Uncategorized

رواية قدري ونصيبي الفصل الثالث 3 بقلم منار أحمد

 رواية قدري ونصيبي الفصل الثالث 3 بقلم منار أحمد
رواية قدري ونصيبي الفصل الثالث 3 بقلم منار أحمد

رواية قدري ونصيبي الفصل الثالث 3 بقلم منار أحمد

ثريا، جايلك عريس وهتتجوزي وهتسيبي تعليمك
الاء????
ثريا، ايوه زي ماسمعتي كده بالظبط
الاء، انتي اكيد بتهزري بابا عمره مايجوزني 
ثريا، استني مش مصدقاني هنادي علي ابوكي يقولك يامحمد 
الاب( محمد)، ايوه يالاء انتي هتتجوزي انا يابنتي مش ضامن اني نعيش معاكي العمر كله علشان كده لازم نخلي حد يحافظ عليكي علشان لما نموت نبقي مطمن عليكي 
الاء، جواز ايه بس يابابا انا لسه صغيره وبعدين بعد الشر عليك يابابا 
محمد، محدش ضامن حياته يابنتي يلا جهزي نفسك العريس بكره هيبقي الخطوبه
الاء، بكره خطوبه حتي من غير مانعرف مين هو ومن غير مانوافق كمان انا مش مصدقه نفسي يابابا
محمد، يابنتي العريس معندهوش مانع وعارفك وهو قال لو الفرح النهارده معنديش مانع حتي هو شاريكي يابنتي دي فرصه في ايدك ماتتعوضش 
الاء، بس هو مين يابابا
ثريا، ابن اختي 
الاء، اه انا فهمت دلوقتي بقا اكيد يابابا هي اللي قالتلك تجوزني 
محمد، يابنتي ثريا خايفه عليكي وبتحبك
ثريا، قولها يامحمد اصل هي مفكراني عدوتها 
الاء، بس انا مش موافقه يابابا
محمد بغضب، الاء كفايه دلع يابنتي بكره خطوبتك يعني بكره ومفيش حاجه اسمها لا 
الاء دخلت الاوضه وقعدت تعيط ومش عارفه هتعمل ايه معقول هتسيب دراستها ولا هتعمل ايه 
قطعت ثريا تفكيرها ودخلت عليها 
ثريا، شوفتي ياالاء اللي يعاندني يحصله ايه اهو هنخليكي تسيبي البيت وهنبقي في البيت براحتي وهنعيشك في جحيم ياالاء هنخليكي تتمني الموت الف مره اوعي تكوني زي ماانتي مفكره ان ابن اختي عايزك وبيحبك وشاريكي لا ده انا دفعاله فلوس علشان يتجوزك وتغوري من هنا بقا وهو هيخليكي خدامه تحت منه
الاء، انتي ايا ياشيخه حرامه عليكي بقا سبيني في حالي 
طلعت الاء فوق السطوح وقعدت تفكر وتقول لا مش هتخطب بكره علي جثتي لا حتي لو هنهرب من البيت بجد المره دي 
تاني يوم (يوم الخطوبه) 
محمد، قومي ياثريا خلي الاء تصحي علشان تفطر وتجهز نفسها 
ثريا، حاضر ياحبيبي 
دخلت ثريا الاوضه علشان تصحي الاء 
ثريا، محمد يامحمد الحق 
محمد ،في ايه ياثريا 
ثريا، الاء هربت من البيت 
محمد، ازاي تهرب احنا هنقول ايه للناس لما تيجي
ثريا في سرها، يالهوي انا ازاي مخطرش في بالي انها هتهرب دي كده حطتني في موقف صعب هنقول ايه للعريس لما ييجي 
ثريا، محمد انزل دور عليها بسرعه العريس لو جه ملاقهاش هيبقي مشكله 
محمد، ماشي ياثريا هننزل
نزل محمد يدور عليها في كل مكان بس ملاقاش ثريا وفقد الامل ولف عليها في كل مكان وعند صحابها بس مكانتش موجوده هناك 
عند الاء في القطار 
الاء، انا دلوقتي هروح فين مش عارفه نروح فين
وفجأه الاء افتكرت اهل امها ورنت علي جدها 
جد الاء (علي) ، الاء ايوه يابنتي عامله ايه 
الاء بعياط ،جدي وحشتني اوي 
الجد، مالك يابنتي حصل ايه معاكي وبتعيطي ليه 
الاء ، ده موضوع كبير ياجدي بس انا سبت البيت ومش عارفه نعمل ايه 
الجد، تعالي يابنتي تعالي عندي في الصعيد
الاء، ازاي بس ياجدي نيجي الصعيد 
الجد، انا عارف يابنتي اني كنت مانع امك انها تدخل البيت بس انتي بيتي مفتوحلك في اي وقت يالاء 
الاء، حاضر ياجدي هنيجي 
عند محمد وثريا هناك 
ثريا ، يعني هتكون راحت فين يامحمد 
محمد، مش عارف ياثريا مش عارف فضحتنا مكنتش نعرف انها هتحطني في الموقف ده 
وفجأه الجرس رن 
ثريا برعب، يالهوي يامحمد لو يكون ده العريس 
محمد، استني هنفتح ياثريا 
فتح محمد الباب 
محمد، اتفضلي يابني
العريس(مصطفي)، ازيك ياعمي مالك متوتر كده ليه
محمد، الحمدلله اصل يابني
مصطفي، اصل ايه ياعمي وفين الاء 
محمد، بصراحه يابني ، الاء هربت من البيت 
مصطفي، ايه هربت ازاي تهرب ياعمي وانا هنقول ايه لاهلي وصحابي انا عرفت الدنيا كلها ياعمي وقولتلهم الفرح هيبقي بعد اسبوع 
ثريا، اهدي بس يامصطفي وان شاء الله نلاقوها خلال اسبوع
مصطفي، يارب تلاقوها ادعو انكم انتو اللي تلاقوها علشان لو لاقيتها انا مش هيحصل كويس 
مشي مصطفي وقعد محمد وثريا يفكرو 
محمد، هتكون راحت فين يعني هي متعرفش حد خالص 
ثريا، احنا لازم نجيبوها بسرعه قبل الاسبوع ده 
في الصعيد 
الاء، السلام عليكم 
الجد، وعليكم السلام الاء بنتي وحشتيني 
الاء، جدي 
الجد، ايه الحلاوه دي ياالاء كبرتي يابنتي واحلويتي بس ايه اللي حصل معاكي 
الاء بعياط، جدي بابا عايز يجوزني 
الجد بغضب، ايه يجوزك هو محمد اتجنن ولا ايه 
الاء، زي مابنفولك كده ياجدي ثريا خدت عقله كله
الجد، ثريا مين ثريا دي عاد
الاء، دي مرات بابا ياجدي 
الجد بصدمه، ايه مرات ابوكي وانتي ازاي كده ترضي تعيشي في البيت 
الاء حكت لجدها كل اللي حصل 
الجد، انا برضو كنت عارف انه لسه بيحب ثريا وفي قلبه ثريا ونصحت امك كتير انها متجوزهوش بس امك مسمعتش كلامي وعارضتني وسابت البيت وراحت اتجوزته من غير موافقتنا علشان كده انا مانعها انها تدخل البيت 
الاء، علشان كده ياجدي ماما وبابا مكانوش بيرضو اني نيجي نشوفكم او نتواصل معاكم 
الجد، ايوه يابنتي بس انا لاعمري هنسيبك يابنتي ولا هنخليكي تعيشي مع الخاين ده تاني انتي هتفضلي معايا وهتعيشي في البيت ده 
الاء، جدي انا متشكره جدا ليك ياجدي ومش عارفه نقولك ايه
الجد، متقوليش حاجه يابنتي بس عايز منك طلب ولازم توعديني انك هتنفذيه 
الاء، ايه هو ياجدي
الجد، لازم تمشي علي عادات وتقاليد الصعيد 
الاء، انت عارف ياجدي اني منقدرش بس هنحاول اكيد 
الجد، ماشي يابنتي اطلعي ارتاحي فوق 
الاء، هما فين الباقي ياجدي
الجد، هما في فرح واحد قاريبنا وجايين 
الاء، طيب ياجدي نطلع في اي اوضه 
الجد، اي اوضه تعجبك يابنتي كده كده محدش هنا هييجو بكره
الاء، طيب ياجدي انا هنطلع ننام عن اذنك بقا 
الجد، اذنك معاكي يابنتي 
طلعت الاء شافت الاوض كلها وعجبت اوضه كانت جميله والوانها هاديه وبطلع علي الهوا وحطت هدومها فيها 
بعد ساعه 
شخص ، انتي مين وازاي تجرأي تقعدي في اوضتي وحاطه حاجاتك كمان في الاوضه ايه قلة الذوق دي
الاء وهي قايمه مفجوعه من النوم بسبب الصوت 
الاء، انت مين
الشخص، انتي اللي مين
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *