روايات

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الفصل الرابع 4 بقلم رحاب القاضي

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الفصل الرابع 4 بقلم رحاب القاضي

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) البارت الرابع

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الجزء الرابع

موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي)
موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي)

رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي) الحلقة الرابعة

سحب مازن ايده من ايد ولاء وقال
انا ما اعرفهاش اصلا يا جماعه واضح كده ان في سوء تفاهم يا انسه…
_ قال كلامه وسابهم ومشي وصحابها فضلو يضحكو وهي دموعها نزلت وحست انها مش قادره تاخد نفسها وايديها بدأت تترعش وجات تمشي قبل ما حالتها تزيد بس لقيت مازن في وشها وابتسم وقال..
مازن
انتي ليه عيوطه كده انا بهزر معاكي يا حبيبتي..
ابتسمت وقالت
بجد يعني انت موافق اا..
مازن مسك. ايدها بسرعه وقال
دول بقي صحابك اللي انتي بتحكيلي عليهم..
علي بغيظ
انت بقي اللي بتحبها غريبه شكلك مش معانا هنا في الكليه..
مازن
فعلا انا من هندسه وكنت اا جيت يعني عشان.. اا..
بص لولاء وهو مش عارف اسمها وقال
عشانها هي دي يعني..
ميلت عليه ولاء وقالت بصوت واطي
اسمي ولاء..
سالي قربت منه وقالت
بس انت ليه ما كنتش بتجيلها قبل كده هنا؟..
مازن بهدوء
بنخاف من الحسد والعيون المدوره…
ضحكت ولاء وقالت
طيب اعرفك بقي بصحابي يا حبيبي دي سالي ومي وساره وعلي وعمر..
مازن
اهلا وسهلا يا جماعه وانا مازن، ممكن بقي اخد ولاء شويه..
سالي
اكيد طبعا اتفضل بس ابقي خلينا نشوفك بقي..
مازن ابتسم وقال
اكيد طبعا..
_ واخد ولاء ومشيو واول ما بعد عن صحابها ساب ايدها وزعق فيها وقال..
مازن
انتي با بنتي عبيطه اي حد معدي كده تشبطي فيه..
ولاء بتوتر
مم ما هما اللي كانو بيتريقو عليا وقالو ان ما فيش حد ممكن يحبني..
مازن بغيظ.
ما بصراحه معاهم حق، انتي يا بنتي ايه اللي جابك الجامعه طلعتي من الحضانه ازاي اصلا؟..
اتعصبت ولاء وقالت
انت بتقولي كده طيب اهو انت وغور امشي من هنا عشان ما اتغباش عليك..
مازن بحده
بقي هي دي شكراً بس انا اللي غلطان اني كنت جدع مع اشكالك..
زقته ولاء جامد وقالت
اشكالي دي ممكن تقطعك لو ما مشيتش من هنا، ابعد عني انت فاهم ولا لا؟..
مازن بقلق
انتي مجنونه صح والله بجد مش طبيعيه..
_ مشي مازن من قدامها وهي راحت قعدت في مكان لوحدها وحضنت شنطتها وفضلت تعيط واخدت نفس عميق وخرجته علي عشر مرات، وطلعت موبيلها وسجلت لنفسها وقالت..
ولاء بصوت مهزوز
ولاء مش وحشه ولاء لما هتغلط هتعتذر ومش هتتعصب، ولاء كويسه ومش مريضه، ولاء هتخف وهتبقي في ناس كتير بتحبها زي بابا وماما وهاجر ولاء حلوه وتتحب ولاء مش وحشه..
_ومسحت دموعها وفضلت تسمع في اللي سجلته وبعدين قامت وراحت عملت؟؟؟…
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وفي الحاره وخصوصا في الموقف، وصل يونس هناك وسمع صوت زعيق جامد والناس ملمومه قرب منهم وقال..
يونس
باااس في ايه يا سيد؟..
سيد شاور علي البنت اللي قدامه وقال
الانسه اللي قدامك دي يا معلم يونس ركبت معايا من المنطقه اللي بنحمل منها وجات هنا وتقولي ان دي مش المنطقه اللي ساكنه فيها وعايزاني ارجعها لمنطقتها..
يونس بصلها وقال
انتي رايحه فين يا ابله؟..
شهد بضيق
رايحه في منطة الساهر وقولتله كده لما ركبت هو بقي ما وقفش ليه وفكرني انزل..
يونس بسخريه
يا ابله هو هيفتكر ايه ولا ايه، انا كنت سففته تراب الارض لو كنتي قولتيله ينزلك وهو ما رضيش ينزلك انما انتي ما قولتيش ليه؟..
شهد باحراج
احمم كنت بسمع اغاني في الهاند فري وسرحت ونسيت اقوله..
ضحك كل السواقين وسيد قال
اتفضل اهو يا معلم يونس، وبعدين قولتلها تنزل وتركب عربيه تانيه اللي رايحه المنطقه بتاعتها مش راضيه..
شهد بحده
وانا حلفت مش هنزل وتفضل تتوه فيا واستني العربيه تحمل انت كان زمانك دلوقتي كنت وصلتني..
سيد بغيظ
يا ابله بس اا..
يونس بحده
خلصنا ياااه هات المفتاح انا هوصلها وارجع مش عايزين مشاكل واهل منطقة الساهر كلهم حبايبنا..
شهد بضيق
ثواني بس هو انت مالك اصلا، هو اللي يوصلني ورجله فوق رقبته..
يونس قرب من باب العربيه وقال
انا كبير الحته هنا وكلمتي بتمشي علي اللي يعجبك وقولت هوصلك يبقي تسكتي ولا انتي عايزه ترغي..
_خافت شهد من طريقته وسكتت وهو قفل الباب وراح ركب مكان السواق وطلع بالعربيه، وما خدش باله من عظيمه مرات ابوه وبنتها بطه اللي كانو واقفين علي مسافه منهم وشافو اللي حصل..
عظيمه
بت يا بطه قوليلي مين البنت دي، انا حاسه اني اعرفها..
بطه
دي شهد يا ماما اخت الاسطي صبري المكانيكي صاحب عمي حامد..
عظيمه
ايوه ايوه صبري جوز البنت نعمه عرفته، طيب يلا بينا نروح لجدتك عشان ما نتاخرش…
ــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ في الجامعه في كلية الهندسه كان قاعد مازن مع كريم صاحبه وقربت منه ولاء وقعدت حنبيه وهي بتاخد نفسها بصعوبه وقالت..
ولاء
يالهوي ده انا لفيت عليك كلية هندسه شبر شبر..
كريم
العب يا معلم، علي العموم انا هصور الورق ده وجايلك اوعي تمشي يا مازن..
مشي كريم ومازن قال بعصبيه
انتي عايزه من اهلي ايه؟..
_ولاء طلعت سندوتش من شنطتها وقالت ببراءه وهي بتحاول تبعد عنه وقالت بهدوء..
ولاء
كريب جيبتلك كريب فراخ، وقولت اقولك شكرا…
بصلها مازن بحده فادايقت وقالت
خلاص ما تزعلش انا غلطانه..
اخد منها مازن السندوتش وقال
العفو يا ستي، جه في وقته انا جعان اصلا..
ولاء ابتسمت وقالت
اولاً انا اسفه بجد اني اتعصبت عليك بس ده غصب عني..
مازن وهو بياكل
غصب عنك ازاي يعني مش فاهم..
بصتله ولاء بقلق وقالت
بص بما انك ساعدتني ووقفت جنبي انا مش هضحك عليك، انا مريضه نفسيه عندي متلازمة ADHD…
بصلها مازن بعدم فهم وقال
لا مش فاهم ايه ده؟..
ولاء بدموع
دي حاله ه بتيجي لنسبه قليله من الناس بتكون عباره عن تشتت وعدم انتباه واندفاع عصبيه وملل وممكن نسيان بس الحمد لله انا عندي بشكل هادي شويه..
مازن بهدوء
يا شيخه بامارة الشلوت ووحشتني ويا حبيبي..
ولاء بقلق
هو انت هتخاف مني يا مازن وهتبعد مش كده بصراحه يعني حقك..
