Uncategorized

رواية الحب الأول الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

 رواية الحب الأول الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك
رواية الحب الأول الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

رواية الحب الأول الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

_روان…لفت وشها ولكن ابتسامتها اختفت تماماً وبصدمه وهي بتبص لمصدر الصوت… س س سليم!
_هند.. بصت بصدمه لـ روان ومسكت إيد سليم وبصتلوه وهي بتحاول تخفي التوتر اللي بان عليها يلا يـٰ سليم!
_روان… فاقت وقربت من سليم.. وبصتلوه..سليم أنت مش فاكرني أنا روان.. روان يـٰ سليم..  أنت إزاي عايش أصلاً 
_هند… سليم يلا من هنا… البنت ديه بتخرف وبتقول كلام مش،مفهوم يلا من هنا 
_سليم.. بص لايد هند اللي ماسكه ايدوه وساحبها منها وقرب من روان  واتكلم…
_سليم… أنتِ تعرفيني وانا اعرفك يعني أنا مين.. أنا مش فاهم كلامك ده وازاي انا عـ…
_هند… س سليممم وأغمي عليها
_سليم…قرب منها وسندها قبل ما تقع بس كان أغمي عليها 
_روان.. قربت منه.. مين ديه 
_سليم… ديه مراتي 
_روان بدموع… مراتك..طب وانا…
_سليم… كان شال هند ووقف تكسي ورحطها فيها 
_روان.. كان وراها خطوه خطوه… سليم…سليم استنااا..سليمممم ومسكت ايدوه وهي بتدمع.. أنت ازاي كده أهلك هيموتوا عليك أنت أزاي عايش أصلاً
_سليم.. بص لهند وسحب ايدوه من ايد روان وركب التاكسي وقفل الباب 
_سليم… يلا يـ سطا علي اقرب مستشفي
_روان… سليممم استنا 
_السواق كان اتحرك وروان تجري وراها التاكسي وتعيط وتنده علي سليم 
_سليم.. بقاا يبصلها من وقت للتاني هو عايز يتكلم معها بس مش في وجود هند 
_سليم… بصوت عالي بطلي تجري يـ وسرح يـروان وانا هـعرف اوصلك تاني ونتكلم 
_روان.. سمعت كلامه وبطءت من جريها ووقفت مره واحده ومسحت دموعها..  وعلت صوتها جامد 
_وانا هستناك كل يوم هنا بس أنت تعالٓ .. هستناك يسليم.. هستناك ولو لأخر العمر 
_ومشيت روان فـِ اتجاه البيت وسليم وهند اتحركوا علي المستشفي 
.
.
.
_روان.. دخلت من باب البيت..  السلام عليكم ودخلت  علي اوضتها وهي مبتسمه وبتضحك زي الهبله وتفتكر سليم وهو بيقول “مراتي” ابتسمتها تختفي،بس فرحتها بشفوتها بتخليها تنسي كلمه “مراتي” 
_الاب…دخل الأوضه جهزي نفسك كتب كتابك بكرا وده أخر كلام وممنوع الخروج من هنا لحد ما تروحي علي بيت جوزك وبصلها وقفل الباب وخرج 
_روان… قعدت علي السرير بهدوء وبتمسح في عيونها اكنها تتأكد هو اللي أتقال ده صح ولا غلط  حلم ولا حقيقه  
_روان… ده إيه اللي بابه بيقوله ده هزار سخيف قال كتب كتاب قال هنهزر أحنا وغيرت هدومها وجاتت البوم صور بتاعها هي وسليم “سيشن الخطوبه” وبدأت تتفرج علي الصور بهدوء وكل شويه تسرح فـِ مواقف بينهم وكل صوره 
_اتنهدت روان… قلبي مش بيكدب عليا وطلعت عايش صدقتك لما قولتي أنك عايز تتكلم معايا كده هعرف كل حاجه اللي خلاني استنا الشهور ديه يخليني أستني لبكرا وأريح تفكير وأعرف أنت ازاي عايش.. وابتسمت سليم… عايش!
.
.
.
_سليم.. ها يـٰ دكتور 
_الدكتور..  المدام حامل 
_سليم… بجد يعني انا هبقاا أب بجد يدكتور وجريي علي أوضه هند 
_هند… سليم 
_سليم… قرب منها وحضنها مبروك هتبقي أحسن مامي في الدُنيا…
_هند عيونها دمعت… سليم اوعا تسبني فـِ يوم أنا بحبك 
_سليم… مسحلها دموعها… مش هسيبك متخـ  وأفتكر روان وسكت وهو بيفتكر جملتها ” .سليم أنت مش فاكرني أنا روان.. روان يـٰ سليم..  أنت إزاي عايش أصلاً ” 
_بعد عن هند بهدوء وبصلها.. انا جمبك دايماً يلا بينا عشان نروح بيتنا 
_هند بسرحان… يلا 
_واتحركوا علي بيتهم 
.
.
.
_سليم.. هند هي البنت اللي شفنها الصبح ديه تبقي مين أنتِ تعرفيها يعني إيه الكلام اللي هي قالتوه ده
_هند… اغير هدومي وأجي أفهمك 
_سليم… ماشي يـٰ هند 
_هند…دخلت تغير هدومها 
_سليم.. قاعد فـِ الريسبشن وساند دماغوه وبيردد اسم “روان”بس في صمت فاهمنيي! 
_هند… وقفت قدام المرايه وبصت لنفسها أنا لازم أمنعوه انوه يقبلها ونطقت “روان”..  سليم  لو قابل روان الحقيقه هتبان  وانا هتس’جن وفـ ِنفسها…
_احلي حاجه اني مسلت أني أغمي عليا ولا الدكتور أللـِ ضحكت عليه وقولتله يقول لـِ سليم  اني حامل والسبب أنوا عايز يطلقني علشان مبخلفش ولو قالوه كده هيديني فرصه اننا نتفاهم ويكون في فرصه أكبر اننا ندور علي كذا دكتور نروحلها وابتسمت اللي يخليني ابدل جثت”ك علشان تبقاا معايا اعمل المستحيل علشان تفضل معايا للابد بس الذاكره مسيرها ترجعلك بس..بس بنسبه كبيره فقدان ذاكره دائم ويـَ خمسين في الميه لو رجعتلك احتمال النص بس لازم أخلف وأخليك تحبني،قبل ما كل حاجه تتكشف لو حبتني هتسامح لان اللي بيحب بيسامح وهتعزرني علشان بحبك واللي بيحب بيكون معمي عن تصرفاتوه يـ سليم وغيرت هدومه وخرحت لسليم.. 
_ سليم.. ها احكي 
_هند… انا معرفش عنها حاجه بس متحطهاش فـِ بالك سيبك منها وقربت منه وسندت راسها علي كتفوه وابتسمت 
_عارف يسليم… أنا بحبك أوووي بحبك أكتر من أي حاجه فـ الدُنيا.. لو تفتكر قبل فقدانك للذاكره،كنت كل يوم هديه شكل وكنت بتهتم بيا وبتفرحني،قصه حبنا اللكل كان بيحي ويتحاك بيها عظيمه أوووي احنا الاتنين مقطوعين من شجره و عاملنا بيت سوا..
_سليم.. بصلها هو انا ليه حاسس اني في حاجه غلط قلبي حاسس بكده وأحياناً بيكون احساس القلب صح 
_هند..  بس الاحساس ده غلط يـ سليم يلا بينا ننام بقاا 
.
.
.
يوم جديد… “
_الام… تفتح شباك الاوضه يلا يعروسه اصحي وفوقي 
_روان… عروسه مين يماما اقفلي الشباك واطلعـ وافتكرت كلام بابها،هو بابا كان بيتكلم جد امبارح 
_الام بحزن… اها يروان عريسك جاي بليل تتعرفوا علي بعض وتكتبوا الكتاب وبعدها باسبوعين الفرح واحنا جاهزين وهو جاهز 
_روان… ضحكت بصوت عالي… ده ايه الهبل ده انا مش موافقه ثانيا بقاا سليم عايش يـماما واحنا هنتجوز انا وسليم مش انا وعريس الغفله وبصتلها بتحدي عمري ما هتكتب الا علي اسم سليم وانا اهو وانتم اهووو دي حياتي انا مش حياتكم انتم انا اللي اختار جوزي انا اللي هعيش معاه مش انتم وقامت من علي السرير وجت تخرج قلم نزل علي وشه من بابها 
_الاب بصوت جمهوري… انتِ هتوافقي علي العريس ده رضا او غصب وده آخر كلام 
_روان بتحدي.. وانا مش هتجوز الا سليم لان سليم عايش.. انا قبلتوه امبارح هنا فـ اسكندريه ومشيت خطوتين لقدام وبصت لبابها اها وهروح اقبلوه انهارده بس عايزنا نتكلم من غير ما مراتوه تعرف وانا هروح ومش هتجوز وصرخت ولحد هنا وكفايه عمركم ما هتغصبوني علي حاجه تاني انا هقف لكم ومشيت 
.
.
.
_سليم…واقف قدام المرايه وبيسرح شعروه 
_هند… حضنتوه من ضهروه وابتسمت..  جوزي القمر رايح فين علي الصبح 
_سليم.. بسرحان الشغل رايح افتح المحل بتاعي يـ هند ولف لها وشه وباسها من خدها.. مش هتاخر عليكي وحط المشط علي السرحاه “التسريحه” وبعد عن هند.. يلا سلام 
_هند بخبث…. سلام يروحيي 
_سليم..  خارج من باب الشقه لقي اللي بيرش عليه منوم واغمي عليه 
_هند… للبنت اللي رشت المخد’ر اسنديها ندخلوه جوه 
_ويسندوه ودخلوه جوه ونام علي السرير،البنت مشيت وهند قربت من سليم وقعدت علي السرير وحطت دماغوه علي،رجلها ودمعت غضب عني بس أعمل إيه ياخي بحبك.. بحبك وقولتك اني هعمل المستحيل علشان تكون معايا وتحبني انا عارف اني الحقيقه هتنكشف فـ يوم بس ساعتها يكون حلها ربنا من عندوه ومسحت دموعها وحطت دماغ سليم علي المخده ولبست ونزلت 
.
.
.
_روان…. طالعه من اوضتها وبتتسحب لحد ما وصلت عند الباب وخرجت او بمعني أوضح هربت من البيت وصلت علي البحر مكان ما شافت سليم وقعدت علي الرمله 
_روان… عشان انا مش عايزه وهما مش هيجبروني علي حاجه انا مش عاوزها هما كده هيد’مروه حياتي بالبطئ وانا مش حابه كده  ولا عمري اتجوز غير سليم أصلاً
_اخرت عليكي ولا أيه 
_روان… لفت وشها وبصت لـ هند… فين سليم يـمدام!
_هند… تؤ تؤ تؤ ماهو مش جاي اصلاً بصي يستي سليم ده ليا أنا لوحدي ومش هسمح لحد يخدوه مني سليم ملكيي أنا.. متبصيش حواليكي كده طب، قولت سليم مش جاي لانوه متخد’ر ونايم في بيتنا 
_قاطعهم صوت سليم وهو بيقول..  بخخخخخ وبيبتسم بخبث 
_هند.. بصت بصدمه لسليم وجت تتكلم قاطعها سليم وهو بيقول…
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *