Uncategorized

رواية قدري ونصيبي الفصل الرابع 4 بقلم منار أحمد

 رواية قدري ونصيبي الفصل الرابع 4 بقلم منار أحمد
رواية قدري ونصيبي الفصل الرابع 4 بقلم منار أحمد

رواية قدري ونصيبي الفصل الرابع 4 بقلم منار أحمد

الشخص، انتي مين 
الاء، انت اللي مين 
دخل الجد علي صوتهم
الجد، فهد حبيبي انت جيت 
فهد، جدي وحشتني جداا 
حضن فهد الجد باشياق 
الاء، مين ده ياجدي
الجد، يابنتي ده فهد ابن خالك بس انتي مشوفتهوش علشان هو مكانش عايش هنا ودايما مسافر بره 
الاء، اه 
فهد بغرور، جدي مين دي وهي ليه نايمه في اوضتي 
الجد، يابني دي الاء بنت عمتك 
فهد، ماشي ياجدي اهلا بس هي ليه برضو نايمه مكاني
الجد، مكنتش نعرف انك هتيجي النهارده فجأه انت مقولتليش 
فهد، انا حبيت نعملك مفاجأه ياجدي بس لاقيت الجو متأخر فقولت بكره هنعملك المفاجأه 
الجد، طيب يابني ممكن تنام النهارده في اي اوضه وبكره الصبح تدخل اوضتك
فهد بغرور، لا ياجدي انت عارف اني مش بنعرف ننام غير في اوضتي 
الجد، يافهد متبقاش عندي بقا استحمل بس الليله دي 
فهد، يعني انت ياجدي فضلتها عليا معقول ياجدي تبقي ضحكت عليك بكلمتين انت نسيت ايه اللي عملته امها فينا قبل كده ماتنساش ان امها سابتنا ومشت وعارضت كلامك انا عارف كل حاجه ياجدي
الاء بدموع ، بس بقا متقولش كده علي ماما ولو علي الاوضه خدها مش عايزاها وخدت حاجاتها ومشت 
الجد، كده يابني تزعل البنت انت جرحتها في الكلام مش عارف ان امها ماتت
فهد بصدمه، ايه ماتت 
الجد، ايوه ماتت من يومين وابو الاء اتجوز وعايز يجوز الاء كمان غصب عنها وخلاها تسيب التعليم علشان كده سابت البيت وخلتها تيجي هنا 
فهد ، مكنتش نعرف ياجدي انا آسف 
الجد ،خلاص يابني حصل خير بس بعد كده خلي بالك من كلامك
فهد، حاضر ياجدي 
غير فهد هدومه ونام علي السرير بس معرفش ينام وقعد يفكر في الكلام اللي قاله ليها وانه جرحها جامد
عند الاء نامت في اوضة الضيوف وقعدت تفكر في الكلام اللي قاله فهد ليه وقعدت تعيط 
تاني يوم 
الجد، الاء انتي رايحه فين يابنتي 
الاء، انا ماشيه ياجدي معلش انا عملتلك مشاكل 
الجد، مشاكل ايه بس يابنتي ده كان سوء تفاهم وبعدين انا اللي آسف ليكي فهد مكانش يقصد يابنتي
الاء، لا ياجدي متقولش اسف بس انا لازم اسيب البيت
الجد، وهتروحي فين يابنتي بس
الاء، اي حته ياجدي
الجد، لا ياالاء مش هينفع نسيبك تمشي كده انتي متعرفيش حاجه هنا
الاء، علشان خاطري ياجدي سبني نمشي بس متضغطش عليا سيبني براحتي واكيد هكلمك علطول 
فهد، انتي مش هتمشي من هنا 
الاء، عن اذنك ياجدي
فهد، انتي مش سامعه كلامي ولا ايه بقولك مش هتمشي من هنا 
الاء، انت مالك اصلا 
فهد، طيب اطلعي عادي امشي بس شكلك هتطلعي بقا علي بيت جوزك
الاء، مش فاهمه
فهد، انتي متعرفيش ولا ايه عريسك الغالي قالب الدنيا عليكي 
الاء، متخافش انا هنصرف نفسي
فهد، بقولك مش هتمشي خطر عليكي بره اسمعي الكلام 
الجد، يابنتي اسمعي الكلام علشان خاطري اقعدي حتي يومين هنا بس لما الجو يهدي شويه 
الاء، ياجدي لا خلاص انا همشي 
طلعت الاء فتحت البوابه بس لاقت عليها حراس 
الاء، افتح البوابه بعد اذنك
الحارس، انا اسف بس ممنوع تطلعي من البوابه 
الاء، انت بتقول ايه افتح البوابه بقا انت اكيد بتهزر 
فهد، ريحي نفسك البوابه مش هتتفتح 
الاء، خليهم يفتحو البوابه بقا عايزه نمشي 
فهد، انا مليش فيه انا مش ماسكك اطلعي ده لو عرفتي تفتحي البوابه 
الاء، يووو بقا انا زهقت انا مش هعيش في سجن
فهد، اعتبريه زي ماانتي عايزه بس مفيش طلوع دلوقتي من هنا بره خطر عليكي 
الاء،وانت ايه اللي هامك في الموضوع انت خايف عليا ليه اصلا 
فهد، الاء خلاص بقا اطلعي اوضتك انا مش فاضي
طلع فهد اوضته وطلعت الاء اوضتها بزهق
فهد، ايه ده هو انا ليه خايف عليها كده ممكن مثلا علشان هي قريبتي وكده 
منال، فهد يافهد وحشتني اوي 
فهد، نولا حيييتي انتي اللي وحشتيني ياقلب اخوكي انتي
منال، انت جيت امته
فهد، جيت امبارح بس انتو مكنتوش هنا كنت عاوز نعملكم مفاجأه بس للاسف بقا 
منال، طيب انزل بسرعه سلم علي ماما 
نزل فهد وسلم عليهم كلهم 
ونزلت الاء تحت علي صوتهم وكله اتفاجأ ان الاء قاعده هنا 
ام فهد (اميره )، الاء عامله ايه يابنتي كبرتي وبقيتي قمر
الاء بابتسامه، الحمدلله ياعمتو انتي اللي عامله ايه  
اميره،الحمدلله يابنتي بس انا مستغربه انتي ازاي ابوكي رضي تيجي هنا 
الجد حكالهم كل القصه 
منال، ياحبيبتي ياالاء مقولتليش ليه
الاء، مكنتش عايزه نزعجك يانولا 
(الاء عمرها ماراحت الصعيد بس كانت مع تواصل مع الجد واام فهد واخته في التليفون)
فهد، خلاص ياجماعه حصل خير يلا بقا علشان ناكل 
وقعدو كلهم ياكلو وقضو يوم اسري جميل جدا 
تاني يوم قامت الاء مفجوعه من النوم بسبب صوت الخناق ونزلت جري تحت تشوف في ايه
الاء ، بابا????
يتبع ……
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *