روايات

رواية احتواء الفصل الحادي عشر 11 بقلم عزه محمد

رواية احتواء الفصل الحادي عشر 11 بقلم عزه محمد

رواية احتواء البارت الحادي عشر

رواية احتواء الجزء الحادي عشر

احتواء
احتواء

رواية احتواء الحلقة الحادية عشر

أمَّا الفؤادُ فحسبي أنتَ ساكنُهْ
وصاحبُ البيتِ أدرىٰ بالذي فيهِ .💙
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
فارس شالها وجري بيها وهو بيضحك لحد ما وصلوت العربيه فتحها وركبها وبص في عنيها ووسرح فيهم… الشمس كانت في اتجاه عنيها.. لمعتهم مع لونهم العسلي يخطفوا فضل باصص فيهم وهو سرحان وقلبه بيدق جامد
شهد كانت ملاحظه تعبيرات وشه تركيزة ف عنيها إحساس جواها بيقولها فارس بيحبك بس خافت تفوق ع كابوس انها زي اخته 🙂 اتكلمت بصوت خافت: فارس مالك هتفضل كده كتير
فارس فاق وبعد عنها: لا لا هرو.. هروح اسوق اهو… ركب جمبها وشغل العربيه
شهد بتفك التوكه وبتحرر شعرها: فروسه افتح السقف بتاع العربيه
فارس بصلها وضحك بحنان وفتحه: حظك حلو النهارده الجو جميل
شهد بصتله: جميل عشان معاك يا فارس
فارس بلع ريقه بصعوبه وبصلها: انا عايز نقعد سوا ونتكلم…. جوايا كتير اوي عايز اتكلم فيه معاكي
شهد بحب واحتواء مسكت كف ايده: كلي اذان صاغيه 💜
فارس مسك ايدها وقربها من وشه وباسها
نزلوا قدام النيل وفارس اجر مركب ليهم سوا
شهد سقفت بأيديها: الله يا فارس
فارس بصلها وغمز : استاهل حضن
شهد اتعلق برقبته: في كل وقت تستاهل حضن يا حبيبي
فارس بصلها واتكلم بترقب وقلق شديد: حبيبك؟! لسه حبيبك ؟

 

 

شهد ابتسمت واتكلمت بخوف ومشاعر متوتره: انت وزياد حبايبي ال بيخرجوني
فارس فهم انها بتقول كده خايفه تخسره حتي كأخ اتنهد بضيق ودخلوا المركب سوا وقعدوا
فارس بص للمياه وساكت
شهد بدأت تقلق من سكوته: فارس مش هتتكلم
فارس بصلها ومسك ايديها حطها علي قلبه: حاسه بأيه
شهد ودموعها قربت تنزل: بيدق بسرعه كده ليه
فارس بحب وحنان: مبيدقش كده غير ليكي
شهد عيطت وحضنته: فارس انا تعبت نفسي افهمك ارجوك فهمني
فارس خد نفس عميق واتكلم وهو باصص للبحر: بابا لما استشهد وسابني كنت عيل صغير اتحرم من ابوه وأمه بتحاول تعوضه.. وبعد ما أمي ماتت وانا ١٢سنه وبقيت لا أب ولا أم إصراري ابقي ظابط واجيب حق ابويا زاد بقي جوايا طاقه انتقام من ال قتل ابويا تهد جبال…. تعبت اوي عشان ابقي لائق سواء بدنيا او نفسيا واهتميت بنفسي وبكل التمارين عشان اقدر ادخل الكليه الحربيه….. كنت فاكر اني كده بحمي نفسي وبحمي بلدي وبحميكم وهاخد حق ابويا… بس ال حصل غير كده ال حصل ان امنا ال ربتنا وكانت احن خلق الله علينا اتدبحت بسبب شغلنا… اتدبحت هي واختنا الصغيره يا شهد.. فيديو دبحهم لسه قدام عنيا.. ـ فارس كان بيحكي وهو متأثر جدا وعضلات وشه متشنجه بعض الشئ عنيه حمرا جبينه بينقبض عروق ايديه بتبرز كان في اسوء حاله ـ يومها قررت اني لا هحب ولا هسمح لحد يحبني…. شغلي وبس وعمري ما هرتبط او اتجوز واخلف وبعدين استشهد
شهد بتعيط في حضنه: بعد الشر عنك انا مقدرش اعيش من غيرك يا فارس
فارس طبطب عليها: ارجوكي سيبني اكمل… احنا بننزل واحنا مش ضامنين نرجع يا شهد وانا مش عايز اسيب ولادي وهم اطفال وايتمهم بدري … ولا ان مراتي تدبح بسبب شغلي وبنتي تتقتل…الموضوع صعب وتفكيري وقتها كان كده….. لما جيتي صارحتيني بحبك انا ادايقت وزعقت فيكي خوف عليكي.. رفع وشها وباس جبينها… انا اطول ان شهد الخولي تحبني…. بس مكنش ينفع مينفعش تبقي نقطه ضعفي… انا بحاول احافظ عليكي واحميكي قد ما اقدر فأكيد مش هعرضك للخطر ده ولا للريسك ده ابدا
شهد لمست وشه بأطراف صوابعها: بس انا عايزه الريسك ده يا فارس
فارس ملامح وشه بدأت تهدا بلمساتها الرقيقه ال تشبهها: ترقصي
شهد ضحكت: ارقص

 

 

فتح تليفونه علي مزيكا هاديه
مسك ايديها وقربها من حضنه وضمها ليه عشان يرقصوا….
فارس دافن راسه في شعرها بيشمه بهدوء وتروي:هسألك سؤال وتردي باللي جواكي لسه بتحبيني؟
شهد بصت لعنيه ومشت ايديها في شعره بترجعه لورا واتكلمت بهمس : تؤتؤ بعشقك، بموت فيك، بتنفسك يا فارس قلبي
فارس ضمها لحضنه بحنان وحب واتنفس بأرتياح : ولأول مره هقولهالك انا بحبك يا بنت عمي بحبك يا شهدي
شهد بصتله وهي مش مصدقه حطت اناملهاعلي شفايفه: قول تاني
فارس باس صوابعها بكل رقه ونعومه دوبتها: بحبك يا شهدي… كنت فاكر ان مشاعري مشاعر اخ بس لا حسن وظهوره في حياتك قلقني خوفني لا لا ده رعبني فكره انك ممكن تبقي مع حد تاني دي بتخنقني، فهمني مشاعري كويس اوي فهمني اني بعشقك مش بس بحبك.. اني عايزك ليا ولوحدي.. لما كنت بقول هتتجوزى وتخلفي مكنتش بدايق لاني مش شايف حد ممكن ياخدك اصلا ضامن قلبك ليا… بس لما حسيت بالخطر وبعدك عني خوفت اوي اترعبت تتجوزي غيري وميبقاش ليا حق في حضنك ولا اني اقربلك بأي شكل… شهد انا بحبك اوي اوي
شهد كانت بتضحك وقلبها طاير من الفرحه حبيبها بيعترف بحبه وعشقه أنها مالكه قلبه عينيها لمعت بدموع الفرحه و باسته في خده: وانا بعشقك يا فارسي ♥
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
ملك ويحيي سوا فوق سطح بيت ملك
ملك باصه لدبلتها وبتضحك وبتلمسها ويحيي باصصلها بحب شديد وفي باله الف سيناريو ازاي مكنتش شايفها..ازاي كنت هضيعها….ازاي ضيعت ااسنين ال فاتت من غيرها فضل سرحان فيها وهي بصتله بحب:يحيوحي
يحيي:قلب يحيوحك
ضحكت وبصتله:سرحان ف ايه
يحيي ابتسم وهو بيتأملها:فيكـِ يا روح الروح
ملك ضحكت بكسوف وسكتت وبعدها قامت قعدت جمبه ع الكنبه ال هو قاعد عليها:هتخرجني فين
يحيي حاوطها بكتفه وباس راسها:تحبي نروح فين
ــــــــــــــــــ

 

 

