روايات

رواية حين تقع في الحب الفصل الحادي عشر 11 بقلم حبيبة الشاهد

رواية حين تقع في الحب الفصل الحادي عشر 11 بقلم حبيبة الشاهد

رواية حين تقع في الحب البارت الحادي عشر

رواية حين تقع في الحب الجزء الحادي عشر

حين تقع في الحب
حين تقع في الحب

رواية حين تقع في الحب الحلقة الحادية عشر

فتحت عنيها بثقل وانفاس ساخنه لفت وشها نظرة لـ ملامحه الهادئة وهو نايم بعمق بعدته عنها بضعف صحي يحيي على حركتها اتعدل بقلق: أنتي كويسه
بصت حوليها ولـ المحلول اللى في ايديها: جبتني هنا ليه مش خايف حد من اهلك يعرف بوجودي في اوضتك
: وهخاف ليه أنا مبعملش حاجه غلط أنتي مراتي على سنة الله ورسوله
: لو مكنتش لسه صاحي كنت قلت انك شارب حاجه جيبني اوضتك مع اني ممنوع ادخلها غير بليل وبس لما يكون الكل نايم وشكلك جبت دكتور كمان
: أنا عارف انك لسه زعلانه مني على اللي حصل بس حاولي حتى علشان اللي في بطنك
: أنت عارف أسوأ عقاب ممكن تعاقب شخص به مش أنك تهينه او تكـ رهه لا خالص أسوأ عقاب فعلاً أنك ترجعه لنقطة البداية أنه يبقي شخص غريب بس مع إضافة بسيطة أنه يبقى بدون فرصة لان الغريب ممكن تتعامل معاه عادي وعنده فرصة يبقي قريب بس هو خلاص استنفذ فرصته أنك تحرمه من كل صلاحياته بدون ما تهينه الإهانة والخناق مفيش اسهل منهم بس العقاب الأرقى أنهم يحسوا إنك بطلت تشوفهم وإن أفعالهم طفيتهم في عنيك
كان معاك فرص كتير في الأول واسباب تدافع عن نفسك بيها بس أنت ضيعت كل الفرص اللي ادتهالك مبقتش عايزة اشوفك كل يوم بشوفك فيه بحس بضعفي قدامك وأنا طول عمري بكـ ره الضعف
: معنديش مبرر واحد ابرر اللي عملته فيكي بس فكري في ابننا اللي لسه مجاش الدنيا متحرمنيش منه او منك
: أنت اللي حرمت نفسك من كل حاجه بأفعالك أنا عايزة اروح عند نانا وديني ليها حاسه اني تعبانه وعايزه اهدي نفسي فترة على الأقل
: أنتي اللي بتعصبيني وبترجعي تقولي بتضـ ربني ليه وتفضلي تعيطي قولت خروج من الفيلا دي مش هتخرجي غير على قبـ رك
أيام بدموع: يبقي مـ وتني وريحني من العذاب اللي انا فيه دا المـ وت اهون من اني اعيش معاك
الباب خبط ودخلت توحيده الغرفة قربت على أيام بقلق: مالك بتعيطي ليه مزعلها ليه يا يحيي
مسحت أيام دموعها برعب ورجعت لأخر السرير بسبب تهديد يحيي ليها المستمر من ان حد يعرف بوجودها في المنزل او طلعت صوت
توحيده حاولة تقلل من خوفها: متخفيش يا حبيبتي أنا مش هعملك حاجه بس اهدي
ضمت رجليها على صدرها بنهيار وهي بتترعش من الخوف يحيي جه يمسكها صرخت أيام وبعدت أكتر
: أمي ممكن لو سمحت تخرجي أنتي برا
: أنا مستحيل اسيبك معاها في اوضة واحده أنت مش شايف حالة البنت اية بسببك
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم 🤎🦋.
قامت أيام من على السرير بس وقعت على الأرض بسبب الدوخه اللي حست بيها فجأه قعدت توحيده جنبها وخدتها في حضنها بحنان: بس ياحبيبتي بطلي عياط قطعتي قلبي
كانت أيام بتتنفض في حضنها وهي مخبيه وشها فيها ببكاء حاولة تاخد انفسها بنتظام: خليه يخرج مش عايزة اشوفه
توحيده بدموع بصت لـ ابنها بحسره: أنت مسمعتش بتقول اية مش عايزه تشوفك يلا اخرج برا ونادي على مليكة تيجي تشوفها
خرج يحيي وفي قلبه بركان نـ ار واتفجر من غضبه من نفسه بسبب الحاله اللي وصلها ليها
أيام بصوت متقطع: أنا عايزة نانا وديني عندها
: حاضر يا حبيبتي هوديكي عندها
جت مليكة وسعدت توحيده أنها تقوم أيام من على الأرض
مليكة بحنان: قومي خدي شاور وغيري هدومك وتعالي نامي شويه
همست بصوت منخفض مجهد: معنديش هدوم هنا
: أنا هجبلك حاجه تلبسيها من عندي
توحيده: ايوا قومي خدي شاور يفوقك اكتر وأنا هنزل احضرلك الفطار عقبال ما تخلصي
فصلت مليكة المحلول وخرجت من الغرفة رجعت بعد دقايق بالملابس أخذتها منها أيام وقامت بتعب دخلت الحمام وقفت أمام المرايا تنظر إلى أنعكسها شعرها المبعثر عنيها الحمراء ومنتفخه أثر البكاء عظام وشها الظاهرة من فقدان وزنها سمحت لدموعها بالانهيار فتحت المايه ونزلة في البانيو غمضت عنيها وهي بتاخد فترة من الراحه والاسترخاء ليستريح جسدها من الألم التي تشعر به
خبطت مليكة على الباب بقلق لما أتاخرت جوا: أنتي بتعملي اية جوا دا كله
: ثواني وخرجه
رجعت قعدت مكانها: ماشي
خرجت وهي مسكه بطنها بألم نامت على السرير في دخول توحيده بالفطار: مالك مسكه بطنك ليه
: مش عارفه حسيت بألم مره واحده
حطت قدامها الصنيه: علشان مكلتيش أفطري وخدي الأدوية وهتبقي كويسه
هزت رأسها بهدوء وبدأت في تناول الفطار فهي حقًا جاعه بعد أنتهائها أخذت الأدوية من مليكة ونامت من أثر التعب نزل يحيي إلى الأسفل وكان على وشك الخروج أوقفه صوت والده الغاضبط
: استنى عندك يا يحيي عايزك في موضوع مهم
التفت اليه بهدوء: نعم يا بابا
: أنت فعلاً اتجوزت من ورايا وكنت حابس مراتك في الأسطبل
يحيي بص على ياسين الجالس ويتابع الحديث بنتباه: اه
: أنا مش عايز اتعصب ولا اخد رد فعل مش هيعجبك وأنت عارف كدا كويس تقعد قدامي وتحكيلي اتجوزتها امتا وازاي وتعرفها منين واهم حاجه اية السبب اللي خلك تعمل كدا فيها
اتنهد يحيي تنهيد طويل وبداء يحكيله الموضوع بختصار شديد مع تغير حاجات بسيطه أن هشام سـ رق منه شنطة فلوس وهو في الكافيه ولما راح يطلبها منه مرداش يرجعها وحصل اشتباك بنهم وصل انه طلع السـ لاح وأيام ادخلت وضـ ربته بالسـ كينه
: ساعتها خيرتها لا الجواز لا الحبس ليها ولخوها
قطع كلامه صفـ عه قوية من جابر: هي دي اخرت تربيتي فيك بتساهم واحده بين الحبس والجواز كنت عايزها تعملك اية وهي شايفه واحد رافع سـ لاح على أخوها
مسح الـ دم من على شفايفه بغضب: مش على اخرت الزمن واحده ست اللي هترفع ايديها عليا
جابر رفع سبابته في وش يحيي بتحذير: لو كنت عملت كدا لأنك عارف ان مفيش حد هيبقي واقف معاهم ويحميهم تبقي مجنون من هنا ورايح أنا بنفسي اللي هقفلك وهحميها هي واخوها منك ومن شرك
: بس أنا مش هطلقها
: مش بمزاجك هطلقها ورجلك فوف رقبتك وطول ما هي هنا مش عايز المحك تقرب من أوضتها لغيط أما تخف وتبقي كويسه وتشوف عايزة اية وأنا هبقي معاها في اي قرار تخده
استغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم واتوب اليه 🤎🦋.
خرجت البرنده بسرعة أول ما تليفونها رن برقمه
: صباح الورد
جميله ابتسمت بخجل: صباح النور نازل المحكمة
: أنا فكرتك نسيتي اه نازل وبعد كدا هروح المستشفى
: كان نفسي اجي معاك اوي واشوفك وأنت بتترافع
: لا مش أنا اللي هترافع اللي بيترافع دا وكيل النيابة او المحامي أما أنا شاهد بس
ضحكت بصوت مرتفع وهي بتتخيله قدامها: هتقف قدام القاضي وتقول والله العظيم هقول الحق
: ايوه هو كدا بالظبط
قعدت على سور البرنده: ااه بس أنت مشفتش حاجة
: متنسيش أني دكتور تشـ ريح ولازم شاهدتي في المحكمه
: مش عارفه إية القضيه اللي ظهرت فجأه وأنت في الاجازه دي مكنتش استنت لغيط ما ترجع
: جميله أنتي طلعتي هبـ له قضية اية اللي تستناني
: أنت بتقول عليا أنا هبـ له ماشي يا فراج مع السلامه
ضحك فراج ضحكه روجوليه: طب استني كنت بهزر معاكي هقفل دلوقتي لاني قدام المحكمه
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبة اجمعين 🤎🦋.
بدأت أيام الامتحانات والكل بقي مشغول بالمذاكرة رنت جرس الباب وهي بتتلفت حوليها بخوف ان حد يشوفها ثواني وفتح الباب وهو يرتدي بنطال فقط
هشام ببرود: ادخلي
دخلت تقى وقفلت الباب خلفها رمت حقيبة المدرسة على الأرض بأهمال وقعدت جنبه على الاريكه
: خلصت امتحانك امتا
بصلها وهو بيمرر ايده على شعرها بحب: من ساعه كدا قولت اسبقك على هنا وجبت أكل وأنا جاي اكيد خلصتي الامتحان وتعبانه
دخلت في أحضانه بحب: الامتحان كان صعب جدًا أنهارده وبعدين أنا جيالك علشان تنسيني كل حاجه تقوم تقولي امتحان
: ادخلي غيري وانا هسخن الأكل واحطه على السفرة
قبلت خده برقة وقامت بخجل دخلت الغرفة وقفت قدام الدولاب بحيره أتفجأة بيه واقف وراها مد ايده خرج قمـ يص نوم: ادخلي البسي دا بحبه عليكي أوي
تقى خدته منه بخجل: حاضر
: يلا ادخلي مش عايزن نضيع وقتنا
دخلت الحمام وهو خرج يجهز السفرة كان واقف بيـ ولع الشمعدان اللي على السفرة وهو محضر جو رمانسي رفع عنيه نظر ليها وهو مسحور بجمالها كانت كتله من الجمال وهي تركه شعرها الطويل الغجري بعناية وتضع مسحيل تجميل رقيقه زادتها جمالًا قربت عليه بخجل من نظراته سحب هشام الكرسي قعدت تقى بإبتسامة اظهرت غمزتها
: شموع وورد وأكل كمان اية الرضا دا كله
مسك ايديها قبلها بحب: مش كفاية القمر دا هيغيب عني أسبوعين بحالهم
: كان نفسي الدراسة متخلصش بس هما اسبوعين تلاته بالكتير والترم التاني هيبدا ونرجع نتقابل تاني بس أنا حقيقي مش هقدر على بعدك أنا هقول لـ ماما ان عندي درس زي ما كنت بقولها
: لا متقوليش حاجه خليكي في البيت لغيط ما الدراسة تبداء لان مامتك اسالتها كتير
بدأت تاكل بهدوء: أنت مش متخيل عامله معايا اية في البيت دي جيبالي عريس وبتقولي اتخطبي ست شهور لغيط ما تخلصي تالته ثانوي واتجوزي
ساب الأكل وبصلها بنتباه: وعملتي اية
: قولتلها لا طبعاً أنا مش هفكر في الجواز دلوقتي
: مش هسمح لحد يجي ياخدك مني أنا مستني بس اخلص الترم دا واتخرج علشان لما اتقدم مامتك توافق وحتى تكوني خلصتي ثانور ولو عايزة تكملي تعليم يبقي معايا
: أنا بحبك أوي يا هشام
: وأنا بموت فيكي يا قلب هشام ارجعي كملي أكلك
رجعت مسكت الشوكه وكملت أكل لغيط ما خلصت وخدها هشام ودخله الغرفة مسكت تليفونها شغلت أغنيه وهو قاعد قدامها على السرير وبدات رقـ ص قربت عليه بدلع وهي بتـ رقص سحابها هشام وقعت على السرير…
كانت قاعدة في أحضانه بعشق: قومي البسي قبل ما الوقت يتاخر علشان مامتك
: لا مش عايزة ابعد عن حضنك
ضمها ليه اكتر بحب: ولا انا عايزك تبعدي عن حضني أبداً بس لازم تمشي أنتي اتاخرتي أوي هنا
بعدت عن حضنه قامت دخلت الحمام غيرت ملابسها وخرجت من الحمام وقفت في مكانها ومقدرتش تتحرك من مكانها من الصدمه..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حين تقع في الحب)

اترك رد