Uncategorized

رواية وفاء البارت الثامن عشر 18 بقلم آية عبده

  رواية وفاء البارت الثامن عشر 18 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت الثامن عشر 18 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت الثامن عشر 18 بقلم آية عبده

داخل العنايه 
يكتم انفاسها بيده وتحاول انقاذ نفسها وظلت ترفص برجليها وهو يضغط بكل قوته 
خارج العنايه
احدي الممرضات تنادي عليها
 ياابله منال معلش ممكن تساعدي المريض ال في غرفه 12 علشان يعلق الكالونا مش عارفه اعلقها ليه 
ردت منال طيب اسبقيني هشوف وفاء وهحصلك وتدخل العنايه
تقف مصدومه وهو ايضا ينصدم يقفون امام بعضهم هي من الصدمه لم تتفوه وصوتها كانه هرب والاخر اخذ انفاسه ولكما منال لكمه علي وجهها وقعت من اثر اللكمه علي الارض وسال الدم من انفها ولاذ المجرم مسرع بالفرار قبل ان تستعيد منال قوتها وتجمع عليه الناس
تستند بخوف وتسأل نفسها هل وفاء مازالت علي قيد الحياه ام فارقتها بصوت يجمع بين الخوف والتوقع والرعب تنادي
وووااافاااء استندت علي احدا السرائر وقامت واقفه واقتربت منها ويدها ترتعش وهي تتفقد نبضها بخوف ووفااااء 
تحسست نبضها وجدتها لم تفارق الحياه استجمعت قواها ووضعت قناع التنفس ودقت جرس الانظار وظلت تضغط عليه وجاءها الامن والدكاتره والممرضين مسرعين وجدوها يسيل الدم من انفها اسندتها احدي الممرضات واخذتها للخارج ظلت منال تنظر لوفاء حتي خرجت للخارج وظل الدكتور اسماعيل برفقه زملائه يتفقدون وفاء 
خارج العنايه احد ظباط الامن ، ايه ال حصل ياابله منال
تبلع ريقها بصعوبه والممرضه تسعفها قالت وهي ترتعش دخلت العنايه لقيت شخص واقف بظهره وكان كاتم نفس  وفاء بايديه الاثنين وجسما كله بينفض 
ردت احدي الممرضات طب ليه ياابله منال مصوتيش ولميتي عليه الناس 
ردت منال انا انصدمت لقيت بنتي حد بيقتلها وانا وقفت مش عارفه اعمل ايه
رد ظابط الامن طيب كملي ياابله منال وحصل ايه بعد كده 
ردت منال مفيش وقفت مصدومه وهو لما فتحت الباب ساب وفاء وفضلنا باصين لبعض ولقيته ضربني علي وشي فانا وقعت وهو هرب 
رد ظابط الامن طيب شفتي وشه قولي اوصافه حد تعرفيه
ردت منال لاااا هو كان ملثم مشفتش وشه
رد ظابط الامن هبلغ دلوقت حالا  علشان نعمل محضر بالوقعه ،واكمل حديثه لها نتي كويسه ياابله منال
هزت رأسها انها بخير وذهب الظابط ليبلغ
خرج الدكتور اسماعيل من غرفه العنايه 
ابله منال انتي كويسه
ردت منال مش مهم انا وفاء بخير يادكتور
رد اسماعيل متخافيش ياابله منال وفاء بخير ملحقش يعملها حاجه بس وفاء ليها اعداء ياابله 
ردت اعداء مين دي غلبانه وطول عمرها في حالها ياحبيبتي يابنتي حسبي الله ونعم الوكيل
************
في الصباح 
واقفه بجوارها داخل العنايه دخل عليها دكتور اسماعيل 
ياابله منال وقفتك دي مش هتعمل حاجه وبعدين ارتاحي اللكمه دلوقت مأثره عليكي
ردت منال انا بخير يادكتور مش،هرتاح غير لما وفاء تخرج من هنا علي خير بقيت خايفه اسيبها لوحدها لتتقتل 
رد اسماعيل متخافيش ياابله منال كل شئ،هيبقي خير
دخلت عليهم غاضبه 
منال ازاي وفاء يحصلها كده وانا معرفش مين ال حاول يعمل كده
ردت منال اهدي يامدام ساميه وفاء بخير 
ردت ساميه ماله وشك في ايه حد يرد عليا ايه ال حصل
حكت منال ماحصل بليل في العنايه
ردت ساميه بغضب ياقلبي يابنتي كل ده يحصلها انا هعين حراسه مخصوص علشان محدش يتجرا ياذيها ، واقتربت منها وهمست لها ،محدش هيقدر يمسك بسوء طول ماانا علي وش الدنيا وال هيتجرء بس ياذيكي هدمره 
فتحت عيناها ببطء واستمعت لها وقالت بصوت منخفض ماما
ردت ساميه نعم ياوفاء 
اشاحت بوجهها الناحيه الاخري وقالت بغضب وضيق ماما
اتجهت لها منال وقالت نعم ياوفاء نعم ياقلبي انا هنا اهو مسكت وفاء يد منال ونظرت لها وقالت متسبينيش ياماما
ردت منال مش هسيبك انا معاكي ياقلبي اطمني لمست وفاء وجه منال بيدها ولمست مكان اللكمه وبكت وقالت سامحيني 
منال مسكت يدها وظلت تقبلها وقالت مسمحاكي ياوفاء وظلت تبكي 
من خلفهم ساميه تنظر بحزن علي حالها وعلي هذا الموقف وانسحبت ببطء وخرجت خارج العنايه
************
في منزل سليم 
صباح الخير ياعمر صاحي بدري عندك عمليه ولا ايه
رد عمر لا ابدا يابابا جالي امبارح استدعي اروح النيابه ادلي باقولي 
رد سليم باستغراب نيابه واستدعي ايه
رد عمر ماهو انا نسيت اقولك يابابا وقص عمر واقعه خالد 
رد سليم ياساتر يارب وانت ياعمر تفتكر كان عايز يقتلها
رد عمر مش عارف انا هحكي ال انا شفته بعيني بس يابابا مايبنش عليه انه قاتل 
رد سليم بص ياعمر روح وقول ال شفته ولو مدان ربنا يجيب للمسكينه دي 
رد عمر يارب يابابا بعد اذنك
واتجه عمر الي النيابه ليدلي باقواله
***************
في منزل الحاجه عفاف 
صباح الخير ياماما 
صباح النور يابنتي ايه رايحه تزوري وفاء
ردت اسماء ايوه ياماما هسيب بسمله معاكي 
ردت الحاجه عفاف طيب يابنتي سلميلي عليها كتير
ردت اسماء حاضر الله يسلمك ياماما 
وخرجت اسماء لتذهب الي المستشفي وتزور وفاء
*************
في فيلا كمال 
ساره تتحدث علي هاتفها
بقولك مبعتش حد يقتلها
رد اومال مين يعني
ردت ساره يامتخلف انت بقولك مبعتش،حد وبعدين مش انا متفقه معاك انت ال تعمل كده
رد بس انتي اتصلت امبارح وقولتي لازم وفاء تموت
ردت ساره وانت قلت مينفعش علشان لو حصل كده وحاولنا نقتلها خالد هيخرج منها
رد انا مش فاهم حاجه هو في حد غيرك عايز يقتلها
ردت ساره وانا ايه ال يعرفني انا كل ال انا عايزاه وادمر خالد ووفاء وخالد يجي يتوسلني اسامحه 
رد بعد ال حصل ده خالد هيخرج منها
ردت بغيظ بقولك ايه خالد ميخرجش بره السجن لازم يفضل فيه انت فاهم
رد وهو بمزاجي انا
ردت ساره انا غلطانه لما وثقت انك ممكن تساعدني خالد يفضل متهم بمحاوله قتل وفاء وقفلت في وجهه غاضبه وقالت لنفسها مين الغبي ال عمل العمله دي 
*************
في المستشفى
ليه ياماما كل ده يحصل ومتتصليش بينا
ردت منال اتصل بمين انا كنت في ايه ولا ايه
ردت ريم ياماما انتي لولا لطف ربنا كان زمانه قتلك 
ردت منال الحمدلله لسه عايشه المهم وفاء بخير
ردت ريم الحمدلله انكم بخير بس ياماما موقف ذي ده لازم نبقي معاكي وحاوليكي انا هتجنن انك واجهتي ده لوحدك
ردت منال اطمني ياريم عدت علي خير وربنا ستر
*************
بعد شويه في تصل اسماء المستشفي 
ازيك ياماما منال وحضنت منال ومنال حضنتها وقالت
الله يسلمك يابنتي طمنيني عنك وعن بنتك 
ردت اسماء الحمدلله بنتي بخير ربنا ستر ورجعتلي طمنيني عن وفاء هتجنن عليها عايزه اشوفها
ردت منال هتخرج النهارده من العنايه بس مستنين الدكتور يأمر بكده 
ردت اسماء طيب ممكن اشوفها والنبي ياماما منال اشوفها 
************
داخل النيابة عمر يدلي بأقواله
انا لما دخلت عليه كان بيبكي ومنهار 
رد وكيل النيابه اومال ايه ال خلاك تشك فيه
رد عمر لما سألته انت دكتور مردش واتلبك شكيت فيه وكمان كان لابس بالطو الدكاتره مسكته واتصلت بأمن المستشفي يقبض عليه
رد محمد محامي خالد علي وكيل النيابه
اذا نيه خالد مش سيئه وبدليل كلام الشاهد علي الواقعه انه كان بيبكي ومنهار اذا كلام خالد ونيته سليمه 
رد وكيل النيابه انا مليش دخل بنيته انا ليا الاثبتات وبس وهو اصلا متهم بمحاوله قتلها والكلام ده متسجل صوت وصوره وهو اعترف انه قال كده 
ثم نظر وكيل النيابه الي الدكتور عمر وقال تقدر تفضل تمشي يادكتر ولو احتاجنا ليك هنستدعيك 
رد عمر بعد اذنكم وخرج 
دق وكيل النيابه الجرس
تمام يافندم 
رد الوكيل هات خالد من الحجز
ذهب واتي بخالد تمام يافندم المتهم
اسجوبه وكيل النيابه وظل يطرح الاسئله وخالد يرد عليها
رد محمد يافندم بعد واقعه امبارح ياكد ان خالد في حد عايز يقتل وفاء ويورطه 
يقاطعه خالد قتل ايه ال امبارح وبانفعال مين ال حاول يقتلها 
رد محمد اهدا ياخالد وفاء كويسه
رد وكيل النيابه علي محمد مايمكن استأجر شخص يقوم بالمهمه دي علشان يلخبط الادله لصالحه 
رد محمد يافندم في الاساس خالد متهم بسبب فيديو متصور مش دليل كافي لمحاوله قتلها مباشره وكمان مجهول ال ارسل الفيديو مش متسجل بأمر النيابه اذا في شخص عايز يورطه وهو هو ال حاول يقتلها امبارح ودي صوره من المحضر تثبت صدق كلامي وتقدرو تستدعي الممرضه ال شهدت علي الواقعه ولذلك بالافراج عن موكلي من ثرايا النيابة لعدم قوه الادله 
يفكر وكيل النيابه قليل ثم ينظر الي كاتب الاقوال و يقول ، اكتب يخلي سبيل المتهم من ثرايا النيابه بضمان محل اقامته وبكفاله قيماتها خمسه الاف جنيهات ويمنع من السفر خارج البلاد لحين انتهاء التحقيق وسماع شهاده المجني عليها
رد خالد هخرج ايمتا يامحمد 
رد محمد هندفع الكفاله ونخلص شويه ورق وهتخرج علي طول 
يجز علي اسنانه مش هرحمك
*************
داخل المستشفي،
اسماء مع وفاء داخل العنايه قالت لها منال بسرعه تشوفيها وتخرجي
تقربت من وفاء وقبلتها ابتسمت لها وفاء وفرحت لرؤيتها
********
وصل عمر الي المستشفي ودخل عمر الي غرفه الكشف ورأي دكتور اسماعيل وقص عليه اسماعيل ما حصل لوفاء حزن عمر عندما سمع هذا وقال ليه عايزين يقتلوها يبان عليها انها هاديه ومش بتاعه مشاكل
رد الدكتور اسماعيل الله اعلم حكايتها ايه  اه قبل ماامشي دي الاشاعات ال طلبت تتعمل لمدام ساميه 
نظر عمر اليها وقال لاحول ولا قوه الا بالله 
رد اسماعيا انا مقولتش النتيجه ايه لما عرفت ال فيها قلت اخليك تشوفها الاول وتقرر بعدها هتعمل ايه لان الحاله دي تحت استشارتك انت
رد عمر لا بلاش نقول لها اي حاجه دلوقت هنعيد لهاالاشاعات المقطاعيه تاني نتأكد وبعدين اصارح المريضه 
رد اسماعيل طيب انا هسلم بقا نبطشيتي واروح انا مش قادر اقف علي رجلي سلام يادكتر 
ابتسم عمر وقال له مع السلامه
مسك الاشاعات المقطاعيه ونظر لها ثانيه وحزن كثير ثم ذهب الي العنايه ليطمئن علي حاله وفاء
************
داخل العنايه
 وفاء سامحيني كنت في اسكندريه محدش،قالي عن حادثتك انتي كويسه وبكت بحرقه 
مسكت وفاء يدها وقالت الحمدلله ثم قالت  بسمله
ردت اسماء الحمدلله بخير  ياقلبي رجعت سبتها مع ماما ربنا يطمني عنك يارفيقه حياتي 
يدخل عليهم 
ايه ده انتي،مين وبتعمل ايه هو كل لما ادخل الاقي ناس هنا 
ردت اسفه يادكتر كنت عايزه اشوفها 
رد عمر بس دي عنايه مركزه يعني هدوء للمريض اتفضلي اخرجي بره 
اقتربت منه اسماء بغضب انت يا محترم ازاي تكلمني بالطريقه دي 
يتبع..
لقراءة البارت التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *