روايات

رواية دربي الوحيد الفصل الرابع 4 بقلم فدوى خالد

رواية دربي الوحيد الفصل الرابع 4 بقلم فدوى خالد

رواية دربي الوحيد البارت الرابع

رواية دربي الوحيد الجزء الرابع

رواية دربي الوحيد
رواية دربي الوحيد

رواية دربي الوحيد الحلقة الرابعة

مراد: أنتِ غبية مش تحاسبي العربية كانت هتخبطك .
=…………….
مراد: فتحي عينك ما فيش حاجة .
=…………..
مراد: أااميرة …أميرة .
حبيبة بدموع : أية إلى حصلها .
مراد : أهدى هى أغمى عليها .
حملها و وراح بيها للعربية .
مراد: أقعدى معاها ورا.
فى المستشفى.
= ااة…دماغى …اة .
حبيبة: حمد لله على سلامتك يا أميرة.
= بتعب : الله يسلمك.
حبيبة بدموع : أنتِ كويسة .
= اة كويسة بطلي عياط بقا .
حبيبة مسحت دموعها : خلاص مش هعيط .
مراد :حمد لله على سلامتك.
= الله يسلمك .
مراد :طيب أنا هستأذن بقا دلوقتى.
=مراد..
استدار لها
= ببسمة امتنان : شكرًا .
مراد ببسمة جذابة : عفوًا .
________________

 

 

 

عند مراد
فتح الباب بتاع شقته، و هو داخل لقى والده .
مراد :دخلت هنا ازاى ؟
والده ببرود : زى الناس .
مراد بسخرية : هى الناس بتدخل بيت حد بالطريقة دى أصلا.
والده : مش مهم دلوقتى دخلت ازاى ؟ عاوزك فى حاجة،
و هى أنى هديك كل ثروتى، و ثروة والدتك إلى كنت عاوزها قبل كدة.
مراد : و المقابل، ما صحيح مافيش حاجة من غير مقابل .
والده : تعيش معايا آخر أيامي .
مراد بصدمة : آخر أيامك ازاى؟
والده : أنا جالى مرض وحش أوى، و للأسف مالهوش أى علاج و هموت .
و أكمل ببكاء: و عاوز أقضى آخر أيامي معاك لعل ربنا يغفر لى، و يسامحنى و هحاول أعوضك يا بنى، و الله ما كنت قاصد خالص و كنت معمى عن كل حاجة الفلوس هى إلى كانت مالية عيني .
مراد : ياه ، صدق كنت مستنى أسمع الكلميتين دول من زمان.
والده : يا بنى اس….
~ بغضب : أسمع أية ؟ أسمع أب قتل مراته بحسرتها عشان الفلوس و يتجوز واحدة قد ابنه، هاا..قولى أسمع أية ؟؟ أنك كنت بتزلني عشان تديلي فلوس، ولا عشان زقيت بنت أخوك عليا عشان تاخد ورث أمى، لا يا محمود باشا مش أنا إلى يتضحك عليه كل مرة
على العموم أنا سامحتك فى حقي و من زمان ، بس عمرى ما هسامحك فى حق أمى ابدأ ، و فلوسك أنا مش محتاجها خالص.
تقدر دلوقتى تتفضل.
والده : أناعارف يا بنى أنى عائق فى حياتك من و أنتَ صغير، بس و الله غصب عنى، مش عارف حصل دة ازاى؟؟
بس عايز اقولك أنى ندمان، و ندمان أوى اتمن٥ى تسامحني، و أنا همشى بعيد متخافش.
راح للباب وجاى يفتحه .
مراد بدموع : بابا..
والده : سامحتنى .
مراد هز رأسه بالموافقة .
اتجه له و حضنه جامد .
مراد : و الله سامحتك و مسامحك دايما و الله بس كنت مستنيك تعتزر .
والده : أنا أسف يا بنى، بس أوعدك أنى هعوضك أوى ، متخافش .
~ مش خايف خالص، طول ما أنا مطمن أنى معاك.
” العاطفة و الحنان تكفى لعلاج الشخص أكثر من الدواء”
__________________________
=براحة عليا يا بنتى أنا اصلا دماغي وجعاني.
حبيبة : من الصبح بتقولي دماغي وجعاعني هى العربية ضربتك.و أنا معرفش دا حتى مراد أنقذك يا أخت.
= المفروض أصلا كان يعمل كدة.
حبيبة : خشى يا أميرة نامى، و بعدين نبقى نتكلم فى الموضوع دة و أية ينفع و أية لا.
______________

 

 

 

مر شهر
علاقة مراد بوالده بقيت جيدة، و التعامل بقا حلو ما بينهم .
أميرة خدت استراحة بسيطة من الدنيا، و مشاكلها.
أحمد حب حبيبة و قرر أنه يتجوزها.
___________
= يلا يا حبيبة عشان ننزل بدرى قبل ما المحاضرة تروح علينا .
حبيبة : يا بنتى أتبقى ٣ساعات هننزل بدرى لية ؟
=ساعة للمواصلات ..
حبيبة : نص ساعة يا أستاذة .
=نص ساعة مواصلات، و الباقى على منقعد فى الكافية بتاع الكلية شوية، و يجيلى فكرة لفستان أرسمه .
حبيبة بملل: اشمعنا فى الكلية .
=بيجيلى الإلهام هناك، أنتِ مالك يلا اخلصى .
حبيبة بدعا: عوض عليا يارب عوض الصابرين .
فى الكلية .
مراد : ما تسبت بقا يا أحمد، أية بتدور على مين ؟
أحم. بتوتر : أنا هدورعلى مين بس، بيتهيالك يا مراد .
مراد بخبث : تعرف يا أحمد مش أنا شوفت حبيبة.
أحمد بفرحة : بجد فين؟
مراد بضحك : و الله و وقعت يا راجل .
أحمد بغضب : على فكرة أنتَ عيل رخم، و الله لأوريك .
جرى ورا مراد و هو ماشى كالعادة لازم يخبط فى الاستاذة أميرة .
= ااة ..ايدى مش تحاسب يا حيوان أنتَ .
رفعت رأسها شافت مراد.بيبص ليها و رافع حواجبه.
= احم..مراد …أنا أسفه .
مراد بسخرية : بعد مهزقتينى .
=بضحك : ما أنتَ بتتهزء دايما مجاتش على المرة دى .
صمتوا لثوانى و وجدوا أحمد ينظر لحبيبة، و حبيبة تبتسم بخجل .
=اجبب كوبايتين ليمون .
مراد : ليمون أية هاتى شجرة شكلنا مطولين.
ضرب مراد أحمد فى كتفه
مراد : أية يا ولا ما تنشف ياض.
أحمد بهمس : أقولها دلوقتى ولا أية ؟
مراد بنفس الهمس : خلصنى يا أخويا بدال ما أنت ممرمطنى.
أحمد بتوتر : ااانسة …ح..حبيبة.
حبيبة : نعم .
أحمد : يمكن أخدد رقم والدك .

 

 

 

 

حبيبة بغباء : لية ؟؟
=أميرة فى سرها: طب أقول أية للحمارة إلى مبتفهمش دى.
أميرة ببسمة : الرقم أهوه يا أستاذ أحمد، خليك معايا، و فكك منها ، أكتب عندك .
حبيبة : هياخد الرقم لية ؟؟
=هششش أسكتي، و خليكِ على جنب .
= اكتب عندك *******010 .
أحمد : تمام سجلته شكرًا لحضرتك .
=ببسمة مجاملة : عفوًا .
مشى أحمد و مراد .
حبيبة بعدم فهم : هو عايز رقمى لية ؟
مسحت على وشها بيأس : مفيش عايز يتجوز واحدة مش بتفهم .
حبيبة بصدمة: أنا.
= بملل : ايوة أنتِ .
يلا بقا عشان المحاضرة هتفوتنا، لولا تأخيرك كان زماننا جينا قبلها، و رسمت حاجة حلوة .
انتهت المحاضرة، و روحوا الأتنين للبيت .
فتحت البيت بإرهاق : أنا هخش أنام يا حبيبة، و شوية و هطلع اعمل الروسومات، ياريت تكلمى حد من قرايبك .
حبيبة بحزن : هكلم عمى، ما أنتِ عارفة إلى فيها، ماليش عيلة بالرغم أنى عارفة أية إلى هيحصل، و عمى هيعمل أية عشان يطفشه، و يخلينى اتجوز عصام ابنه بس هحاول.
حضنتها بابتسامة : أية يا بنتى الكأبة د ، أنا روحت فين؟ هو أنا مش صاحبتك، و عيلتك، و أختك، و كل حاجة ولا أية ؟ بطلى بقا نكد شوية .
_حبيبة مسحت دموعها : ربنا يخليكى ليا .
= و يخليكِ ليا يا قمر .
__________________

 

 

 

أحمد : يلا يا مراد عشان نروح؛ لأنى بصراحة هموت،و أنام، و صاحى بدرى، و ثلاث محاضرات، و حاجة قرف و عاوز أنام.
~مراد بخبث : تنام برده، ولا تكلم باباك .
خبطه بخفه على دماغه .
مراد : أية يا بنى، إيدك تقيلة.
أحمد بضحك : مش أتقل منك.
احتضنه قائلا بفرح : كبرت يا أستاذ، و بقيت عريس، و هنفرح بيك .
أحمد ببسمة : عقبالك .
مراد بضحك : فى الطريق يا أخويا،.بس قول يا رب.
أحمد بضحك : بدعيلك من قلبي، ما هى أميرة الأمورة.
سرح فى اميرة و ضحكتها، و عفوتها .
خبطه أحمد فى كتفه.
أحمد بخبث : لحقت كلت عقلك.
مراد بغضب مصطنع : تصدق أنك عيل رخم، و الله لأويدك.
جرى وراه لآخر الشارع، و بعد كدة ركبوا عربياتهم، و روحوا البيت .
دخل مراد البيت و هو لأول مرة مبسوط، ولقى النور مطفى أستغرب لحد ما، و بعدها فتح النور و هو بينادى بصوت عالى و مبسوط : يا حاااج ..يا منصور ..يا منصور أنتَ فين ؟؟ دا أنا عندى خبر إنما أية عنب.
و بيلف عشان يطلع يشوف والده كانت الصدمة ………

يُتبع ..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *