روايات

رواية نور الليل الفصل السابع 7 بقلم مريم أشرف

رواية نور الليل الفصل السابع 7 بقلم مريم أشرف

رواية نور الليل البارت السابع

رواية نور الليل الجزء السابع

نور الليل
نور الليل

رواية نور الليل الحلقة السابعة

نور: انت..انت وقح
ليل بمكر: هههه!..لسه ما شفتيش وقاحتي الحقيقيه!!
نور: طب سيب ذراعي طيب!
ليل: مش هسيبك غير لما تغنيلي..
نور بخجل: عاوز أغنيلك ايه بقى!
ليل بتفكير: امم..معرفش..أي حاجه وخلاص..
نور: أوكي..احم..” حبيتو بيني وبين نفسي ومقلتلوش عاللي فنفسي معرفش ايه اللي بيحصلي لما بشوفه عينيا..مبقتش عارفه اقوله ايه معرفش ليه خبيت عليه..”
بصت نور على ليل ولقته نام..اتكلمت بصدمه: ايه ده هو نام بسرعه كده؟!!..شكله تعبان أوي من كثر الإجتماعات النهارده وكملت بخفوت: بس مش هعدي اللي عملته فيا بالشركه!!
قامت وغطته كويس..فمسك ايدها وقال:
– مسكتك..بتعملي ايه يا طفله؟!
نور بخوف حاولت تخفيه: بغطيه شكلك تعبان..هسيبك ترتاح شويه..
ليل بابتسامه انتصار: ماشي وإياكي تهربي ولا تفكري حتى..عشان عقابي هيبقى صعب شويه..وانتي عارفه وقاحتي ممكن توصل لإي!!
بعدت ايده بعصبيه: مش قلتلك وقح!!..وطلعت من الأوضه..
شافت نادر قدامها..
نادر: آسف يا بنتي أنا السبب في ده كله..بس متخافيش أنا هطلقك منه فأقرب وقت مش هسيبه يأذيكي!!..زي ما حصل مع أسماء…قال الجمله الأخيره بخفوت..
رفعتْ حواجبها من الإستغراب: أسماء؟..مين أس..
قاطعها صوته من وراها: ايه يا نادر بيه؟!..بتقول ايه؟!!!..مراتي مش هتروح حته وكلمة الطلاق دي مش عاوز أسمعها تاني على بق أي مخلوق..وإلا ههد الدنيا دي كلها فوق راسه!!..كان بيتكلم بعصبيه مطلقه..كمل: دي مراتي ومش ممكن أسيبها تبعد عن عنيا لحظه..سامع!!
نادر بهدوء: مش قادر أستحملك أكثر من كده يا ابني..ثم يوجه نظره نحو نور بشفقة وأسف ويغادر..
بصت نور على ليل بتحاول تستوعب ايه اللي قاله…هو بيحبها يعني؟..بس هي معدتش أسبوع معاه..بالسرعه دي حبها؟!!..هي بقت نقطة ضعفه؟!!..هو مفعول علاجها بدأ يظهر عليه؟
نور: انت قلت كده ليه؟
ليل ارتبك: معرفش..محستش بنفسي..
نور بخبث: بس أنا مش عاوزه افضل معاك هنا..طل..
مسكها ليل من شعرها بقوه: متخلنيش أخرج عفاريتي عليكي يا نور!!…دخلها الأوضه وساب شعرها..
نور بهمس: إلهي تتقطع ايدك يا بعيد!!
قعد على الكنبه وطلّع سيجاره يشربها..
فضلوا ساكتين..عيونهم بتتأمل بعض بلغات مُختلفه..وكأن عيونهم بتستنجد ببعضها يرحموهم من الجفاء ده!!
اتكلم ليل بضيق: عاوزه كام؟
نور بسداجه: نعم؟
ليل: ثمن العلاج ده..
نور ابتسمت: لأ أنا مش هاخد فلوس وثانيا لسه مكملتش علاجك يا وحش..
ليل: طيبه أوي..قرب منها واتكلم بفحيح أفعى: لولا اني عارف كل حاجه عنك وانك مش من النوع اللي بكرهه لكنتي اتدفن*تي من أول يوم ليكي هنا!!
بلعت ريقها بخوف منه..هي عارفه ان عقدته من الستات لسه ما اتفتحتش بسبب والدته اللي خذلته وطعنته فظهره وهو صغير..حاسه ان قلبه هيخرج من مكانه ..أكيد بيفتكر مامته دلوقتي..لولا كده فليه عيونه بتبرق كإنه هيدمع!!
قربت منه وحضنته بتلقائيه وقالت: اسفه على كل حاجه وحشه حصلتلك يا ليل..أعرفها ولا معرفهاش بس آسفه!!
ليل بعصبيه زقها: انتي مش عارفه حاجه فعلا!!
هزت راسها وابتسمت بتحاول تغير الموضوع: هروح أشوف العشا مع جيهان الخدامه..
ليل: عشا ايه اللي تشوفيه معاها..هي عارفه شغلها كويس وأصلا أنا مش هتعشى تحت..هتعشى هنا بالأوضه..
نور بابتسامه: ماشي هنزل الجنينه أتنفس شويه أصل تعبت من القعده دي..
ليل: استني هاجي معاكي..
نور اتصدمت وقالت في نفسها: امم..بيتغير بسرعه..عنده فصام يعني؟
نزلوا الجنينه وقعدوا على كراسي…ففتح ليل الأضواء اللي هناك..
نور: الله!!..بحب ورد الياسمين أوي..انت اللي زارعه؟
ليل بحزن: لأ دي…خلاص انسي!!
نور بحزن: أمك؟
قام من على الكرسي: مش قلتلك مش عاوز اتكلم عنها!!
نور حاولت تضغط عليه عشان يتكلم ويرتاح..
نور: هو ايه اللي حصل معاها شايفاها بعيده عنك..ممكن تحكيلي عنها؟
ليل بغضب: نور!!!
قاطعته: ليه يا ليل؟!!..ليه؟!!..أنا عارفه انها غلطت أوي فحقك بس دي تبقى أمك مهما عملت..
ليل: أرجوكي يا نور اسكتي مش عاوز أسمع حاجه!!
نور باندفاع: لأ ياليل مش هسكت انت لازم تحارب الوحش اللي جواك ده!!…يلا احكيلي حصل ايه؟!!..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نور الليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *