رواية دربي الوحيد الفصل الثاني 2 بقلم فدوى خالد
رواية دربي الوحيد الفصل الثاني 2 بقلم فدوى خالد
رواية دربي الوحيد البارت الثاني
رواية دربي الوحيد الجزء الثاني

رواية دربي الوحيد الحلقة الثانية
~بسخرية : هو أنتِ..أخلص منك على السوشيال ميديا تطلعيلى هنا .
= بغضب : احترم نفسك يا بنى آدم أنتَ، أنا معملتش حاجة غلط ، الناس هما إلى ركبوا الفيديو و أنا طلعت الفيديو الأصلى.
~تصدقى الدمعة هتفر من عينى من كتر الكدب.
= ببرود : تصدق أو متصدقش دى حاجة ترجعلك، أنا بقول الحقيقة، و مش بكدب، و مش هضربك على ايدك يعنى عشان تصدق .
~و أنا مش مصدق، و مش هصدق واحدة زيك أصلا متسواش .
= بغضب : احترم نفسك، أنا لحد دلوقتى بتكلم باحترام، و بعدين واحدة أية الى متسواش دى لية ؟! هو أنا زيك يعنى ..بلاش أقول إلى فيها.
~هو أنتِ أصلا تطولى تبقى زيي يا شبر و نص أنتِ .
= ما شاء الله عليك يا عمود النور .
_ خلاص يا اميرة بطلى خناق .
* يلا يا مراد الناس بتتفرج عليا .
_ أنا اسفه جدا يا أستاذ بالنيابة عن أميرة.
=و أنا مش أسفه.
~ مش محتاجه أصلا.
* مراد …احم و أنا كمان اسف بالنيابة عن مراد.
~ و أنا مش أسف .
_ يلا يا أميرة بطلى كلام.
__________________
فى البيت عند أميرة
= أنتِ ازاى يا حبيبة تعتذرى للرخم دة، دة مغرور، متكبر، رخم، دمه تقيل، مش خفيف خالص، عمود نور و كهربا مع بعض ، مش عارفة نافش ريشه على أية ؟
_ بهدوء : اهدى يا أميرة، و أقعدى مينفعش كدة، و بعدين دى حاجة طبيعية؛ لأن لو حد شافكم و صوركم هيأكد الكلام دة، و أن فى حاجة ما بينكم فلازم نهدى .
و أكملت بغضب مصطنع :- و بعدين اية الاسلوب دة إلى اتكلمتى بيه، ولا بياعة مشردة .
= ببرود : ملكيش دعوه .
_ بغضب : مليش دعوة ازاى يا أميرة ، احنا الاتنين صحاب من ٤ سنين ولسة مكملين ، ازاى عاوزانى أبعد ، و بعدين على فكرة أنا زعلانة أصلا أنك بقيتى بتعملى مشاكل كتير أوى و هتشكى الناس فيكى يا يا…..
= بسخرية : قوليها، قوليها عشان تكمل عاوزة تقولى يا يارا صح ، يارا بتاعة الملجأ إلى هربت منه.
_ بحزن : و الله ما أقصد خالص بس…
= بدموع و غضب : بس أية يا حبيبة، أنتِ عارفة أنا تعبت أد أية أصلا عشان أبقى أميرة، أكيد عارفة أن مش ذنبى خالص أنى اتولدت فى ملجأ على فكرة، و مليش أى علاقة.
بدموع : عارفة يا حبيبة أنا كان حلمى يكون ليا عيلة، و نعيش احنا مع بعض كويسين، و بليل نتفرج على التليفزيون، و نتعشى مع بعض بس القدر بقا، انا كان كل يوم لازم انضرب لو عملت أى حاجة بقيت بحب البرود أوى، و بقيت أصلا بحب الهدوء أكثر، بضرب على أى حاجة غلط المفروض عادى أن أى طفل بيغلط بس العقاب كان أية أنى اتحبس فى أوضة ظالمة و ممنوعه من الاكل بقيت حتى بنسى آخر مرة كلت فيها أمتى ؟!
حضنتها حبيبة
_ أنا والله ما كنت أقصد كدة خالص، أنا أسفه يا قلبى .
مسحت دموعى
= خلاص يا حبيبة مفيش حاجة بس متقوليليش تانى يا يارا بتقلبى المواجع .
_ حاضر يا يارا .
ضربتها بخفة على دماغها
= مش قولنا أميرة .
_ حاضر يا أجمل أميرة.
= يلا بقا خشى نام بقا عشان بكرة أصلا ورانا جامعة الصبح بدرى.
_ حاضر ، بس هنام معاكى.
= اشطا يلا .
” لقد مَلكتُ الدنيا كلها عندما وجدت صديقه تنسينى هموم الدنيا و ما فيها 💕”
عند مراد
~ هى نسيت نفسها ولا أية ، ازاى تكلمنى كدة أنا مراد تكلمنى كدة .
* بهدوء : اهدى يا مراد مش بالطريقة دى و بعدين صاحبتها اعتذرت عادى يعنى اهدى .
~ متقوليش اهدى أنا مش متعصب .
* لا يا مراد أنتَ متعصب، و نص، و بعدين هى مغلطتش فى حاجة أنتَ إلى اتكلمت بطريقة مش ظريفة فمتلومهاش بقا.
~ يعنى كنت عاوزنى اخلينى ساكت.
* يا مراد أنتَ الى بدأت، أنتَ إلى غلطان.
~ بغضب و صوت عالى : أنا مش غلطان هى إلى خانتنى، و مفكرتش لحظة فيا.
* بهدوء : اهدى يا مراد دى أميرة، مش نانسى .
~ بغضب و عيون حمراء : كلهم صنف واحد بس أنتَ إلى متعرفهمش خالص.
* اهدى يا مراد..
~ متقوليش اهدى أنا هادى خالص .
* بغضب : لا يا مراد أنتَ مش هادى أنتَ اتجننت، اتجننت بعد ما سابتك ، على فكرة هى شكلها نصابة خالص بس أنتَ إلى مكنتش فاهم، و أنا حذرتك مليون مرة بس الاستاذ كان معمى بالحب، متنساش مين أصلا إلى كان ورا الموضوع.
~ بغضب : مش ناسى و عمرى ما هنسى، هنسى أية، هنسى أن أبويا هو إلى بعتها عشان تاخد ورثى بتاع أمى، و لا هنسى أنه رجل اعمال كبير، و مش مكفيه الفلوس ولا هنسى اية ولا اية، هقدر أنسى امى إلى ماتت من حسرتها بعد ما اتجوز، مش هنسى، مش هنسى .
غمض عينه بألم و قبض ايده
~ روح بيتك يا أحمد دلوقتى، و لما افوق هبقى أكلمك.
* مش .
~ مش بمزاجك روح بيتك عشان بكرة أول يوم فى الجامعة.
* ماشى يا مراد على راحتك ..بس انا معاك فى أى خطوة هتاخدها.
سلام يا صاحبى .
” أحمد مشى و مراد قعد يعيط ”
______________
فى الصباح
_طب يا ربى دى هصحيها ازاى ؟! دى غيبوب نايمة
حركتها شوية و هى بتنادى
قومى يا بنتى غلبتينى
= سيبينى أنام شوية يا حبيبة .
_ و المحاضرة إلى علينا .
= فى داهية .
_ يا بنتى قومى بقا ، هو أنا بعزم عليكى شاى مش بمزاجك.
مين يصدق أن دى دحيحة الدفعة.
جت على بالها فكرة
ضحكت بخبث، و جابت جردل مايه و ثلح و دلقته عليها
استيقظت بفزع قائلة :- الحقونى بغرق .
ضحكت حبيبة عليها
= بتذمر : على فكرة مينفعش كدة .
_ مكنتيش هتصحى البسى يلا عشان نروح الجامعة النهاردة أول يوم مينفعش نتأخر .
على الجانب الاخر
_ الو يا أحمد.
* بنوم : مين
_ اصحى يا بنى أنا مراد.
* اعرف بس بتصحى أمتى ؟
_ بضحك : بصحى قبلك يا خفيف هسبقك على الجامعة على مخلص من شغل التصوير دة .
_ ماشى يا عم ما هى لاعبه معاك .
_ اقفل بقا عيل مقرف .
هبط و ذهب الى جامعته
و كالعادة الكل عايز يتصور معاه
* بضحك : شكلك اتمرمطت
_ بغرور مصطنع : هو أنا اى حد دا أنا مراد.
* ماشى يا أسطورة، يلا على المحاضرة شكلها بدأت و هننكرش.
حبيبة و أميرة داخلوا الجامعة
= بت يا حبيبة، هاتى الملزمة بتاعك عشان أحفظ إلى هناخده .
_ يا صباح الدح من أول السنه أنتِ يا بنتى بتدحى كام مرة فى السنة .
= الله أكبر فى عينك، هاتى الملزمة .
خدت الملزمة منها
و ماشية سرحانة و ماسكة ايد حبيبة و بتقرأ
= أميرة …أميرة .
_ يا بنتى اسكتى بحفظ.
= بوهن : يا بنتى سيبى الملزمة و بصى وراكى .
_ لا ..
~ببرود: عجبك يعنى كدا ولا أية ؟
=بغباء : صوتك بقا خشن كدا لية ؟!
~ يعنى مش كفاية أنك عامية لا كمان حمارة.
= الصوت دة سمعته قبل كدة.
استدارت وجدته ينظر لها بسماجه تركت يدها بسرعة قائلة بغباء
= يا نهار اسوح..انت تانى …
~……..
يُتبع ..
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية دربي الوحيد)