Uncategorized

رواية امتحانات الثانوية في ظل الكورونا الحلقة التاسعة 9 بقلم نهلة عادل

 رواية امتحانات الثانوية في ظل الكورونا الحلقة التاسعة 9 بقلم نهلة عادل 

رواية امتحانات الثانوية في ظل الكورونا الحلقة التاسعة 9 بقلم نهلة عادل 

رواية امتحانات الثانوية في ظل الكورونا الحلقة التاسعة 9 بقلم نهلة عادل 

عمر دخل اللجنة وبيشوف العدد 

عمر : ايه ده امال الهانم اللي هنا فين 

طالبة : زمانها جايه يا مستر 

عمر * الرائد عمر الاسيوطي بقي مستر منك لله يا حكومه 

ندي طالعه بتجري  واول ما دخلت 

ندي : ….. السلام عليكم 

عمر : مالسه بدري 

ندي : اسفة اوي حضرتك علي التأخير 

عمر : يلا اتفضلي اعدي ومعدتش تتكرر 

ندي فسرها * ما قلنا اسفين ف ايه بقي استغفر الله العظيم 

عمر : في حاجه يا انسه ! 

ندي : لا أبدًا

الامتحان بدا 

ندي : بسم الله توكلت علي الله ولا حول ولا قوة الا بالله 

اللهم لا سهل الا ما جعلته سهل وانت تجعل الصعب ان شئت سهلا 

واخذت تردد ف ادعية وتستعيذ من الشيطان وبدإت تحل 

عمر كان رايح جاي وشادد اللجنه جامد ورغم كده مكنش في توتر كبير 

  ( ايه اللجنه اللي كلها دحيحه دي )

ندي خلصت وسلمت الورقه ومشيت بس المره دي كانت مختلفه لانها افتكرت وشافت اسمه 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

امل : ايه الاخبار يقلبي 

ندي : الحمد لله تمام … وانتي 

امل : تمام الحمد لله 

ندي : طبعا بفضل شرحي المبسط ليكي 

امل : ايوه طبعا يا قرة عيني 

ندي : مش عرفت اسمه 

امل : اخيرا … ده انا قلت هتنسي كالعاده 

ندي : نبنينينينينني 

امل : واسمه ايه الفارس 

ندي : عمر 

امل : انا نقطة ضعفي اللي اسمهم عمر 

ندي : ايه وقعدت ف الشبكة

امل : ها… لا يبنتي شبكة ايه بس 

ندي : علي رايك نعدي من المخروبة دي الاول 

امل : دحيح بيشتكي هل انتِ عبيط ولا بتهزي العين ؟…

ندي : يبنتي بطلي قر بقي تعبتيني 

امل : انا مش بقر 

ندي : امال 

امل : انا بحسد بس 

وندي امل قعدو يضحكوا سوا

وواقف علي بعد سيف وعمر وبالمناسبة دي نبدأ نوصف سيف 

سيف شاب ف اواخر العقد الثاني طويل القامة 180 خمري لديه عينان بخضرة الشجر  لديه عضلات بارزه ويحب الهزار وجاد فعمله * الرائد سيف الدسوقي 

عمر : كان شاردا ينظر نحو ندي وامل وعلي ثغره شبح ابتسامه من رؤية ضحكاتهما  ولكنه افاق من شروده ليجد سيف شاردا ايضا …

عمر : ايه يعم وبتقول  ان انا اللي بسرح كتير 

سيف : ها لا ابدا … ده من الجوع تعالي ناكل 

عمر :  دايما كده جعان … تعالي يلا انا كمان جعان 

سيف : يلا يباشا 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في الكافيتريا

عمر : صحيح يا سيف 

سيف : نعم 

عمر : انت عرفت منين ان قطرة الندي نزلت كلام وانا مقولتش 

سيف : ها… ما انا قرأته .

عمر : ده انت متابع زيي بقي 

سيف : اه ياعم شوقتني من كتر ماكنت بتتكلم علي الكلام بتاعها 

عمر : ومقلتليش ليه 

سيف : ماجاتش مناسبه وانا لسه متابع قريب يعني مش من زمان 

عمر : ماشي يا دنجوان 

سيف : يلا هتطلب ايه 

عمر : هاخد نجرسكو

سيف : وانا كمان …. جرسون لو سمحت اتنين نجرسكو

جرسون : تمام يا فندم 

عمر : بس ايه عجبتك الكتابات 

سيف : اه جدا … حتى استغربت ان معظمها يميل للكآبه اكنها حزينه 

عمر : وايه اللي خلاك تفكر كدا 

سيف : لما قرأتلها …  مُؤلِم ألّا تعرف سبب حُزنك هُناك فقط شَئ مُنطفئ بِك وبِداخلك لمْ تَعدْ كَمَا كُنت  ولا تَعرف كَيف تَعُود ..

تَدخُل في حَالة المَلل المُخِيف الذي يَجعلك تَفقد الرغبَه بِأَي شئٍ حَولك والاعياء دُون سَبب وكَأنكَ مُكتَئب مِن الحَياة ومِن هم حَولك لمْ تعُدْ تُرِيد التعَامل مَع أَحد وأيضًا تُريد أحدًا  بجَانِبك تَناقضٌ غَرِيب ولكنه هَكذا ..

لا تَدرِي كَيف تَصِفُ حَالتك غَيرَ أَنكَ حَزِين “((

_نهلة عادل

سيف : ساعتها حسيت بكلامها اوي ولما الكلام يكون مؤثر يبقي اكيد الاحساس ده حسته قبل كده فااهم 

عمر : اه فعلا انا فاكر لما كتبت كده ده من حوالي شهرين تلاته مش كده 

سيف : اه من شهرين و 6 ايام الساعة ٩

عمر : ماشاء الله وفاكر ساعة النشر! 

سيف : والثواني وحياتك …. ها لا عادي 

عمر وهو ينظر بعدم تصريق لسيف  : ماشي هعديها … عارف ايه أكتر حاجة حبيتها ليها رغم ان كل كتاباتها في قلبي اصلا

سيف : ايه يا عمورة

عمر: الأمل؛ شعور يُبقينا على قيد الحياة، يعطينا دفعةً للأمامِ لنؤمن أنَّ بمقدورنا تحقيق المستحيل، كُل لحظةٍ في حياتنا بحاجة إلى أمل لنتجاوزها لنظل صامدين في وجه اليأس الذي يتآكلنا تدريجيًا، يُحاربان بعضهما طوال الوقت؛ لكنْ في اللحظةِ التي يفوز بها اليأس ويتمكن مِن قلوبنا لأخر قطرة دم لن توجد لحظة أخرى، فلن نكونَ متواجدين لعيشها، الانسان يستطيع الصمود أيام دون طعام وماء، بضعة دقائق دون هواء أو حتى نبض من القلب، لكنه لا يستطيع تجاوز لحظة دون أمل، جميع البشر قد يكونون فقدو جزء من أملهم؛ لكن وجودهم على قيد الحياة يعني بالتأكيد وجود ولو جزء قليل من الأمل، وأنَّ المعركة الضارية بين الأمل واليأس لا تزال قائمة ينازع كلًا منهما الأخر ليبقى ويفوز 

_نهلة عادل

سيف: هي جامدة بس اشمعنا دي اخترتها المفضلة ليك؟

عمر: فيها ازدواج غريب بين التفاؤل واليأس وصراع للبقاء مش عارف اوصفلك بس هي لخصت حاجات كتير في السطرين دول

سيف: عندك حق كل كتاباتها كده غريبة بتجمع بين كذا شعور تخليك تايه مش عارف تفرح ولا تزعل ميكس غريب بس لذيذ

عمر: يلا ناكل انا واقع جوع 

سيف: يلا يصحبي 

يتبع..

لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية موجتي الصغيرة للكاتبة مريم مصطفى.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *