روايات

نوفيلا العوض الفصل التاسع 9 بقلم فرحة أحمد

 نوفيلا العوض الفصل التاسع 9 بقلم فرحة أحمد

نوفيلا العوض البارت التاسع

نوفيلا العوض الجزء التاسع

نوفيلا العوض الحلقة التاسعة

نهت مهره كلامهاا وعيونهاا ملياانه دموع وهي حاابسه دموعهاا ال تكه كمان وهتنزل عشان متنهرش هي مش عاايزه تبان ضعيفه قدام حد.. بصت جمبهاا لسراج ال كان واقف والدموع مليه عيونه وقبل محد فيهم يتكلم بصو وراهم ع نورين ال كانت واقفه من الاول وسمعت كل كلمه اتقالت وهي بتعيط بحرقه وبتحرك راسهاا بع*نف وهي بتقول…
لااااء لاااااء مستحيل تكوني انتي هي…..
بصتلهاا مهره بإستغراب من حاالتهاا وليه هي بتعيط اوي كدا ومين ال هي بتتكلم عليهاا….
اماا سراج كان مستغرب حااله نورين في الاول بعدين رجع بص لمهره ال وقفه ماا بنهم مش فاهمه اي حااجه فتح عيونه بصدمه وافتكر كلام باسم لماا قاله ان مهره مكنتش مخطوفه وابوهاا هو ال وداهاا الملجأ وهو بردو ال اتسبب في الحر*يق ال حصل فيه من اكتر من ٧ سنين ربط الاحداث ببعضهاا وقدر يستنتج من كلامهاا دلوقتي وكلام باسم ان مهره ال وقفه قدامه دلوقتي هي نفسهاا مهره بنت خااله…. رجع بص لنورين تااني ال كانت بتحرك راسهاا بدموع وضحك في نفس الوقت…
اتقدمت منهاا نورين بخطوات بطيئه ووقفت قدامهاا فضلت شويه كتيييير تبص لهاا وتضحك شويه وتبكي شويه وبعدين مسكت وشهاا بين اديهاا واتكلمت بحب كبير…. ايوا انتي هي انتي اختي اناا انتي مهرتي الجميله تصدقي ياا روحي اني اول مشفتك احساس جوايا كان بيقولي انك اختي بس كذبته لان علي حسب كلام…. سكتت شويه بعدين اتكلمت بقهر…. بابا انك مو*تي في الحر*يق ال حصل بس حسب كلامك دلوقتي يبقي انتي هي اختي اناا ازاي ملاحظتش الشبه الكبير ال بناا….
بصتلهاا مهره كتيير وكان نفسهاا انهاا ترتمي في حضن اختهاا بس عملت العكس وبعدت ايد نورين عنهاا بعن*ف وبصتلهاا بصه طووويله اووى وعيونهااا قاالت كلام كتير….كأن عيونهاا كانت بتعاتبهاا وتقولها ليه سبتوني ليه حسستوني احساس اليتم مع انكم عاايشين….
اماا نورين رجعت اتقدمت منهاا تااني ومسكت وشهاا بين اديهاا تااني وفضلت تحرك راسهاا بمعني لا استني متحكميش عليناا من غير متسمعي مني…. اماا مهره بعدت اديهاا عنهاا مره تاانيه واتكلمت بجمود وهي بتضحك بهسترياا…
اختي ااااه اختي طب طاالماا انتي بتحبني كدا ليه سبتوني ليه رمتوني انتي متعرفيش اناا كان بيحصل فياا ايه في السجن ال باباا رمااني فيه كنت يومياا بتعرض لاشد انواع التعذ*يب ليه مفكرتيش انتي وماماا انكو تقنعو بابا انه يخرجني من الملجأ ال رمااني فيه مصعبتش عليكو لدرجادي كنتو كر*هني بس تعرفي بعد ال عمله فياا لسه لحد دلوقتي بحبه وعاايزه اشوفه واترمي في حضنه وفي نفس الوقت مش قاادره اسامحه علي ال هو عمله فياا وليه هو اصلا عمل فياا كدا انتي عمرك مهتحسي بشعوري ال حسيت بيه لماا سمعت بابا وهو بيديها فلوس عشان تئذ*يني….
نورين بدموع…. لا والله كل ال انتي فهماه غلط اناا وماما مكناش نعرف انه وداكي الملجأ لأنه قال لناا انك اتخطفتي وانتي عندك خمس شهور وفضلناا ندور عليكي او بمعني اصح هو وهمناا بكدا لانه مكنش بيدور وبعد حوالي شهرين من التدوير جه قلناا ان ال خطفوكي بعوكي في تجا*ره الاعضا*ء تبع منظمه كبيره في روسياا ومن ساعاتها وماما حاابسه نفسهاا في اوضتهاا ومبتخرجش منهاا ورافضه تصديق انك اتخطفتي… ومش انتي لوحدك ال اتظلمتي ياا مهره لاني اناا كمان اتظلمت كنت طفله لسه خمس سنين واتحرمت من حنان ماما كنت يومياا بروح اقعد قدام باب اوضتهاا عشان تكلمني او تنيمني مره في حضنهاا بس كانت دايماا بترفض انهاا تفتحلي الباب كنت بنام قدام الباب والدموع مغرقاني لحد ما الداده تجي تاخدني وتنيمني فضلت علي كدا لحد دلوقتي كنت يومياا بروح لهاا واعيطلهاا زي الطفله واكلمهاا من ورا الباب لحد متكرمت وفتحتلي ويوم مدخلتلهاا بدل متاخدني في حضنهاا تخيلي عملت ايه ضربتني علي شانك ياا مهره فلو حد اتظلم هناا فمش انتي لوحدك لاني كمان اتظلمت….. نهت نورين كلامهاا وانهارت من البكاا ومهره مكنتش اقل منهاا….
مهره بدموع…. طب هو ليه عمل فياا كدا ورماني الرميه دي…. وقبل مانورين تتكلم اتكلمت فيروز…
فيروز بحزن…. باختصار لانه مفكر حنان… سكتت شويه واتكلمت بحزن واسف وهي بتربت علي ضهرهاا…. حنان دي تبقي امك ياا روحي المهم مفكر ان امك خانته مع عمك ال هو المفروض اخوه ولماا احناا جناا نوضحله ال حصل قت*ل عمك ايوه مستغربه ليه ايوه قت*له من غير ميفهم منه وكان هيقت*ل امك لولاا اني وقفت قصاده ووافق انه ميئذهاش بشرط انه هيقطع علاقته بياا نهائي واناا وفقت عشان احمي روح بريئه تاانيه كانت هتمو*ت بسبب شكه وعدم تصديقه ليناا….
نهت كلامهاا واتنهدت تنهيده طويله وربتت علي كتفهاا واتكلمت بحنيه…. بس ياا حبيبه عمتو هو ده كل الموضوع….. سكتت شويه وبصت ناحيه نورين ال كانت سانده علي باسم عشان متقعش وبتعيط جاامد واتكلمت بهدوء وحنيه وهي بتمد اديهاا لنورين….. ونورين كمان ملهاش ذنبفي ال حصلك لانهاا هي كمان اتظلمت زيهاا زيك…. نهت كلامهاا وبصت ناحيه مهره واتكلمت بابتسامه….
ايه ياا انسه مهره….
مهره باستغراب وتهتهه… ايه ياا ياا عممتو….
فيروز بفرح لانهاا ندهتهاا بعمتو وبعدين مسكت اديهاا وقربتهاا من نورين واتكلمت بهزار…
حان الان ان تحتضن الاختان بعضهماا هههههه….
مهره بضحك واتقدمت من نورين ال كانت بتبصلهاا بخوف من انهاا ترفضهاا او تحرجهاا وبتبعد لورا بخطوات بطيئه وده خلا مهره تزعل وتأنب نفسهاا لانهاا لماا عملتهاا بطريقه جاافه وجاامده في الاول مع انهاا ملهاش اي ذنب في ال حصل…. اتقدمت منهاا مهره اكتر وكل متتقدم خطوه نورين تبعد خطوه فبحركه سريعه من مهره مسكتهاا من اديهاا وحضنتهاا جااامد واتكلمت بهدوء عكس حالتهاا من شويه…
اناا اسفه اناا عاارفه ان طرقتي كانت و*حشه معاكي…
نورين بدموع وشددت من احتضانهاا اكتر…. اناا ال اسفه….. وقبل ممهره تتكلم…. باسم شد نورين من حضنهاا واتكلم بهزار عشان يخفف من كئابه الموقف…. ايه بقاا كفاياا احضان وبوس لحظي اني واقف واناا بغير وغيرتي عميه هههه….
سراج بهزار… غيرتي عاميه نينيني عبو شكلك اتنيل ياا خوياا اتنيل ههههه….
فيروز بصوت عاالي…. باااااااس ايه في ايه ايه ال جرا مكنتش كلمه اخوك قلهاا ياا واد يااا سراج…. كملت بابتسامه…. وبعدين اسكتو بقاا عشان عاايزه اعرف مهرتي عليكو….
بصي ياا مهره وشاورت علي سراج… وده يبقي الرائد سراج الجبالي ابني…. وده يبقي حبيب امه واول فرحتي الرائد باسم الجبالي اخو سراج الكبير……
مهره بهزار…. اتاريني اول مشفتهم قولت الخلقه دي اكيد ضباط في المخابرات اصلهم بصراحه ياا عمتو مزز اوي اوي يعني هههه….
سراج بحب… ايه ده بقاا اعتبرهاا معكسه علانيه اناا دلوقتي يعني… حركت مهره راسهاا بمعني اه واتكلمت بهزار….
ايوه اعتبرهاا معكسه لانك باامانه كدا مز بام عيونك الخضرا دي يخربيت حالاوتك ياا شيخ….
سراج بضحك… ميت مره اقولك انهاا زتوني مش خضرا بس هنمشيهاا خضرا عشان خااطرك وانتي خااطرك عاالي اوي عندي…..
بصت له مهره ووشهاا احمر من اثر كلامه وقلبهاا فضل يدق…. فبصت لهاا نورين بحب وشكت انهاا ممكن تكون معجبه بيه وده اذا كانت مبتحبوش ورجعت بصت لسراج نفس البصه ولاحظت من نظرات عيونه لهاا انه ممكن يكون بيبدلهاا نفس الشعور ففرحت من جواهاا اوي لانه سراج هيعوضهاا وهيكون العوض ال ربناا عوضهاا بيه….
نورين بهزار…. ايه بقاا هنقضيهاا كدا احناا لحظو ان احناا موجدين وخلو جو المغازلات واحمرار الوش ده لبعدين المهم دلوقتي ماما….
مهره بخوف… مالهاا ماما وصحيح هي فين…
عند حنان كانت قااعده كالعاده في اوضتهاا ال سليم قفلهاا عليهاا وواخد من تلفونهاا تقراء في القران وتدعي لنورين انهاا تكون كويسه …. صدقت لماا شافت سليم داخل عليهاا ووشه لا يوحي بالخير واتقدم ناحيتهاا وشدهاا من دراعهاا جاامد ورماهاا علي الارض وداس علي رجليهاا جاامد واتكلم بعص*بيه…. فين نورين وانطقي احسلك ياا حنان وال مو*تك هيبقي علي ايدي وقولي الحقيقه لانك لو مقولتيش هربتيهاا علي فين اناا هعرف مكانهاا بطرقتي وساعاتهاا هقت*لهاا….
بصتله حنان كتير وشافت في عيونه كر*ه كبير لهاا وده خلاهاا تشك ان ده ممكن ميكونش سليم لان سليم بيحبهاا حتي لو زعلان منهاا فنظراته عمرهاا مهتكون كدا هو بيحبهاا وقالهاا لهاا اكتر من مره قبل ميتجوزو وبعد متجوزو لو عملتي ايه اناا عمري مهكر*هك او افكر اني ائذيكي اناا هزعل منك وهتجنبك نهائي لاني حتي في زعلي مبقسا*ش وحتي لو بقسااعلي حد فاكيد الحد ده مش هيبقي انتي اناا عمرى مهقساا عليكي انتي بذات ياا حنان…..
رجعت بذاكرتهاا لاربعه وعشرين سنه عدو قبل ميلاد مهره بسنه….
حنان بدموع…. صدقني ياا سليم ولله مخنتك اناا بحبك اكتر من نفسي وانتاا عاارف كدا كويس ليه مش عاايز تصدقني…
سليم بجمود وبيتلاشي البص لهاا… ششششش مش عاايز اسمع منك ولاا كلمه ومش انتي ال هتحددي اذا خنتيني او لا اناا ال هحدد بس بعد معرف الحقيقه….
حنان…. مهو لو انتاا راضي تصدقني وتصدق اخوك واختك وتسمعناا للاخر مكنش ده هيحصل….
سليم بصوت عاالي ولااول مره يرفع صوته علياا… قولتلك ميت مره مش عاايز اسمع صوتك مفهووووم ياا حنان…
حنان بدموع واصرار…. لا هتكلم وهبرر موقفي لانك مش راضي تسمعني ونبي ياا سليم اضر*بني اقساا علياا اعمل فياا ال انتاا عاايزه بس متبعدش عني واسمع مني للاخر….
سليم وهو بيلف ناحيتهاا ومسكهاا من اديهاا وبصلهاا بعص*بيه بس رغم كل العصبيه دي كانت نظرات عيونه متغلفه بالحب ال عمر الزمن مهيقدر يمحيه….. قولتهالك ميت مره ياا حنان مش معني اني زعلان منك يبقي هقساا عليكي اناا هتجنبك لحد متعرفي غلطك وتعترفي بيه او اناا هعرف بطرقتي بس عمرى مهقدر اني ائذيكي او اقساا عليكي او اكر*هك لاني للاسف بحبكوحبي لكي هو ال مخلني ضعيف بشكل ده قدامك… فمش عاايز اسمع صوتك ياا حنان…
وقبل محنان تتكلم سابهاا وخرج بس قبل ميخرج لمحت في عيونه نظره عتاب وشك وقهر وغض*ب وعص*بيه بس رغم ده كله قدره انهاا تلمح لمعان عيونه….
سابهاا ومشي وغااب لاكتر من سنه ونص وهي مش عاارفه حااجه عنه وكانت كل مدي صحتهاا تسوء اكتر من الاول…. السنه ونص عدو ورجع سليم بس مش سليم ال هي حبته مش اتغير تماما عن الاول وبقت معاملته لهاا تبقي قس*ياا وكل مدي بيذيد في قسو*تهاا لحد مجه اليوم ال اتهور فيه وقت*ل اخوه وقطع علاقته باخته عشان بتحامي لحنان…
وكان اخد منهاا مهره في يوم كانت لسه بنت ال خمس شهور لسه طفله بريئه ورماهاافي الملجأ بدون اي شف*قه منه
عوده للوقت الحاضر….
فضلت حنان بصاله كتير وبتقارن بين نظرات عيونه لهاا ال اتغيرت كتير دلوقتي نظرات عيونه لهاا كانت كلهاا حق*د وكر*ه علي عكس زمان وده خلاهاا تشك… فاتكلمت بخوف ودموع…
انتاا مين انتاا مش سليم ال اناا اعرفه سليم حبيبي عمره مبصلي النظرات دي حتي في عز غض*به مني كنت بشوف لمعان عنيه لياا…. كملت بشهقات.. انطق وقول انتاا مين انتاا مش هو قلبي بيقولي كدا…
سليم بكر*ه وبيضحك بش*ر لدرجه ان سنانه البش*عه بانت واتكلم بكل الحق*د ال بيكنه ناحيتهاا…. اسم الله عليكي مانتي طلعتي لماحه اهو وقدرتي تعرفي اني مش هو… سكت شويه بعدين كمل بش*ر بس فهمتي متاخر… لاني هدمر الامبراطوريه ال كونهاا حبيب القلب وهختفي زي مظهرت بس هكون دمر*ته الاول هاهاهاها….
حنان برعب…. هو فين وانتاا هتعمل فيه ايه متئذهوش اعمل ال انتاا عايز تعمله فياا اناا بس متئذهوش ونبي ياا سليم او ايان كان اسمك…. بس قبل متمشي من هناا عرفني ليه عملت فيه كدا وازاي انتاا شبه كدا مش معقول….
جورج بش*ر وخلع العدسات ال كان لابسهاا وظهر سواد عيونه علي عكس سليم عيونه لونهاا ازرق…. يخلق من الشبهه اربعين زي مبيقولو اماا اناا عملت كدا ليه فده هتعرفيه والايام جاايه كتير…. نهاا كلامه وزقهاا علي الارض واثر الزقه راسهاا خبطت في حرف الكمود ونز*فت كتير…. وسابهاا ومشي غرقا*نه في د*مهاا…..
نورين بخوف…. بس ماما اناا قلقانه عليهاا بقالي اكتر من اسبوعين معرفش عنهاا حااجه وده ال قلقني غير اني بتصل بيهاا وتلفونهاا علي طول مغلق….
مهره بخوف…. طب والحل هنعمل ايه…. قطع كلامهم تلفون سراج ال بيرن فبعد شويه عنهم ورد…
سراج بعمليه وجديه… نعم ياا حسام باشاا حصل اي تجديديات…
حسام… بسرعه ياا سراج هاات باسم وتعالي لياا علي الجهاز بسرعه لان وصلت لناا اخبار ان الشحنه هتوصل خلال الايام ال جايه…
سراج بجديه…. تمام واناا عشر دقايق وهكون عندك اناا وباسم…. خلص كلامه معاه وقفل وراح لباسم واخده ومشيو وفهمو كل حااجه في الطريق…
خاالد لجورج (سليم) …. ايه ياا باشاا هي الحاجه هتوصل امتاا وازاي…
جورج بشك… اسائلتك كترت ياا خاالد واناا مبحبش كتر الكلام….
خالد بتبرير عشان ميشكش فيه… لا ياا باشاا اناا بسال بس عشان اناا ال هستلم الشحنه فالازم اكون علي علم بكل حااجه…
جورج بتفحص… اه تمام الحاجه هتوصل بكرا وانتاا هتستلمهاا في ميناا بور سعيد…
وصل سراج وباسم الجهاز ودخلوا واتقبلوا مع اللواء حسام وباقي الفريق….
اللواء حسام… اومال فين الباقي اتصل بخ…. وقبل ميكمل كلامه دخل عليهم خاالد ال اول مشافه سراج اتصدم…
سراج بصدمه… خاالد…. لحظات من الصمت عدت وقطع الصمت ده صوت ضحك سراج وخاالد….
يتبع…
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (نوفيلا العوض)

اترك رد

error: Content is protected !!