Uncategorized

رواية ابن خالتي الفصل الأول 1 بقلم رودي أيمن

 رواية ابن خالتي الفصل الأول 1 بقلم رودي أيمن

رواية ابن خالتي الفصل الأول 1 بقلم رودي أيمن

رواية ابن خالتي الفصل الأول 1 بقلم رودي أيمن

انهارده اخيرا هتشوف ابن خالتها بعد غياب ١٨ سنه أخيرا هتشوفه ظلت تفكر و تفتكر زكرياتهم الجميله لما كان عندها ٧ سنين لما مشي…
فلاش باك
أدهم. انا مسافر ي ليلي.
ليلي. ليه ي أدهم.
أدهم. علشان ماما وبابا مسافرين.
ليلي. يعني مش هشوفك تاني.
أدهم. لا هتشوفيني بس بعد فتره.
ليلي بزعل. لا ي أدهم عايزه اروح معاك.
أدهم. مش هينفع ي ليلي باباكي مش راضي.
ليلي. ماشي ي أدهم خلاص تعالى بسرعه.
أدهم. ماشي ي ليلو.
باك…
١٨ سنه مشفتهوش ولا مره كلمته أدهم كان بالنسبه ليها أقرب حد ليها.
استوب… تعريف الشخصيات.
أدهم السيوفي. شاب أنيق ووسيم وجد في طبعه سافر أمريكا وهو عندو ١٠ سنين وابن خاله ليلي.
ليلي الراوي. بنت جميلة جدا ملامحها جميله ودمها خفيف وبتحب الهزار.
نرجع للقصه…
دخلت مامت ليلي اسمها فاطمه.
فاطمه. بت ي ليلي قومي حضري الاكل معايا علشان خالتك وابنها وجوزها.
ليلي. ماشي يلا.
بعد فتره الجرس رن فاطمه فتحت ولقت أدهم واختها وجوزها.
فاطمه بدموع. اختي.
راقيه. فاطمه. 
وحضنو بعض و بعد سلامات وكلام ودموع. 
أدهم بيدور في الشقه بيحاول يشوف ليلي اللي مش فاكر
ملامحها ومش عارف شكلها عامل ازاي وراقيه قالت. اومال فين ليلي ي فاطمه وحشتني اووووووووي. 
فاطمه. أصلها كانت بتستحما استنى انادي عليها. ليلي ي ليلي. 
ليلي طلعت وفتحت باب ???? اوضتها. 
وحاطه عينيها في الأرض.
ادهم كان حاطط عينه على باب الاوضه
وشاف بنت جميله عينيها لونها عسلي  وحواجبها بني 
ورموشها طويله وكتيره وشفايفها لونها وردي
وانفها صغيره ولبسه فستان ضيق من فوق و واسع من تحت لونه ازرق فاتح
وطرحطها لون الفستان ازرق. 
فاق على صوت راقيه. 
راقيه. بسم الله ماشاء الله ايه دا ايه الجمال دا احلويتي اوي ي حبيبه خالتك. 
ليلي وبصت اخيرا لخالتها وراحت عندها وحضنتها وبعد كدا راحت عند مدحت جوز خالتها وسلمت عليه ووقفت مترددة وفاطمة امها قالت لها. ليلى سلمي علي أدهم. 
ليلي وهي حاطه عينيها في الأرض مدت اديها وادهم واقف باصص ليها عايزها تبصلو مد ايده وسلم عليها وطول وهو ماسك اديها. 
ليلي لقته طول راحت بصاله و شافته عنيه لونها اسود وشعره اسمر ولابس بنطلون اسمر وقميص ابيض ووسيم اوي. 
أدهم. في سره ينهر ابيض هو فيه كدا جميله أوووي، ايه ي ادهم اللي بتقوله دا اسكت، من امتا وانت بيعجبك حد. 
ليلي. ايه دا اتغير خالص بس أمور أوووي،بس ي ليلي بطلي هبل.
ادهم. ازيك ي ليلي. 
ليلي بخجل. الحمدلله وانت. 
أدهم. الحمد لله كويس. 
وراحت ليلي علشان تقعد جت راقيه قالت. لتعالي ي ليلي ي حبيبتي اقعدي جنبي وراحت ليلي جت راقيه قاعدتها في النص يعني ليلي على يمينها أدهم وعلي شمالها خالتها. 
وليلي بتحاول تبعد عن أدهم. 
وبعد كلام كتير فاطمه. يلا ي ليلو تعالى ي روحي علشان نحضر السفره. 
ليلي لسه هتقوم راقيه قالتها. لا ي ليلو خاليكي انا اللي هروح. 
ليلي. لا ي خالتو…
راقيه قاطعتها وقالت. بس ي ليلو انا اللي هروح. 
ليلي. قعدت و ابوها محمد قال لمدحت تعالى نستناهم على السفره ????. 
ومشوا وفضلت ليلي وادهم وليلي مكسوفه أوووي ومش عارفه تعمل ايه. 
أدهم كل دا بصصلها. ولاحظ كسوفها ابتسم. 
وقال. عامله ايه في دراستك ي ليلي. 
ليلي. من غير ما تبصله الحمدلله انا خلصت جامعه وبقيت دكتوره. 
أدهم. وانا ضابط. 
ليلي. اه طب يلا علشان الاكل اكيد جهز. 
وقامت ليلي وادهم و راحو على السفره وقعدو يكلو وبعد الاكل وسهروا 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي أنا للكاتبة سهيلة السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *