روايات

رواية زواج أطفال 3 الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية زواج أطفال 3 الفصل الأول 1 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية زواج أطفال 3 البارت الأول

رواية زواج أطفال 3 الجزء الأول

رواية زواج أطفال 3
رواية زواج أطفال 3

رواية زواج أطفال 3 الحلقة الأولى

عيلة مسعود الجابرى ده الجد الكبيره نتعرف على عياله واحفاده
الابن الاكبر عبدالرحمن وزوجته مها عنده ولدين وبنت
محمد الكبير متجوز وعايش برا وعنده طفل اسمه اياد ومراته رنا
رحيم وده اول بطل معانا عنده 28سنه بيشتغل في الشركه مدير تنفيذى مع والده واعمامه بيخرج مع صحابه دايما
وسيم لدرجه كبيره جدا فهو الوحيد مجرد دخوله الشركه تتجمع حوله نظرات العاشقين ولكنه لا يبالى
ريناد اختهم الصغيره عندها 22سنه في كلية هندسه زى رحيم طبعاً لاتختلف في الجمال عن اخوها بشرتها بيضاء وشعرها البنى الطويل وعيونها العسلى اللى بتسحر اى حد يشوفها
الابن التانى حسين وزوجته امينه عنده ولد وبنت
انس عنده 25سنه كلية هندسه هو الاخر ولكنه عادة ما يعيد السنه في اتنين طايش وكل حياته خروج مع اصحابه وعمل المشاكل ولكنه على قدر كبير من الجمال له شعر اسود ناعم وجمسه رياضي وملابسه انيقه ولكن حلم حياته يشترى سيارة غاليه مثل اولاد عمه حتى يتباهى امام زملائه وده سبب هيخليه يعمل حاجه هنعرفها بعدين
لمار عندها 21سنه كلية علوم تمتاز بالبشره الخمريه والشعر الاسود الطويل وقصر القامه نوعا ما ولكنها تحب دراستها جدا
الحربا،، يه احمم قصدي العمه 😂 هدى عمتهم جوزها متوفي وهى عايشه معاهم في القصر عندها بنت وولد والاتنين اخبث من بعض
عمر عنده 26سنه غالبا بيسافر ولكن جواه غل كبير ل رحيم و عز لسه هعرفكم على عز بس هو بيكر،، ههم لانهم دايما المفضلين عند جده وهو يعتبر مش موجود
رحمه وهى بصراحه مش رحمه خالص 😂 دى 🐍 عندها
23سنه في كلية اعلام دى بقي بتلف على شباب العيله كلهم ولبسها وحياتها هااى خالص واخوها وامها سايبنها براحتها وجدها دايما يعلق على لبسها وهى مش بتسمع كلام حد
ولاد الاخ المتوفي هيثم كان متجوز اتنين الاولى صفاء خلف منها ولد والتانيه سلمى كانت متجوزه قبله ومعاها ولد وخلفت بنت منه مراته الاولى طلقها وفضلت معاهم في القصر والتانيه خدها وسافر امريكا ومات واتدفن هناك
عز عنده 27سنه هو ورحيم اكبر اتنين بس مفيش بينهم عمار لان ارائهم مختلفه عيونه خضرا وجسمه رياضى طويل شويه ودايما ملوش دعوه ببنات عمه مركز في شغله بس
نروح امريكا بقي ✈️✈️✈️✈️😂😂
سلمي .. قومى يلا وانتي كسوله كده
رهف بتفتح عينها لتظهر عيونها الجذابه البنيه ورموشها الكثيفه وشعرها الطويل اللى مغطى السرير.. نعم ي ماما قولتلك سيبنى انام انهارده كله عندها 22سنه
سلمى.. وشنتطتك مين هيحضرها
رهف بملل.. ماما ما تلغي السفريه دى أنا مش عايزة انزل مصر معرفش اى حاجه او اى حد هناك حتى
سلمى.. هعرفك عليهم كلهم وجدك هياخد باله منك وبعدين انتي نازله عشان تتعلمى ولا اى رايك نلغي
رهف.. لا لأ نلغيى اى بس أنا م صدقت الجامعه تحولنى هناك عايزه ابقي دكتوره قد الدنيا زى بابا
سلمى.. هتبقي احلي دكتور
ايان دخل عليهم ده اخوها من الام.. مش عارف اى لازمه السفر ده يابنتى الناس بتيجي من مصر هنا عشان تتعلم وانتى بتعملى العكس وبعدين مانتى خدتى اربع سنين هنا الطب لازم تاخدى الامتياز من مصر يعني وتتخرجى هناك
رهف.. آه لازم ومش كده وبس وكمان من نفس جامعة بابا
ايان.. انتى الكلام معاكي يجيب شلل
رهف.. نينيني على اساس انك عدل اوى
سلمى.. بطلوا خناق حتى اليوم اللي مسافرين فيه
رهف.. ماهو ما هيصدق يخلص منى أنا عارفه وانتى كمان هتسافرى تاني يوم وتسيبنى معاهم لوحدي انتى ام انتى
سلمى.. ههه والله انتى هبله يا حبيبتي انا مليش مكان هناك وانتى عارفه كويس اوى ومش لازم كل يوم احكى القصه من اولها وبعدين جدك بيحبك وانتى عارفه
رهف.. ماهو الوحيد اللى اعرفه اصلا مفيش غيره بيسال عليا ده حتى اخويا معرفش شكله
سلمى.. بكرا تعرفي كله قومى بس وبطلى لك اخلصى
رهف.. حاضر
نرجع مصر تاني معلش ملحقتوش ترتاحوا من السفر ✈️✈️😂
مفااجأااااه كبيره لمتابعين زواج اطفال 🙈 مهانش عليا ازعل الناس اللى طلبت جزء تالت
اروى.. ليين خلصي مازن هيولع فيكي كل ده بتلبسي
لين نزلت جرى ببنطلون جينز وبلوزه مدخلاها فيه وعامله كحكه فوضاويه بشعرها الناعم وكانت في غاية الجمال .. خلصت اهو ده انا هلبس الكوتش ف العربيه احسن ياكلنى لو اتأخرت عن كده
اروى.. ههه يعني كبرتوا وبقى عندكم 22 سنه وبرضو لسه اطفال
لين.. لأ انا عندي خمستاشر لسه مش شايفة انا صغغنه ازاى وهو كبير زى البقره
اروى.. احمم البقاء لله
لين.. ف فى ايه يا ماما
اروى.. بصي وراكى
لين بفزع.. عاااا م مم ماا مازن أنت انااا م
مازن.. بقي انا كبير وبقره؟
لين.. لااا مش انت لأ
مازن.. والله طيب
لين .. انت هتعمل ايه يا باباااا طلعت تجرى وهو وراها
مالك كان خارج لين استخبت وراه .. بابا الحقنييي
مازن.. ولما انتى بتخافي بتغلطى ليه من الاول
مالك.. هههه والله انتو مجانين كل يوم دوشه ع الصبح قولت أنا مخلفتش بعدكم ومعدش في شقاوه بس انتي وهو لسه اطفال مكبرتوش
لين.. ي بابا والله أنا كنت بهزر وهو خدها جد
مازن .. طيب متهزريش تاني ويلا عشان هنتأخر ع الزفت الجامعه
لين.. يعني خلاص مش هتعملي حاجه
مازن بآبتسامه خبيثه.. لا يا حبيبتي
لين خرجت من ورا مالك
مازن مسكها من قفاها.. ايووه كده تعالى بقي
اروى.. ههههه والله مجانين خلصوا ختتأخروا ع الجامعه
مازن.. ماشى يا لين سماح المره دي
لين.. أنت حبيبي اصلا هات بوسه
مازن باستلام مد خده وهى باسته
مازن.. يلا يا مجنونه
مالك واروى ضحكوا عليهم
رهف 22سنه جميله شبه اروى تماماً اللى يشوفها يقول عندها 18سنه مش 22
مازن.. 22سنه عشان هو تؤام لين شبه مالك ويعتبر حاد الطباع زيه جذاب لدرجة العذاب 😂😂
في مكان تاني 🚶‍♀️🚶‍♀️🚶‍♀️
سليم.. أنا رايح الشركه ي لارا
لارا.. ماشي ياحبيبي ترجع بالسلامة
سليم.. ايلين مشت ولا لسه
لارا.. بتلبس ومازن ولين هيعدوا عليها
سليم.. ماشي
بعد شويه مازن وصل وفضل يزمر لها
ايلين من الشباك .. ناااازله اهو مش حنة ابوك هيااا (طبعا عرفنا هى طالعه هبله لمين لسلييييم😂)
لارا.. على مهلك هتوقعى
ايلين كانت لابسه بنطلون اسود عليه تيشرت ابيض وسايبه شعرها القصير الناعم ولابسه كوتش ابيض .. على مهلى ايه بس ده هينفخنى على الدقيقة ونص دول
لارا.. ههه ربنا معاكي
ايلين .. ياارب
طلعت جرى.. خلاص طلعت اهو
مازن.. اى كل داا
ايلين.. كنت بلبس الكوتش
مازن.. آه عارفها دى تلاقيكى كنتى نايمه لسه
ايلين.. بالله عليك كيف عرفت
مازن.. اركبى هتشلينى انتى والبلوه دى
لين.. طب يا سيدي شكرا كفايه
رحوا الجامعه
ايلين عندها 21سنه وشهور بس هى قدهم في نفس السنه مع بعض
…. نروح مكان تاني معلش دوختكم معايا 🚶‍♀️🚶‍♀️😂
الام.. قووم يا فاشل روح الجامعه
يوسف بملل.. يماما طفى النور ده مش رايح
الام.. والله لو ما قومت انت حر بقالك اسبوع مش بتروح ومقضيها خروج مع اصحابك الصيع
يوسف.. هروح بكرا خلاص بقا طفي النور
الام.. ومين هيصحيك بكرا
يوسف.. انتى
الام.. أنا مسافره مع ابوك المانيا
يوسف.. ليه؟
الام.. وانت مالك اى ملناش نفس نتفسح
يوسف.. ده انتو لاعبه معاكم بقي
الام.. بس يا 🐶
يوسف.. خلاص ابقي سيبلى الفيزا على التسريحة
الام.. ههه فيزا لأ يا حبيبي من النهارده ورايح مفيش فلوس بح
يوسف بصدمه.. نعم؟
الام.. يعني مفيش لغاية ما نرجع
يوسف.. طب وهاكل واشرب منين
الام.. ابوك هيبعتلك على قد مصاريفك
يوسف بضيق.. يعني ايه ياماما أنا مش صغير وكده هتضطرونى اعمل حاجات أنا مش عايزها
الام.. انا قولت اللى عندى وخرجت وسابته
يوسف السواح 24 شاب طايش زى انس مهما صحاب كل همه الخروج والفلوس عشان يصرفها علي الفاضي وبيعيد السنه زى انس بالظبط
نرجع لقصر الجابرى تااانى 🚶‍♀️🚶‍♀️
الجد عبدالرحمن.. امال رحيم وعز فين؟
حسين.. رحوا الشركه بدري عشان في اجتماع مهم
الجد.. ماشي بما انكم متجمعين فحبيت اقولكم ان رهف بنت هيثم نازله مصر انهارده بليل
في منهم اللى فرح ومنهم الحا،، قد حتى من غير ما يعرفها ومنهم اللى حزين على الماضي زى ام عز كده
رحمه .. واى اللى جايبها يعني يا جدو
الجد.. نازله بيت ابوها اى في مانع
هدي .. لأ مفيش مانع ولا حاجه بس ايه اللي فكرها بينا يعني دى عمرها ما سألت على حد ولا تعرفنا
الجد.. جايه تكمل تعليمها يا هدى وبعدين ماتفتحيش في الماضي
لمار.. هى بتدرس ايه يا جدو
الجد.. طب
كلهم انبهروا مفيش حد في العيله جاب المستوى ده
لمار.. ماشاء الله يعنى مجال علمى زيي
الجد بطيبه.. آه ياحبيبتي ربنا معاكم
لمار بإيماء.. يارب
الجد بصلهم.. عايزكم تستقبلوهم كويس
امينه.. هو حد جاى معاها
الجد.. سلمي هتوصلها وتمشي في نفس اليوم على نفس الطياره
امينه.. ااه ماشي
بعد مرور ساعات كانت الطياره وصلت ورهف وسلمى في تاكسي متجهين للقصر بتاع الجابرى
رهف.. ياترى اخويا شكله ايه يا ماما
سلمي.. معرفش يا رهف اخر مره شوفته كان لسه صغير
رهف.. أنا اكتر حاجه مستنياها انى اشوفه
سلمي.. بكرا يزهق منك
رهف.. يسلام وليه بقي مش أنا اللى ازهق منه
سلمي.. هههه مجنونه
التاكسي وصل عند القصر
رهف قلبها دق.. واو اى الجمال ده يا ماما دا بابا كان غنى بقي
سلمي .. هههه بس يا مجنونه امسكي الشنطه
رهف جرت الشنطه وراها وسلمى مسكت ايدها ودخلوا
كلهم لفوا على صوت خطوات رجليها يبصلولها بإنبهار
كانت لابسه فستان اسود لغاية الركبه باكمام شفافه على بشرتها البيضه وجسمها الصغير المتوسط وشعرها المفرود الطويل وكعب اسود جذاب
عمر فضل متنح ليها
رحمه بتبصلها بحقد هى وهدى
لمار وانس وريناد بإبتسامة
اعمامها كذلك وزوجات اعمامها
صفاء زوجه ابيها كانت حزينه لمجرد رؤية سلمى فكل هذه السنين لم تنسيها الم طلاقها من هيثم ليتزوج من سلمى
الجد بترحاب.. اهلا اهلا اهلا نورتى يا قلب جدو وفتح ذراعه لتذهب رهف اليه وتبادله الحضن بحب
الجد.. اهلا بيكي يا سلمي
سلمي بإحترام.. اهلا بحضرتك
الجد.. اتفضلى ادخلي
سلمي.. أنا بعتذر بس التاكسي مستنى عشان هرجع في نفس الطياره وانا سلمتك رهف امانه واكيد كل فترة هاجي ازورها او هى تيجي
الجد.. طبعا طبعا متقلقيش عليها هى هنا في عيونى
سلمى.. يلا يارهف أنا همشي
رهف سلمت عليها وفضلت حضناها شويه كتار لغاية ما دمعت.. هتوحشينى اوى يا ماما
سلمى وهى بتمسح دموعها.. وانتي اكتر يا قلب ماما
رهف ودعتها ومشيت رهف قلبها فضل يدق وكانت زعلانه جدا
لفت ليهم تاني وفضلت تبصلهم كلهم بصت لانس وعمر.. ياترى مين فيهم اخويا
الجد تعالى اما اعرفك عليهم يا رهف
رهف فاقت من شرودها.. ماشي ياجدو
عرفها عليهم كلهم وسلمو عليها
الجد.. وده انس ابن عمك
رهف.. اهلا بيك
انس بإبتسامة.. اهلا نورتى
الجد.. ده عمر ابن عمتك واخو رحمه اللى سلمتى عليها
عمر بسماجه مد لها ايده .. ازيك ياقمر
رهف ابتسمت.. الحمدلله
عمر نزل ايده بغضب منها.. دايما .. منورانا
رهف.. بنورك
الجد .. زمانك تعبانه خديها يا ريناد وديها اوضتها
ريناد .. حاضر اتفضلى يا رهف
رهف .. هجيب الشنطه
الجد.. سيبيها وحد من الخدم هيطلعها
رهف ابتسمت وطلعت مع ريناد
دخلت اوضتها كانت جميله جدا ومرتبه بعنايه وعجبتها
ريناد.. أنا نازله ولو عوزتى حاجه أنا موجوده و لمار ورحمه موجودين
رهف.. ماشي ياحبيبتي شكرا
قعدت على السرير وطلعت هدومها من الشنطه حطتها في الدولاب ونامت عشان كانت تعبانه
عز.. أنت مش هتيجي البيت ولا ايه
رحيم.. لأ روح أنت وأنا هفضل ف المكتب اخلص كل الملفات دى ولو اتأخرت هبات
عز.. ماشي
روح البيت وكلهم كانو نايمين دخل المطبخ بعد ما غير هدومه
عز.. مفيش حاجه تتاكل اى ده
ريناد كانت قايمه عشان تشرب دخلت لقته.. في حاجه يا عز
عز.. لأ
ريناد.. ممكن اساعدك لو عاوز حاجه
عز.. لا لأ مفيش حاجه كنت جاى اشرب
ريناد.. ماشي تصبح على خير
عز.. وانتى من اهله
هو متعود ميكلمش حد ولا ليه خلطه ببنات
رحمه مكنتش نامت لسه خرجت لقت عز في المطبخ .. مساء الخير يا عز
عز بصلها كان بياكل بسكوت 😂 لاقاها لابسه كت بص قدامه تاني ومردش
رحمه بدلع.. بقولك مساء الخير مش سامعنى
عز قام حط العلبه مكانها عشان يخرج.. اهلا مساء النور
رحمه راحت وقفت قدامه.. مالك كده مش طايق حد لى
عز.. مالى مانا كويس اهو وجه يمشي مسكت ايده
رحمه.. عز أنا
عز بعد ايدها عنه ومشي على اوضته (جدع يلا 😎😂)
رحمه بغيظ.. ماشي ياعز ماشي
تاني يوم الكل اتجمع على الفطار ولسه عز مايعرفش ان اخته جت
بص قدامه لقي اللى جايه تقعد معاهم على السفره
رهف بصتله وهو بصلها
رهف بتوتر.. احمم ازيك
عز بص لجده بإستفهام
الجد بضحك .. اى مش هترد السلام
رهف قلبها دق وفرحت عرفت ان ده اخوها
عز بصلها .. الحمدلله
رهف مدت ايدها ليه.. أنت عز صح
عز بص لايدها وبص لجده .. محد يفهمنى ؟
الجد.. دى اختك رهف يا عز اللى كنت بحكيلك عنها
عز فضل يبصلها كتير ومش عارف اذا كان فرحان انه اخيرا شافها ولا زعلان ان امها كانت السبب في حزن امه سنين
رهف بمرح .. ايه مش هتسلم عليا
عز مدلها ايده.. هااا لأ اهو وسلم عليها
بعدت رهف ايدها وحضنته
اتصدم عز من حركتها ولكن شعور بالحنين جواه خلاه يضمها ليه
الجد كان فرحان ولما وريناد كمان
رهف ببكاء.. أنت كنت واحشنى اوى حتى من غير ما اشوفك كان نفسي تبقي موجود معايا من صغرى بدل مانا كنت وحيده كده
عز طبطب عليها.. خلاص أنا موجود اهو متزعليش
رهف بعدت ومسحت دموعها بإيدها زى الاطفال.. وعد
عز بأستغراب وابتسامه اظهرت وسامته.. وعد
هدى .. لو خلصتوا الجو الدرامى ده تعالو افطروا
راحو عشان يفطروا ورهف فضلت قاعده مع عز شويه كتار بعدين مشي عشان يروح الشركه
مها.. هو رحيم مجاش من امبارح
انس.. لأ عز قال انه بايت هيجي كمان شوية اكيد
مها.. ماشي
رهف قعدت في الجنينه هى بتحب الورد والخضره
عمر.. زوقك حلو على فكره
رهف .. في ايه
عمر.. عشان بتحبي الورد
رهف.. آه من صغرى وانا بحبه
عمر.. يابخته
رهف.. نعم؟
عمر.. هاا لأ مفيش م تكلمينى عنك شويه
رهف.. ليه يعني
عمر.. مفيش نتعرف وقرب منها ولا حتى نبقي صحاب
رهف بعدت عنه بقلق.. هاا ب بعدين أنا ماشيه دلوقتي
عمرك مسك ايدها.. على فين بس لسه مخلصناش كلام
رهف سحبت ايدها بخوف.. مم مره تانيه وطلعت جرى
عمر بخبث.. ماشي يا رهف المرات كتير
رحيم رجع البيت وطلع اوضته نام
اليوم عدى والليل جه وكلهم ناموا
رهف كانت نايمه كتير مجلهاش نوم وفضلت صاحيه .. هروح اعمل كوباية قهوه واجى اقعد ع الفيس شويه
كانت لابسه بلوزه كت قصيره وبرمودا وسايبه شعرها البنى الطوويل .. اكيد كلهم نايمين يعني هنزل كده وخلاص
فتحت الباب عشان تخرج مشيت ف الطرقه شويه لقت عمر بيفتح باب القصر وداخل
رهف اترعبت منه هى بتخاف من نظراته بعد اللى حصل الصبح .. يلهووى اعمل ايه لو رجعت هيشوفنى وانا لابسه كده
بصت جمبها لقت باب فكرته اوضة ريناد او لمار او رحمه حتى
فتحت الباب ودخلت بسرعه قفلته وراها وهى حاطه ايدها على قلبها ومديه ضهرها للاوضه
لفت وشها لقت حد واقف قدامها وبيبصلها باستغراب
رهف بعدم وعى عااااااا
رحيم بسرعه حط ايده على بوقها.. شش انتى مجنونه يابت انتي انتي مين
رهف.. اممم
رحيم شال ايده من على بوقها
رهف .. أنت اللى مين
رحيم بصلها وبص لشعرها الطويل وعيونها العسلى
رهف ادركت انها لابسه كده وواقفه قدامه تشهق بصوت عالي . أنت انت بتصبلى كدا ل.. كتم بوقها تاني
لقي خبط ع الباب .. رحيم مين اللي معاك!
يتبع..

لقراءة الفصل التالي: اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية زواج أطفال 3)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *