Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم منة وائل

:ااااااه دماغي، انا فين،؟
، هي ساره فين كانت معايا، اه افتكرت
الممرضه :حمدالله على سلامتك، حضرتك كويس
سليم :ايوا بس عاوز اتكلم في التليفون
الممرضه :حاضر يا فندم
سليم :كانوا فاكرني ميت انا هوريك يا معاذ
الممرضه :اتفضل التليفون اهو
سليم :شكرا ليكي
الممرضه :الشكر لله انا هروح للدكتور أبلغه انك فوقت
سليم :ماشي، الو ايوا يا فوزي، انا سليم، لا ماموتش انا في المستشفى، وانت ما اتقبضش عليك، وماما…… ، طيب تعالي خدني من المستشفى عشان مش معايا ولا بطاقه ولا اي حاجه، تمم مستنيك، مش هسيبك تضيعي مني يا ساره
الدكتور :حمدالله على سلامتك
سليم :الله يسلمك يا دكتور، خالي جاي دلوقتي هيدفع حساب المستشفى 
الدكتور :ولا يهمك، المهم اي الحادثه اللي حصلت
سليم :ها، كنت ماشي بالعربيه ناحيه البحر كدا اختل توازن العربيه ووقعت في البحر
الدكتور :اه، حمدالله على سلامتك والف سلامه عليك
سليم :الله يسلمك يا دكتور
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في قصر العرباوي
عبد الرحمن :يابني هي مش هتفهم كدا انت ازاي تعمل كدا حرام عليك
نادر:ياجدو لازم اعمل كدا منا لو مالاقتهوش هضطر اعمل كدا انا مااتعودتش اسيب حد محتاجني وامشي واسيبه 
عبد الرحمن :الكلام دا لما يكون محتاج حسنه صادقه شغل اي حاجه الا كدا دي اسره َوحياه، تقدر تقولي افرض ما لاقتهوش هتعمل اي هتجبها هنا طب ومشيره وفرحكم وبعدين هي كمان هيبقا ليها حق زي اي زوجه، انت….. انت فاهم انت بتقول اي
نادر :ايوا يا جدو فاهم
عبد الرحمن :ماانتش فاهم حاجه خالص ليه تشيل بلوة غيرك
نادر :عشان روقيه عمرها ما سابتني طول عمرها كانت جنبي روقيه مش بس صاحبتي وكانت زميلتي يا جدو لا دي اختي وانا مدين ليها بحياتي
عبد الرحمن :يبقا بتحكم علي نفسك وعلى حياتك بالإعدام لان مشيره مش هتقبل بكده
دب دب
عبد الرحمن :ادخل
سميره :في واحده برا يا عبد الرحنن بيه ا…..
مشيره وهي تزيح سميره من امامها :واحده عاوزه نادر بيه ها هي مش كدا
نادر :ما تهدي بقا على المسا في أي، مين دي واسمها اي؟
مشيره :اسمها روقيه
هب نادر واقفا وقال:اي روقيه هنا
مشيره بصراخ:شايف يا جدو شايف، انا عاوزه اطلق طلقنيييييي
نادر وهو يضع يده على فمها :بس اسكتي يا شيخه فضحتينا سكتها يا جدو على ما افهم في أي
عبد الرحمن :اهدي يا بنتي مش كدا
مشيره ببكاء : شايف يا جدو هو انا عملتله اي لكل دا بس يا ربي 
عبد الرحمن :بصي يا مشيره هتعرفي كل حاجه في وقتها بس كل اللي اقدر اقولهولك دلوقتي ان نادر بيحبك اوي يا بنتي وعمره ما يبص لغيرك
مشيره بدموع :اه ما اهو واضح
…………..
نادر :في أي يا روقيه حصل اي؟
روقيه بدموع وخوف:بابا، بابا هيقتلني يا نادر ابوس ايدك الحقني
نادر:هيقتلك ليه انتي عملتي اي؟
روقيه :سمعني وانا بكلمك يا نادر فهم غلط، وعاوز ياخودني لدكتور دلوقتي يكشف عليا
نادر :طب اهدي طيب ماتخافيش هو عرف مكانك
روقيه :معرفش انا نزلت البيت وركبت اول تاكسي قابلني
عبد الرحمن :نزلتي كدا يا بنتي ازاي بس
روقيه وهي تنظر إلى ملابسها المنزليه :ااا…… اصل هو كان بيجري ورايا معرفتش البس حاجه والله
نادر :خلاص اهدي انا هتصرف وهدور عليه من تحت الارض وفي كل الأماكن ومش هسيبك
مشيره :حلو اوي، عسل شكلكم لايقين على بعض بكره الصبح يا جدو الماذون اللي هيجوزهم يطلقني مفهوم، اتفو عليك انت وهي
عبد الرحمن :لا اله الا الله
روقيه :انا اسفه يا نادر انا سببتلك مشاكل كتير
نادر :بس يا روقيه ماتقوليش كدا هي بس مش فاهمه حاجه انا هفهمها
عبد الرحمن :يا شروق يا بنتي يلا خدي روقيه لبسيها اي حاجه وخليها تستحمي كدا
شروق :حاضر يا جدو 
رعد :فهمني بقا كدا عشان ابقا راسي على الحوار مين دي وليه بتعمل كدا مع مشيره
نادر :حاضر هفهمك
تن تن
سميره :ايوا حاضر
حسام :اي دا معاذ
عبد الرحمن :حمدالله على سلامتك يا بني اي دا هدومك مبهدله ليه كدا
معاذ :معلش يا جدو اصل كنت في مهمه وخلصتها، اتشششششي
رعد :انت شكلك اخدت برد
معاذ :كح كح كح ايوا فعلا عشان المايه وكدا، اومال معتز لسه َما خرجش
عبد الرحمن :لا لسه يابني
حسام :طب تعالي يلا عشان تريح شويه
معاذ :اتشششششي حاضر
حسام :لا دا انت حالتك صعبه تعالي اما اشوفلك علاج
معاذ :يلا
رعد :وانت تعالي ورايا
نادر :حاضر
            بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
            في المستشفى
حور :ريح بقا هنا على اما اروح اجيب قهوه واجي
معتز و هو ممسك بيدها:متتاخريش عليا
حور وهي تجذب يدها :حاضر هجبها واجي على طول
………….
حور :ايوا عاوزاها مظبوط
دكتور :انا دكتور حسن اكون صديق معتز
حور بفزع:اا…. اهلا وسهلا وحضرتك عرفت منين اني مرات معتز
حسن :اي، انتي مراته، انا بحسبك اخته
حور:لا مراته وبعدين لو انت صاحبه ليه ماجتش تزوروا
حسن :لا منا روحتله الصبح واني مكنتيش موجوده، اي اللي منزلك بليل
حور :بجيب قهوه
حسن :غلط القهوه بليل على فكره
حور بنفاذ صبر :انا بحب القهوه بليل عن اءذنك
حسن :استنى انا جاي معاكي مش معتز صاحي هطمن عليه
حور لنفسها :اي الرخامه دي، ده بني آدم غلس
…………..
معتز :اتاخرت ليه كده
حور:معلش كنت بجيب القهوه
حسن :اي يا صاحبي اخبارك اي
معتز :حسن انت مامشيتش
حسن وهو ينطر لحور :لا ما المدام لاقتها واقفه بتجيب قهوه فعرفت منها انك صاحي فجيت اقعد معاك شويه وانا كدا كدا عندي نبطشيه في الدور اللي انت فيه دا
َمعتز :ااه، تمم
حسن :بس ما قولتليش يعني ان المدام مراتك، كنت بحسبها اختك والله
معتز :لا يابني دي مراتي بس كتبين كتاب بس لسه الفرح
حسن :لا والله يعني لسه مش جواز
معتز :اه يعني
حسن :اه طيب، الف مبروك وعقبال الفرح ان شاء الله
معتز :الله يبارك فيك عقبالك
حسن :لاانا لسه بدري
معتز :بدري اي يا بني بس انت ٢٧ سنه دا انت اكبر مني ولسه ما اتجوزتش وانا اتجوزت اهو
حسن :كل حاجه وليها وقتها
معتز :ماشي دكتره
حسن وهو ينظر إلى حور بتلذذ :مبروك يا عروسه
حور بخوف وهي تلملم فستانها :الله يبارك في حضرتك
حسن :تصبحوا على خير
معتز :وانت من اهله
حور :هو صاحبك ازاي وهو أكبر منك
معتز :هو كان بيعمل ماجستير في كليه الطب وانا كنت عند صاحبي هناك اتصحبت عليه بس كدا
حور :مش عارفه مش مرتحاله خالص
معتز :ليه بس دا طيب خالص
حور :يمكن
            بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
في الصباح في قصر العرباوي
عندما كان الجد والاحفاد يتناولون الإفطار سمعوا صوت خطوات تنزل على الدرج
مشيره وهي مبتسمه :صباح الخير
عبد الرحمن باءندهاش:صباح النور ياقلب جدو اي ياقلبي الشياكه دي رايحه فين كدا
مشيره وهي تتجاهل نادر :رايحه الجريده يا جدو
نادر :ورايحه الجريده كده
مشيره :كده اللي هو ازاي يعني
نادر :الفستان الملط دا
مشيره :دا ملط انت اصلا مش بتفهم في الفاشون، يلا سلام يا جماعه
نادر :تعالي هنا رايحه فين، اي اللي سلام يا جماعه انتي هتروحي من غيري اذني وكمان باللبس دا
مشيره :ايوا وانت عاوز اي يعني، انت مالك اصلا
نادر :نعم هو اي اللي مالي، دا مالي ومالي كمان انتي مراتي يا ماما انتي نسيتي والا اي
مشيره :لا ما نسيتش، بس هنطلق
نادر :نعم ماتتكلم يا جدي، شوف بنت ياعمي، شوفي بنتك يا عمتي
سحر :يابنتي ما تعقلي بقا
مشيره :لما الباشا يعقل ابقا اعقل انا
عبد الرحمن :يابنتي قولتلك هتعرفي في الوقت المناسب
مشيره :هو اي اللي اعرف في الوقت المناسب، جوزي وبيتاخد مني اسكت يعني يا جدعان اتكلموا
نادر:مين اللي ياخدني منك انتي اتجننتي هفهمك كل حاجه بس مش وقته
مشيره :طيب لحد اما تبقا تفهمني ولا كأني مراتك ولا ليك حكم عليا تمم
نادر وهو يمسك يدها بعنف :لا بقا انا سكتلك كتير مش هتروحي في حته
مشيره بصراخ :ابعد ايدك عنيييي، طلقني يا نادر لو راجل وعندك نخوه طلقني
نادر بغضب :انا راجل غصب عنك يا مشيره ولو ما احترمتيش نفسك هطلع عينك
يحيي:نادر، انا سكتلك كتير انا بنتي مش مجوزها عشان تبهدلها
عبد الرحمن :اهدي يا يحيى انا هفهمك نادر بيعمل كدا ليه بس اهدي، وانتي يا نورهان خدي مشيره على فوق يلا
نورهان :يلا يا مشيره تعالي
عبد الرحمن :تعالي يا يحيى تعالي 
رعد :سياستك معاها غلط
نادر :انت مش شايف بتعمل اي
فاطمه :والصح انك تمد ايدك عليها امبارح ودلوقتي تزعقلها قدامنا ليه يابني كدا، هي عملت اي لكل دا
نادر :مشكلتها انها عارفه اني بحبها وعمري ما هحب غيرها، بس هي مسره تطلعني خاين
روقيه :طب انت مش عايز تفهمها ليه يا نادر
نادر :عشان يا روقيه لو انا فهمتها دلوقتي هتفضل بردو على اعصابها ويمكن اسوء فهمتي
وائل :ماشي يا بني بس واحده واحده
فاطمه :هو معاذ فين
حسام :نايم تعبان فوق
فاطمه :ياحبيبي يابني اما اطلع اشوفه
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
      في منزل اللوا رضوان
رضوان :يابنتي كولي بقا غلبتيني
ساره :لا لا مس(مش) عاوزه، انا عاوزه معاس (معاذ)
رضوان :يابنتي معاذ اي دلوقتي بس، سيبيه يريح بقا من المهمه دي
ساره :عاوزه العب معاه بقا
رضوان :استغفر الله العظيم يارب
شذي :طب اتصل بيه يا عمو شوفوا يمكن في الشغل
رضوان :اتصل اي بس، انا هشوفرا كدا يمكن مع فارس، الو ايوا يا فارس اي أخبارك يا بني، بقولم هو معاذ جه النهارده، اي تعبان لا الف سلامه عليه طب معلش اديني عنوان بيته عشان ازوره، ماشي يا بني تسلملي مع السلامه
شذي :ها ياعمو
رضوان :معاذ تعبان في البيت
ساره بطفوليه :نلوحله (نروحله)
رضوان:حاضر يا ساره يلا قومي
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
    في فيلا سليمان المحلاوي
في غرفه حياه تنظر إلى وجهها في المراءه وتتامل وجهها بحزن، ثم تبكي وتكسر المراءه بيدها :عاااااااااااااا وشي باااظ ااااااااه
سليمان وهو يجري سريعا :اي في أي اي اللي حصل يا بنتي مالك في أي
حياه ببكاء :وشي باظ يا بابا
سليمان :يابنتي عشان خاطري اهدي كل حاجه هتتحل انا مش هسكت وهتصرف
حياه بدموع:انا عاوزه حقي يا بابا رعد اللي شوهني
سليمان :انا بجبلك حقك يا بنتي وبداءت فعلا من امبارح انا هخليهم يتمنوا الموت اهدي يا بنتي اهدي
ظلت تنظر إلى اللا شئ وفي رأسها الكثير من الأفكار والمزيد من الشر
            بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
             في المستشفى
معتز :حور هو انتي عمرك حبيتي قبل كدا
حور:مره
معتز :ودا عرفتي منين
حور :كان ابن جارتي ومات
معتز :طب وانتي دلوقتي بتحبي
حور :ربنا يرحمه كنت صغيره ساعتها يعني عدى سنين
معتز :طب ودلوقتي؟
حور :دلوقتي، امممم اه بحب واحد
معتز بغيره :ودا مين ان شاء الله
حور بمكر:واحد كده ماتعرفهوش
معتز :ودا هتتجوزي
حور :اه بعد اما نطلق
معتز :وهو عارف
حور:ايوا
معتز :طب…. طب افرض انا مش عاوز اطلقك  وعاوزك
حور :ها…….. انا هروح ال حمام
معتز :ماشي يا حور انا مش هسيبك لحد غيري
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في قصر العرباوي
معاذ :اتشششششي، ااااه مش قادر
فاطمه :يا حبيبي طب اجبلك دكتور
معاذ :يا ماما مالوش لازمه انا بقت كويس
سميره :معاذ بيه في واحد تحت اسمه اللوا رضوان ومعاه بنت كدا
معاذ :اي طب هنزلهم
حسام :تنزل فين انت قادر طلعيهم يا سميره
سميره :حاضر
فاطمه :دا تبع الشغل
معاذ :اه اللوا
…………
عبد الرحمن :والله منور يا سياده اللوا
رضوان :دا نورك يا حاج عبد الرحمن والله
عبد الرحمن :اذيك يا ست العرايس
ساره :اذيك يا عدوز (عجوز) انت
رضوان :بس يا ساره عيب بقا 
عبد الرحمن :هي مالها يا سياده اللوا
رضوان :للأسف حصل معاها حادث في المهمه الاخيره اللي كانت مع معاذ وسبب في اللي قدامك دا
عبد الرحمن :لا اله الا الله ربنا يشفيكي يابنتي
سميره :اتفضل يا فندم معاذ بيه مستني حضرتك فوق عشان هو تعبان
رضوان :اه تمم يلا يا ساره
…………………….
معاذ :اعدل يابني الغطا دا
حسام :اهو اي بقا هي موزه طالعه والا اي ها
معاذ :بس بقا اتلم
فاطمه :هي حلوه مش كدا يارب تكون من نصيبك
معاذ :في أي انتوا جوزتوني وانا قاعد
ساره وهي تجري عليه وتلقى بنفسها على الفراش وتحضنه :معااااس (معاااااذ) وحثتني (وحشتني ) خالث (خالص)
معاذ باءحراج:احم اذيك يا ساره
رضوان :اي يا ساره اللي بتعملي دا قومي يلا
ساره بحزن:حاتر (حاضر)
وبعد ساعه
رضوان :نستئذن احنا بقا عشان ورايا شغل يلا يا ساره
ساره :حاتر ثلام يا معاس
معاذ :سلام يا ساره
………. على الدرج
رضوان :براحه يا ساره هتقعي
ساره وهي تنطر خلفها :لا مث هقع، وعندما كانت تهبط وقعت على الدرج وأخذت جميع الدرجات دائريا
ساره:عاااااااااااااا ااااااااه
رضوان :ساره بنتي
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني والأربعون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *