روايات

رواية مجنونه الليث الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الفصل السادس 6 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث البارت السادس

رواية مجنونه الليث الجزء السادس

مجنونه الليث
مجنونه الليث

رواية مجنونه الليث الحلقة السادسة

ليث بعصبيه….. مش عايز اشوف حد قدامي يلااااا امشو من وشييييي.
جمال امر العساكر بالرجوع والكل بعد حتي نجمه مشيت معاهم بخوف.
ليث قعد يضرب في العربيه بيحاول يهدي نفسه بس مش عارف لحد اما سمع صوت ضحك من وراه.
_ هههههه علشان تعرف قد اي انك غبي.
ليث لف شاف شخص مقنع ( إلي هو عاصي احنا عرفينه).
ليث….. انت.
عاصي….. اه انا عايز اقولك معلومه مفيده انااااا كابوسك الاسود يا ليث هههه يا ليث باشا..
ليث بحظر….. انت مين؟!
عاصي…… انا الي هخليك تتمني الموت ومش تشوفه انا الي هدمر حياتك ومستقبلك انا برضو الي هخليك تتمني اني ارضي عنك بس صدقني مش هيحصل لان الي جاي خااااراب يا باااشااا.
ليث خرج مسدسه….. ههههههههههه وانت مفكر ان هيكون فيك نفس علشان تعمل دا كله؟!
عاصي بثبات….. هنشوف بس اوعدك في كل وعد عني اول ما انفذه هظهرلك وساعتها هنشوف مين الي هيضحك.
نجمه جايه تجري ورا الفار…… خد يا فجله يااادي المصيبه، احم اي دا اسبيدر مان رجع… انا اسفه قطعت عليكم الكلام.
ليث بتحذير…. ابعدي يا نجمه.
نجمه…. حاضر.
ليث وبيكلم عاصي الي واقف ولا اكن في حاجه….. اتشاهد علي روحك.
نجمه بخضه ومسكت ايد ليث….. هتقتله لييي.
ليث بزعيق….. ابعدي يا نجمه.
نجمه بعند…… حرام في حاجه اسمها قانون.
ليث بعصبيه وببعدها…… ابعدي يااااااا نجمه.
ليث وجه يضرب نار ومصوب علي عاصي الي واقف متحركش نجمه اتصدمت ووقفت في اتجاه المسدس….. لااااااء اااه.
ليث نزل المسدس وجه يجري علي نجمه عاصي طلع من جيبه قنيله دخانه وليث مكنش شايف حاجه.
ليث…. نجمه يااا نجمه سرخي اعملي اي صوووت.
مكنش في نفس حتي طالع وبعد دقايق ليث مش شاف نجمه ولا عاصي….. هجييبك ومش هسيييبك.
_ قدام باب الاسم _
كانت نسمه وروح بلعبو مستنيين ليث يرجع….
نسمه…… بصره هاااهاااي خسرتي هاتي.
روح بزعل ….. تاني خسرت تاااني.
نسمه…. خلاص مش تزعلي نلعب دور تاني وانا هكسبك.
روح بفرحه…. بجد شكراً جدا.
نسمه…. هههه يعيني دا انتي غلبانه خالص لو كان اخويه مكانك كان قام مسكني من ئفايه لسوعه بقي وعينك ما تشوف الي النور.
روح بصدمه….. ينهار ابيض هو اخوكي بضربك.
نسمه بتنهيده…. هو انتي مسميه دا ضرب حببتي دا اسمه تسليك سنان معاناااه والله يا اخشي معاناااه.
روح….. اي ليث جه.
نسمه لمت اللعبه ودخلتها شنطتها….. يارب نجمه تكون معاهم…
جمال نزل وليث دخل بعصبيه.
روح ومشيه ورا اخوها….. ليث يااا ليث فين نجمه يا ليث.
ليث بعصبيه زق اخته….. ابعديييي مش عايز اشوووف وش مخلوق قدامي جماااال.
جمال….. نعم يا باشا.
ليث…. روحها البيت والبت دي متجيش هنا تاني.
نسمه بعصبيه…. حيلك حيلك انا في ملك الحكومه ثم انك متزعقليش فاااهم.
ليث قرب منها….. والله طييييب ياااا عسكري.
العسكري جه وادي التحيه …. تمام يا فندم.
ليث…. البت دي تترمي في الحجز ومتخرجش.
نسمه…. ايه ليييي هو انا عملت اي… وسع ايدك انت كمان انا معملتش حاجه يااااظالم.
ليث قرب منها وعيونه مبرقه….. اذا كان اهلك مش عرفه يربوكي فانا هربيكي.
نسمه…. انا متربيه احسن تربيه.الدور والباقي علي الناس الي مشيه الدوس في خلق الله.
جمال حس ان ليث خلاص ممكن يضرب نسمه راح ماسكها وخدها هو…. تعالي معااايه يلاااا.
نسمه….. وسع ايدك انت كمان وسع.
جمال بهمس لنسمه….. اسكتي احسنلك.
جمال دخل المكتب بنسمه و روح مشيه وراهم زعلانه.
جمال وبقفل باب المكتب….. بصوا بقي محدش يجي جمب ليث دلوقتي.
نسمه…. بس دا مش اسلووب ثم ان فين نجمه؟!
جمال…كانت معانه بس بغبئها وقفت قدام ليث وتصابت برصاصه.
نسمه بشهقه…. اييييي نجمه ماتت.
جمال…. للأسف منعرفش ماتت ولا لاء.
نسمه بسرعه وخوف …. ط طيب هي فين؟!
جمال بتنهيده ….. للاسف منعرفش هي فين اختفت.
نسمه بغضب وسخريه….. ياااا راجل لبسه طقيه لخفه يعني ، هو دا شغلكم!
جمال….. احنا مش خارقين للطبيعه انا مقدر خوفك علي صحبتك بس الي بيحصل خرج من تحت سيطرتنا.
نسمه قعدت علي الكرسي بتعب….. اي بس الي كان رمانه في الطريق الاسود دا ليييي كدا يااارب ليييي.
روح…. حرام يا نسمه تعترضي علي حكم ربنا وقولي الحمد الله دايماً.
نسمه بتنهيده…. الحمد الله علي كل حال ويااارب نجمه تكون بخير دلوقتي.
جمال وقف …. طيب يلا اروحكم واحمد ربنا اني كنت موجود يا نسمه والي كان زمانك مرميه في الحجز.
نسمه…. شكراً
جمال…. هههه الحمد الله بتردي باحترام اهو.
نسمه بصتله بطرف عنها….. لي حد قالك اني نقصه ربايه طول عمري محترمه بس انتوا بتحبوا اطلع الجانب السئ الي جوايه.
جمال هز راسه….. مفيش فيده يلا تعالي اما اوصلك بالمره.
نسمه…. متشكرين افضالك بسرعه بس.
روح مشيت معاهم وكان شكلها زعلانه اوي وركبت العبيه الخاصه لجمال هي ونسمه.
جمال….. روح مش تزعلي من ليث هو كان متعصب ومش شايف قدامه الي حصله مش سهل.
مر الوقت وجمال وصل نسمه قدام بتها..
نسمه… شكرا يا باشا علي التوصيل ولو في اي خبار عن نجمه بالله تطمني.
جمال…. متقلقيش وروح معاكي هتقولك كل حاجه لان انا مش هكون فاضي.
روح وباين علي ملامحها الزعل….. روحني البيت يا جمال.
جمال…. يلا حالاً اهو.
نسمه…. مع السلامه.
__ في شركه القراشي __
أحمد دخل مع الرجاله في صاله الاجتماعات هو وتلت شرك منافسه وعلي رسهم مسئول الشركه.
المسئول…. طبعاً انتم عرفين ان الصفقه دي تمنها 5 مليون دولار بتمني من مسئول كل شركه انه يعرض ملفه.
كان كل واحد بيقوم يشرح العمل التنفيذي واحمد قام شرح لحد اما جه وقت تحديد الشركه الي كسبه الصفقه.
المسؤل جتله رساله من الجهاز الي قدامه….. مبروك شركه الخديوي.
احمد نط من الفرحه واتصل علي الخديوي.
احمد بفرحه وبدون اي مقدمات….. كسبناهااا يا فندم.
الخديوي بتنهيده ارتياح…. كنت واثق انك قدها.
احمد بسرعه… طبعاً حقي محفوظ وعليهم الاجازه الي وعتني بيها.
الخديوي…. تقدر تيجي تستلم الفلوس والاجازه كمان همضيلك عليها.
احمد بفرحه…. شكراً يا فندم.
عز من وراه….. يا بختك يااا عم اجازه بقي وهتهيص.
احمد…. نبرت فيهاااا يبقي ربنا يستر بقي.
عز…. اخص عليك علطووول ظالمني وكاسر نفسويتي.
احمد… يا اخي اتلهي بعيد عني الحمد الله مش هشوفك شهههر بحاله.
عز…. تصدق بالله انت ما تستاهل صحوبيتي واخلاصي ياض انا ماشي.
احمد بضحك….. ماشي ولا راكب.
عز…. بيخه زيك علي فكره يعني، ثم انك متكلمنيش فاهم.
احمد رن موبيله وكانت مامته…. الووو يا ست الكل ا…
مامته قطعت كلامه…. اللحق ياااا احمد بسرعه.
احمد بص لعز…. نبرت فيهاااا يا اخي منك لله… مالها يا ماما.
مامت احمد….. انت ليه هتتساير معايه سيب الي في ايدك وتعاله عايزه اقفل الخط القيك في و وشي.
احمد….. لي يا ماما مركب في رجلي صواريخ نفاسه حاضر جاي مش هتأخر.
عز بقلق….. خير يا احمد في اي!
احمد…. يا اخي هو بعد كلامك بلاقي غير انا بقي الي بقولك اهو اقطع علقتك بيا…
عز… ههههه اعيش واقرفك.
احمد…. حرام عليك يا اخي اكتر من كدا انا مش عارف عملت اي في حياتي علشان ربنا ابتلاني بيك.
عز….. يدوم الابتلاء يا حبيبي الي هو انا طبعاً.
احمد وهو خارج من الشركه…. حسبي الله ونعم الوكيل لناااا الله.
__ في طياره خاصه فخمه مجهزه باحدث الاجهزه ومحفور عليها اسم الماسي __
عاصي وقاعد قدام نجمه الي كانت نايمه علي سرير وفي جهاز تنفس ماشيه عليه ودكتور بيحاول يعالجها..
عاصي بجديه….. اي حالتها دلوقتي.
الدكتور…. عاصي علي فكره الرصاصه قريبه جدا من القلب مش توترني.
عاصي…. ايوه يعني هتعيش يا يزن ولا اي.
يزن يتنهيده…. علي فكره غلط الكلام وانا بشتغل مش كفايه انا لوحدي وبعدين يا اخي الاعمار بيد الله.
عاصي وبيحط رجل علي رجل….. اممم يعني لسه مش ماتت.
يزن….. انت مش شايف اني بشتغل اطلع بره اصلا انت قاعد لي!
عاصي… هكون بعمل اي بطمن عليها.
يزن…. يا سيدي شكرين افضالك اهو بالنيابه عن الست الي هنترحم عليها لو مطلعتش دلوقتي.
عاصي قام ببرود وخرج.
خضر كان بيعد الفلوس بالمكنه….. كدا يا كبرنا فلوسنه تمام والشحنه اتسلمت والدنيا عال العال.
عاصي…. تمام اوي.
خضر بتسائل….. معلش يا كيبرنا كنت عايز اعرف انت لي مقومتش بالمهمه دي ولي اصريت تروح معاها وكمان رجعتها تاااني لي وفين الخاتم.؟!
عاصي….. لي هو انت شايفني عبيط علشان اخليها تمشي بالخاتم.
خضر…. العفو يا كبرنا بس عقلي هيتجنن وكنت عايز اعرف.
عاصي سند بضهره علي الكرسي وبعدل القناع بتاعه….. الخاتم من الاول كان مزيف البت دي كانت طعم علشان اخليهم ميركزوش علي مكان التسليم بما اني شفت الدنيا هاديه دا دافع يخليك تقلق فكنت مطر اخليك انت تسلم وفتحت موبيلها وهما في العاده بيجرو ورا اي خيط جم علي الشط في اللحظه الي انت كنت فيها بتسلم وتستلم في الجو هههه وخلصت بس في حد يخصني وهتوصه بيه وصاااايه عاصي الماسي.
خضر….. تسسسلم دماغك يا كبرنااااا يااا معلما، بس البت دي اي الي جبها برضوا مش كنت تخلص منها.
عاصي بابتسامه من تحت القناع…. دي تخصني.
خضر… لا معلش مفهمتش دي.
عاصي…. دي فدتني وتصابت.
خضر…. اتصابت.؟ طيب ما تتصاب وانت مجهز بحزام واقي.
عاصي بص لخضر بجديه…. مش ملاحظ ان اسئلتك كترت يا خضر وبدأت تدخل في الي مالكش فيه .
خضر بسرعه…. العفو يا كبرنا خلاص انا هظبط الفلوس هجهزهم للعمليه الجايه.
عاصي….. ودي الاهم بالنسبالي.
__ في بيت ليث __
كانت الساعه 9 باليل وليث دخل البيت وكانت ملامح الضيق بينه في وشه.
والده ليث…. مالك يا حبيبي شكلك تعبان.
ليث…. مفيش يا ماما انا كويس اهو مالي.
والده ليث وبتحط اديها علي كتف ابنها…. علي ماما برضو يا ليث ، تعاله اتعشا وهعملك بأديه تجمد عصير لمون بالنعناع يلا ونادي علي روح مش عرفه هي ملها كمان من ساعت ما جمال وصلها وهي في اوضتها.
ليث بابتسامه لمامته…. متشغليش بالك يا ماما انا هطلع اشفها.
ليث طلع لأوضه روح وبيخبط علي الباب…. روح.
مكنش فيه رد.
ليث….. عارف انك زعلانه مني بس غصب عني وبعدين في حد يزعل من ليث برضوا.
روح وهي وقفه ورا باب الاوضه…. اه انا.
ليث….. هههههه دا انتي روح ليث افتحي بس افتحي .
روح فتحت الباب وبتبص لليث بزعل….. انا مخصماك علي فكره.
ليث…. خلاص مش تزعلي وحقك عليا وادي راسك ابوسها.
روح…. ههههه اضحك عليا .
ليث بحب اخوي…. هههه اوعي تزعلي مني ابداً ماشي.
روح بطيبه … حاضر
ليث…. وابقي قولي لنسمه متزعلش.
روح…. دي لو شافتك هتعمل منك فراخ بانيه ههههه.
ليث بصدمه….. اي الكلام دا يا روح.
روح بفخر….. نجمه علمتني شويه.
ليث….. استرها ياارب.
الساعات بتعدي وكانت داخله علي نص الليل…
الدكتور يزن طلع من الاوصه بارهاق واضح.
عاصي وقف وبجديه …. ها هي كويسه.؟!
يزن….. مستعد تسمع خبر مش هيفرحك.
عاصي….. يزن انجزززز.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مجنونه الليث)

اترك رد