مازن
هي الحاله دي معديه؟..
ضحكت ولاء وقالت
لا طبعا مش معديه؟..
مازن ابتسم وقال
يبقي اخاف منك ليه، يا ستي حتي انا كمان لو في ايدي حاجه اساعدك بيها موافق..
فرحت ولاء وقالت
انت بتتكلم جد والنبي..
ومدت ايدها وقالت
يعني احنا ممكن نبقي صحاب وانت مش هتتريق ولا تتنمر عليا زي صاحبي..
مسك مازن ايدها وقال
ايوه موافق بس هما مش صحابك، لان لو هما صحابك مش هيدايقوكي ويزودو الحاله بتاعتك..
ولاء بحزن
ما انا ماليش صحاب هنا وخايفه يسيبوني وما يبقاش عندي صحاب..
مازن
طيب ما احنا بقينا صحاب اهو يبقي سيبك منهم، والقرار ليكي..
ولاء
يا نهار اسود المحاضره باي يا مازن.. هجيلك بكره هنا زي دلوقتي لو مالقتكش هزعل…
_ قالت كلامها ومشيت بسرعه وهو ابتسم علي طريقتها وقال..
مازن
يا بت الهبله…
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وفي بيت الشيخ محمد كانت هناء قاعده مع ريهام جارتها وقالتلها..
هناء
معلش يا ريهام اني باخد اسمك في الجمعيه واقبض الاول بس اعمل ايه جوازة الشيخ محمد لا كانت علي البال ولا علي الخاطر..
ريهام
طيب ما توفري علي نفسك المصاريف دي وتخليهم قاعدين معاكي لحد ما ربنا يفرجها علي الشيخ محمد ويجهز هو شقته..
هناء
لا يا حبيبتي محمد ابني يتجوز في شقته زي ما كان نفسه…
_ طلعت في الوقت ده هاجر من المطبخ وحطت قدامهم صتية الشاي والكيك وقالت وهي بتقعد معاهم..
هاجر
اتفضلو..
ريهام ابتسمتلها وقالت
ربنا يزيد. فضلك يا عروسه..
هناء بسخريه
بقالك ربع ساعه بتعملي شاي حركتك. بطيئه ابقي سرعي حركتك شويه بعد كده..
هاجر بهدوء
حاضر يا طنط هبقي اتعلم منك، بس ربنا يستر ومالزقش في الكنبه من كتر القعده عليها…
ضحكت ريهام وقالت
طيب والله يا بختك بيها مرات ابنك يا هناء..
هاجر بصت لريهام وقالت
هو انا شوفتك فين قبل كده… ايوه مش انتي اللي جبتي المستشفي عشان تجه…
ريهام اتوترت وقالت
بقولك. ايه يا هناء ما تقومي تجيبيلي بقي فلوس الجمعيه عشان امشي مش هقضي النهار عندك. يعني..
هناء قامت وقالت
حاضر دقيقه هجيبهم والله شيلاهم من الواد مازن ده عدوه يشوف اي فلوس اصلا..
ودخلت هناء جوه ورهام قالت بحده
انتي مالك انا كنت بعمل ايه وما بعملش ايه في المستشفي ما تخليكي في حالك…
هاجر بجمود
وانا اعرف منين انك كنتي بتعملي حاجه ما حدش يعرفها، اصلا الموضوع ما يخصنيش…
ريهام
بالظبط كده الموضوع ما يخصكيش..
قامت هاجر وقالت بصوت عالي
يا طنط انا نازله عند. محمد تحت عايزه حاجه اجيبهالك معايا..
طلعت هناء وقالت
ايوه هاتي كيلو سكر وقوليلو يخصمه من حساب الشهر بتاعي..
هاجر
حاضر…
_ واخدت هاجر كوباية شاي وطبق كيكه ونزلت وهناء قالت لريهام..
هناء
امسكي يا ستي اهم الفلوس انا والله مش عارفه اشكرك ازاي..
ريهام
ما تقوليش كده يا ام محمد ده انتي اختي، المهم هو انتي ازاي سايبه مرات ابنك تنزل بشعرها كده وازاي اصلا تبقي مرات الشيخ محمد مش محجبه..
هناء بهدوء
هو انا دخلي ايه هي وجوزها حرين، وبعدين لو انا بتناكف معاها شويه عارفه في الاخر ان ابني عاقل ومش هيعملها مشكله وانا مش هعمله مشكله بينه وبين مراته، المهم قوليلي فكرتي في موضوع رجب اخو جوز اختي..
ريهام لوت بوزها وقالت
رجب مين ده يا هناء اللي اتجوزو انا، لا يا حبيبتي انا يوم ما اتجوز هاخد واحد صغير يعوضلي عمري اللي ضاع..
هماء بسخريه
يا اختي الصغير ده مش هيتجوز واحده اد امه، كل واحد ليه اللي زيه..
وقفت ريهام وقالت بخبث
مسيرك تشوفي بعينك اني هتجوز احلي شاب صغير، يلا بقي فوتك بعافيه…
طلعت ريهام وقالت هناء
وده مين ده اللي امه داعيه عليه… وايه الريحه الوحشه دي اللي انا شماها من بدري..
_ وميلت تحت الكنبه وطلعت فردة شراب بتاعت مازن، اتعصبت وقالت..
هناء
منك لله يا معفن اشوف فيك يوم…
“عرفتو مين بقي اللي امه داعيه عليه😁”..
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وفي العربيه اللي سايقها يونس، كانت قاعده شهد في الكرسي اللي وراه وموبيلها رن وردت بقلق وقالت…
شهد
ايوه يا زهره… يا نهار اسود هو حبكت يعني يجي بدري النهارده… لا خلاص قربت اجي اهو والنبي خليه يهدي شويه انا مش حمل اخد علقه تاني الاسبوع ده… ماشي سلام…
_ قفلت وعيونها اتملت دموع وكان باين عليها اووي انها خايفه، ويونس بصلها في المرايه بهدوء ووقف قدام المنطقه اللي هي ساكنه فيها، وجات تنزل بس الباب ما كانش راضي يفتح، فبصت ليونس وقالت..
شهد
لو سمحت انا مش عارفه افتح الباب ممكن تيجي تفتحه…
يونس بهدوء
حاضر…
_ ونزل من العربيه وراح فعلا فتحلها الباب، وهي جات تنزل بس اتكعبلت في الجيبه بتاعها وكانت هتقع بس هو مسكها بسرعه وكانت شبه فحضنه، واتحول وشها للون الاحمر وبعدت عنه بسرعه وقالت..
شهد
انت قليل الادب..
يونس قفل الباب جامد وقال
انا فعلا قليل الادب كان المفروض اسيبك تقعي واقف ساكت، اوعي كده ده انتي وليه بومه..
شهد بتوتر
اهو انت اللي بومه وانا مش ولسه انا بكلمك انت رايح فين…
_ ما ردش عليها يونس واخد عربيته ومشي، وهي راحت بيتهم واول ما دخلت لقيت اخوها في وشها اللي مشكها من دراعها جامد وقال..
صبري
كنتي فين يا بت هو ده اللي هتروحي تزوري قبر امك وابوكي وتيجي بسرعه..
شهد بخوف
والله العظيم انا طلعت متأخر والله حتي اسال زهره..
زهره بقلق
قولتله والله بس هو اللي مش مصدقني..
صبري بحده
شيفاني برياله يا بت ال ***…
_ قال كلامه ونزل بايده علي وشها ووقعت علي الارض وهي بتعيط بخوف، وجات زهره وقفت قدامه وقالت..
زهره
ورحمة ابوك كفايه هي مش هتطلع الشارع تاني، وانتي يا شهد قومي ادخلي اوضتك بسرعه يلا…
_ قامت شهد ودخلت اوضتها بسرعه، وبصت لوشها في المرايه اللي كان احمر اووي مكان ضربة اخوها ليها وفضلت تعيط ودخلت عندها زهره مرات اخوها وقالت..
زهره
خلاص بقي يا شهد جات سليمه المره دي قلم واحد بس..
شهد ببكاء
انا لو كان ابويا وامي عايشين جوزك ما كانش هيعمل فيا كده…
زهره
والله اخوكي بيحبك بس هو بيخاف عليكي وبيغير عليكي بزياده… وبكره تتجوزي وتسبيه وترتاحي..
شهد بدموع
اطلعي يا زهره شوفي هتعملي ايه انا رايحه انام…
_ طلعت زهره وشهد جات تغير هدومها فشمت ريحة البرفيوم بتاعت يونس وافتكرت الموقف اللي حصل لما كانت نازله من العربيه وابتسمت وقالت..
شهد
هو كان اسمه ايه، يلا مش مهم اهو راح لحاله..
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ كانت هاجر قاعده في السوبر ماركت بتاع محمد بملل ومحمد واقف مع الناس اللي شغالين عنده بيبعو، فقالتله بصوت عالي..
هاجر
جايه اتفرج عليك انا يعني؟..
ابتسم هو وقعد قصادها وقال
انا اصلا مش فاهم انتي نازله ليه؟..
هاجر بضيق وقفت وقالت
جايه اخد سكر لامك وبتقولك اخصمه من حساب الشهر ده…
محمد
طيب اقعدي خلاص وبعدين شكرا علي الشاي والكيك..
هاجر ابتسمت وقالت
العفو، بس حلو المحل بتاعك هاخد اندومي وانا طالعه..
محمد
المحل كله تحت امرك. بس انا عندي طلب عايز اطلبه منك..
هاجر
خير اتفضل..
محمد بهدوء
عايزك تتحجبي..
هاجر بضيق
اهو ده اللي كان مخوفني انا ما بحبش حد يتدخل في لبسي..
محمد بجديه
بصي انا مش هقولك ان ده فرض لكل امرأه مسلمه واني جوزك وواجب عليكي الطاعه ليا ولطلباتي، بس هقولك ان الحجاب هيخليكي في نظري احلي واني عايز مراتي تكون حاجه غاليه شعرها ما يشفوش حد غيري…
هاجر اتنهدت وقالت
بص انا مش مقتنعه اوعدك لما هقتنع بيه هلبسه..
_ قام محمد وقعد علي الكرسي اللي جنبيها بالظبط وقال…
محمد
تعالي اقولك ليه اتفرض الحجاب علي بنات الاسلام والنساء المسلمين…
بصتله هاجر باهتمام وهو مسك ايدها وقال
قال الله تعالي في كتابه : ﴿ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ﴾ ومعني كده ان الحجاب حمايه ليهم والحجاب صانهم واظهر عفتهم وكمان هيمنع النظره السيئه ليهم من الناس اصحاب القلوب المريضه.، وبرضو في قول الله ﴿ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ﴾ فيه إشارة إلى وجود صلة بين ما تراه العين وما يتعلق به القلب، فالعين طريق الهوى والنظر بريد الشهوة، فإذا لم تر العين لا يشتهي القلب، كما فُرض الحجاب على المرأة لأنها محل لنظر الرجال الذين أمروا أيضا في الإسلام بغض أبصارهم، ولكي لا يكون تعامل الرجل الأجنبي مع المرأة بحسب شكلها وجمالها، وإنما يكون بحسب إنسانيتها وأخلاقها وهو ما يترتب عليه حصولها على حقوقها بلا تمييز…
ابتسمت هاجر وقالت
بحيث كده بقي فضي نفسك النهارده بالليل عشان تيجي تشتريلي كان طرحه او الحاجات دي عشان ما اعرفهاش..
محمد
من عينيا الاتنين واللي تطلبيه هجيبهولك…
وقف وقال
ابراهيم ادي المدام اللي هي عايزاها لحد ما اشوف الحسابات اللي هنا…
ابراهيم
من عينيا يا شيخ محمد اتفضلي يا مدام…
_ راحت هاجر وقالتله علي الحاجات اللي عايزاها وبصت لمحمد اللي سرحان في الورق اللي قدامه وابتسمت بهدوء واخدتهم الحاجات اللي عايزاها وطلعت فوق..
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
_ وبالليل في الموقف كان يونس واقف هناك وقرب منه يوسف وقال…
يوسف بضيق
ي عم يونس الجماعه كانت واقفه فالبلكونه وبتتكلم فالتلفون وبشعرها والقهوه تحت البيت كانت مليانه رجاله،كنت هطلع اقولها تدخل بس خوفت انت تزعل فقولت اجي اقولك..
اتعصب يونس وقال_
طيب خليك ي يوسف انت قبال الموقف لحد مرجعلك..
_مشي يونس من الموقف وراح البيت عند نور خبط ع الباب جامد فطلعت فايزه من المطبخ وهي مفزوعه ونور كمان طلعت من اوضتها وهي خايفه..
قالت فايزه وهي بتفتح الباب_
ي ساتر يارب هي القيامه قامت ولا اي، مين اللي بيرزع كده فالباب..
فتحت فايزه الباب ودخل يونس حتي من غير ميستاذن وكانت نور واقفه قدامه بهدوم البيت، واول مشافها شدها من دراعها جامد..
يونس بصوت عالي
وقفالي فالبلكونه وبشعرك اي ملكيش راجل يلمك..
_خلص كلامه ونزل بأيده ع وشها فوقعت ع الارض وهي بتبكي وخايفه منه..
قربت منه فايزه وقالتله وهي خايفه علي بنتها
اهدي بس يبني دي طلعت من غير متقصد..
نور وزعقت فيها ببكاء وقالت
هو ماله اصلا طلعت ولا مطلعتش مش من حقه يمد ايده عليا كان من باقي اهلي ميخليه فحاله ويسيبني فحالي..
_قرب منها فرجعت بضهرها لورا وهي بتتمني الأرض تنشق وتبلعها من قدامه..
يونس
حالك هو حالي ي نور وطول مانا عايش هتتعوجي عليا هوريكي ايام سودا ووريني هتطلعي البلكونه ولا هتقفي فالشباك تاني ازاي…
نور بغضب
انا حره انت ملكش كلام عليا..
_ اتعصب يونس و؟؟؟
_ تفتكرو هيحصل ايه؟..
ـــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــــ
وفي بيت محمد كانت هاجر قاعده جنبيه وقالت وهي بتبص لهناء بخبث..
هاجر
ايه رأيك في البسبوسه يا سي محمد عجيتك انا عملهالك بايديها..
مازن
ما انتي اكيد يا هاجر عملاها باديكي اومال هتكوني عملاها برجليكي مثلا هههه..
هاجر بحده
بس يا عسل عشان ما ازعلكش..
محمد بصوت واطي
هو ايه الرضا ده كله النهارده، ما انتي كل يوم بالليل بيبقي وشك في قفاكي..
هاجر
لا ما انا النهارده بكيد امك..
محمد
نعممم يا اختي بتقولي ايه…
هاجر
ما بقولش حاجه كل وانت ساكت بقي..
هناء بخبث
الا قولي يا محمد هي البسبوسة اللي بعملها انا احلي ولا اللي بتعملها مراتك؟..
ضحك مازن وقال
هههههه البس يا معلم..
هاجر
رد يا حبيبي هي انهي بسبوسه احلي بتاعتي ولا بتاعت… حماتشي..
محمد بقلق
انتو الاتنين حلوين بس ماما لا يعلي عليها بصرااحه..
هاجر
اااه يا ابن امك انت، اوعي طيب والله ما انت دايقها تاني، خد يا مازن..
مازن
ايوه انا بحب البسبوسه اصلها بتاعتك احلي من بتاعت ماما النهارده..
هاجر
بالهني والشفا يا ميزو، اما تقوم بقي اروق الكنبه جوه عشان في حد هينام عليها النهارده..
محمد بص لمامته وقال
مرتاحه انتي كده يا ست الكل..
هناء بثقه
وفي قمة الراحه كمان…
_ وبالليل بعد الكل ما نام، طلع مازن من اوضته وهي ماشي بالراحه وطلع بره الشقه بتاعتهم وراح خبط علي شقة ريهام وفتحتله ودخل و؟؟…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية موضوع عائلي (الشيخ والبلطجي))

اترك رد