شهد:الملاهي يا فارس انت وعدتني
فارس ضحك:مبدأيا اسمي فروسه او فارسك انا عايز اشبع دلع منك فاهمه…ثانيا ايه بحب طفله
شهد ضحكت وحضنته من ضهره وهو واقف علي حافه المركب:اه بتحب طفله عندك مشكله يا فروستي..ـ قالت اسمه بهمس ودلع ـ فارس لفلها وبصلها:انتي ناويه ع ايه يالي جبتي رجل فارس الخولي
شهد لوت بوزها وكتفت دراعتها:هتوديني الملاهي ولا لأ
ـــــــــــ
يحيي بتزمر:ملاهي ملاهي انا شكلي خاطب طفله
ملك بصتله بتهديد فلبس نضارته وفتحلها باب العربيه:احلي طفله
ابتسمت برضا وركبت وهو ركب واتحركوا ع الملاهي
💙💙💙💙💙💙💙💙💙
«في مكتب المقدم عامر الخولي»
عامر بيدي لنهله الملف (ورق مشابه تماما للورق ال خدته من خزنه عمها):فعمتي هتعملي ايه
نهله بقلق:اه هحط الورق مكانه..
عامر لف ووقف قدامها وهو حاطط ايديه في جيبه:مينفعش تتوتري لازم يبقي عندك ثبات انفعالي وثقه في نفسك..التوتر والقلقوااخوف بيلخبطوا وانتي شجاعه ومتدربه حلو مع فارس فمفيش داعي للقلق ال شايفه ف عنيكي ده
نهله اتنهدت:حاضر…..انا قلقانه ع حسن
عامر بثبات:حسن في خلال ساعه هيكون عندي كل تحركاته وملفه بالكامل هيبقي قدامي ولو طلع نضيف اقسملك اني هحميه
نهله بأمل:حسن طيب جدا وعمره مت يأذي حد حسن قلبه طيب اوي وحنين وميعرفش يأذي نمله حتي
عامر ابتسم:اومال انتي شرسه لمين بقا
نهله برقت وشاورت ع نفسها:شرسه انا شرسه
عامر قعد وحط رجل ع رجل:شرسه ونص…ده احنا عشان نتأكد انك اتعلمتي الدفاع عن النفس كويس بعتنا حد يوهمك انه بيعاكس وكده وانتي لحد دلوقتي مبيتاه ف المستشفي اصلا
نهله بكسوف:هو كان تبعكم..انا فكرته فعلا بيعاكس
عامر:انتي تقريبا قلبك جامد من كتر التعامل مع الاسود…ضحك بصوت عالي هسميكي نهله الحلو
نهله سرحت في ضحكته وبعدين فاقت لنفسها:انا همشي بقا عشان الحق اخلص ارجع الورق
عامر ابتسم تمام ابقي طمنيني
نلهه:حاضر

 

 

خرجت من مكتبه وبتحاول تسيطر ت مشاعرها ال مش هتنكر ابدا لنفسها انها اتحركت لعامر من فتره
ـــــــــــــــــــــــ
«في فيلا راضي الشرقاوي»
راضي بأستعجال:يوووه يا ندي قولتلك موافق روحي زي ما تحبي
ندي وهي بتجري وراه:يا بابي اسمع بس انا عايزه حسن يجي معايا ممكن تديه اجازه
راضي:تمام اعتبرييه خدها اي طلبات تاني يا ندي
ندي🥺:لا يا بابي ميرسي
راضي ركب عربيته واتحرك للشركه
✓كانت نهله وصلت ودخلت مكتبه ورجعت الورق مكانه ورجعت مكتبها
دخل راضي مكتبه وبدأ يشوف الكاميرات ملقيش جديد فتابع شغله وطلب حسن
بعد مده دخل حسن باحترام
راضي:اقعد يا حسن وطمني اخبارك مع شهد الخولي ايه
حسن بيكدب طبعا:وقعت يا راضي بيه حتي لما فارس بيحاول ياخدها يفسحها بتكلمني في نص الخروجه
راضي:هايل يومين بقا تختفي عنها وترجع تخلص الموضوع ده وتنفذ ال انا عايزة
حسن بكذب:وال انا برضو عايزة البت قمر بصراحه
راضي ضحك:طب ابسط يا عم…المهم انت ف اجازه عشان ندي عيزاك تسافر معاها
حسن استغرب انها مقالتش ليه:اسافر فين
راضي:الساحل تقريبا مش متذكر المهم هي قالتلي عايزاك معاها
حسن:تمام عن اذنك
حسن خرج ومدايق بيحاول يهدي عشان يكلمها: الو يا ندي
ندي بفرحه:حسن ايه وحشتك
حسن محبش يكسر فرحتها:اكيد يا حبيبتي….انتي فين
ندي بملل:في البيت مش بعمل اي حاجه…اتكلمن بحماس:ينفع تيجي
حسن لقيها فرصه كويسه عشان يقدر يفهم منها موضوع السفر:ينفع طبعا انا جايلك سلام
ساب الشغل وراحلها
ندي اول ما دخل حضنته:مبسوطه انك جيت
حسن لعب في شعرهت بحنان:مبسوط عشان شفتك مبسوطن يا روح قلبي
ندي خدته وقعدوا سوا

 

 

حسن:ندي هو اي حكايه السفر دي
ندي ابتسمت واتكلمت بحماس:انا فكرت كتير وقولت لو سافرنا سوا يومين تلاته ده هيزود علاقتنا سوا وهنقرب اكتر ولا ايه رايك
حسن بيحاول يبقي لين معاها وهو اصلا طبعا لين وهادي بس مع ندي لازم يبقي اهدي واحن عشان متخافش منه مسك ايديها بحب واتكلم بنبره حنينه:طيب يا حببتي مش مفروض تأخدي رايي الاول قبل ما تقولي لعمي يديني اجازه…المفروض انا اقرر مش عمي يعاملني ع اني حاجه بيوفرهالك وخلاص..لازم تعرفي ان الموقف ده اذي كرامتي بس انا مش زعلان منك انا بحكيلك عشان تعرفي ال بيزعلني ومتعمليهوش تاني
ندي قعدت ف حضنه:انت طيب اوي يا حسن وحنين كمان انا غلطت فعاا بس مفكرتش كده ولا حسبتها كده اوعدك مش هتتكرر
حسن باس راسها:خلاص يا حبيبي حصل خير المهم السفريه دي تكلفتها كام
ندي:مش عارفه بابي هيحجزلنا
حسن:لا يا ندي انا ال هدفع
ندي:مش انا وانت واحد
حسن:انا وانتي مش انا وعمي
ندي:متكبرش الموضوع يا حسن
حسن:هو كبير مش صغير ارجوكي يا ندي انا مش هسمح ان عمي يصرف عليا انا بشتغل ومعايا مرتبي
ندي:خلاص يا حبيبي ال يريحك انا هبعتلك.كل التفاصيل ع الواتساب
حسن:تمام يا روحي
ـــــــــــــــــــ

 

 

عند شهد وفارس ف الملاهي
فارس بيمرجح شهد
شهد:فروسه
فارس ابتسم وبصلها:عيونه
شهد برضا:عايزه اركب اللعبه ال ملك ويحيي راكبينها
فارس بخبث:عيوني قام ومسك ايديها واتحركوا سوا
اللعبه كانت لعبه الدوامه الدرواره (عباره عن احصنه وحيوانات من البلاستيك بيركبوها وتلف بيهم
ملك كانت راكبه بطه ويحيي راكب وراها:انا يحيي سيف الدين اركب بطه منك لله يا ملك
ملك ضحكت:حد قالك تركب ورايا
يحيي بغيظ:لا اسيبك تركبي لوحدك واي حركه سريعه توقعك
ملك بهمس:بتخاف عليا
يحيي باس رقبتها وهي شهقت بأسمه:يحيااا
يحيي ضحك:قلب يحيي 💜
…..
شهد اختارت تركب حصان
فارس:ما تركبي القطه حتي شبهك
شهد مسكت لياقه قميصه وقربت منه:اصلي واقعه فغرام الفارس فلازم اختار ال حصان
فارس مسك ايديها باسهم :هركب وراكي عشان متقعيش
شهد بصت للحصان وليها ولفارس:لا مينفعش ده صغير
فارس:ما يحيي وملك راكبين سوا
شهد بتبرير:اوك البطه كبيره لكن الحصان مساحته صغيره ويحيي برضو حجمه اصغر منك
فارس:مش مبرر يلا اطلعي
شعد طلعت باستسلام وهو طلع وراها وحضنها من وسطها وقربها ليه وقرب من ودنها وهمس:بـ عـ شـ قـ ک يا شهدي
شهد سندت راسها لورا علي صدره:لو كل ده طلع حلم ممكن اروح فيها
يحيي وملك كانوا قدامهم فيحيي لف شافهم في حالتهم دي :اوبا دي هيبتنا بقيت ف الارض …علي صوته…فروسه بيه اخبار الحصان ايه

 

 

فارس بغيظ وشهد بتضحك هي وملك
فارس:احسن من اخبار البطه يا..يا بطه
يحيي:الهيبه راحت خلاص
فارس :بص قدامك يعم وخليك مع خطيبتك
يحيي غمز:هي الصنارة غامزه وانا معرفش ولا ايه
فارس ابتسم:هحصلك قريب
يحيي سقف:ايوة بقااا وبص قدامه وركز مع ملك عشان يسيب مساحه لفارس مع شهد براحتهم
فارس لم شعر شهد علي جمب وباس ودنها ونزل لرقبتها بقبل متفرقه
شهد بكسوف:فارس بس يا فارس حد يشوفنا مينفعش كده
فارس بعد عنها بعد محاولات منه عشان يتحكم ف نفسه:لا ده انا هعمل فرح ع طول مش خطوبه
شهد ابتسمت بفرحه وسعاده:اصلا احنا مش محتاجين خطوبه
فارس:يعني انتي مش عايزة خطوبه زي البنات
شهد بحب :انا مش عايزة غيرك..عايزة ابقي ع اسمك وليك وبس اصحي وانام ف حضنك وبين ايدك..افتح عيني علي عنيك واغمضهم برضو عليك…انت فارسي ✨🖤
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤

 

 

اليوم خلص كانوا خدوا صور كتير جدا مع بعض
شهد نزلت صوره ع الواتساب الشخصي بتاعها
كانت صوره ليها وفارس حاضنها وبيبوس راسها
وكتبت عليها: بعد اعترافنا بالحب اُريد اخبارك بأن طال بحثى لفهم الحب وتلخيص مفهوم له.. يُقال الحب هو دقات القلب بشده وبغير اتزان عند رؤيه المحبوب، يُقال أنه لهفه اللقاء مهما تكرر وتعدد يظل للقاء لهفه ک اول لقاء، والبعض ينعتون الحب بأنه لمعه في العيون لا تظهر إلا في حضره المحبوب…. أما انا فلم استطيع تعريف للحب إلا بعدما رأيتك
الحب بالنسبه لى هو تلك الابتسامه الصريحه الواضحه التي تظهر عند مجرد ذكر إسمك، هو الانتفاضه والرعشه في انحاء جسدي عند رؤيتك صدفه، الحب هو أجمل شعور حينما يكون صادقًا متبادلًا بين الطرفين، الحب هو الاهتمام بالتفاصيل تفاصيل ملامحك تفاصيل صوتك تفاصيل ابتسامتك، واااااااه من ابتسامتك.. سوف اصارحك انك حين تبتسم احاول جاهده إخفاء ابتسامتي وفرحتي بك انسي من حولي وأظن أننا بمفردنا واسرح بهُيامٍ فيك، عيونك تنغلق بشكل جذاب اسنانك البيضاء تظهر بطريقه تخطف القلوب.. تلك الحسنه التي تعلو شفتك من الجهه اليمني تُذيب عقلي وقلبي وروحي، أما عن صوتك فهو أحب النغمات لقلبي قبل أُذني؛ له بحه غريبه مختلفه استطيع تمييزها لو بين الالاف، نغمتك مطمئنه تبعث لروحي الامان ولقلبي الحياه…. نعود لموضعنا فوصفك لن يكفيني فيه مئات الصحف •
الحب تسلل لقلبي ممزوج بالامان والثقه كنت في كل يوم وليله أُخبر الجميع بأنك حمايتي وظلي وأماني، مذ ان كنا أطفال وأنا اخبرهم بأنك ستقتص لي ممن يزعجني، أمان لم ولن يرتوي به قلبي إلا جوارك، حضنك الدافيء الذي لم يفشل يوم في امتصاص خوفي وحزني وآلام روحي، الحب يتمثل في تلك الثقه العمياء دون مبرر او سبب إلا أنه سوف يحل الامر أنا واثقه به.. لم يخذلني يوم في كل مره أجده جوارى يساند قلبي ويحميني حتي من نفسي.. تلك هو الحب من وجهه نظري.. مجموعه من المشاعر خاصه بشخصٍ واحد، وهذا الشخص هو أنت حبيبي الاول والاخير ♡
وإن كان الحب اختيار فأختارك في كل مره وكل مُره 🖤✨
ما الحب الا لمن أمَّن الروح وعظم القدر وداوي القلب وكنت أنت جميعهم بجانب انك الحبيب الاول

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احتواء)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *