Uncategorized

رواية بائعة الورد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء ابراهيم

 رواية بائعة الورد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء ابراهيم

معتصم: مساء الخير يانغم ايه سهرانه يعني وكمان قاعده لوحدك ليه اومال فين أهل البيت وياسمين.
نغم: مساء النور كلهم ناموا عشان من بدري هانروح لجدي المستشفي وياسمين في الجنينه انت ماشوفتهاش.
معتصم: لا ما أخدتش بالي المهم طمنيني عليكي يانغم .
نغم: انا بخير طول ما انت اقصد كلكم بخير هاقوم اجيبلك العشا تحب تشرب حاجه .
معتصم: نغم انا بحبك وبتمني اليوم اللي تكوني فيه مراتي وام ولادي.
وقفت نغم غير مصدقه ما سمعته من معتصم فهي تحبه بل تعشقه وكانت تحلم باليوم الذي يبوح لها بحبه .
ألتفت له نغم ووجهها يكسوه الخجل وقالت انت بتقول ايه.
معتصم: بحبك – بحبك ..
نغم: تقصد هتتحملني ؟
معتصم: مش فاهم !
نغم: أنا كلي عيوب !..
معتصم: أنتي جميلة .
نغم: مش جميلة أنا عصبية ومتسرعة وساعات بكون غبية وخوافة أنا بزعل وبسكت وببعد ومش بعاتب، أنا صعب تفهمني وتعرف مالي لأن أنا مبقتش عارفة مالي أنا أنطفيت ..
معتصم: بردو هفضل أحبك 
نغم: وانا كمان اوعدني يامعتصم انك تكون ليا الاب والاخ والزوج والحبيب .
معتصم: اوعدك عمري ما هزعلك واكون كل دنيتك نغم نفسي اسمعها منك .
نغم: ب ح ب ك
قالتها نغم وركضت الي المطبخ فابتسم معتصم ابتسامه واسعه دخلت ياسمين ورأت معتصم يقف وينظر ناحيه المطبخ ومبتسم فنادت عليه بصوت عالي نسبيا.
ياسمين: معتصم ايه يابني واقف وعامل كده ليه هو ايه اللي حصل.
معتصم: ايه يابنتي خضتيني حصل كل خير دعواتك بقي جدي يقوم بالسلامه عشان اتقدم رسمي لعمك وجدك .
ياسمين: اشطاااا بقي اي خدمه وابقي عد الجمايل هي نغم راحت فين.
معتصم: في المطبخ بتحضرلي العشا ما تخليكي جدعه بقي وتطلعي تنامي .
ياسمين: امممم بتزحلقني يعني طيب بس علي فكره يوسف  جيه وكمان عمك محمود وسالم وقولت ادخل اعرفك عشان ماحدش يقفشك.
معتصم: ايه يوسف هنا وكمان عمي وسالم لا ياحلوه خليكي هنا .
ياسمين: اممم افكر الاول ولا اقولك انا هدخل المطبخ اشوف نغم وبالمره افهم هببت معاها ايه باااي يا عصومي.
معتصم بغيظ من ياسمين أخد مخده من علي الكرسي ورامها عليها .
بعد دقائق دخل يوسف وسالم ومحمود البيت وركضت معتصم لحضن أخيه 
معتصم: حمدالله علي سلامتك ايه ده انتوا اتقابلتوا بره ولا ايه.
يوسف: لا كنا في استراحه المزرعه وانا جاي لاقيت النور منور وعربيه سالم دخلت واتقابلنا هناك فين جدتي وكل اللي في البيت.
معتصم: كلهم نايمين مافيش غير نغم وياسمين في المطبخ بيعملوا عشا.
محمود: انا طالع اتسبح واغير خلجاتي وهاروح المستشفي لأبوي.
يوسف: مش وقته ياعمي ارتاح دلوقتي وهانروح كلنا الصبح وبعد اذنك بعدها عايز نروح الشركه نتكلم مع بعض شويه.
نظر له محمود ونظر لسالم ومعتصم وصعد إلى غرفته دون أن يتفوه بكلمه.
معتصم: وحياتك ياسالم ادخل شوف الهوانم بيعملوا ايه ده كله في المطبخ هموت من الجوع وبقالهم ساعه.
سالم: ماشي ده انا واقع ويارب يكونوا عملوا أكل عليه العين .
يوسف: هات اللي عندك يامعتصم .
معتصم: علي طول كاشفني كده المهم انا ماحبتش اتكلم قدام سالم وانا في الشركه لاقيت ملف خاص بالحج عامر وفيه عقد بينه وبين عمى محمود وكمان الفلوس اللي ادفعت دخلت لحساب عمك مش لحساب الشركه وانا مش عارف اتصرف اقول لبابا ولا اعمل ايه .
يوسف: هات الملف ده وما تقولش لبابا ولا اي مخلوق وانا هتصرف لان عمك محمود ده حكايه ولازم افهمها.
معتصم: ماشي تعالي بقي نشوف اللي جوه دول بيهببوا ايه وبالمره تشوف ياسو ياروميو.
يوسف: يالا ياخفيف يعني انت مش عايز تشوف نغم مش كفايه الصمت الرهيب.
معتصم بضحكه عاليه: احنا عدينا مرحله الصمت وقولتلها كل حاجه واول ما جدي يقوم بالسلامه هاتقدم رسمي.
يوسف: هو ده الكلام يالا بينا. 
___________________________________
صباح يوم جديد علي الجميع بفيلا مراد المرشدي 
استيقظت شدوي من نومها وتوجهت الي الحمام لتنعم جسدها بحمام دافئ وخرجت ارتدت ملابسها واتصلت بصديقتها روضه لتبلغها أنها سوف تأتي لها وليذهبن معا الي محل الورد الخاص بياسمين .
بعد وقت قصير وصلت شدوي إلي السكن التي تقطن فيه روضه وصعدت روضه السياره بجوار شدوي وتحركت في طريقهم الي المحل…وصلت شدوي وروضه أمام محل الورد وترجلت كلا منهما وقامت روضه بفتح المحل ودخلت شدوي الي مكتب ياسمين فوجدت بوكيه الورد الذي طلبته منها لترسله الي دكتور سراج.
شدوي: واو يابنت الايه ياسو البوكيه تحفه شوفي ياروضه جماله .
روضه: عدي الجمايل علي فكره انا اللي عملته ياسمين كانت بتكلمني فيديو كول واختارت الورد وانا اللي صممته كده يارب يعجب بس.
شدوي: ده تحفه واكيد هايعجب وبعدين انا عندي ليكوا مفاجأة هاتعرفوها قريب.
روضه: امممم مفاجأة ايه انطقي بدل ما ازرعك مكانك .
شدوي: لأ مش وقته المهم اكتبي علي الكارت عيد ميلاد سعيد وكمان اكتبي أود أن أهديك كل الحياه ولكني أهديتك قلبي….وفي الاخر امضاء مجهول…
روضه: بركاتك يادكتور سراج شدوي بتقول اشعار اوعدنا ياااارب.
شدوي: طيب يالا يا أختي عشان الدليفيري واقف مستني وكمان نلحق نخلص الاوردارات هنا ونروح الجامعه فادي عندنا المحاضره التانيه وانا مش ناقصه.
روضه: هههههههه والله اخوكي ده غريب في حد دلوقتي بيعمل كده انا لو مكانه كنت نجحت الدفعه كلها علي حسك يالا ياشوشو ربنا معاكي.
بالجامعه كان دكتور سراج يجلس في مكتبه وسمع طرق علي الباب فأذن للطارق بالدخول 
دخل ساعي مكتبه وقدم له بوكيه الورد 
وقال..دكتور سراج في واحد جاب الورد ده لحضرتك ومشي.
سراج: واحد مين طيب نزله علي المكتب واتفضل انت 
وقف سراج ينظر الورد بإعجاب شديد وأخذ الكارت وقرأت مافيه وابتسم ولكنه أخذ يفكر من صاحبه الورد وكيف لها أن تعرف يوم ميلاده وقال لنفسه أتمني أن تكون هي.
_________&________&____&&&&&&&&&
استيقظ جميع من في بيت الحج قاسم الشناوي وتناولوا الفطار وذهبوا جميعا الي المستشفي للاطمئنان علي الحج قاسم.
طاهر: صباح الخير يادكتور ابوي كيفه دلوقك ونقدروا نطمنوا عليه ولا لساه في العنايه.
الدكتور: صباح الخير ياطاهر بيه الحج قاسم اتنقل غرفه عاديه وتقدروا تطمنوا عليه واحتمال كبير يخرج النهارده.
طاهر : ربنا يباركلك ياولدي ويحافظ عليك استأذنك اروح للجامعه ونطلع للحج.
خرج طاهر من غرفه الطبيب وتوجه الي عائله وطمأنهم علي صحه والده وصعدوا جميعا الي غرفه الحج قاسم.
دخل طاهر وجد والده يصلي فأنتظره ينتهي من صلاته وألقي عليه السلام وقبل يده ورأسه وحمدالله علي سلامته.
طاهر: حمدالله بسلامتك ياابوي ربنا يخليك ويباركلنا فيك 
قاسم؛ الله يسلمك ياولدي ابوك لساه عافي وقوي 
طاهر: الجامعه كلهم بره عايزين يدخلوا يطمنوا عليك وكماني محمود اخوي معاهم.
قاسم: يوسف فين ياطاهر عايز اشوف ولدك .
طاهر: رجع بالسلامه يابوي ورحمه سالم ماتزعل من محمود ربنا يهديه لحاله.
قاسم: خلاص ياولدي قولهم يدخلوا انت حلفتني بالغالي الله يرحمه.
دخل الجميع وتبادلوا السلام مع الحج قاسم وفرح بوجود العائله بأكملها فهو دائما يسعي الي جمع شملهم .
الحج قاسم: ربنا يخليكوا لبعض ويجعلكم صالحين دايما .
الحجه حسيبه: حمدالله بسلامتك ياحج وربنا يقومك لينا وترجع تنور دارك .
طاهر: اطمني ياما الدكتور قال ممكن يخرج النهارده ويرجع البيت.
محمود: حقك عليه ياابوي أني محقوقلك والف سلامه عليك واقترب منه وقبل يده.
الحج قاسم: ربنا يهديك ويصلح حالك ياولدي يوسف ياولدي حمدالله رجوعك بالسلامه .
يوسف: الله يسلمك ياجدي كده تقلقنا عليك ده احنا بناخد القوه منك.
سالم: ايه ياجدي انت بتتدلع علينا ولا عايز تشوف غلاوتك عند حسيبه
الحج قاسم: اتحشم ياولد جاك خابط.
سالم: ايه ياقاسم الواحد مايعرفش ياتفك معاك بكلمتين.
ضحك الجميع علي مزاح سالم مع جده وبعدها دخل الدكتور أطمئن علي سلامته وكتب له خروج وبالفعل بعد ساعه وصل الحج قاسم مع أولاده وأحفاده الي المنزل..
وأثناء جلوسهم جميعا وقف معتصم وقال.
معتصم: جدي وبعد إذنك يابابا وحضرتك ياعمي انا طالب ايد نغم .
الحج قاسم: اخيرا الجبل نطق واني موافق وكتب كتابك مع يوسف في الاجازه الكبيره وتبقي الفرحه فرحتين.
طاهر: مبروك ياولدي ونغم بتي قبل ما تكون بت اخوي وربنا يتمم بخير.
محمود: مبروك عليك يامعتصم ياولدي وانا مش هالاقي عريس لبتي زياره واني ماليش طلبات نغم بتك ياطاهر .
طاهر: كيف يعني يااخوي نغم غاليه قوي واللي تأمر بيه هايكون عندها.
تعالت الزغاريد وعم الفرح علي الجميع وبعدها خرج الشباب الي اشغالهم وطلب يوسف الذهاب مع عمه محمود الي الشركه….
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية طلب صداقة للكاتبة مي علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *