رواية كان حبا الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم رجوع الأمل
رواية كان حبا الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم رجوع الأمل
رواية كان حبا البارت الثالث والثلاثون
رواية كان حبا الجزء الثالث والثلاثون
رواية كان حبا الحلقة الثالثة والثلاثون
نظرت في المكان بعيونها تفحصته بشكلا مدروس لتقوس فمها بنصف إبتسامة ممزوجة بحنين والسخرية تنهدت لس كل حاجة زي ماهي مافيش حاجة تغيرة
تنهد بعمق وهدر بصوت فيه الكثير من الثبات غلطان يا دكتورة نرمين مافيش حاجة بقت زي ماهي يمكن أسماء الاشياء
نرمين؛ ببتسامة حانية هتقنعني إزي إنك تغيرة
جلس على كرسيه مجدد وألم يعتصر قلبه وكأن أحد يمسك عنقه ويخنقه ليحجب عن باقي أعضائه الهواء
أنا ميش محتاج أقنعك يادكتورة
إنت هتقتنعي لوحدك لاني أنا فعلا مابقتش أنا
ولا فاضل مني حاجة من عمر اللي عرفيته
راجع ليه يا نرمين
إبتسمت بنصر وهي تنظر إليه هوينطق إسمها بنبرته المميزة التي إشتاقت اليها فعلا
بس أنا متأكد إن عمر حبيبي لس موجود حتى لوحولت تخفيه جوي دهاليسك هوموجود وح يسمحني ويعذرني لما يسمعني عمر اللي عمره مايحكم على حد قبل مايسمعه ويدله فرصة عشان يدافع عن نفسه
عمر اللي بيعشق العدل زي اللي تسم عليه
مستحيل يجي عليا أنا حبيبته ويظلمني
أخذ نفسا عميقا وصفق لها برافو يادكتورة طلعت عرف عمر أكثر من معرفتي بيه
تنهدبصعوبة تنهيدة مشبعة بألم
عمر اللي قتلتيه وجاي بكل بجاحة تعزني فيه ولا متكونيش جاي تحيه من جديد بقواك الخارقة
دمعت عيونها طب إدني فرصة ياعمر أشرحلك
عمر
صرخ مقاطعا وبألم واضح هويقف مستندا بكلت يده على المكتب يفيد بإيه الشرح هوهيرجع إيه تنهد يكافح ليكبت دموعه المتحجرة في مقلتيه
بكت بكل قوتها ندما وأسفا على ماأوصلت اليه نفسها
خلينا ننسي ياعمر ونبتدي
صرخة دوت المكان أنسى إيه إنسى إنك بعتني إنك طعنتني
أنسى عمري كله اللي إنت خذتيه وضيعتيه قصادعيني أنسى قلبي إللي ذبحتيه وخنتيه ودست عليه عشان كان طيب أي وثق فيكي أوي انسى جرحك ليا أنسى إنك خنتيني وروحتي ترميت في حضن غيري أنسى إيه ولا إيه أنسى كسرتي قدام نفسي دأنا ميش قادر أبص نفسي في المرآية عارفة ليه خايف لأشوف ضعفي كسرتي بنفسي
أخذ نفسا معبقا بألم دأنا بقيت ميش قادر أبص في عيون حد من معارفي لأشوف في عنيه نظرت الشفقة وشماتة
أنسى إنك هدتني كسرتي أجمل حلم حلمت بيه
اللي جوى عمره مايتصلح بنسيان يدكتورة إللي جوى أنا قررت أبتره عشان أستمر إنسي إنت لوعرفتي تنسي
بلاش دموع يادكتورة لانها خلاص ماعدتش تأثرفيا
لانه للي راح مش هيرجع واللي جاي من عمر إنت ميش هتكوني فيه
أنا إكتفيت اني أماشي في طريق كله وهم سراب فقررت ارجع منه
صدقني يادكتورة أنا مبقتش أنا
ولا كإني شفتك ولعرفتك عارفة أنا مكنتش أعرف إني مواجهتك بعد اللي عملتيه هتكون هينة بشكل داه
صدقني أناخلاص مابقتش أنا
نرمين؛ ياعمر أنا من حقي عليك تسمعني إنت ليه بقيت ظالم كدا
نظرفيها ودهشة تحتل كل إنش من ملامحه
أضافت إنت ميش عارف ظروفي كانت إيه أنا مخنتكش ياعمر ولا عمري حبيت غيرك
نظرفيها ببتسامة ساخرة
أنا مهما كان نرمين حبيبتك
عمر؛بعصبية إنت إيه بعد كل داه جاي عايزه مني إيه هو أنا فاضل فيا حاجة لس مادمرتهاش
تنهد بحرق شوفي يادكتورة أنا مجرد إنسان ماليش في شغل الملايكة
نرمين ؛ عمر أرجوك أشاربيده لتسكت
في الخارج كانت نسرين تصل الى العيادة
السلام عليكم
الممرضة؛ وعليكم السلام أفندم
نسرين ممكن أقابل الدكتور عمر
الممرضة ؛ عنده ضيوف ميش عارفة إذا كانه هيطول ولأ تقدري تقعده وتستنيه
نسرين ؛ شكرا وهي تجلس ليسرق إنتباهها صوته العصبي امرتفع على غير عادته
عمر من الداخل
شوفي يادكتورة أنا هبقا كذاب لوقلت إني محبتكش أكثر من روحي نظرت الممرضة في نسرين التي كاد يغمى عليها ولوجهها التكفهر وهي تعتصر حقيبة يدها بين قبضتيهامحاولة كبت إنهيارها
عمر؛أنا سلمتك روحي وقلبي شوفت فيكي نفسي وختزلت كل أحلامي فيكي وبس
انا مافيش حلم إلا وكنت فيه تنهد وهويبتلع غصة مريرة تحجرجت في حلقه
أبقا كذاب أكثر لو قولت إني اللي عملتيه ماأثرش فيا
داه كسر كل حاجة حلوى جوى
كسرتي أجمل حاجة في عمر عارفة إيه يانرمين
طيبة قلبي وحنيته صدق مشاعري اللي كنت مغرقك فيها وللأسف طلعت عندك متساويش
أنا حبيتك أكثر من حبي نفسي حبيتك وشلت لك جوى مشاعربريئة طهارة ونظيفة بس لاسف إنت أثبت إنك
ماتستهل لهاش إنت ميش كفؤ لقلبي لحبك
جاءت لتعترض
أششش
نرمين ؛هشهشت أكثر ببكاء
عمر
عمر؛ أرجوكي يا دكتورة بلاش خلينا نقفل الصفحة دي
إبتلع لعابه بصعوبة
انت فعلا ماخنتنيش إنت علمتني إزي تكون الخيانة حق مشروع والغدر أمر عادي جدا
شكرا على حاجات كثيرة علمتهالي صدقني لولاكي ماكنتش تعلمتها
على فكرة أنا ميش حزين على فراقك أوي زي ما إنت فاكرة أنا حزين على حاجات حطيتها ودتها لناس متستهل لهاش
حزين على قلب عمر اللي غلط غلطة عمره و دق لوحدة زيك
إنت كنت أحلى وأغلى حاجة في دنيتي
أنا من يوم ماحبيتك وأنا محرم على نفسي أبص لست غيرك بخاف لعيوني تخني وأخونك بنظرة بفكرة بخاف وعنف نفسي لوبصيت بصدفة غيرك تنفس بعنف انت مستحيل تفهمي الحاجات دي
صمت أطبق على المكان لمدة طويلة وكل منهما لايجد مايقوله
تنهدبصوت مسموع
جاي تقولي عمرك ماخنتني
هي الخيانة عندك إيه بضبط
نظر فيها يبحث عن عذر لها زاد غضبه
وإنفعاله لرؤيتها تقف أمامه وكأن كل ألامه فجأت إستيقضت
قصتنا إنتهت وكل واحد أخذ طريقه وإنت إخترتي
قاطعته ببكاء وصراخ أنا عمري مخترت طريق ماتكنش فيه معايا وإيدك مسك إيدي ياعمر أنا من غيرك ضايعه إنت وعدتني عمرك ماتتخل عليا مهما حصل هتسمحني وتعذرني وتمد إيدك ليا مهما حصل
أنامدالك إيد عمر أنا بموت ياعمر هتسبني هي تمد يده دي وعودك لي
أخذ نفسا عميقا وأخرجه على مراحل
عايزة إيه يانرمين أنا أعتقد أني ميش أنا اللي سبت الطريق اللي إنت بتتكلمي عليه ولا أنا اللي خنت وعودي أنا وفيت بكل وعودي ليكي لاخر لحظة
إنت هدتني بجد
خلتني أكره حاجة إسمه حب ومشاعر
أناقلبي مطعون وإنت لطعن وإنت اللي طعنتيه بسكينة الغدر
طعناتك لس بتنزف
بكت بندم أنا ممكن أعالج كل جراحك يعمر وإنت عارفة
أنا الترياق اللي إنت محتاجه نظر بسخرية
نرمين؛ بندم أنا ندمانة إني سبتك ياعمربس والله كان غصبا عني ياعمر غصبا عني نظر فيها مطولا يستفسر عن ماذ تعني
أضافت أنا إنسانة ياعمر وطبيعي أضعف وتغوى إنت ماجربتش الغربة ووحدة وإنك تبقى بعيد عن أهلك وناسك مالكش حد يحميك في بلد غريب
الموضوع ماكنش سهل
عمر؛ كل داه إنت اللي إخترتيه أنا عرضت عليك بدل المرة ألف نتجوز ونسافر مع بعض بس إنت كنت متمسكة بفكرة إن الجواز هيعطلك عن دراستك ويشتت أفكارك بس الظاهر بعد سفرك غيرتي فكرتك
وتجوزتي وخلفتي
صرخ جاي ثاني ليه عايزة مني إيه
ميش كفاية
نرمين؛ بدموع الندم أنا أسفة ياعمر أسفة أوي سامحني مسحت دموعها بعنف
أنا كنت محتاجة لحد يسندني
كنت وحيدة وخايفة أوي
محتاجة لسند
محتاجة
عمر؛ أخذ نفسا عميقا ولقتيه في غيري
هزت راسها بنفي
بس أنا كنت عايش بتنفس هواكي كنت عايش عشان اليوم اللي ترجعي لي فيه كنت بتنفس حبك وأنت بعيدة أنا كنت في غربة أكثر منك وتعرضت لمحن وتعرضت عليا فرص بس ماتغوتش ولا تهزيت ولا فكرت أخون
وستسلم
أنا سلمتك روحي وكل مافاتيح قلبي
عمري ماتأخرت عليك في حاجة لوطلبتي روحي كنت هديهالك وأنا فرحان أنا كذبت نفسي وصدقتك
أنا حبيتك وخنت نفسي حتى طمعك حبيته بررته
أنا كنت بالنسبة لك مجرد بنك بتسحبي منه فلوس عشان تعيش صح
طب كنت قولت من الاول كنت وفرت عليا العذاب داه كله والله كنت هكون سعيد وأنا بديهملك وبتكفل بكل مصريفك بس إنت
نرمين؛ قاطعته بترجي إدني فرصة فرصة بس ياعمر والله عرفت غلطي
مهماكان ياعمر أنا برضه حبيبتك
عمر؛بنفاذ صبر يفيد بإيه خلاص اللي راح من عمري راح واللي جاي عمرك ماهتكوني فيه
على الاقل إحترمي لراجل اللي إنت شايل إسمه
خلي عندك شوية كرامة
ولا هي الخيانة بقت عندك أمر عادي
عادة بتتفنني في ممارستها
نظر فيها بسخرية ماتكونيش ناوى تعدد يامدام واحد هنا واحد هناك
نظرت فيه وهي تطأطأرأسها حرام عليك ياعمر عمرك ماكنت كداه ولا بقسوة دي إنت جايب كل دي القسوة منين
عمر؛البركة فيكي
نرمين؛ أنا وجلال سبنا بعض جلال قرر ننفصل قبل مارجع على هنا
إبتسم بسخرية يعني راجعة بعد مارماكي
أكملت بألم وإنكسار وأخذ مني الولد لانه كان داه هي تبتلع ريقها إتفقنا لو قررنا ننفصل
نظر فيها بنفور إنت إيه
أكملت بثقة ماأنا ميش هقدر أتحمل مسؤلية ولد في ظروفي دي كمان وجوده معاي هيعق مشواري وأنا لس المشوار قدامي طويل نظر فيها في صمت وهويستقرء كل حرف
هو عرض إنه يتحمل مسؤليته ولا ماكنتش أنجبته من أساسس هواللي أصر إننا نخلف يبقا يتحمل نتيجة قراره
عمر؛ هو أنا إزاي حبيتك
نرمين؛ عمرإدني فرصة وحدة أبرر فيها وموقفي وإنت هتعذرني لماتسمعني أنا تخليت عن إبني عشانك
عمري ماحبيت غيرك ولا ححب غيرك
أبعد يديها عنه
إنت إزي قادر تكوني منافقة كداحتى مشاعرك بتنافقيها إنت إيه
إنت مستحيل تكوني إنسان
نرمين بترجي طب إدني فرصة وحدة وبعدها شوف
كل الحب دا ميش قادرتعذرني ياعمر ولوعذر ووحد
إبتعد عارفة يانرمين أنا إكتفيت منك وجبت أخري معاك
لو روحي فيك أنا ميش عايزها
نرمين؛ بإصرار عمر فرصة بس وحدة بس أرجوك ياحبيبي أيوه حبيبي إنت عمرك ماهتعرف تحب غيري
عمر ;نظر فيها وصرخ إنت إيه إبعدي عني
نرمين؛ بإصرار ميش هتقدر ولا أنا هقدر على بعدك إحنا مخلوقين لبعض عمرك ماهتقدر تنساني ياعمر
عمر؛ بس أنا نسيتك فعلا
دخلت نسرين بعد أن إكتفت
نظرت فيهما بتقيم
نظر عمر بقلق واضح هو يبتعد عن نرمين ليكون أمامها
نسرين
نظرت فيها نرمين بإستهجان
نسرين؛ أكيد نرمين
عمر؛ نرمين كانت ماشيه
نسرين؛ هي تزم شفتيها
نرمين ؛ بصدمة عمر
نسرين ؛ بسخرية وخذين على بعض أوي حتى تشيل الالقاب بنكم
نرمين؛ أيوه نرمين حبيته وخطيبته
نسرين التي كانت تحترق حرفيا نظرت في عمر الصامت ترجته أن ينطق لكنه كان سخط وتحول إلى أبو الهول
إستجمعت ماتبقى لها من شجاعة مصطنعة وهي تحاول أن تحافظ على باقي كرمتها
رمته بنظرة متوعدة ثم إبتسمت بتهكم وهي تنظر إليها من الاعلى إلى الاسفل
قصدك خطيبته السابقة
ميش كد الظاهر إن الدكتورة عندها ضعف الذاكرة محتاجة دورات لتنشيطها
ميش هتعرفنا ياعمر
ولابلاش
الدكتورة نسرين أل عمران نظرت فيه بتحدي خطيبة عمر وفرحنا بعد كم يوم
وطبعا مايشرفناش تحضريه تقدمت منه وتأبطت ذراعه بتملك تأكد لها لمرة الالف أنه لها وفقط
طبعا هتكون حركة بايخة لوجيتي موقفك هيكون سخيف ميش كدا ياقلبي
نظر فيها وفراشات السعادة تدغدغ قلبه نظر فيها هويبتسم بصدق مأكدا على ماقالته وهويضع يده فوق يدها
نظرت نرمين لهما بغيرة وحقد فهذ أخرماكانت تتصوره أن تعود وتجد منافسة بهذه القوة
حملت نفسها وخرجت مسرعة قبل أن تخور قواها
بمجرد أن خرجت سحبت يدها بعنف وهي تنظر إليه بغيظ
ثم هتفت بإنفعال تستاهل إللي عملت فيك وأكثر
لعنت قلبها في صمت
الله يلعنك قلبي اللي رماني في سكتك
تنهد بألم حاول إخفائه
وتجه نحوى مكتبه ليجلس بهدوءوثقة تشربي إيه
نظرت فيه بعنف ميش عايزة أطفح حاجة جاي أقولك إني وفقت على زفت الجواز بس عشان خاطر ياسين وبس ميش عايزة أكسر كلمته حط في حسابك دا
عمرالذي إبتسم ببرود ومكر ماأنا عارف ومتأكدة من داه ماكنش فيه داعي تجي وتأكدي داه بنفسك يعني
قلبت عينها بنفاذ صبر أقعدي يا دكتورة
خلينا نتفاهم على شويت نقاط قبل الفرح
نسرين؛ ميش عايزة فرح
عمر؛ ليه يانسرين هوإنت ميش زي أي بنت نفسك تفرحي
نظرت في البعيد في صمت أضاف بس أنا عايز أفرح بيكي
في شركة ال عمران للمقاولة
إشتد النقاش مع ماجدة
التي قامت أنا خلاص زهقت من الموضوع داه ويكون في علمك أنا عمري ماوافق على البتاعة اللي برة لونطبقت السماء على الارض ياياسين
ياسين؛ طب لوسمحت خلاص وطي صوتك إحنا في شركة
ماجدة ؛أنا مايهمنيش وعارفة إنك بتقول كداه خوفا على مشاعرها
مستنينك على الغد ماتنساش إنه فيه ضيوف في البيت وخرجت تاركة الباب مفتوح على مصرعيه
نظرت في سمر بإحتقار وغادرت
تنفست سمر الصعداء وهي تنظر في أثرها
ياسين؛ من أمام الباب سمر الغي كل مواعي النهارد أنا ميش قادر أعمل أي حاجة
سمر؛ بحزن وعفوية سلمتك
إبتسم بزهو هويهمس لها طب كدأنا بقيت تمام
سمر؛ بخجل وهي تحاول أن تسبغ صوتهابجدية
هتعمل الاجتماع ولا تلغيه
ياسين؛ بمرح إيه رآيك إنت
سمر؛ في إيه
ياسين؛ بمكر نمر على ملك نروح نتغد
سمر؛ وضيوفك هتسبهم لوحدهم
زم جفتيه مهو خالي ميش غريب كمان ميش لازم أبقى معاهم
نظرت سمر في البعيد وهي تتذكر إتفاقها مع سلوى
روحتي فين يا سوسو
نظرت فيه بذهول
ياسين؛ حاسس إني هنحرف ياسمر ماتخلينا نكتب الكتاب ماهو كداه الوضع صعب
وإنت مايرضكيش أغضب ربنا
سمر؛ بصوت خافت أنا عمري مايرضني إنك تغضب ربنا تجمدت الدموع في عينيها
ولدتك ميش موافقة يا حاج وعمرها ماهتوافق
والنبي بيقول أمك ثم أمك ياحاج دي الجنة تحت أقدام الامهات
وأنا ميرضنيش تغضب أمك وربنا عشان ترضني
ياسين؛ نظر فيها مطولا
أضافت أنا ممكن أتعوض ولدتك مستحيل تتعوض إتسعت عينه بذهول وصدمة
أنا بهون عليك الموضوع ياحاج ياسين وبحلك من أي وعد وعدته لي
أغمض عينه يبحث عن نفسه التي هشمتها
ليفتحهما بصدمة سمر إنت بتقولي إيه هو إنت ميش وثقة فيا
سمر؛ عارف ياحاج إنت الشخص الوحيد اللي عمر مافكر وأنا معها بديله كل ثقتي من غير مايطلبها
عمري ماحسيت بأمان اللي حسته معاك
بس الامان داه ثمنه غالي أوي وأنا ميش
ياسين؛ حلق فوق لغيوم القطنية رقص ذالك الخفوق بين ضلوعه لايصدق الانام التي يسمها لوسمحتي ياسمر بلاش تخذي أي قرار دلوقتي إدني فرصة أقنع فيا ماما ولوفشلت يحلها ربنا
على فكرة أنا ميش ضعيف عشان مقدرش أخذ قرار يخص حياتي
سمر؛ بإصرار مافيش كتب كتاب يا ياسين من قبل موافقة ماجدة هانم
إبتسم بمكر أهوعشان خطر ياسين اللي طلع انغام موسيقة أعمل المستحيل عشان أقنع ماجدة هانم واللي خلفوهاجهزي نفسك هنروح نتغد في الفيلا ياسين مع الضيوف جاءت لتعترض نهرها بإشارة من إصبعه
ودخل الى المكتب
أخذ نفسا عميقا هو يبتسم بكسرة يعني بتحطي العقدة في المنشارياسمر ياترى مين اللي زرع جواكي الفكرة دي
جلست مكانها تنظر لباب بشرود هو أنا ببعده ولا بقربه طب ليه كداه مسحت على وجهها بيديها وأرجعت ظهرها لخلف تستنده على الكرسي
في المخزن الخاص بعاصم
كان قد أخرج جل غضبه في يونس
مسح يديه بطريقة إرسقراطية وحذف المنديل على وجهه بتعالي
طب تزعلني منك ليه يايونس عارف بكره العنف أوي هويضع المعقم للمرة الاخيرة رمى العبوة ليلتقطها أحد رجاله أخذ نفسا عميقا وهمس بشر هويجلس ميش عايز أذيك يا يييونس صدقني
هز يونس رأسه بتعب كثر خيرك ياباشا
لوعاصم ثغره بتهكم هو يمسح بظهر يده على ذقنه أنا عندي مشور مهم دلوقتي وراجعلك نكمل سهرتنا الليلة مع بعض
أصلك وحشني أوي
نظر فيه يونس بذعر طب ياباشا خلينا نعمل إتفاق
ضحك بقوة حتى عاد رأسه للوراء إزدرد يونس لعابه بصعوبة
إبتسم الاخربشر أنا ميش بتاع إتفاقات يايونس بيه وقام هويزمجر توصوبيه لحد مارجع عايزه رايق رايق جدا
وخرج هويدندن لحن إيطاليا قديم
نظر يونس بتعب ولعن سمر ومن ورائها أحلام زوجة أخيها
في شقة شريف
كانت أحلام تجلس ومكر يتطاير من عينها أجرت إتصال بطارق من شريحة سمر
على الطرف الاخر رن هاتفه نظرت فيه جنات بإستغراب هي تنظر إلى باب الحمام الذي ولج اليه منذ مدة زمت شفتيها ثم حملها الفضول لرؤية هذا المتصل الملح أطرفت بعنها تتلصص على الرقم لتجده من مصر لوت شفتيها تحاول منع فضولها فهي تحفظ رقم حماتها كما أها عادة لاتتصل به عبر الهاتف بل تفضل الواتساب
تذكرت حالته منذ مدة بعد أن تتلقى إتصال زارها شيطانهاوبدأيحثها ويشحن غيرتها لتأخذ الهاتف وقبل أن تفتحه خرج بتعملي إيه ياجنات
إرتبكت وهي تتقدم منه وتعطيه هاتفه إتصال من مصر الظاهر إنه مهم مابطلش صاحبه رن
دول ماءباردسكب عليه هويأخذ الهاتف في صمت
بينما أحلام أغلقت الخط وهي تتمتم عنك مارديت
جاءصوته يهدر من خلفها من داه اللي عنه مارد
إهتز بدنها رعبا وهي تفز واقفة
وأوصالها ترتعد
شريف
شريف؛ مالك ايوه شريف ماتكونيش شايفه شبح مثلا ماجوبتيش مين اللي
قاطعته
سعد أصلي كنت طالب منه حاجات والظاهر إنه نسي
ضيق عينه بعدم تصديق ودخل إلى غرفته
تنفست الصعداء أففف الحمدالله
ليرن هاتفها معلن وصول رسالة من طارق
فتحتها وهي تبتسم بزهو فيبدوأن مخططها بدأ يتحرك ولو ببطئ
في شقة محمد
كانت ثورة غضبه قد هدأت بعد أن تحدث مع زوجته وأخبرها بأن عاصم وضعه في مأزق وطلب منه السفر
سهام ؛ وهي تمسح على شعره ماله ياحبيبي ميش داه شغلك كمان إسكندرية مش وحشة طب أنا نفسي أشوفها بيقول في الفصل داه جوها يجنن
رفع رأسه من حجرها يتطلع فيها بعيون يمؤها الذعر
سهام؛ فيه إيه يامحمد
هوأنا قولت حاجة غلط
محمد؛ أخذ وجهها بي كفيه وتكلم بألم أن بكرها أوي ياسهام أنا جاي هارب منها
قبلت باطن يده خلاص يحبيبي بلاش تروح إعتذر وعاصم بيه أكيد
همس محمد بلاوعي كل حاجة هناك بتفكرني بألمي ذكرياتي كلها وحشة أطبق جفنيه أنا تعبان يا سهام تعبان أوي نفسي أرتاح
سهام؛ وهي تأخذ برأسه الى حضنها لوعايز تحكي أنا سمعاك ياحبيبي إتكلم سهام أمك وحبيبتك وأختك مراتك وصديقتك ميشت إنت قولت إني كل دول ياقلب سهام وكل حاجة ليها
محمد ؛ أنا تولدت هناك ياسهام أخذه الحنين الممزوج بألم
في مكتب فاخر جدا مجهز بطريقة تدل على البضخ يجلس يلعب بقلمه هوينتظر دخول ضيفته
دخلت بخطها الانثوية وعطرها يفوح ليحتل المكان لم يرفع رأسه وكتف بسماع صوت كعبها الذي يدق بنتضام على الارض الرخامية
مساء الخير ياسيف بيه خير طلبتني ليه
رفع رأسه يتأملها بمكر موافق ياهايدي على عرضك
المناقصة هترسى على شركتكم
وهدفع المبلغ اللي تطلبيه مقابل الصور
تنهدت بأسف سورى يا سيف بيه كان نفسي أخدمك الصفقة تمت الفيديو مابقاش معايا
نظر فيها بعيون جحمية هتمليهم عليا ياهايدي ميش قولت هدفع الل تطلبيه وزيادكمان
هايدي؛ جيت متأخر أوي ياسيف بيه كان من الاول انا عرضت عليك الموضوع وإنت رفضت
سيف ؛ بس ماقولتيش إنها بنت عثمان عمران أحت حبيبي الحاج ياسين لوقولت كنت دفعت أكثر دي زمردة
لوت شفتيها بغيرة
على إيه كل داه
سيف؛دي كونتسه ياهايدي دي حتى أعرق من ياسين ذات نفسه
أنا عايز أتجوزها وإنت هتساعدني
زفرت بغيض دي عيلة مكملتش ٢٠ سنة
ضحك بسخب تكملها عندي معاياأهو أربيها على إيدي هايدي؛ بصدمة بتكلم بجد
سيف؛ ببتسامة جذابة أكيد
هايدي؛ياسين عمر مايوافق إنت ناسي ~بتكلم على مين
سف؛زمجر هايدي إنت هتساعدني طبعاكل بثمنه أنا فكرة ولقيت بدل الحرب القائمة بينا نعمل هدنة أويمكن إتحاد هنستولي على السوق كلمافيش حد هيقدر يقف قصادنا
المنافسة بينا بتستنزف قوتنا لو وجهنا الطاقة دي كلها لشغل أكيد هننتج أمبراطوريةمحديش يقد يهزها
نظر في البعيدإتحادنا هيكون له شأن كبير
كمان ميش هخبي عليكي البنت حلوة أوي مناسبة جدا
كمان من يوم ماشفتها وهي محتلا كل تفكيري
نظرت فيه بصدمة إنت بتتكلم بجد
سيف؛أكيد
هايدي؛بس أنا فعلا مقدرش أساعدك وكان قصدك الفيديو أنا بعته لعاصم الصاوى وانتهى الموضوع
ضرب بعنف على سطح مكتبه يعني إيه ياهايدي
عاصم يدفع المبلغ داه كل ليه
هايدي؛ معرفش
أكيد عشان خاطر ياسين كمان هوبيعتبرها زي أخته أصلها كانت صاحبة أخته المتوفية وإنت عارف كان بيحبها إزي ووحصله إيه بعد وفاتها
لم تشئ هايدي الخوض معه في الموضوع اكثر في نفسها طب العيلة الغبية دي فكر فيهاإثنين من أهم رجال المال وأعمال في مصر كلها عشان إيه
فيها إيه
سيف; روحتي فين
هايدي؛ آ ِه أيو
سيف ؛بقولك مليكة مرتبطة يعني في حياتها حد
نظرت فيه بدهشة يعني إنت بتكلم بجد بس دي عيلة ساذجة ماعندهاش تجارب
إبتسمة شقت طريقها إليه بسعادة ماعشان كدا أنا عايزها
أنا ميش عايز وحدة محترفة نظر إليها نظرة ذات معنى عايز وحدة خام بريئة ماتعرفش حاجة غير اللي أعرفالها أنا
وحدة بتتعلم كل حاجة معايا أنا
زمجرت بعنف وأمال بتضحكو على بنات الناس ليه
سيف؛ ببرود مستفز والله إنتم اللي بتضحكو على روحكم
قولت إيه
هايدي ؛في إيه
سيف ؛تساعدني أتجوز بنت خالتك ولك عليا أفتحلك شركة خاصة بيكي
هايدي؛ بنرفزة ممزوجة بالغيرة أولا دي ميش بنت خالتي
نظرت في البعيد بطمع بس أنا علاقتي بيها إنقطعت من ساعة الحفلة الزفت
سيف؛ بعنف حاولي ماتفكرنيش بموضوع داه لاني لوتم كان زمانك مية ياهايدي
إنت إزاي كنت هتعملي فيها كدا ميش هي بنت خالتك
هايدي؛ قولت لك ميش بنت خالتي
كمان المفروض تشكرني ميش تهدني لولي ماكنتش تقدر تشوفها
سيف؛بإبسامة مستفزة طب إحكي لي عنها
عايز أعرف عنها كل حاجة من ماتولدت لحد دلوقتي
في فيلا ياسين
كانت العائلة مجتمعة تنتظر عودته فلقد إتصلت به سلوى لمرة الرابعة طالبة منه المجيئ حسب ماتتطلبه حسن الضيافة اللباقة والأصول مع ذالك لم يآتي بعد
يحي؛ هويهمس لسلوى دي ميش أصول ياسلوى لوالحاج تبعكم ماعندوش وقت يتصل ويعتذر إبتسم بمرح أنا راجل ضعيف قدام بطنه وطلباتها كمان ريحة الاكل وصلت لمعدتي خلاص وعصافرها بتصوصو
منير؛ أكيد ياسين مشغول يابابا
ماجدة؛ التي كانت تجلس والحيرة تلتهمها هي تتذكر حوارهما في المكتب
لتخرجها من حيترتها سلوى الظاهر إن الحاج ياسين هيتأخر ماهوميش ملك نفسه يايحي ربنا يكون في عون الشغل اليومين دول فوق دماغه كمان الاوضاع ميش كويسة
وإنت عارف ظروف الشغل ماترحمش ماتعرفش إيه اللي يجد في أي ثانية
ماجدة؛ ظروف هو بذات ميش ملكه خلينا نتغداه أكيد ميش جاي
يحي؛ غريبة ياسين كان منضبط جدا الظاهر إنه تغير
ماجدة؛ فوق ماتتصور يايحي بيه
خليهم يطلعو يندهو لتالين ومليكة
مليكة وهي نازل أنا جيت خلاص وتالين بتصلي الضحى
ماجدة؛ بفرح بسم الله ماشاءالله الظاهر إنها ملتزمة ومواضبة على فرضها وحتى النوافل نظرت بمكر في سلوى
التي بادلتها نفس النظرة
منير ؛ بعفوية وخاتم القرآن كمان ثلاثة مرات متتالية تالين متمسكة بدينها وقيمه بجد
ماجدة؛ سبحان له شبه ياسين إبني حتى في هدوءها وصوتها الهادي لمابتتكلم وكأنه ياسين
نظرت فيهامليكة بفاه مفتوح هوإنت لحقتي تكوني الصورة دي إمتى
زجرتها سلوى بنظرة تحذرية صارمة
جلست بعدها مليكة تنظر الى خالها الذي بدي وكأنه يقيمها
إبتسم يحي كبرتي يالوكة وبقتي عروسة نظرت إليه مليكة بفرح طفولي
بينما ضيقت سلوى عينها تتفرس نظراته لها بغرابة دخلت ملك ملقية السلام
السلام عليكم جبتلكم معايا ضيفة نظرو خلفهم ليجد ملك تقف معها الطبيبة زهرة
هللت ماجدة بفرح زهرة حبيبتي إزيك
ألقت التحية على الجميع
تطلعتها عيون سلوى بجفاء واضح لكن عيون أخرى تعلقت بها بطريقة أثرت فضول مليكة بشدة إقتربت زهرة من سلوى تقبلها بحب بينما سلوى كان البرود والجفاء واضح
تنهدت زهرة هتفدلي شيل مني كثير ميش أنا قولت لك ماكانتش أعرف نوي بابا
سلوى; ميش داه سبب زعلي منك وإنت عارفة يادكتورة
زهرة؛ ياماما أنا جاي أطلب السماح عشان نفتح صفحة جديد وإنت لس بتتكلم في قديم
مختارة وجود أنكل يحي عمدا
يحي ؛ عمدا يازهرة تعالي يابنتي خلاص سلوى متقدرش على زعلك ميش كداياسلوى
سلوى; هي تحتضنها صدقني يازهرة إنت معزتك من معزت بناتي وولدك ربنا يسامحه هو اللي غلط زمان في عثمان لانه فعلاكان بغيرمنه ميش العكس زي مافهمك
زهرة؛ والله فهمت أنابس كنت عايزة أعرف سبب الجفاء والقطيعة اللي بين افراد العيلة
سلوى; وفهمتي
زهرة؛ لاسف أيوه
نظر فيها منيرمطولا بإعجاب واضح
بعد مدة من العتاب عاد الصفاء الى القلوب وبدأت تظهر شخصية زهرة المرحة التي شدت إنتباه منير أكثر رغم إلتزامه الصمت
يحي ؛ هي الدكتورة نسرين ميش جاي على الغد
سلوى; نسرين مع خطيبها إتصل وإستأذن يتغدوسوى
نظر يحي فيها هي نسرين تخطبت يعني ماجبت ليش سيرة
سلوى; ماجاتش فرصة يايحي زم شفتيه هوينظر لابنه في صمت
بعد مدة نظرت ماجدة في الساعة هي تخاطب سلوى ياسين تأخر عن معاده
وقبل أن تجيب دخل ملقي السلام
السلام عليكم
رد الجميع السلام هم ينظرون نحوه
لتقف ماجدة وعيونها تقدح شر
هي تراه يتقدم وهي معه يكاد يأخذ بيدها
نظر يحي لسمر
سأل سلوى من القمر دي
نظرت سلوى بقلت حيلة دون أن تظهر على ملامحها أيته تعابير لتتقدم مرحبة بسمر بحفاوة
أهلا ياسمر
سمر؛ أهلا ياسلوى هانم
أخذ يدها بحركة مفاجئة سابقة لعهدها نظر الكل فيده الممسكة بيدها تتوتر هي من فعلته المفاجئة التي صدمت الكل
نظرت تالين إلى يده المتثبتت بيدها بصلابة
وهي تنظر لملك التي إبتسمت إبتسامة باردة
تقدم يعرفها على خاله
خالي يحي
يحي؛ أهل وسهلا هويمد يده إعتذر دون أن يفلت يدها أسف ياخالي بس سمر مابتسلمش
مط شفتيه لترتسم إبتسامة ساخرة على وجهه هوينظر إلى يده الممسكة بيدها بلاخجل رفع نظره الساخر في سلوى ميش تعرفينا ياياسين على
الانسة
ياسين المغيب تماما كمراهقا يمسك يد حبيبته لاول مرة لايريدإفلاتها مهم حدث إبتسمت سلوى بتصنع
بينماياسين إندفع يقدمها بكل فخر سمر عبد الرحمان خط قاطعته ماجدة السكريت
لتقاطعها سلوى
مديرة مكتب ياسين لس متعينا جديدنظرت فيهم بصدمة هويضغط على يدها بعنف يكتم غيظه تحجرت الدموع في عينيها وهي تسحب يدها بعنف أغمض عينه وأخذ نفسا عميقا ينظر في الكل بعنف جاهد لكتمانه
هويستدير لسلوى وعيونه كلها عتاب فهولم يتوقع منها هذا الموقف
يحي؛ متدخلا لتلطيف الجوى أهلا وسهلا يا أنسة سمر إسمك جميل أوي وإنت أجمل
زجر خاله بنظرة راعدة أضاف بعده بكل إصرار وتملك خطبتي يا أنكل يحي
تجمدت العيون عليهما وأعلنت نواقيس الغضب دقاتها
سلوى مليكة خذي سمر وقعده مع البنات على ما الغدا يجهز
ليضيف بإصرار أكبر وهنكتب كتابنا بعد أسبوع مع عمر ونسرين طبعا وداه قرار نهائي ميش مسموح لحد يناقشو
ماجدة ; ياسين إنت بتقول إيه أكيد تجننت رسمي
أخذ نفسا عميقا اللي سمعتيه نظرت في سمر بغضب وتوعد
بينما سلوى مثلت أنها لم تسمع شيئا خلينا نتغدا وبعدين نتكلم
ميش وقت نقاشات عائلية ياياسين عندنا ضيوف
هي تنظر لسمر
ياسين ؛ مافيش حد غريب ياماما
ماجدة; لا فيه ياياسين ويكون في علمك أنا لا يمكن أوافق على الجوازة دي لمرة الثانية أقولها لك ياياسين ياأنا ياهي
نظر الكل نحوها بصدمة
إستدارت لهم
سمر؛ بصبر مصطنع إنت طبعا ياماجدة هانم مستحيل ياسين بيه يوافق يغضبك ويحطك في المقانة وأنا أهو بقول لها قدمك ياسين بيه إنت طلبت طلب مسمعتش ردي
ولا حتى إدتني فرصة أفكرة ميش عارفة إفترضت ازي إن طلبك مقبول
نظر فيها بصدمة
لا
أنا ميش موفقة
صرخت ماجدة إنت فاكرانفسك مين عشان ترفضي إبني فوقي نفسك
وصلت ليليان مرحبة بخالها بحفاوة وحشتني ياأنكل رحبت بتالين ومنير بنفس الطريقة ولم تنسي زهرة
نظرت في سمر بنفور
تغاضت سمر عن نظرتها بتحاشي النظر إليها
ماجدة؛ بتهكم سمعتي أخر الاخبار ياليليان
ليليان؛ خير ماهي الأونة الاخيرة بقينا فرجة للي يسوى للي ماسواش
نظرت في ياسين بلوم محملت إياه السبب
ماجدة؛ بتهكم ميش سمر هانم فضت عرض ياسين
إبتسمت بسخرية
صرخت سمر يعني أعملك إيه إنت ثاني ميش داه اللي إنت عايزه إبنك أنا ميش موافق عليه وأهو عندك وهبت بخروج
يحي؛ إنت إزي تكلمها بشكل داه قلبت عينها وهي تنظر فيه
خيرإنت كمان عايز إيه وحدة جاي من حارة يعني متصور هتتكلم إزاي جملة قالتها ليليان العيب ميش عليها ياخالي العيب علي خلها ترفع عنيها فينا
تخضبت عيونها بدمع لكنها كبته بأقصى قوة
ليه يهانم هوأنتم شيفين نفسكم إيه متكنوش مولودين في عشرة ولا مخلوقين من طينة تانية
ماتوزني كلامك يادكتورة يعني عشان ربنا إداكم إرشين جاين تذل بيهم خلقه
وياعالم القرشين دول جاين زي
ربعت يديها عند صدرها بتحدي وهي تنظر لياسين وإنت يادلوع ماما ماتلزمنيش خليك وياهم أهم ينفعوك وتنفعهم مطت شفتيها أنا لما أعوز أتجوزأخذ راجل رجل قد كلمته رجل بجد
يأخذ قرار من دماغه ميش كل شوية يميل على ميل حد خليك مع الهوانم يابيه وشوفلك وحدة من توبك تجي على مقاسك
أهوإنت فضيت يومين حلوين مع صنف جديد وأنا خذت لي قرشين حلوين
وكداه خالصين
نظر فيها بصدمة وعدم تصديق همس بضعف سمر
سمر؛ بعناد دي هي سمر الحقيقية ياحاج اللي عمرها ماهتتغير ولا حتشرفك إستفاقت
أنا كرهت التمثيل
خصوص دور الساذجة الطيبة اللي إنت واقع فيه لشوشتك
دي سمر بنت الحارة المعفنة اللي حلمت بإبن الزوات يجي يخرجها من جحرها
تنهدت بحرقة شوف ياحاج ياسين لا أنا أنفعك ولا إنت تنفعني إنساني إنت كنت عايش في وهم
قاطعها بحدة
إنت تخرصي
نظر الكل له
صرخت أنا ميش شغالة عندك ولا جارية إشترتها بفلوسك عشان تشخط وتأمر فيها ويكون في علمك إنت لس ماشفتش وشي الثاني
ماجدة؛ بصرخ كدا دي أخرتها نتبهدل في بيتنا
مطت شفتيها وتحدثت بفضاضة ماحدش دسلك على طرف ياداللعادلي وإن كان على المحروص دلوع مامته أهو عندك وشبعي بيه مايلزمنش
أخذت نفسا عميقا وخرجت بخطى أرداتهاأن تكون واثقة
نظر الكل فيه بلوم وعتاب بينما هو كان مصدوم
ليليان ؛كدا ياياسين تدخل الاشكال دي بيتناوتهنى كد
عجبك كدانظر الكل فيه بلوم
وعتاب
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان حبا)