روايات

رواية غزالتي الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد

رواية غزالتي الفصل الثاني 2 بقلم نور محمد

رواية غزالتي البارت الثاني

رواية غزالتي الجزء الثاني

رواية غزالتي
رواية غزالتي

رواية غزالتي الحلقة الثانية

في صباح يوم جديد تشرق فيه الجونه بنورها الساطع تشرق بأمل للبعض وترقب وحب للبعض وك*ره وح*قد للبعض عند عزل ف نفس الغرف نراها تسجد للحي الذي لا يغفل عنه شئ قائله بدعاء ورجاء ودموع تنزل بشده
:يارب نجيني منه يارب انا عارفه انك علي كل شئ قدير وعارفه انه اختبار من عندك بس انا تعبت ومعدشي عندي صبر ارحمني يارب من العذاب ده..
وقفت بقوه عكس المنكسره منذ ثانيه جففت دموعها بيدها قائله في نفسها بعزيمه واصرار :انا هوافق علي عرضك ياعزت….
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
نذهب عند بطلنا الوسيم نراه جالس علي الاريكه في مكتبه شارد ف نقطة ما لم يري والدته التي دلفت منذ قليل ورأته شارد لايعي لاي شئ مثل ايامه الاخيره دائم الشرود تقدمت من موقع جلوسه ووضعت يدها علي كتفيه ودفعته بهدوء لكي ينتبه لها ولاكن لايوجد ردة فعل لها نادته قائله بصوت عالي.
:اسر. اسرررررر
فاق من شروده علي يد والدته المشتده علي كتفه نظر اليها بستغراب واندهاش متي اتت ولم انتبه اليها نادته مره اخري
فقال بهدوء :هاا بتقولي حاجه ياماما. وبعدين انتي امتي جيتي.
فقالت والدته بتهكم :بقول حاجه دانا عماله اناديك من ساعه وانت ولا هنا ودخلت المكتب من زمان بعد مازهقت تخبيط علي الباب
وصمتت قليلا وقالت بحيره. :مالك يااسر بقالك فتره سرحان كدا ومش معانا حتي ف جمعاتنا بتبقا سرحان وده مش من عادتك مالك يابني..
فقال اسر بهدوء وحنان:مفيش ياماما قضيه شغال عليها وصعبه شويه بس هتتحل ولازم تتحل عشان افوق بقا قال اخر كلامه بشرود في احلامه الكثيره بالفتاه الغريبه التي تزوره كثيرا واخرها امس.
فاق تانيعلي يد والدته التي تربت علي وجنته وتناديه بهدوء
اسر :هاا بتقولي اي ياماما
ناديه بحزن علي حالة ابنها الوحيد : بقولك ربنا يوفقك ياحبيبي وتتحل ويهديك لنفسك بقا وتتجوز نفسي اشوف عيالك يابني.
قالتها بأعين مليئه بالدموع
فقام اسر بمسح دموعها بحنيه وقال بجمود :ياماما انتي مبتزهفيش من الموضوع ده انا مش عايز اتجوز انا مبسوط كدا.
فقالت ناديه بحزن ودموع من موقف ولدها :ليه يابني انت كبرت واللي زيك متجوز ومخلف مش عارفه انت ومالك مقفلين دماغكم ليه نفسي اشوفلك عيل قبل ما اموت
قالت اخر كلامها ببكاء
قاما اسر بحتضان والدته بحنيه وحب وهو يجفف دموعها قائلا بجديه يتخللها حنيه :ياماما ياحبيبتي انا شغلي خطير وكل يوم مهمه وكل واحده اخطر من التانيه وانا رايحها ببقا شايل علي ايدي كفني وبقول انا مش هرجع تاني ليكم وببقا خايف اسيبكم كدا بس ده امر الله فتيجي انتي وتقوليلي اتجوز يعني اجيب واحده واخلف وف الاخر ياعالم هعيش ولا لاء فابلله عليكي متفتحيش الموضوع ده تاني انا مبسوط كدا
وغير الكلام وقال بمزاح وهويبتسم :ولا انتي عايزه تخلصي مني ولا ايا نودو انت يا قمر
فضحكت والدته بدموع وقالت بحزن :بعد الشر عليك ياحبيبي متقولشي كدا تاني انت سندنا ف الدنيا دي احنا بعدك نموت انا من غيرك انت واختك اموت انت عارف ان بابا.. وصممت عندما رأت وجه والدها يتجعد بغض*ب وك*ره فقالت مغيره الحديث
:يابكاش نستني كنت جيالك ليه يلا عشان الاكل جهز واختك زمانها مسحت السفره لانها جايه من الجامعه جعا…وقاطع كلامها زوبعه مندفعه من بابا المكتب فقال اسر بمزاح واستفزاز:اهي جت هبله هانم بنفسها ههههههع. فضحكت والدته معاه لتتزمر الفتاه الجميله الواقفه علي الباب وقالت بعبوس لطيف ومحبب لأخيها الذي يعشقها :بقا كدا ياسي اسر بتتريق عليا وانتي ياست ماما بتتضحكي معاه طبعا ماهو ابنك اللي بتحبيه اما انا فابنت البطه السو.. فقطع كلامها
سلاح الام المصريه (ابو ورده ياشباب طبعا سلاح الامهات كلها احم احم عذرا علي المقاطعه نكمل بقا)فأتي في وجهها….
:اوبس في منتصف الجبها الله عليكي يااحلي نودي ف الدنيا قالها شاب بمرح نادرعليه …
فتذمرت الفتاه وقالت بعبوس محبب كالاطفال :ااااه بقا كدا ياماما شمتي فيا الاعادي ماشي انا زحلانه منك هاااا
ثم نظرت الي الشاب الماثل امامها بغيظ شديد :وانت مابتصدق تلاقي حاجه تتريق عليا بيهها ماشي يا استاذ مالك معنتش مكلامك هااا مخصماك انت وماما واسر هاااا انا اصلا مضطهدا ف البيت ده مفيش غير دادا سميحه هي اللي بتحبني هنا اهئ اهئ اهئ قالتها بدموع زائفه
فقال مالك بهدوء ونظرات غامضه :بطلي تمثيل بقا يارهروف انتي بتحبي دادا سميحه عشان بطنك بس هااا
فنظرت له رهف بغيظ شديد وغض*ب : مليون مره اقولك متقولشي الدلع الرخم ده انا اسمي رهف ودلعي رهوف مشا الدلع المساخ بتاعك ده….
فقال مالك بأستفزاز وبرود : ماشي يا رهروف مش هقوله تاني ونظر لها ببرود..
فنظرت لها رهف بغيظ شديد ماشي يا ملوكه هههههه
مالك بغيظ :بت انتي متعص… ولاكن قاطع كلامهم اسر بصوته البارد والقوي :لو خلصتو مسرحية كل يوم دي خلونا نروح نتغدي بقا
قالها وهو يغادر المكتب مع والدته التي تضحك علي مشاكسة مالك ورهف المستمره
بعد مغادرتهم نظرت رهف لمالك بغيظ شديد واخرجت له لسانه بطفوليه قائله بطفوليه محببه له :يلا يا ملوكه قالتها وفرت هاربه من امامه وهي تضحك بشده علي عبوسه البائن عاي وجهه
تاركه ورائها مالك ينظرلها بغموض ويقول :هانت يارهف هانت قالها وذهب لهم…
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
نرجع تاني لغزل في غرفتها نراها تجلس وتتضم قدمها الي صدرها وتضع عليها رأسها وهي تنظر للأمام بشرود وتفكير قطع عليها شرودها فتح الباب من قبل هذا المر*يض الماثل اماما قامت منتفضه حين رأته ورأت ابتسامته المقز*زه هذه نظرت له بخ*وف من تقدمه اليها يقدم خطوه وهي ترجع الا ان حاصرها بين الحائط وشملها بنظرات شهوا*نيه فقالت له غزل بخ*وف وارتجا*ف
:اب ابعد ابعد ل لو س سمحت
قالتها وشهقا*تها تعلو ف الغرفه فنظر له وهو يقول بخب*ث شديد :هااا فكرتي ولا لسه مصره علي قرارك لو موفقتيش هب*يع صحابك للبوص القرار قرارك لو وافقتي هوقف كل حاجه وهاسيبهم ولو…. وصمت ينظر لها بتهد*يد
فقالت بسرعه وخ*وف شديد وهي تبكي بدموع: ان. انا موافقه
قالتها بقلة حيله وبكاء شديد فقال لها بخب*ث ‘هو ينظر لها بشه*وانيه : زين العقل انتي كدا تبقي حبيبتي ههههههه استعدي عشان هاخدك بالليل يا يا مز*تي قالها بمك*ر وخب*ث شديد غادر الغرف تاركا ورأه هذه المسكين تقع علي الارض ببكاء شديد ووج*ع وقه*ر من القادم قائله بدموع وشها*قتها تعلو:يارب انا تعبت يارب انق*ذني منه يارب انا لو معملتش كدا هي*أذي الاطفال وانا مقدرشي اشوفهم متأذيي*ن كدا انا واثقه ف قدرتك يارب وانك مش هترضي بالظلم ده ااااااه اهئ اهئ اهئ……

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غزالتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *