روايات

رواية من أنا الفصل السادس 6 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل السادس 6 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا البارت السادس

رواية من أنا الجزء السادس

من أنا
من أنا

رواية من أنا الحلقة السادسة

قيس خررجلهم وعماااد فضل متنح مش قااادر يقووول حااااجه

عمااد :مستحيييل ده هوو اززاي

قيس :اززيك يا عمااااد عااامل ايه

علاء وعماااد بصدمة :هوو انت عاارفنا

قيس قعد بكل برووود :رائيكم ايه

علاء :امااال ما عررفتنيش ازاي في اوول مرره وليه عااامل تمثيلية انك فاااقد الذاااكررة دي

عمااد فضل بااصصله بصمت

قيس :التمثيليه الي عااملها على كل حد اذاااني وبس

علاء :وطب واحنا اذيناااك في ايه

قيس :انتوا عااارفين أذيتووني في ايه

عماااد بسخررية :وبعدين

قيس بصله بطررف عينه :بعدين في ايه

عماااد :في المهززلة الي انت بتعملها دلوووقت

علاء :انا بجد ما بقتش فاااهم حاااجه خاالص

عماااد :قيس انا عاارفك اكتر من نفسي وبص على علاء انت صدقت انه فاااكر حاااجه

قيس قااام بكل بروود وحط ايدية في جيبه :وايه الي يثبت اني فااقد الذاااكره اذا كنت عااارفك وعاارف اسمك

عماااد :سهله جددا يا صاااحبي انت معروف جددا والا ما حد يكوون عرفك هنا وغير كدده سيرج صغير على جوووجل هيووضح عنك كل حااااجه

قيس :اهااااا واو قلتلك اني مش فااقد الذاااكره وبمثل على الكل

عماااد :اقووولك كذاااب يا صااحبي لانك لوو تعررف واحد في الميه انه طنط ايناااس الي هيه امك في المشفى مستححيل تفضل مستخبي كدده ده انت عندك طنط ايناااس بالعااالم كله

علاء :ايييه فااايدة الحوار ده كله دلوووقت قيس انت صاااحبنا وعززيز علينا واحنا هنا على شااان نساااعدك وبس ومالناش مصلحه بغييير كدده

قيس :انا عاايز اعررف ايه الي حصلي وازاي وصلت للحاالة دي

عمااد :بص يا قيس الي حصلك انت الوووجيد الي تقدر تجاااوبنا عليه وبس احنا حررفيا ما نعررفش اززاي حصل الانفجاار وازاي تم التخطيط ليه لانه واضح انه مدبر

علاء :انا بعد التحرري والبحث الي عملته عررفت انه ياسر المنشااوي كااان هنا

قيس :مين ياااسر

عماااد :اكتر بني ادم وسخ في العاالم بيكررهك من الباب للطاااق كدده واكبر،منااافس ليك في الجمهووريه كلها

قيس فضل صااامت فترة

عماااد :بتفكرر في ايه

قيس حط ايده على دمااغه :مش عااارف دماااغي هتتفتررك

علاء :قيس انت لازم تررجع لازم مامتك بحاااجتك واختك عاايززاك وشركتك وشغلك

عماااد :غير كدده اخووك ماالك ومرراته راجعين وعااايزين ياخدوا الجمل بما حمل

قيس :ياااه ايه الناااس الي انا كنت عااايش معاااها دي اخووويا عاايز يااكلني

علاء :وخطيبتك كماااان

قيس :ليه هو انا خاااطب كمااان

عماااد :ايوووه وخطيبتك بتقوول انك دخلت عليها وكااانت حااامل منك والمفروض انه عندك ولد دلووقت عنده سنه ونص

علاء :قيس انت مستحيل تعمل كدده وخااصه انه كتاابكم مش مكتووب فجمااانه دي انا متأكد انها كذابه والولد ده مش ابنك

عماااد :وانا برضه انت مستحييل تعمل كدده
حتى لو كل الي حواليك اذاااك انت ما بتأذيش

قيس :كماااان ههههه ده ايه قيس بتاااعكم ده كل الناااس عاايزه تاااكله كدده وهو متحمل ودايس على نفسه

عمااد :قيس انت طوول عمررك راااجل بكل معنى الكلمة اختك بحاجتك ومامتك وباباك الي لسه مش عااارفين هوو عايش ولا ميت

قيس :ليه هو والدي فين

علاء :اختفى بنفس التووقيت الي انت اختفيت في ومن اليووم اياااه ما نعرفش عنه حااااجه

قيس قاااام :انا هفضل هنا

عماااد :بتهززر اكييييد ليه

قيس :الحااادث الي حصلي مدبر ووالدي مختفي ولو رجعت دلووقت هيجااولزا يتخلصوا مني وانا دلووقت مش قيس الي تعررفوه انا مش فاااكر عنه حاااجه على شااان اعملها انا هفضل هنا على ما اموووري تتزبط وبعدين هررجع وانا عاارف وفااهم كل حاااجه وبعدين انا برراجع مع دكتوور هنا وعندي عمليه للدمااغ كماان شهررين

علاء :يعني ايه

قيس :يعني ولا كأنكم شفتم قيس بتاااعكم ده هنا فاااهمين يعني هتكملوا تمثيليه انه قيس ميت على ما نعررف مين الي عمل كدده واكووون عملت العمليه بتاااعتي

علاء :فهمتك يا ابن الايه انت عااايز تكمل تمثيلية المووت دي لان الي عمل كدده هيكشف نفسه بنفسه

قيس :براافو انا هكمل مع الدكتوور هنا وان شاء الله امووري تتحسن وانت يا عمااد هتزبط كل حاااجه في مصر وتحط ناااس ترراقب كل حد في الشركة بره الشرركةو الي اسمه يااسر ده وبعدين نرمي قنبلة انه قيس عاايش وسااعتها هيكشف نفسه بنفسه

عماااد :دماااغك سم من يووومها يا ابن الايه

علاء بتصفيق :تستاااهلها صرراحه حتى وانت كدده دماااغك شغاال

قيس :المهم دلووقت يا عماااد عاايززك تحوولي فلووس على هنا بااسم عم مباارك فاااهم

عماااد :طب ما تااخد الكااارد بتاااعي وتصررف منه

قيس :انا محدش يتمنن عليا

عمااد بغضب :وانا مش بتمنن عليك انا بقوول كدده على شااان ما احوولش من فلووسك وحد يشتبه اني سحبت حاااجه فهمت

علاء :اهدوا يا جماااعه مش كدده من امتى بينا الكلام ده

عماااد بصله بغضب ومشي

علاء :انت زووتها جااامد عليه

علاء :استنى يا ابني في ايه هوو دلووقت مش قيس الي نعررفه لازم تستحمله

عمااد :علاء انت عااارفني انا ما بستحملش حد يعاااملني بالاسلوووب ده وانت عااارف قيس بالنسبااالي ايه

علاء :تعااال نطلع البيت وكل حاااجه هترووق وتتحل ونشووفه بعدين

دخلوا البيت وسهير عملتلهم شااااي مع خبط الباااب

فتحت سهييير :كاان قيس

اهلا يا ابني اتفضل

قيس بأحراج :هو علاء فين

سهيير :علاء في اوضة الضيووف اتفضل ادخل

دخل قيس عليهم وهما بيتكلموا

وبص على عماااد :انت بتتقمص بسرررعه بقى

عماااد 😏:اسمع انا مش طااايق نفسي لو هتقووول كلمة تااانيه مش هستحمل هضرربك بوووكس

علاء :هههههه على شااان يردهوولك عشررين ولا حاابب قيس البحيييري يرجعلك دلوووقت

عماااد :هااااه لا بهززر يا حبيبي تعاالا في حضني يامااي

قيس :هوو انا كنت عاامللكم رعب للدرجاادي

علاء :هههه ده اسمك يخووف

هنا جت الاء وكاانت فاااكررة انه علاء وعمااد نزلوا وكاانت عايززه تتكلم فوون في اووضة الضيفووف كاانت لابسه قميص نووم لركبتها بيتي مرسووم عليه لولو كااتي وفارده شعررها

الاء وهي دااخله :ماااما لوو سمحتي عاايززه اعمل مكاالمة شغل مش عاايزه صووت حلل دلوووقت وقفلت الباااب وهي مش وااخده باالها من العينين الي كااانت هتاااكلها سوواء قيس الي بيشد على ايده بغضب من هيئتها مش عاارف ليه او عماد الهيمان بجماالها وشعررها الي يخطف

علاء بغضب :الاء

الاء فتحت عينيها ولفتله وشاافتهم واتحررجت جددا
قيس كاانت عينيه في الارض لكن عمااد مش قاادر ما يبصش على جماالها

الاء :انا انا اسفه افتكررتك نززل ت وجرريت من قدااامهم

علاء اتحرج وحب يغيير المووضووع :اشرربوا شاااي يا جمااعه

………………………………………..
عند الاء
كاان قلبها بينبض بسررعه من الخوووف دخلت لمااامتها المطبخ

سهيير :في ايه ماالك

الاء حطت ايدها على قلبها :اوووف مش تقوولي انه علاء وعمااد رجعووا

سهيير :ما لووش كتيير دااخل ليه

الاء :اصلي اتحررجت جااامد دخلت اعمل تلفوون في اووضة الضيووف لقيتهم قددامي لكن
وباستغرراب
ايه الي جمع قيس معاااهم
سهيير بابتساامه :شفتي النصيب والقدر يا بنتي سبحااانك يا رب قيس ده طلع صااحب اخووكي وشريك عماااد كمااان في الشرركة ولما شاافه علاء على طول ضررب لعماد وجه على شاان يتأكدوا انه هو قيس البحييري نفسه او لا وطلع هوه صااحبهم

الاء بصددمه :يعني قيس صاااحب علاء وعماااد ده الي دايما بيتكلمووا عنه

سهيير :ايوووه هوه بشحمه وبلحمه

الاء شررردت :الدنيا دي غرريبة قوووي

..ً……………………………………ً…..
عند ماالك

راانيا بغييظ :وبعدين معقوول مش عاارفين نطوول حااجه من فلوووسه وانت المفرووض اخووه واحق حد بالفلووس

ماالك :اعمل ايه يعني بير سرره عماااد وعماااد الكلب بيقوول ما يعرفش فلووسه فين

رانيا :هوو بيستعبط ولا ايه طب بلاش،فلووسه اربااح الشرركة بترووح فين

مالك :بيقووول انه ما يقدرش يتصررف بالارباااح لان ماما وابنه اولا نااس بالورثه دي

راانيا 😏

طبعا مسك كااانت نااازلة عن السلم وسمعت كل حااااجه

ماالك بص لمسك واتوتر

مسك :عااايزين تورثووه وهو عااايش

ماالك :فكك من الاوهااام الي انتي عااايشه فيها دي اخووكي مااات وادفن وانتي لسه عايشه بووهم انه عاايش

مسك بشك :وانت ايه الي يخليك متأكد انه مااات اوعى تكووون ليك يد بالي حصله

مالك ضرربها بالالم وبغضب :ايه الي بتقوووليه ده انتي اتجننتي

رانيا بمكر :اختك يا حبيبي بااين اتلحس نافووخها وكاانت عايززه الالم ده على شااان تفوووق دي عااايزه تتهم الاخ انه قتل اخووه

ماالك بغضب :لوو سمعتك بتكرري الكلام ده يا مسك مش هيحصل طييب وااه صحيح حضرري نفسك هننقل من الفيلا دي

مسك بدمووع:لا مستحييل اخررج منها وليه ننقل منها اصلا

ماالك :اصلي محتاااج فلووس وهبيعها

مسك مسكت ايده :ارجووووك لا الا دي ارجووك دي ماااما ممكن تروووح فيها

مالك نززع ايده منها :اطلعي فوووق والي اقووولك عليه تعمليه

مسك طلعت الاووضة وهي بتعيييط

رااانيا بفرحه :برافو عليك يا حبيبي هوو ده الكلام الصح

ماالك اتنفس بغضب وخررج برره الفيلا كلها

عند مسك طلعت وضرربت على عماااد

عماااد كان قااعد معااهم ضررب تلفوونه

عماااد :دي مسك

قيس :مسك مين

علاء :اختك

قيس :حط اسبيكر

عمااد اومأله بدماااغه

عماد :الووو ازيك يا مسك عااامله ايه

مسك بعياااط :الحقني يا عماااد الحقني

قيس ركز حوواسه معااها

مسك :مااالك عااايز يااخد كل حاااجه لقيس ودلووقت قاالي انه عااايز يبيع الفيلا وضرربني كمااان

علاء شد على ايدده بغضب

عمااد :والحيووان ده اززاي يتجرأ ويعمل كدده ده وسخ قوووي

مسك :ما اعرفش ما اعرفش ارجوووك اتصررف

عمااد :ما تقلقيش يا مسك هتصرف اقفلي دلوووقت

عمااد بص لقيس :ايه النظااام اعمل ايه

قيس بغضب دااخلي :ومسك تضرربلك ليه وبتااع ايه اصلا

عماااد بصدمه :هو انت خلتني افتح سبيكر على شااان كددده وبغضب لاااا انت زووودتها قوووي مسك انا بعتبررها اختي الصغييرة وما تتعداش غير كدده ومن بعد اختفائك انا كنت سندها بعد ربنا

علاء :اهدا يا عماااد هو خاايف عليها بس ومستغررب الووضع

قيس ببرود :هو انت ليه بتااخد كل حاااجه على قلبك كددده

عمااد :قيس اخررس لا اقسم بالله في اللحظة دي انسى كل حاااجه بينا

علاء بضحك :ايييه هتطلقه

قيس ضحك غصب عنه

عماد بصلهم لاتنين بغضب :لا هي الليلة دي عليا انا ولا ايه ما تحترم نفسك منك ليه

قيس :بص بقى هتعمل ايه

عماااد بغييظ :انت محسيني اني العبد الي اشتريته انت بتأمر كدده ليه

قيس :هتفضل تررغي كتيير زي الستاات الزنااانه ولا هتسمعني

عمااد اتنهد :قوووول

قيس ………………………………..

عماد :يا ابن الايه

علاء :دماااغ دماااغ يعني

قيس :انا هقوووم بقى
………………………………………………..
في الصباااح
عند الاء فاااقت وهترووح الجرريده كاان عماااد فااايق وفي البلكوونه

عمااد بابتسااامه :صباااح الخيير

الاء :صبااح النوور

قيس كاان عالبلكونه قدامهم ومداايق من كلامهم مش عاارف ليه

عمااد :هترووحي الشغل دلووقت

الاء :ان شاء الله

عمااد :انا مساافر كماان شووية

الاء :بجد ما لحقتش تيجي

عمااد:عندي شغل

الاء :اهاا ربنا معاااك

عمااد بترردد :الاء هووه انتي لسه م ما فكرتيش بعررضي ليكي

الاء :لوو سمحت يا عماااد المووضووع ده منتهي

عماااد بأمل :لكن انا مش قااادر ومش عاارف انساااكي

الاء :عماااد لو علاء جه وشاافنا بنتكلم هيتجنن

عماد شدها من ايدها عليه بجنااان :انا بحبك انتي ليه مش قاادره تستووعبي الي بقوووله ده

هنا جه علاء وشاافهم قرريبين

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *