روايات

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الخامس عشر 15 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها الفصل الخامس عشر 15 بقلم نرمين قدري

رواية قلوب أرهقها نبضها البارت الخامس عشر

رواية قلوب أرهقها نبضها الجزء الخامس عشر

قلوب أرهقها نبضها
قلوب أرهقها نبضها

رواية قلوب أرهقها نبضها الحلقة الخامسة عشر

مسك بتعب
– بيجاد الحقني بجد انا انا انا وغابت عن الوعي بيجاد بيضرب عينه لاقي نزيف جامد علي السرير
اتفاجيء بيجاد بالي حصل مخة وقف عن التفكير وفجاءة مسك التليفون اتصل علي امجد
امجد بضحك
ايه يا عريس محتاج استعانة بصديق ولا ايه
بيجاد بجدية :
-امجد ابعتلي ندي حالا بسرعة عندي مسك بتروح مني بسرعة يا امجد
اتعدل امجد من مكانه ثم قام واقفا وقال:
خير يا بيجاد في ايه في ايه ملها مسك
بيجاد /
مش وقت شرح ابعتلي ندي
امجد /
حاضر حاضر
ندي بخضة:
ايه يا امجد ملها مسك ايه حصل
امجد
معرفش بس روحي بسرعة علي اوضتهم بيجاد عاوزك ضروري وأضح أن مسك تعبانه
قامت ندي مسرعة تدرتدي الروب عليها
جرت ندي علي غرفة بيجاد
فتحت باب دون أن تطرقه وقالت بخوف
في ايه يا بيجاد ايه حصل
بيجاد/
اللحقي يا ندي معرفش ايه حصلها
شهقت ندي :
يالهوي اده انت عملت ايه هي بقالها اد ايه غايبة عن الوعي كده
بيجاد :
من ساعة ما كلمت امجد وهي في دنيا غير دنيا انا مش عارف ايه اللي حصل
ندي وهي تقترب منها :
-دي عاوزة دكتور حالا مسك بضيع مننا
بيجاد:
-انا معرفش أكلم مين مش عارف يا ندى مخي واقف
= مافيش وقت للانهيار يا بيجاد كلم امجد ينزل يحضر العربية وتعالي لبسها معايا بسرعة لازم ناخدها علي المستشفى حالا
هز بيجاد رأسه واحض، هاتفه وقال
-الو يا امجد انزل حضر العربية هناخد مسك المستشفى
امجد بخضه وهو يقوم من جلسته:
هو الموضوع كببر كده ولا اية
بيجاد:
بسرعة يا امجد مسك بضيع مني
دخلت ندي علي امجد
فتحت دولابها تبدل ثيابها
امجد وهو ينظر اتجاه ندي بفضول
ماشي بيجاد حاضر. اغلق الهاتف وقام يبدل ملابسه مسرعا وهو سأل ندا :
– في اية يا ندي ملها مسك
ندي وهي ترتدي ملابسها سريعا :
عندها نزيف جامد و غائيبة عن الوعي خالص انزل انت حضر العربية علي منزلها أنا وبيجاد
دخلت ندي غرفة بيجاد وساعدته في تبديل ملابس مسك
ثم حملها بيجاد ونزل وراء ندي التي بدرعا مسرعة فتحت ال باب الخلفي من السيارة دخل بيجاد مسك ودخل خلفها وقد تعلقت الدموع في عينيه
ركبت ندي بجوار امجد واسرع امجد اللي المستشفي
فور دخولها صاح بيجاد
إسعاف عاوز حد هنا بسرعة عاوز دكتور
اتجمع كل الدكاترة علي صوته والكل يعرفه جيدا
لفت الصوت دكتور سامح صاحب بيجاد
سامح بخضه
في ايه يا بيجاد مين دي
بيجاد /
اللحقني يا سامح مراتي بضيع مني اللحقوني يا ناس روحي بتروح مني
سامح/ اهدي بس انا عاوز افهم ايه اللي حصل
ندي
هفهمك انا يا دكتور انهارده ليله دخلته وفجاءة هي جالها نزيف جامد وغابت عن الوعي زي ما حضرتك شايف
وجه سامح كلامة الي ممرضة وهو بيقيس النبض دكتور عليا من قسم نسا بسرعة اتحركوا
والتفت لبيجاد هي فصيلة دمها ايه
بيجاد/ تقريبا o مش عارف
سامع / بعصبية مافيش حاجة اسمها تقريبا
بيجاد / برعشة مش عارف مش عارف
امجد / بيجاد اهدي شوية يا حبيبي انت متوتر قوي
خبط بيجاد علي راسه وقال
انا السبب انا السبب
سامح/ يابني اهدي عادي بيحصل كده نتيجة ضعف او عندها سرعة ترسيب متقلقش خير ان شاء الله
التفتت الي الممرضات عاوزة تحليل فصيلة ده حالا وتحضير اكياس ده من نفس الفصيلة
دخلت دكتورة عليا قالت وهي تنظر لجميع الحاضرين
السلام عليكم خير يا سامح
سامح /اهلا عليا تعالي و التفت ليهم وقال
معلش ممكن كلكم برا شويه
قالت ندي/
انا هفضل معاها من فضلك
سامح/ تمام استأذن الباقي برا
بيجاد. /بعصبية سامح مش هقدر اطلع مش هقدر
سامح / اطلع بقي خالي الدكتورة تعرف تشوف شغلها
/ مسك امجد ايده يلا يا بيجاد نستني برا خليهم يسعفوها
خرج بيجاد وقلبه حيخرج من مكانه و مبقاش قادر يسيطر على دموعة اكتر من كده
قفل سامح باب الاوضة وأجرت علياء الكشف عليها وتم تعليق ليها اكياس الدم لتعويض ما فقدته
خرجت علياء ليهم برا
جري بيجاد عليها
خير يا دكتورة بقت كويسة طمنيني
علياء بابتسامة
انت جوزها صح
بيجاد /
اه طمنيني الله يكرمك فاقت
علياء /
اهدي هي فاقت وبقت زي الفل الحمد لله
بيجاد/
هو ايه اللي الحصل لها أنا مش فاهم حاجه
علياء/
ما تقلقش اللي حصلها ده نتيجة ضعف واضح انها بقالها مده ما اكلتش و مجهود كان كبير عليها علشان كده ما ستحملتش هي بقت تمام تتعذي بس كويس و شهر عسل سعيد ان شاء الله
بيجاد /يعني احنا ممكن نفضي شهر العسل عادي يعني طبيعي
علياء /عادي خالص بس سبها انهاردة ترتاح و بكره و تخليها تشرب لبن كتير علشان تعوض الدم اللي فقدته وصبح أن شاء الله هتكون كويسة
بيجاد /تمام حاضر انا ممكن اخشلها بقي
علياء بضحك: اتفضل يا عريس براحة عليها
دخل بيجاد وجدها نائمة علي سرير و ندي جوارها
فتحت مسك عينيها اول ما شافت بيجاد وشها احمر من كسوف
بيجاد غمز لندي علشان تطلع
ندي قامت واقفه وقالت:
-حمدالله على سلامتك يا مسك هروح انا اشوف امجد واخليه يحضر العربية علشان نروح
طلعت ندي من الاوضة
قرب منها بيجاد ورفع وشها اليه وقالت بحنان مبالغ:
-ممكن اعرف الحلو مكسوف ليه في حد بيتكسف من نفسة وانتي نفسي يا حببتي
مسك بصوت منخفض:
-لاء انا مش مكسوفة
بيجاد:
لاونبي عيني في عينك كده
مسك:
بيجاد بس بقي بتكسفني والهي
بيجاد:
اموت انا في اللي بيتكسف و وشه شبه فراولة ده اموت فيكي يا فرولة قلبي
مسك
/ احنا هخرج أمتي عاوزة اروح ارتاح في البيت
بيجاد/حالا امجد بيخلص الإجراءات. الخروج برا يلا بقي علشان اساعدك تقومي يلا حببتي اسندي عليا
وبدون مقدمات خطف منها بوسة فجاءة
لسة مسك بتبصله وهتعترض
بيجاد/ ايه في ايه مراتي وحبيبتي عاوزة حاجة
ضحكت مسك علي طريقتة وأنه بيعاملها زي الطفله المدلله
ركبوا السيارة مع امجد كان النهار أعلن عن ظهوره دخلوا السريا جميعهم و قد استيقظ الجميع من النوم
لمحتهم فاطمة وهما داخلين
فاطمة / بسخرية هو في ايه فينكم من وش صبح كده و لا العروسة مش عجبها وضعنا ولا ايه
امجد /في ايه يا فاطمة عصبح متقولي ياصبح بقي انتي ما ببتعبيش
فاطمة/ وانا ايه اللي هيتعبني بقي أن شاء الله
اشجان /خير يا أولاد صوتكم عالي ليه
فاطمة/ تعالي ياحاجة شوفي العروسة ليلة صبحيتها كانت فين لسة راجعة زمان الناس شافتها واكلت وشنا لما العروسة تخرج وترجع وش صبح طول الليل كانت فين
قرب منها بيجاد بعصبية وقال وقد امسك يده عنها
انتي عبيطة ولا بتستعبطي ولا انتي ايه حكايتك بلظبط هي مش داخلة مع جوزها وأخو جوزها ولا مش ملين عينك ولا ايه عصبح
مسك امجد بيجاد وقال وهو يحاول أن يهدأ من غضبه:
بيجاد اهدي امسك اعصابك بقي شوية ميصحش كده علشان خاطر ماجد بس
بيجاد/ هي عملت اعتبار لجوزها ولا اي حد في البيت
مروة /اده بجد انتم كنتم فين عصبح كده ومسك مال لونها مخطوف قوي كده ايه حصل يا بيجاد
ندي /لا يا مروة مافيش حاجه مسك بس تعبت بليل واخدنها مستشفي وبصت للحاجة اشجان تلاحقها
اشجان/خير ان شاء الله يلا بقي علشان نفطر سلامتك يا بنتي اطلعي ارتاخي وهاجبلك الفطار فوق
ثم نظرت لندي أنها تريدها في الداخل اشارت ندي برأسها موافقة
مسك/الله يسلمك يا حاجة انا فعلا تعبانه وعاوز انام
مروه /فعلا شكلك تعبان خالص تعالي اطلعك
ندي /بلهفه لاء لاء انا حطلعها خليكي انتي
استغربت مروة من طريقتها
مروة /هو في ايه ياندي مش عاوزاني اطلع مسك ليه
ندي /بتلجلج وإحراج وانا مش هعوزك تطلعي ليه بس انا خايفة تتاخري علي الكليه علشان كده
مروه /لاء لسة عندي وقت تعالي يا مسك
و طلعت ندي ومروة مع مسك دخلت مروة تفتح الاوضة و علشان مسك تخش شهقت يالهوي اده هو حصل ايه انا مش فاهمة حاجة
ندي جرت بسرعة لمت فرش السرير
ندي/مروة انتي مش عندك كليه يلا علشان متتاخربش عليها
مروة / افهم بس ايه اللي حصل لكل ده
ندي /بعدين يا مروة انا هافهمك اللي حصل مش وقته
اجابت من خلفها فاطمة هيكون ايه حصل اكيد اخد ال عروسة علي المستشفي علشان يتأكد منها
مروة /يعني ايه بردو انتم بتكلموا بالالغاز ليه
ندي/ انتي انهبلتي يا فاطمة الكلام ده ميصحش عيب بيجاد لو سمع الكلامك ده البيت يو*لع استهدي بالله كده وبلاها مشاكل بقي عصبح
والتفت لمروة المصدومة من المنظر و يلا انتي كمان يا مروة علي كليتك هتتاخري وانتي يا فاطمة انزلي تحت علشان مسك تعبانه وعاوزة ترتاح
فاطمة/ وهي الغندورة عينتك بقي المحامي بتاعها وانا مش واخده بالي منا مش هنزل غير لما اعرف كنتم في المستشفى بتعملوا ايه
مروة / بزهق اكيد ما كانوش بيحضروا عرض ازياء يلا بينا علي تحت يافاطمة زمان بابا جه وعاوز يفطر
فاطمة/ ماشي هنزل اهو بس
هعرف يعني هعرف هو في حاجة بتستخبي
فاطمة وهي نزله لمحت ملاية السرير خبطت علي صدرها يا لهوي ايه اللي حصل لكل ده
غمزت ندي لفاطمة علشان مروة
ندي/ في ايه يا فاطمة. عادي بيحصل يعني و انفضلي بقي علي تحت علشان تفطري الناس اللي تحت
شدت مروة يد فاطمة يلا بقي يا فاطمة يا ساتر عليكي
ندا/ مروة ونبي وانتي تحت شوفي فطار مسك لازم تاكل
مروة عنيا حاضر
نزلت مروة وفاطمة تحت الكل كان قاعد علي سفره و روحية بحضر فطار
مروة روحية سيبيي انا حكمل مكانك روحي حضري فطار لمسك وطالعيه
بيجاد/ حطلها كوباية لبن كبيرة وحليها بالعسل
محمود/ امال فين ندا
امجد./فوق. مع مسك ونزله حالا
التفت محمود لبيحاد
محمود خلاص يا بيجاد قول لمراتك تنزل تفطر معانا شكلها مش حلو تفطر انت في مكان ومراتك في مكان
بيجاد/معلش ياحاج خليها بكره انا هطلع افطر مع مسك اصلها تعبانه شوبة
فاطمة / بسخرية قال شوية قال البت ماتت
ماجد،/ميل عليها لمي بقي الدور كفياكي بقي
محمود
خير مراتك مالها ايه اللى حصل
احرج بيجاد من وإخواته ونظراتهم
تدخلت اشجان بسرعة ومسكت ايد محمود علشان يسكت
اشجان / خير ايه يا حاج عرسان بقي ومن حقهم يدلعوا اطلع انت لمرتك ونزل ندي وانا بنفسي هخلي روحية تطلعلكم فطار
صعد بيجاد لغرفتهم وجد ندا بدلت ملابس مسك و بدلت فرش السرير. ونايمتها
بيجاد /مش عارف اقولك ايه يا ندي بحد شكرا
ندي /عيب عليك احنا اخوات يا بيجو
خبططت ندي علي ذراع بيجاد وقالت :
خليك انت معاها وهنزل انا بقي علشان امجد
بيجاد تسلمي يا ندي
خبط الباب ودخلت. روحية
ندي تعالي يا روحية حطي فطار هنا وانزلي انتي
روحية /الف سلامة عليكي يا ست مسك
مسك/ بصوت ضعيف مسك اسمي مسك يا روحية من غير ست انتي صاحبتي اصلا
ابتسمت روحية وحطت فطار ونزلت
نزلت ندي و سأبتهم
بيجاد/ ممكن بقي نبض قلبي ياكل محتاجين غذا علشان نعوض يومين اللي راحوا عليا دول
ضحكت مسك
مسك/ هو انت دماغك شمال كده علطول انا اعمل ايه طايب
بيجاد /غمز لها انا اللي هموت واعمل يا خرابي كلي بقي الاكل ده كله معنديش صبر بقي يلا يابت و انتي حلوة قوي كده يخربيت حلاوتك
خبط الباب ودخلت اشجان
قامت اتعدلت مسك
اشجان / خليكي مرتاحة يا حببتي الف سلامة عليكي ندا حاكتلي اللي حصل سلامتك يا قمر
مسك / الله يخليكي شكرا لزوقك
اشجان /بيجاد خليك وراها لحد ما تخلص فطارها كله. اجمدي كده يا عروسة بكرة ستات البلد جاين علشان يباركه
لسة مكملتش كلامها سمعوا صوت زغاريد جاي من تحت
مسك /اوووف دي عواطف مرات ابويا ونبي ياحاجة اللحقي فاطمة احسن تحكلها حاجة مش عاوزة حد يعرف عني حاجة
اشجان ماشي يلا نزله بسرعة بتضرب عنيها شافت ملاية
قالت اشجان بتعجب!
الملايه دي بتعمل ايه هنا خدها يا يبجاد علي الاوضة عندي في سبت الغسيل ما تخليش حد يشوفها وانا هلحق فاطمة
نزلت اشجان بسرعة لقت فاطمة
فاطمة / بصوت عالي علشان تسمع مسك خير يا عواطف ايه اللي جابك من غير لا احم ولا دستور وكاله هي تيجي وقت ما تحبي
انحرجت عواطف وقالت وهي تتعثر في الكلام :
انا انا جاية اطمن علي مسك زي عوايدنا ما بتقول
فاطمة /
عوايدكم دي هناك في الزريبة اللي جاين منها لكن هنا لاء فاهمة هنا كل حاجة بأذن
خفضت عواطف راسها في الأرض وقالت بأنكسار :
بس انا كنت عاوزة أصبح عليها زي كل العرايس لما أهلها بيعملوا معاهم
اشجان :
ما خلاص بقي يا فاطمة عديها ووطي صوتك ده
فاطمة:
هو ايه اللي اعديها يا حاجة العالم دي لو موقفتهاش عند حدها هتسوق فيها وياخدوها حلوانه بقي وتبقي بنتهم حجة يدخلوا وبخرجوا من السرايه علي حسها وتبقي ميغا ونفتحها بقي لعائلة كلاف البهايم
عواطف /
ليه كل ده يا ام فرح انا كنت بس مش عاوزة احسسها أنها مش يتيمة وأنها زي اي بنت امها بتيجي تطمن عليها ليله صبحيتها انا غلط في ايه لكل كلام ده
فاطمة /
أيوة أيوة اتمسكني اتمسكني يكون في معلومك العمدة لو عرف انك جيتي من غير معاد هيقوم دنيا
وفجاءة سمعت صوت من خلفها يقول بحده ممزوجة بغضب؛
مسك/
وانتي لما اهلك جم يباركلك يوم الصبحية العمد.ه قوم الدنيا
التفتت فاطمة لصوتها
ورفعت حاجبها وقالت بقرف:
انا اهلي يشرفرفوا اي مكان يجوا فيه ومش محتاجين إذن
مسك بوهن:
/ليه مش مخلوقين من طين زينا ولا طينتهم غير اللي اتخلقنا منها
فاطمة
/انا بنت كبير البلد لكن انتي بنت مين حياله كلاف البهايم اللي بيخدم عندنا
مسك رفعت راسها لفوق وقالت بفخر:
وافتخر أن ابويا كلاف الباهيم بس وصلني انا واختي لحد الجامعة انتي بقي يابنت كبير البلد وصلتي لحد فين .
اقولك انا وصلتي لحد فين اخدتي الابتدائيه بالعافية علشان خاطر ابوكي و معرفتيش تاخدي حتي شهادة الإعدادية ده أخرك واحده معاكي ابتدائه شوفي بقي تبقي ايه
كل ذلك ومروة وندي واقفين مكانهم و مستمتعين بما يحدث لفاطنة من مسك
اشجان/ خلاص محدش فيكم عامل احترام ليا ولا كاني الكبيرة وسطيكم من امتي يا فاطمة بنعلي صوتنا كده في السرايا ومن أمتي بنهين ضيف يخش بتنا
عواطف/ حقك عليا انا يا حاجة دي غلطتي انا ها مشي ولما مسك تحب تشوفنا تبقي تجلنا بالعواف متاخذنيش
مسك و علي غير المتوقع/ مرات ابويا استني انا جاية معاكي مليش قاعده هنا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قلوب أرهقها نبضها)

اترك رد