Uncategorized

رواية عذراء القلب الفصل الثاني 2 بقلم إيمان محمد

 رواية عذراء القلب الفصل الثاني 2 بقلم إيمان محمد

رواية عذراء القلب الفصل الثاني 2 بقلم إيمان محمد

رواية عذراء القلب الفصل الثاني 2 بقلم إيمان محمد

نفس الحلم بدأ تاني مربوطه في سرير وحوليها دم كتير وهدومها متقطعه وابتدي يقرب تاني وهيمد ايده 
# اااااااااااع اعوذ بالله من الشيطان الرجيم وبتتنفس بقوه 
” مالك يحببتي كابوس كان كابوس وقرأتلها قرأن ونامو مع بعض 
_ هي عامله ايه دلوقتي 
” الكاوبيس رجعتلها تاني خايفه علي بنتي يا حسن مصدقت انها خرجت من حالتها تاني 
_ دي بنتي انا كمان وانشاء الله ربنا يعوضها خير. 
تاني يوم. 
قامت واتوضت وصلت فروضها ودعت ربنا ان ايامها تعدي من غير اختلاط بحد. 
# صبااااح الخيييير. 
” صباح النور علي عيونك الحلوين يا قلب ماما. 
_ حبيبي صحي يلا افطري عشان اوصلك دا اول يوم ليكي. 
# لا يبابا انا عروح انا وساره مهي معايه في نفس الجامعه بردو. 
_ خلي بالك من نفسك يا بنتي فحمايه ربنا. 
خرجت وقابلت ساره بتدخل تقدم رجل وتأخر رجل ومن خوفها فكرت ان الناس كلها بتبصله بصه مش كويسه 
مسكت في ايد ساره جامد 
# ساره بالله متسيبيني. 
ربتت ساره عليه.. متخافيش انت قويه ومش ضعيفه ولو اظهرتي ضعفك هياكلوكي يلا المحاضره هتبدأ عايزين ناخد السنه علي محمل الجد باهتمام مصتنع. 
ضحكت عائش..يلا يا ست محمل يا جد انت. 
ودخلو المحاضر ووسط مهم قاعدين قرب منهم ولد ومد ايده وبنظره خبيثه ..متيجي نتعرف يا قمر انت. 
ساره مستنتش رد حد وبحرف الكتاب قامت رزعه ايده علي ديسك السكشن 
@ اااااه انت متخلفه يبت انت هو انا وجهتلك كلام ولا اكمنك متغاظه منها عشان هي وتكه عنك. 
هنا قامت عائش وكسرت كل حواجز خوفها. 
# ببرود طب ابعد يا حبيب ماما عشان متزعلش. 
@ اله منتي حلوه اهو وبتتكلمي وهيمد ايده علي كتفها 
في لمح البصر كان واقع علي الارض وبتأوه جامد. 
# لما تيجي ناحيتي انا او هي فتفكر مليون مره قبل ما تقرب. 
وسط الهرجله دي كلها دخل دكتور المحاضره 
” عايز افهم ايه الي بيحصل دا انت في محاضره مش في زريبه ايه الي عمل فيك كدا. 
@ البنتين عمالين يتمحكو في الشباب فبقولهم عيب ميصحش قامو عملو في كدا. 
بنت من المحاضره.. علموا عليك يا قلب مامي وايه.. بنات. 
كل الي في المدرج ضحكو 
” هدوووء اولا انت مش مكانك هنا اتفضل روح علي محاضرتك بدل متروح البيت. 
” وانتو الاتنين كلامنا بعد المحاضره. 
بدأ الشرح وانتهي وهما قعدين متغاظين من الي اتقال وفي نفس الوقت ساره فرحانه بالي عملته عائش 
” ممكن افهم ايه الي حصل  .
ساره بمقاطعه  ..حضرتك هو فاكرنا بنات شمال ونظراتوا متريحش وجاي عايز يتعرف. 
# وانا مشمحش لحد انه يتطاول عليا او عليها وايده كانت هتتمد ومش هستني لما يعمل حا… بلعت غضتها وكانها رجغت ليها ذكرايات الي حصل لها وبتأت تتوتر والدموع في عينها بتتجمع 
# مش… هستني…لما يعمل حاجه. 
ساره وعرفت صديقتها هتبدأ بالانهيار. 
؛ وعيونها كلها قلق دكتور ممكن نستأذن بعد اذنك. 
” بصلها ولعيونها وهيسرح بص في الأرض واستغفر ربنا. 
اه ممكن تتفضلو .
خرجوا برا وساره بتهديها قبل ماتفتح. 
؛ صلي على النبي. 
# عليه الصلاة والسلام. 
؛ زيد النبي صلاه. 
# ببتسامه عليه الصلاة والسلام انجزي عايزه ايه مقشفطه وحياتك والحاله ضنك. 
؛ دايما فهماني غلط يا اش اخص وانا الي كنت هعزمك علي طبق كشري. 
# كشري.. كششريي  
؛ ماله الكشري حلو الكشري قمر طب شاورما. 
# اهو دا الكلام بينا يلا. 
وعدتت الايام وانتظامهم في الدراسه مستمر لان هدفهم كبير. 
ساره.. عائش انا عايزه اقولك حاجه بس اوعي تفهميني صح. بصراحه انا مش فاهمه ولا مركزه والجزئيه دي مش داخله دماغي خالص بأمااانه. 
# اماانه 
؛ اه والله. 
# سااره قولنا اييه. 
؛ قولنا نغض البصر بس والله حقيقي مفاهمه. 
# طب بس والله لو لاقيتك ممركزه لاخاصمك اسبوع كامل ماشي. 
؛ بتمسكيني من ايدي الي بتوجعني لييه ماشي 
تخبيط علي الباب سمحلهم بالدخول. 
لمحت ساره بنت لبسها محزق وشعرها باين من الطرحه وكيلو بويه علي وشها هي عارفاها بنت مش سالكه ولا بتطيقهم. 
لما شافتهم مسكت في ايد الدكتور الي زعقلها جامد. 
محمد..  نووور الزمي حدودك معايا وايدك متلمسنيش،ولا تربيتك برا نستك دينك اتفضلي علي محاضرتك. 
خرجت مدمعه وجريت. 
ساره كانت مدمعه بس فرحت بالي حصل قدامها. 
لمحهم اتكلمت عائش وهي باصه في الارض فمن الطبيعي انها مبتتكلمش مع حد. 
# دكتور بصراحه كدا يعني. 
؛ يختي انجزي بقي وسعي كدا بصراحه كدا يا دكتور انا وعائش في حته كدا مش داخله دماغي دماغنا ومش عاجباني ولا فاهماها. 
# مش فاهمنها فاهمنهااااا. 
ساره شخصيه اندفاعيه ( زي العبد لله) ولسانها متبري منها. 
خدت بالها بالاندفاع دا فاحرجت جامد ووشها قلب الوان. 
محمد ضحك عليها بخفه طب اتفضلو 
بدأ يشرح وساره مركزه في الشرح اه في الشرح يا عسل مهي مش حمل بعد اسبوع عن رفيقة دربها. 
بعد ما خلص شكرتو وطلعت جري وخدت صاحبتها معاها 
؛ ها يا ستي ولا حتي بصتله. 
# حضنتها عائش حبيب قلبي الي ميقدرش علي بعدي. 
؛ اومااااال انت الحته الحلوه الي هنا وشارت علي قلبها. 
عند محمد في المكتب. 
وبعدين معاك بقي كدا مينفعش احنا ندخل الباب من بيته البيت من بابه لخبطتيني يا سارقه قلبي استغفر الله بس. 
في البيت عند ساره. 
امها.. يلا يا قمري عشان نتغدي. 
ساره.. امممم وضيقت عينيها مش موافقه يا حجه وبلغي الحج كدا بردو انت عايزيني اسيبكو عشان تاخدو راحتكو يا خلابيص 
وهوبا لقت الي بيرفعها من قفاها. 
؛ ايه يا حج دانا بهزر دانا لو مكانك اكرشني من البي علي اول طريق انت مبتهزرش يا رمضان. 
ضحكت يبقا قلبك مال. 
امها.. طب شوفيه لو معجبكيش طفشيه. 
هي.. ايه ياماما الكلام دا انت تعرفي عني كدا. 
امها. لا خااالص حتي كمان الي فات مخرجش جري ولا حد حتي قاله انك ملبوسه وعليكي جن وبيغير عليكي. 
هي.. دا بخيل لما جري ساب امه وخد الجاتوه. 
اما.. انا قولت كلمه يلا هو جاي بالليل. 
هي.. طب متجيبه دلوقتي احسن. 
ابو ورده بيطير في وشها. 
بالليل وعائش جنبها وهي.. هطفشه حااضر. 
# يبت اتهدي بقي نصيبك هيجيلك. 
خرجت وهي مكسوفه بفستانها الاسود مشجر ورد ابيض وبينك وبيبي بلو وطرحه ساده بيبي بلو 
طااب نسيبه شويه 
؛ خد يا حج بس اقولك. 
” احم طب انزلك عل الارض طايب. 
رفعت رايها بسرعه وفرحه. 
انت ايه ااي جابك هنا. 
” عندكو شاااامبووو
ضحكت.. لا معندناش 
” امال عندكو ايه دبادشييب. 
ضحكت اكتر.. اه دبادشييب. 
ضحك لضحكها نتكلم جد انا محمد إبراهيم الحسني عندي يا ستي 27 سنه ومعيدك في الجامعه عندي اخ مسافر امي برا وابويا متوفي وعايزك ام عيالي. 
؛ اييه حيلك حيلك انت عرفت البيت منين وعائش عارفه انك الي جاي. 
” اييه انت ملفك كله عندي في الجامعة فعرفت رقم بباكي وطلبت معاد مهو مش هقضيها بصبثه من تحت لتحت وذنوب عمال بتزيد هي اينعم انا مش متدين الي هو اد كدا بس بحاول ابعد عن الغلط وعائش متعرفش بالموضوع. 
؛ طب مين الي كانت هناك  
” دي نور بنت خالي. 
؛ انا لسه قدامي سنتين جامعه. 
” هو انا شغال سباك. 
؛ خلاص اشطا هصلي استخاره وارد 
الاب.. ها يولاد. 
هي.. هصلي استخاره وارد عليك يا بابا بخجل 
محمد.. انا بقول نكتب الكتاب بعد شهرين او شهر او اسبوعين .
ضحكت بخجل وتم الاتفاق علي كتب الكتاب بعد شهر. 
حضنت عائش بفرحه جامده وعائش فرحتلها اكنها هي العروسه. 
عدت الايام 
ام عائش.. عائش،يا حببتي في عريس متقدم. 
# ماما مانت عارفه الي فيها ارجوكي محدش يفتح الموضوع دا تاني انا كدا بظلمهم بالله كفايه وقعدتت تعيط لحد ما نامت. 
بعد شهر كتب الكتاب تم. 
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في موده ورحمه 
محمد ..خدي هنا بس هقولك 
؛ ولاااا اثبت مكانك ولا تقولي ولا اقولك لو قربت هشقك وانسي انك جوزي مبقالكش دقيقه. 
… يبت اثبتي انتي ويروحلها شمال تجيلو يمين وكل المعازيم قاعدين بيضحكو علي هبلهم ويلفو ورا بعض حولين الطرابيزه لحد ما قفشها. 
هتروحي مني فين دانا مصدقت 
؛ انت طلعت قليل الادب 
حضنها جامد وكأنه هتهرب منه والله له حق الواد شحطته. 
باس دماغها بكل حب تعرفي كنت بدعي انك تكوني ليا لو في خير ولو فيه شر ان ربنا يجعله خير مكنتش عايز غيرك. 
اتكسف وخبت راسها فيه 
شالها ودار بيها. 
السنين عدت واتحرجت عائش من جامعتها بامتياز هي وساره كانو سند لبعض 
ساره حامل 
بدأ عائش تدور علي شغل في مستشفيات معروفه 
وانشغلت جامد بشغلها وطلبت ان ميكونش لها نبطشيات. 
دكتوره عائش محتاجينك في العمليات 
دخلت العمليات والحاله كانت صدمه بالنسبه ليها حاله اغتصاب لبنت صغيره وتعذيب كمان البنت جسمها بيصفي 
ابتدت الذكريات ترجع تاني ليه بس نفضتها من دماغها قدامها حاله حياه او موت. 
بدأت تشتغل وشريط الليله بيعدي عليها ودموهها بتنزل بضعف. 
# جهاز الكهربا بسرعه زود نسبه الأكسجين 
..تيييييييييييييت صدمه حلت عليها صرخت بضعف 
# لا لا قومي قامي ليييه اشمعنا قووومي زود الفولت بقولك 
..بس يا 
# بقولك زود 
بدأت تصعقها وتضغغط علي قلبها
النبض رجع ضحكت بفرحه 
نقلوها العنايه المركزه 
ام البنت واقفه برا 
الام.. بنتي يا بنت بالله 
# متقلقيش هي كويسه في العنايه المركزه 
بس ايه الي حصل 
بدأت الام تبكي بحسره وتضرب نفسها انا السبب انا السبب لو كنت سمعت كلامها مكنش دا حصل. 
يارتني ماتجوزت تاني. 
# بس بس ميه بسرعه ها احسن 
.. شكرا يبنتي انا اتجوزت من قيمه نص سنه وهي كانت بتحكيلي ان جوزي بيحاول يقرب منها وانا اضربها 
وحرجت في يوم وسبتهم و…. شهقات حصل الي كان عايزه وانا مكنتش مصدقاها سامحيني يبنتي سامحيني 
الحقي يا دكتوره البنت فاقت ومنهاره 
طلعت جري عليها 
# محدش يديها مهدئ انا بقول اهو 
@ انت عايزين مني اييه كفايه بقي 
# بااس وحضنتها لحد ما هديت 
..ها يبنتي هي كويسه 
# اه ييا امي مهديله انك ندمانه للانها في فتره وحشه 
واقفي جنبها 
روحت البيت وعطت لسه الي حصل مأثر في 
حكيت لامي على الي حصل 
ربتت عليا ونيمتني علي كلماتها المعتاده 
عساه خيرا يبنتي 
روحت المستشفي تاني لاقيتهم رايحين جاي علي العرفه طلعت اجري 
رجلي اتخشبت مكانها 
صدمه كبيره تملكتني لما لاقيتها منتحره. 
يتبع……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية شخصية قوية للكاتبة إيمان نصر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *