقه و ظل يتذكر تلك الفتاه التي رائها من قبل
فلاش باااااااك
قبل عامين
مالك/انت يا عم مفيش غير المطعم دا اللي تيجي تتغدا فيه
…… /و ماله المطعم دا
مالك /ما ملوش عادي يعني
و التفت براسه في اتجاه اخر رائي ملاك علي هيئه بشر
….. /انت مش عاجبك و لا ايه
مالك/…………..
…… /مالك. مالك. ماااااااااااالك
مالك/ايه يا عم في ايه
…… /انا اللي ايه و لا انت ايه سرحت في ايه
مالك /لا ابدا مفيش حاجه
……. /طب خلاص يا عم متزعلش يلا نقوم من هنا
مالك/ها نقوم نروح فين
…… /نمشي
مالك /ليه
…… /هو ايه في ايه مش انت مكنش عاجبك المطعم
مالك /مين قال كدا
….. /انت
مالك /حماااار
…… /نعاااااام
اتخض مالك من علو صوته
مالك /مش انت يا عم
….. /اها بحسب امال مين الللي حمار
مالك /انا اللي حمار
…… /كل واحد قدره بنفسه
مالك/ماشي يا عمر
عمر /مش انت اللي بتقول
مالك/طب يلا شوف هناكل ايه
عمر /طب هروح الحمام و اطلب انت
مالك /ماشي
و عادا مره اخر مالك ينظر اليها
اما عن المائده الاخري التي تجلس عليها الفتاه
…… ١/هروح الحمام و ارجع
…… ٢/متتاخريش
……١/ثواني
و جلست تلك الفتاه بمفردها
بجاورها بعض الشباب اللذين حاولو الحديث معها و لكنها لم تجب علي احدا منهم
فل ييئسو فبداو بالحديث اولا ثم امتدت يد احدهم اليها
قامت هي من مقعدها خوفا منهم لانها بمفردها و لم تتحدث بحرفا واحدا بل ظلت ترجع الي الخلف حتي اصتدمت بالحائط
و عندما اقترب منها احدهم و جاءت يده لتلمسها تعلقت في الهواء
فنظر هذا الشاب الي يده ثم الي من امسك يده فوجده شاب ذو عضلات و قوي البنيه
مالك/مالك و مالها عايز منها ايه
الشاب١/انت مالك دي جيه معانا
نطقت هيا لاول مره
……. ١/انا معرفهمش دا كداب
استمع مالك الي صوتها فا كانه كروان يغني في سمائه
مالك/ايه رايك في الكلام دا
الشاب ١/هيا كدابه دي معانا و اختلفنا بس شويه
مالك/من غير كلام كتير ايه رايك تخرج من هنا باحترامك و علي رجلك و لا امسح بكرامت اهلك الارض و تخرج علي نقاله
الشاب٢/خلاص يا جماعه حصل خير يلا بينا احنا
و اخذ صديقه من امام مالك و خرج من المطعم
التفت مالك اليها
…… ١/انا متشكره جدا
مالك/لا متشكرنيش جائت صديقتها في هذا الوقت
……٢/ايه في ايه
مالك /مفيش حاجه حصل خير
نظرت الي صديقتها
…… ٢/امال مالك وشك اصفر ليه.
…… ١/اصل…….
و قصت علي صديقتها ما حدث امام مالك بعد الانتهاء
……. ٢/احنا متشكرين جدا ليك
ثم نظرت لصديقتها
……. ٢/انا اسفه اني سبتك لوحجك
…… ١/معلشي حصل خير يلا بينا
و خرجت الفتاتان خارج المطعم تحت انظار مالك
و في ذلك الوقت جاء اليه صديقه مالك في ايه
مالك/مفيش يلا نمشي
عمر/يلا
و ذهب كلا منهم الي سيارته وفي الطريق كان عمر يسير خلف مالك
اما مالم فكان شاردا في تلك الملاك و اثناء شروده في تلك الفاتنه لفت انظاره مجموعه من الشباب و صوت انثي تمعن النظر بهم فهم تلك الشباب الذين كانو بداخل المطعم
فاوقف سيارته و هبط اليهم سريعا و امسك ذلك الشاب اللذي كان يمسك يد تلك الفاتنه و يسحبها بشده و اخذ يضربه بقوة حتي سقط ارضا لا حوله له و لا قوي و عندما شاهدا اصدقائه الذي حدث شاب/احنا اسفين يا باشا و الله ما هنعمل حاجه تاني
مالك/ياريت علشان لو حصل حاجه تاني هجبكم من تحت الارض و انتم حريين
سحبت الشباب صديقهم الملقي ارضا و فرو هاربين
التفت مالك الي الفتاتان وجد ملاكه في احضان الفتاه الاخري تبكي بشده و جسدها يهتز و الاخري تحاول تهداتها
…… ٢/خلاص بقه يا حببتي حقك عليا و النبي
……١ /…………………
…….٢/انا غلطانه و الله انا السبب
الفاتنه و هي تمسح دموعها
……. ١/لا انتي ملكيش ذمب حصل خير يلا بينا
مالك/تحبو اوصلكم لاي مكان
التفت الاثنين الي مصدر الصوت وجدو مالك ماذال واقف علي بعد منهم
….. ١/احنا متشكرين مش عارفين نقول لحضرتك ايه
اقتربت الفتاه الاخري منها و قالت بجانب اذنها
…… ٢/ايه رايك نخليه يوصلنا لاقرب مكان علشان الحته دي هديت خالص و ممكن حد يطلع علينا تاني
نظرت لها الاخري في صدمه
….. ١/ممكن
……٢/ايوة ممكن
……. ١/بس
……..٢/مبسش يلا
ثم نظرت الفتاتان الي مالك
……. ٢/هو ممكن بس حضرتك توصلانا لاول الشارع
فرح مالك بشده و دق قلبه من الفرحه
مالك/تمام انا تحت امركم اتفضلو
ذهبو ثلاثتهم باتجاه السياره وجدو عمر ساند ظهره علي سياره مالك و ينظر اليهم
مالك/في ايه مالك واقف كدا ليه
عمر /بتفرج
مالك/بتتفرج دا بدل ما تيجي تساعدنا
عمر /اساعدك هو انت مستني مساعده و بعدين دا انا يدوب بوقف العربيه و نزلت لقيتك خالصت قولت اتفرج بقه
مالك/ماشي حسبنا بعدين وسع كدا
عمر /طب مش هتعرفنا
نظر له مالك قليلا نظره اخرسته
ابعد مالك عمر عن السياره و فتح الباب الامامي للملاك فنظرت هي اليه ثم نظرت لصديقتها و صعدت السياره و فتح الباب الخلفي للفتاه الاخري فا صعدت علي الفور
و ذهب مالك نحو الباب الاخر و صعد علي مقعد السائق و ذهب من امام عمر و لم يبالي له
ضرب عمر كف علي كف و ذهب باتجاه سيارته هو الاخري و صعد بها و ذهب خلف مالك
في سياره مالك
مالك/تحبو اوصلكم فين
…… ٢/علي اول الشارع بس
مالك /اللي يريحكم
وصل مالك بعد وقت للمكان المطلوب و اوقف السياره و نظر للتي تجلس بجانبه
مالك/هنا
…… ١/ايوة هنا شكرا
و فتحت الباب و هبطت من السياره هي و الاخري و ذهبو من امام مالك و ظل هو ينظر لهم حتي اختفو من امام عينه فادار وجهه و عاد تشغيل السياره و ذهب بها و مازال عمر خلفه
بااااااااااك
فاق من شروده و تذكر تلك الحليه الذهبيه التي كانت ترتديها في يدها و وقعت منها في سيارته اللذي وجدها العامل المسئول بتنظيف السيارات و ظل محتفظ بيها حتي الان
مالك/ادور عليكي فين تاني انا مخلتش حته الا و دورت فيها يارب عطرني فيها يارب
ثم قام و اغتسل و ذهب الي العمل مره اخري
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اما عن قمر
في صباح اليوم التالي و هو اول يوم لها في اختبارات الصف الثالث الثانوي
قمر /صباح الخير يا ماما
عفاف/صباح النور يا قلب ماما صحيه بدري ليه
قمر /اصلي رنيت علي شهد و قولتلها تعدي عليا بدري علشان نراجع سوا
عفاف/ترجعو دلوقت
قمر /لا يا ماما احنا الحمد لله تمام انا بس قولتلها كدا علشان تيجي تلبس الطقم اللي انتي عملتهولها
عفاف/اها قولي كدا بقه
قمر /حبيت اعملهلها مفاجئه
عفاف/ربنا يصلح حالك يا بنتي انتي و هي و يوقفلك ولاد الحلال
قمر /اللهم امين…..بس انتي شكلك تعبان ليه كدا
عفاف/لا انا كويسه هتلاقيه شويه ارهاق بس
قمر /طب ريحي يا ماما شويه
عفاف/ان شاء الله
اوقف حديثهم طرقات الباب
قمر /تلاقيها شهد اللي جت
عفاف/روحي افتحلها يلا
قمر /حاضر
و ذهبت قمر لفتح الباب لشهد
شهد/كل دا علي ما تفتحي
قمر /انا لحقت
شهد/المفروض قبل ما اخبط الباب يتفتح
قمر /و الله هو انا بشم علي ضهر اديا انك علي الباب
شهد/انتي مش عارفه اني جايه يعني تسيبي الباب مفتوح
قمر /و النبي يا اختي معلشي المره اللي جايه هبقي اسيبه تعالي يلا جوه
شهد/استني اسلم علي طنط الاول
قمر /لسه فاكره طنط
شهد/ما انتي وقفه لوك لوك مش مدياني فرصه اتكلم
قمر /اللي هو انا
شهد/اها وسعي كدا بقه
ضربت قمر كف علي كف من صديقاتها و ذهبت الي الغرفه
قمر /انا جوه حصليني
ذهبت شهد الي عفاف
شهد/ازيك يا طنط عامله ايه
عفاف/ازيك انتي يا شهد
شهد/انا تمام و فل الفل
عفاف/ههههه يارب دايما
شهد/طب عن اذن حضرتك بقه اشوف قمر عايزه ايه
عفاف/اتفضلي يا حببتي
ذهبت شهد الي الغرفه و طرقت و دخلت علي الفور بدون انتظار الرد عليها
قمر /هو انا قولت ادخلي ازاي تدخلي كدا علي طول
شهد/هو انا داخلت عليكي الحمام و لا ايه
قمر /ما هو دا اللي ناقص
شهد/يا ستي فكك بقه ها قوليلي ايه اللي انتي عايزنا نرجعه سوا
قمر /مفيش حاجه
شهد/نعاااااام يا اختي مفيش حاجه امال مصحياني بدري ليه هااااااااا
قمر /تصدقي انا غلطانه
شهد /ايوه طبعا غلطانه
قمر /دا انا كنت عملالك مفاجئه
شهد/ها مفاجئه ايه
قمر /خلاص بقه
شهد/لا ازاي قلبي يا قمري انتي
قمر /دلوقت بقيت قمري و قلبي
شهد/خالي قلبك ابيض بقه
قمر /ماشي يا اختي تعالي….. اتفضلي قيسي
شهد/ايه دا
قمر /انتي شايفه ايه
شهد/هدوم
قمر /طب يلا اقسيها
شهد/ليه
قمر /يا نهااااار مهبب في ايه يا شهد بقولك قيسي و يلا انتهي هنتاخر
شهد/طب ما انا لبسه اهو
قمر /يا شهد يا حببتي ماما عملتلك الطقم دا زي ما عاملتلي و عايزاكي تلبسيه علشان نروح بيه الامتحان
شهد/ليا انا بجد
قمر /ايوه بجد يلا بقه
شهد/في ثواني
و بعد الانتهاء
شهد/تحفه بجد تسلم ايد ماماتك
قمر /طب يلا بينا
شهد/يلا
و في الخارج
شهد/شكرا جدا ليكي يا طنط و تسلم ايدك بجد حلو قوي
عفاف/انتي اللي جميله يا حببتي و بتحلي الحاجه و بعدين انتي عندي زي قمر بالظبط يعني متشكرنيش علي حاجه
شهد/ربنا يخليكي لينا يا طنط
عفاف /و يخليكم ليا و يفرحني بيكم
قمر /طب يلا بقه و لا لسه فاضل كتير هنتاخر
عفاف/يلا روحو مع السلامه و ربنا يوفقكم
و خرجت قمر و شهد من المنزل ذهبا الي المدرسه
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿في مكان اول مره نذهب ايه
بداخل فيلا متوسطه الحجم
تجلس امراه في نهايه العقد الربع من العمر و مازالت تحتفظ ببعض رشاقتها و جمالها تجلس بجوار ابنتها اقل ما يقال عليها انها ملكه جمال و لكنها تعكر هذا الجمال الرباني بفعل مستحضرات التجميل
……. ١/ها عاملتي ايه معاه
……. ٢/هاعمل ايه يعني يا مامي حاولت معاه و مفيش فايده
……. ١/مفيش حاجه اسمها مفيش فايده لازم يكون في حل
……. ٢/هاعمل ايه يعني يا مامي
…….. ١/انتي متعمليش انا اللي هاعمل و اللي اقولك عليه تنفذيه ماشي
…….. ٢/اوكي مامي
……… ١/و انا اول ما يرجع هتصرف علي طول
……… ٢/يارب يا مامي يكون من نصيبي انتي متعرفيش انا بحبه اد ايه
…….. ١/انا ميهمنيش تحبيه او لا انا اللي يهمني فلوسه دي متروحش برا
……. ٢/انا مش فارق معايا الفلوس ادا ما انا نفسي يحبني و يتجوزني
…….. ١/ان شاء الله
فهؤلاء النوعيه من البشر لا يهمهم سعاده ابنائهم بل يهمهم المال فقط و هم ليسو فقراء و لكن ينظرون دائما الي ما في يد الاخرين هؤلاء النوعيه اللتي لا تملئ عينها الا التراب
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿و تمر الايام علي الجميع منهم في سعاده و فرح و يعيشون اليوم بيومه و من هم ما يخططو لمؤمرات و من هم ما يبحثون عن الحب و و و و و و
و هكذا تمر الحياه علي الجميع
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في منزل عفاف بعد انتهاء امتحانات قمر و شهد و اليوم يوم اظهار النتيجه
قمر /صباح الخير يا ماما
عفاف بارهاق شديد
عفاف/صباح النور
قمر /ماما انتي لسه تعبانه
عفاف/يعني شويه كدا
قمر /طيب انا هاروح اجيب النتيجه و اجي علي طول نروح المستشفي
عفاف/ان شاء الله بس اطمن عليكي الاول
قمر /اطمني يا ماما هندسه باذن الله زي ما بابا كان عايز
عفاف/ان شاء الله
و خرجت قمر من المنزل و قابلت شهد في الطريق و ذهبو معا الي المدرسه
قمر /انا خايفه قوي يا شهد
شهد/ان شاء الله خير
قمر /يارب
و عند وصولهم للمدرسه
شهد/هيا ايه الزحمه دي
قمر /اكيد يا ذكيه جايين يشوفو النتيجه زينا
شهد/طب تعالي يلا
قمر بتوتر
قمر /روحي انتي انا هستنا هنا
شهد/لا طبعا يلا معايا
ذهبت قمر معاها علي مضض و دخلو في وسط هذا التجمع من الطلبه
و في ذلك التجمع كانت قمر كل ما تقترب من احد يبتعد عنها و يدير وجهه للجها الاخري
و هذا ما كان يحزن قمر بشده و بالرغم من كل هذا تغاضت عن الكثير لكي تعلم نتيجتها و هل حققت حلم ولدها ام لا
و اقتربت من المطلوب و بعد مقاومه شديده وصلت و علمت النتيجه فانها لم تحقق حلم و الدها فقط بل حققت حلمها هي الاخري و حصلت علي لقب الاولي علي الثانويه العامه
و عندما علمت النتيجه ظلت تبكي و تضحك معا بصوت عالي و هي لم تصدق انها حققت حلمها بعد عذاب
شهد/ها طمنيني
قمر /ا ن ا… ن ج ح ت…. ا ن ا… ا ل ا و ل ي..
شهد/اهدي يا قمر انا مش فاهمه حاجه
اخذت قمر شهيق كبير و بصوت عالي
قمر /انا نجااااحت انا الاولي ااااااا
شهد/بجد يا قمر
قمر /اه و الله الحمد لله يارب الحمد لله يارب
شهد/انتي تستهلي كل خير يا حببتي يلا بينا علشان نفرح طنط عفاف و انا عليا هوزع علي المنطقه كلها شربات
قمر /ربنا يخليكي ليا يا شهد كل اللي انا وصلتله دا بفضل وقفك جمبي بعد ربنا
شهد/طب يلا بينا
قمر /استني هنا و نتجتك
شهد/انتي لسه فاكره
قمر /حقك عليا يا شهد من فرحتي مختش بالي
شهد/و لا يهمك يا قلبي
قمر /المهم عاملتي ايه
شهد/جبت ٩٢ ٪ الحمد لله يعني هندسه و ياكي
قمر/مبروك يا قلبي
شهد/مبروك علينا احنا الاتنين يلا بينا بقه
و عادو مره اخري باتجاه المنزل و هم بالشارع المؤدي الي منزلهم
فبعض الماره ينظرون اليهم بنظرات غريبه لم تفهمها شهد و انما قمر فهمتها علي انها اشمئزاز منها كما تعودت في الفتره الاخيره او بالصح من يوم ما حدث لها
شهد/هو في ايه
قمر /عادي
شهد/هو ايه اللي عادي
قمر /نظرتهم دي عادي
شهد/لا انا حاسه ان في حاجه
قمر /سيبك منهم
شهد/لا انا لازم اعرف في ايه
قمر /سيبك منهم
شهد/ابدا
و هم في الطريق وجدت شهد احدي جيرانها
شهد/عزه… يا عزه
التفتت اليها عزه هذه
عزه/ايوة يا شهد
شهد/هو في ايه
كل هذا يحدث و قمر بعيده عنهم بمسافه قليله و استمعت اليهم و هما يتحدثان
و جحظت عينها عندما استمعت الي حديثهم و…………..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه )