Uncategorized

رواية قدري أنت الفصل الأول 1 بقلم آية زين

 رواية قدري أنت الفصل الأول 1 بقلم آية زين
رواية قدري أنت الفصل الأول 1 بقلم آية زين

رواية قدري أنت الفصل الأول 1 بقلم آية زين

*قومي يااختي فزى شوف شغل البيت..مش كفاية مش عارفة تخلفي حتة عيل! 
بالظبط كده..دى حماتي العزيزة..كل يوم تصبحني بالكلمتين دول..مش عارفة والله مشيلاني الذنب ليه! مع اننا لحد دلوقتي منعرفش تأخر الحمل من مين..بس هيا خلاص حكمت عليا انى مبخلفش..عشان ابنها سيد الرجالة طبعا يعني
رقية بابتسامة:صباح الخير يا ماما 
حماتها:جتك مو..قومي يااختي شوفي اللى وراكي وفطري جوزك قبل ما يروح الشغل
رقية بهدوء:حاضر يا طنط.. حلو كده! 
حماتها بصوت واطي:طنط! الله يرحم اللى خلفوكي 
~~~~
ام احمد:مش ناوي ياابني بقا تتجوز عشان تخلف حتة عيل! 
رقية بضحك:سلامة الذاكرة يا حماتي..اومال انا اى! 
ام احمد بكره:انت ارض بور ميتحطش فيها زراعة..عشان حتى لو اتزرعت مش هتطرح..فهمتي انت ايه! 
رقية بجمود وهيا بتقوم:فهمت يا حماتي 
ام احمد:ها هتتجوز امتى بقا؟! 
احمد بلا مبالاة: انا مقدرش افتح بيتين..وبعدين ما يمكن تحمل! 
رقية بتنادي على احمد:احمد..تعالى عشان تلحق تلبس وتروح الشغل..
ام احمد :قوم يااخويا قوم عشان نخلص بقا..
رقية: احمد..انا عايزة نروح نكشف
احمد :نروح! ليه؟! حد قالك انى تعبان! لو عايزة تروحي تكشفي خدي امي وروحي
رقية بدموع:بس انا عايزة جوزي يجي معايا..وبعدين انا عايزة نحلل احنا الاتنين ونشوف الحمل اتأخر ليه
احمد بغل وهو بيمسكها من شعرها:انت بتخرفي تقولي اى! مش شايفاني راجل قدامك يعني! 
رقية بوجع:م..مش ق..
احمد بيزقها:انت تخرسي خالص..مش عايز اسمع صوتك..وهتروحي مع امي تعملي التحاليل الزفت دى..ولو طلعتي مبتخلفيش هرميكي فى الشارع..وخلاص بقا مش عايز اسمع صوتك..جتك الهم
~~~~~~~
ام احمد:فزي يااختي نروح عشان تكشفي..على الله نخلص منك بقا 
رقية: هو انت بتكرهيني ليه حماتي! هو مش انت اللى مختاراني لابنك برده! طب لو كارهاني من الاول خلتيه يتجوزني ليه! 
ام احمد:كنت مفكراكي غلبانة يااختي لكن طلعتي سهونة
رقية بخضة:انا؟! طب انا عملت اى لكل ده! 
ام احمد:يااختي لقيتك داخلة على الواد بالسهوكة وعايزة تحببيه فيكي وتاخديه مني
رقية باستغراب:هو انت تزعلي لما ابنك يحبني ويرتاح فى حياته معايا ليه! المفروض تفرحي بكده..اومال جوزتيه ليه! 
ام احمد: افرح بيه وهو فى حضني..لكن عايزة تاخديه مني ده بعدك
رقية:مين اللى قال ان…
ام احمد:قومي يا اختي انتى هتنظريلي! قومي خلينا نغور ونخلص
رقية باستغراب لنفسها وهو بتطلع شقتها:مش عارفة والله هيا بتفكر ازاى..اومال خليته يتجوزني ليه! وبعدين ما هو ابنها فى الاول وفى الاخر..على اساس انى ههاجر بيه مثلا ربنا يستر وتحاليلي تطلع كويسة عشان اخلص بقا..مش عارفة اقول اى غير ان ياريتني ما اتجوزته..ياريتك اهتميت وسألت عنهم كويس يا بابا..الله يرحمك..مت وسيبتني فى الغم ده كله
~~~~~~
ام احمد فى اخر اليوم: انا اللى هروح بكرة اجيب التحاليل والآشعة
رقية:ما اروح واجيبها انا..ولا احمد يبقا يجيبها
ام احمد:لا يااختي هو انت مفكراني غبية ولا اى! عايزة تروحي انت عشان تخلى الدكتورة تفهمنا انك مش معيوبة وتجيبي اللى فيكي فى ابني..لكن لا! ده انا واعية اوى
رقية بدهشة:هو حضرتك بتفكري كده ازاى! وانا هعمل كل ده ليه! وبعدين طالما محدش طايقني كده ما تقوليله يطلقني ونرتاح كلنا! 
ام احمد بصوت عالي:ترتاحي من اى يااختي! وبعدين هيبقا احلى لما تعيشي مزلولة كده وكله عارف انك ارض بور لا تتزرع ولا تتروي
رقية لاحمد بدموع:انت مش هترد عليها! هتسكت على اهانتي دى عادى! 
احمد بزهق:انا زهقت بقا والله..وبعدين انت عايزة تطلقي هتروحي فين! وامك واخواتك بيجيبوا مصاريفهم بالعافية بعد موت ابوكي..هتروحي تزودي الهم همين! وبعدين احمدي ربنا اننا صابرين عليكي 3 سنين جواز من غير خلفة
~~~~~
احمد:ها يا ماما..النتيجة اى!!
ام احمد بتضم رقية:يا حبيبتي يا بنتي! انا اسفة على كل كلمة قولتهالك
رقية باستغراب:فيه اى يا حماتي! 
ام احمد:لالالا..حماتي اى! من النهاردة ماما..ماما وبس
احمد:افهم من كده ان هيا بتخلف عادى صح! 
ام احمد:لا..عندها مشكلة مش هتعرف تخلف بسببها
احمد ببجاحة:لااا..لو كده فانا هطلقها من بكرة وهتجوز مش هربط نفسي بواحدة مبتخلفش انا
رقية بجمود: وطالما انت مش عايزني فانا كمان مش عايزاك.. طلقني يا احمد
احمد:ان…
ام احمد بغضب:اكتم خالص..مفيش طلاق هيتم..ولا هتتجوز عليها فاهم ولا لا! 
احمد باستغراب:انت ليه حبتيها فجأة كده! انت لحد امبارح مكنتيش طايقاها
ام احمد:عشان انا ست وعارفة احساسها كويس.. واللى قولته هيتنفذ
رقية بدموع:وانا مش لعبة فى ايدكم..انا عايزة اط….
ام احمد بخضة:رقييييية
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *