روايات

رواية مريم الفصل الأول 1 بقلم مريم سلامة

رواية مريم الفصل الأول 1 بقلم مريم سلامة

رواية مريم البارت الأول

رواية مريم الجزء الأول

رواية مريم الحلقة الأولى

ايه اللي انت لابساه ده يا مريم
كنت طالعه من الشقه رايحه الجامعه لقيت ابن عمي بيقولي كده
مريم: بخوف ماله لبسي ما هو حلو اهو
يوسف بغضب: حلو ايه وزفت ايه الخمار قصير ادخلي الخمار يطول قبل ماتطلعي من باب اوضتك
مريم بخوف ودموع: حاض حاضر ودخلت جري قبل ما يتحول
نتعرف علي الابطال
مريم 18سنه في اولي كلية صيدله شكلها عاديه عنيها عسلي وبشره قمحاويه وقصيره جدا وليها صاحبه اسمها حنين اللي يشوفهم يقول تؤام اما يوسف عنده 25سنه شغال دكتورفي كليه صيدله شعره اسود وعنيه لونها عسلي وبشره بيضا وطويل اوي بالنسبه لمريم وهو يبقي ابن عمها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنان مامت مريم: رجعتي ليه يا مريم كده هتتأخري
مريم: هطول الخمار يا ماما
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حنين بغضب: ما لسه بدري يا اختي ولا كنت مستنيه الخدامه اللي ابوكي جابها تعدي عليكي
مريم: ايه متهدي علينا شويه تعالي بس نقعد في كافتيريا الجامعه عشان احكيلك
حنين: مستنيه ايه احكي يلا
مريم بدموع: هو برضو يا حنين كل ما يشوف وشي يقعد يزعق تخيلي بيزعقلي عشان كان الخمار مش طويل شويه مع ان كان زي ما بعمله علي طول
حنين: وده ملفتش نظرك لحاجه يا غبيه صدقيني بيغير عليكي
مريم: لا يا حنين ما يزعقليش برضو
حنين: طيب يلا يا قلبي نروح المحاضره خلاص هتبدا
مريم: يلا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يالهوي يا حنين ده دخل هنعمل ايه
حنين: ولا حاجه هنروح نستعطفه
مريم: طيب ياغاليه ادخلي يلا يا كبيرتي انت الاول
الدكتور: علي فين يا انسه انت وياها
مريم: هندخل نقعد هنفضل واقفين يعني
دكتور يوسف: وايه اللي اخركوا علي معاد محاضرتي
حنين: معلش يا دكتور اخر مره
دكتور: اخر مره وبعد كده مش مدخل حد بعدي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد المحاضره ما خلصت
مريم: اخيرا ايه المحاضره الغلسه دي
حنين: هتروحي ولا ايه
مريم: ايوه هروح عشان هموت وانام
حنين: ماشي يا غيبوبه هانم لما تروحي ابقي طمنيني وانا زمان محمد مستنيني بره
مريم: ماشي سلام يا روحي
انسه مريم ممكن ثانيه
مريم: نعم
ممكن اطلب منك طلب
مريم اتفضل
كريم: الاول انا اسمي كريم ممكن اخد منك المحاضرات اللي انت كتباها عشان كنت غايب وكده
لسه هرود اتفاجأ
مرييييييم
يلهوي اعمل ايه
يوسف: نعم يا استاذ عايز ايه
كريم يا دكتور كنت عايز بس المحاضرات
يوسف: ليه يا خويا من امتي وانت بتهتم بالمحاضرات اصلا امشي ومش عايز المح طيفك قريب منها
وانت قدامي علي العربيه
يوسف: ممكن افهم ايه اللي موقفك معاه
مريم: والله هو اللي نده عليا فكنت بشوفه عايز ايه
يوسف: متقفيش مع حد تاني انا بقولك اهو
مريم بدموع: هو انا ممكن افهم انت ليه علي طول بتزعق فيا وكل شويه تديني اوامر انت ولا مره ضحكتلي لما انت مضايق اوي كده متكلمنيش وملكش دعوه بيا
يوسف: تعرفي تسكتي لحد ما نوصل
فضلت طول الطريق بتعيط وانا هموت واخدها في حضني
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اول ما وصلنا فتحت العربيه وطلعت تجري علي فوق
حنان بقلق: ايه ده مالك يا مريم يا بنتي
مريم: مفيش يا ماما انا تعبت شويه بس هدخل انام ابقي صحيني لما بابا يجي
حنان: ماشي يا بنت بطني يا مغلباني
مريم دخلت اتوضيت وصليت وبعد كده قعدت علي السرير افكر امتي يحن عليا ومن كتر التفكير نمت محستش بنفسي
صحيت الساعه 1بليل
مريم: كده يا ماما متصحنيش يلا مش مهم اقوم اشوف حاجه اكلها
دخلت المطبخ كلت وبعد كده دخلت اوضتي مسكت الفون لقيت رسايل من رقم غريب
انا بحبك اوي
متزعليش مني تاني غصب عني بس خلاص هانت
مريم يا ترا مين اللي باعت الرسايل دي…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مريم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *