Uncategorized

رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الثانية 2 بقلم سما محمد

 رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الثانية 2 بقلم سما محمد

رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الثانية 2 بقلم سما محمد

رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الثانية 2 بقلم سما محمد

بدر ونزل مع بحر الي والدها محمد 
محمد شكرا يا بدر يا ابني  انك وقفت جنبها 
بدر لا شكر علي واجب يا عمي  بعد اذن حضرتك كنت عايزه اتكلم معاك في موضوع خاص ونظر الي بحر  وقال  لو سمحت يا بحر  روحي انتي لي  والدتك  الينور هانم  علي ما اتكلم مع  والدك شوايه 
بحر بطاعه حاضر  وذهبت الي والدتها  وركبت السياره بي جوارها  واحتضنتها 
بدر ونظر الي والد بحر  شوف حضرتك يا عمي  انا عايز اطلب من حضرتك  ايد الانسه  بحر  انا عارف ان ده مش  مكان الكلام ده بس حضرتك لو موافق  انا هجيب  والدي  ونيجي  نطلب ايدها من حضرتك في بيتك  
محمد والد بحر  ونظر له  وقال  يا بدر انت عارف  انا بحبك  وبحترمك  ازاي  ويعلم  ربنا  اني  بعتبرك  زاي ابني  وكان نفسي  فعلا  اجوزك  بحر  بس  المشكله  انك  مشيت  الحفل النهارده  ومشوفتش  الي حصل  والدك  المالكي طلب  ايد الانسه جودي  بنت  شريكم  مندور الصاوي  ليك  ووالدها  وافق  يعني  انت دلوقتي  خاطب  ماينفعش  تخطب بنتي  
ومع ذلك  انا عايز اطلب منك طلب 
بدر ونزل كلام والد بحر عليه  كا الصاعقه
وتدارك نفسه  وسيطر علي مشاعره  وقال  حضرتك  تؤمر يا عمي  اتفضل  
محمد انا زاي ما قولتلك  اني بعتبرك  ابني  الي مخلفتوش  وبحبك جدا  لي نبهتك  وشطرتك  رغم سنك  الصغير  علشان كده  انا كنت عايزك  تاخد بالك من بحر  وتكون ليها  اخ كبير  ولو حصلي حاجه  عايزك ما  تسيبهاش  وتقف  جنبها  ولو محصلش نصيب  بينك  وبين جودي  بنت  مندور الصاوي   عايزك تتجوز  بحر  وماتسيبهاش ابدا  يا  بدر  
بدر  ونظر له بتعجب  وقال من غير ما حضرتك تقول  بحر في عنيا  بس بصراحه عايز اعرف  ايه سر ثقه حضرتك فيا  
محمد انا عارف انك بتحب بحر من زمان يا بدر  من ايام  ما كنتو سوا في المدرسه  ايام مكانت  بحر تعمل نفسها  مش فاهمه  علشان تخليك  تشرح ليها  وعارف ده من نظراتك ليها  وكنت عارف ان الحظه دي هتيجي وانك هتطلب ايدها مني  بس  وللاسف  والدك سبقاك وخطبلك  علشان كده انا واثق فيك  
بدر ونظر الي والد بحر وقال  ان شاء الله  اكون عند حسن ظنك  فيا يا عمي  سواء  بحر كانت من نصيبي  او لا  فا انا هكون  سندها  في الدنيا ان شاء الله  طول ما فيا نفس  
محمد   والد بحر  احتضن  بدر  وقاله  ده عشمي فيك برضو يا بدر  وصيتي ليك بحر يا بدر  فاهم  وصيتي  
بدر ونظر اليه باستغراب  ليه حضرتك بتقول كده ربنا يخليك ليها هي  ووالدتها  
محمد ونظر اليه  وقال مع السلامه يا بدر 
بدر الله يسلمك يا عمي  
محمد   وذهب الي السياره  وانطلق  مسرعا  هو وا الينور وبحر ووارئهم الحرس عائدين الي قصرهم في باريس  
بدر  ووقف ينظر اثرهم  وهو في داخله قمه الغضب من والده الم يكفيه  ما فعله  معه  الم يكفيه  انه تركه يتربي  مع عمه  ولم يسئل عنه إلا حين أحتاج إليه  ها هو  يتصرف  وكأني  غير موجود  لما يخطب لي  دون علمي او حتي  استشارتي  هل انا فتاه  ستتزوج من 
مان يحدده لها  ابوها  لما  هذا  وظل يتسئل  
في نفسه  ماذا  يحدث  لما يفعل والده كل ذالك  وقرار  الذهب  الي  فيلاته  الي والده  ليري  كيف يخطب له دون علمه  
????????????????????????????????????????
اما بحر فقد ذهبت مع والدها  الي قصرهم في باريس  وما ان وصلو حتي دخلت  الينور وبحر  والدها  وبحر جرت  من امام  والدها  
ولاكن  توقفت بعد  ان سمعت  صوت والدها  ينادي  
محمد  بحر  استني عندك  
بحر  بطاعه  وهي  تنظر إلى الارض  نعم  يا بابا 
محمد احكيلي  ايه  الي حصل  
بحر كنت عايزه اتفرج علي برج ايفل  والحرس  بتعتك  مرضيوش  فهربت منهم…. وبس بدر جه ضربهم ومشينا  
محمد يعني  لولي بدر  كان  زمان  حضرتك  في خبر  كان  مش كده 
بحر  انا اسفه  يا بابا  اوعدك  مش هعمل كده تاني  وعمري ماههرب من الحرس تاني 
محمد ماشي  بس انا ووالدتك   عايزين نكلمك  في موضوع مهم جدا 
بحر  حاضر يا بابا  حضرتك تحب تتكلم امتي  
محمد  مش دلوقتي  المهم عايزك  تعرفي  ان بدر طلب ايدك مني   وانا  كنت هوافق  بس والده خطب ليه جودي  صحبتك  بنت  مندور  الصاوي   فا لو الجوازه  دي ما تمتش  هتتجوزي  بدر  دي  وصيتي ليكي  غير كده عايزك  تعتبري  بدر اخوكي الكبير  ماشي  
بحر  ونزل كلام  والدها  عليها كا الصفعات
و قالت  بحزن  حاولت  مدراته  الي تؤمر بيه  يا قلب  الينور  
محمد  ديما بتقولي  يا قلب  البحر  ايه الي حصل  علشان  تقولي  يا قلب  الينور 
بحر  ماحصلش حاجه  يا بابي  بعد اذنك 
وذهبت بحر  الي غرفتها  لانها  لو انتظرت  قليلا  لكانت  انفجرت  بي البكاء امام  والدها 
وامها فهي تحب بدر منذ الصغر  تحبه قبل ان تعرف حتي معني  الحب  وهاهي  تتلاقي  اول  صفعه من صفعات  القدر  
اه عليها  وعلي قلبها الصغير  
في الاسفل عند والدها  
الينور  ليه يا حبيبي  ماقولتلهاش دلوقتي  ليه تستني  لبعدين  
محمد  حبيبتي  ماينفعش  كفايه  عليها  صدمه  بدر  انتي عارفه  انها  بتحبه  كفايه عليها دلوقتي علي الاقل  المهم  خدي بالك  انتي  من نفسك واطلعي  ارتاحي وانا  هخلص شوايه شغل  بعدين  احصلك
????????????????????????????????????????????
اماعند بدر فقد وصل  الي  فيلاته  
دخل ليجد والده  ووالدته  ينتظرونه  
والدته  تنظر إليه في صمت وكانها  مجبراه  
علي ان تجلس  هكذا  
دخل بدر  وقال  السلام عليكم  ورحمة آلله وبركاته  
ابو وامه  في نفس الوقت  وعليكم  السلام ورحمة  آلله وبركاته 
المالكي  استني يا بدر انا  عايزك  
بدر عايز ايه ها عايز تبلغ  بنتك بي العريس الشيك الي نقيته  انت ليها  ولا ايه  ها 
المالكي استني يا ولد انت  تقف وانا  بكلمك
بدر نعم  اتفضل قول انا  سمعك ماكنتش عايز  اتكلم النهارده  لاني علي اخري  ها يعني  ايه حضرتك تخطب ليا  من غير  ما اعرف ومنغير  ما تاخد  راي  حتي  ها  ايه حد قالك  عليا  اني مش  راجل  مثلا  ولا انت مخلف بنوته  وتجبرها  علي الي انت  عايزه  ها  ماتقولي يا مالكي  باشا  اتفضل قول  
المالكي  انا عملت كده علشان  مصلحه الشركات  بتعتنا  علشان  نساوي مديونيتنا  مع شركه  الصاوي او على  الاقل نعرف  نمسكه من ايده الي بتوجعه  بنته  
بدر وانتي يا نورا  هانم  هتفضلي  ساكته  كده كتير  عجباك  الي جوز حضرتك  بيقولو  ده عايز يبعني  علشان  ديونه   ليه حد قالك  اني حته  ارض  ولا فلوس  ها رد عليا  
نور يا ابني يا حبيبي  بابا عايز  مصلحتك  وجودي بنت واحيده  وكمان  اموره  يعني  مافيهاش حاجه  لما  تسمع  كلام  بابك  وتتجوزها   هو خطبها ليك علشان شافها مناسبه ليك  قبل  ما تكون  حل لي مشكله الديون والكلام ده 
بدر  انا خلاص تعبت منك ومن انانيتك  وانتي يا امي  تعبت  من موقفك  تجاهي  الي ديما سلبي  مش  كفايه  حرمتوني منكم  واتربيت  مع ابويا فهد والاده وبعد ما مات  اتيتمت  وانا  ابويا وامي  عايشين  بس  ايه مش فاضين ليا  جاوبني  جبتوني  على الدنيا ليه وأنتم مش عايزني  ولما افتكرتني  افتكرتني  وانت  بتغرق  علشان  الحقك  ها  بس انا  بنيت  نفسي  بنفسي  ومكتفي  بي الي عندي  وفلوسك  انا  مش عايزه  وانا  هتجوز  البنت  الي  بحبها  فاهم  ولا  لا   فاهمه  يا نور هانم  ولا لا   
المالكي  استني عندك يا ولد انت  متمشيش  قبل  ما اخلص كلامي  جواز  مش  هيتم  غير من جودي بنت مندور الصاوي  غير كده  انسي  والبنت  الي بتحبها  دي بحر مش كده  طول الحفله  عينك كانت بتدور عليها  وخصوصا لما عرفت انها  جت  مع اهلها   مش كده يا بدر باشا  بس  احب اقولك  اني  مش موافق البنت دي ابوها  غني جدا  بس وراه  تعبان كبير   والبنت واحيده  علشان  كده  مش  هتورث  لوحدها  هتورث  هي  وعمها   وما أدرك  ما عمها  ده بيمثل  انه  حبيب  ابوها  وهو بيتمنا  موته النهارده قبل بكره   ودبر ليه  حوادث كتير  بس  اخو لسه ليه عمر  فاهم  وانا  فهمتك  وقولت الي عندي  
بدر  برضو  مش هتقنعني بيحاجه  انا مش عايزها  انا مبحبش جودي  ولا  عايزها  انا بحب  بحر  وهتجوزها 
المالكي هي دي تربيه فهد مثلك الاعلي  والي طالع بيه  للسما  هي دي  التربيه المثاليه 
بدر  بابا فهد رباني  علي  الاقل  ما رمنيش  زايك وهو فعلا مثالي الاعلي  وعلشان  متغلطش تاني  في فهد البدر  وتربيته  انا هتجوز  جودي  بس  خاليك عارف  وفاكر  انك  ظلمت  تلات  قلوب   فاهم  تلات قلوب  قلبين عاشقين  وقلب  هيتظلم  من غير  ذنب  
وانت  وضميرك  وما سمحلكش  تجيب  سيرة  بابا فهد الله يرحمه  تاني  فاهم  يا مالكي  باشا  افرحي يا نور  هانم  
يتبع..
لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سجينة زوجها للكاتب أحمد سمير حسن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *