روايات

رواية قمر مشوه الفصل الخامس 5 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه الفصل الخامس 5 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه البارت الخامس

رواية قمر مشوه الجزء الخامس

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة الخامسة

في منزل السيوفي
بداخل المكتب الخاص بكارم
كارم/ها يا مالك خالصت الثفقه
مالك/كله تمام هو حصل شويه مشاكل كدا بس كله اتحل
كارم/الحمد لله
مالك/طب بعد اذنك يا جدي هطلع اريح شويه
كارم/اتفضل بس متنساش المهله
مالك/مهله ايه يا جدي
كارم/مهله جوازك
مالك/يا جدي هو حضرتك بتتكلم بجد
كارم/طبعا جد هو انا ههزر معاك
مالك/بس
كارم/مبسش اتفضل يلا قدامك شهرين
خرج مالك من الغرفه و هو غاضب بشده فهو لا يحب هذه الطريقه في الحديث و لا يحب ان احد يجبره علي فعل شيئ لم يريده و لكن الشخص الوحيد الذي يجبره جده فهو لا يرفض له طلب و يفعل ما يامره به دون اي جدال
صعد مالك الي غرفته و هو غاضب بشده و ذهب الي الحمام علي الفور و نزع عنه ملابسه و اخذ حماما باردا لعلها تطفيئ النار الموقده بداخله و اخذ يتذكر تلك الملاك اللني رائها منذ عامين و تذكر تلك الحليه الذهبيه اللتي وجدها عند هبوطها من السياره
خرج من المرحاض و ارتدي سروله و ترك النصف الاعلي عاريا و ذهب نحو خزانته و اخرج منها علبه صغير و قام بفتحها و اخرج منها الحليه الذهبيه و اخذ يطلع اليها مده من الزمن و يتذكر ملامح ملاكه كما اطلق عليها التي لم ينساها ابدا
ويتذكر ملامحها كانها كانت معه بالامس و ليس من عامين
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

 

 

 

 

اما عن قمر ظلت في منزلها و لم تفارقه ابدا و ظلت بجانبها صديقتها شهد اللتي لم تتركها نهائيا و حاولت شهد كثيرا اخراج قمر من حزنها و لكنها لم تفعل و ظلت علي هذا الوضع خولي عشره ايام و ابتدت قمر تخرج قليلا من حزنها و مازالت شهد بجانبها الي ان جاء يوم و هم يتحدثو سويا
قمر /شهد
شهد/ايوة يا قمر
قمر /انا قررت اشتغل
شهد/ايه… انتي بتقولي ايه
قمر /اشتغل
شهد/تشتغلى ازاي يعني
قمر /اشتغل زي الناس
شهد/طب ليه تمرمطي نفسك
قمر /انا مش هعيش عاله علي حد
شهد/عاله…. عاله ازاي
قمر /كفايه عليكم كدا
شهد/ اخص عليكي يا قمر احنا قصرنا معاكي في حاجه
قمر /لا ابدا و الله دا انتم عملتو معايا كل خير زي اهلي و اكتر كمان بس انا مش هفضل كدا كتير
شهد/طب و درستك خلاص هتتخلي عن حلمك و حلم بباكي
قمر /و الله ما انا عارفه اعمل ايه بس هحاول اشتغل و اوفق بين الدراسه و الشغل
شهد/و الله ما انا عارفه اقولك ايه بس ربنا ينولك اللي في بالك
قمر /ايوة كدا ادعيلي انا مش محتاحه غير دعاكي دلوقت
شهد/ربنا معاكي و يوقفلك ولاد الحلال دايما يارب
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في منزل كارم السيوفي
وفاء /اهلا و سهلا نورتونا و الله
….. /البيت منور باصحابه انتي عامله ايه لقيتك مبتساليش قولت اسال انا
وفاء/و الله مشغوله خالص في البيت و مع عمي معلشي سامحيني
……. /و لا يهمك يا حببتي هو احنا بينا الكلام دا
وفاء/و انتي يا نيلي عامله ايه
نيلي/انا كويسه جدا الحمد لله
وفاء/يارب دايما…. تعالو اقعدو هنفضل وقفين كدا
….. /دا احنا جايين نقضي معاكم يومين هنتقل عليكم شويه
وفاء/تتقلي ايه دا انتي تنورينا
……. /و انتي عامله ايه و مصطفي و مالك اخبارهم ايه
وفاء/كويسين الحمد لله دا حتي مالك كان مسافر في شغل و لسه راجع بقاله يومين
…… /ربنا يعينه يارب
نيلي/امال هو فين يا خالتو
وفاء/هو في شغله و ان شاء الله يجي علي الغدا يا حببتي
نيلي/ان شاء الله
….. /و عمك عامل ايه
ردا عليها كام عندما استمع لها و هو عائد من الخارج كارم/انا كويس جدا
توترت قليلا و هي تتحدث اليه
….. /ع عمي ازي حضرتك

 

 

 

كارم/ازيك انتي يا….. قسمت
قسمت /الحمد لله انا كويسة
كارم/و انتي يا بنت قسمت مش هتسلمي علي جدك
نيلي بخوف شديد ذهبت اليه و انحنت تقبل يده
نيلي/ازيك يا جدي
كارم/الله يسلمك…. وفاء ابعتيلي قهوتي علي المكتب
وفاء/حاضر يا عمي
تنفست قسمت و ابنتها نيلي الصعداء عند ذهابه فوجوده يخطف الانفاس رغم كبر سنه الا انه مازال يحتفظ بقوته و شدته و الكل يهابه بدون ان يتحدث لانه صارم للغايه
تحدثت قسمت مع نفسها بصوت غير مسموع
قسمت/انا مش عارفه هقعد يومين معاها ازاي
وفاء /بتقولي حاجه يا قسمت
قسمت/ها لا مفيش حاجه
وفاء /طب تعالو اطلعو غيرو هدمكو و ارتاحو شويه علي ما يجي ميعاد الغدا
قسمت /يلا
و صعد ثلاثتهم الي الاعلي بعد ما انرت وفاء احدي العاملات بتحضير القهوه الخاصه بكارم و اعطائها له بداخل مكتبه
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بعد انهاء مالك لكافه اعماله عاد الي المنزل و هو مرق للغايه و تقابل مع ولده عند الباب و دخل معا و علم كلاهما من الخادمه بوجود قسمت و ابنتها عندما سالها مصطفي عن وفاء فاخبرتهم بمن جائو و صعدت معهم للاعلي و اعلمتهم ايضا بوجود الجد كارم بداخل المكتب
مالك/بعد اذنك يا بابا انا هطلع اخد شاور و اريح شويه علي ما يجهزو الغدا
مصطفي /ماشي و انا هاروح اشوف جدك
و صعد مالك الي غرفته و ذهب مصطفي الي المكتب حيث وجود ولده و دخل بعج طرق الباب و سمع اذن والده بالدخول
مصطفي/عامل ايه انهارده يا بابا
كارم/تمام و عديت انهارده علي عمك سالم في المستشفي
مصطفي/و هو عامل ايه لسه تعبان
كارم/اهو ولاده بيقولو انه في تحسن
مصطفي/ربنا يشفيه
كارم/يارب
مصطفي /عرفت باللي جم انهارده
كارم/ايوة عرفت و شوفتهم كمان
مصطفي/ربنا يعدي الايام اللي جيه علي خير
كارم/يارب
مصطفي/طب هروح اغير هدومي علشان الغدا
كارم/خد راحتك يا ابني
و صعد مصطفي هو الاخر الي غرفته وجد زوجته وفاء تجلس عند النافذه و هي شارده كما اعتادت
مصطفي /وفاء. وفاء. وفاء
و عندما لم تتجاوب معه ذهب اليها و هزها هزه خفيفه لعلها تنتبه له
وفاء/مصطفي انت جيت امتي
مصطفي/عمال انادي عليكي و انتي مش 4 سرحانه في ايه
وفاء/هيكون في ايه
مصطفي/في الموضوع اياه برضو
وفاء/و هو في غيره
مصطفي/خلاص انسي بقه يا وفاء
وفاء/مش قادره اسامح نفسي اني صدقت عليها كل اللي اتقال و وقفت ضدها معاكم و انا كنت اقرب واحده ليها و صدقت مكرم اخويا لما افتري عليها
مصطفي/خلاص ربنا يرحمه بقه هو ومراته و عياله اهو خد جزائه و اعترف بالحقيقه قبل ما يموت
وفاء /بعد ايه بعد ما ظلمنها و جينا عليها
مصطفي/ان شاء الله هنلقيها و تسامحنا و نعيش كلنا سوا
وفاء/نلاقيها فين و احنا بقالنا سنين بندور و معرفناش نوصلها و لا نعرف طريقها
مصطفي /ربنا هيعطرنا فيها ان شاء الله بس انتي قولي يارب
وفاء/يارب
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في منزل قمر
شهد/ها عاملتي ايه
قمر /مش لاقيه حاجه خالص ملهم عايزين شهادات عاليه و خبره كمان حتي الكافيهات و المطاعم مفيش
شهد/ربنا يعطرك ان شاء الله
قمر /يارب
شهد/و هتعملي ايه دلوقت
قمر /هنزل ادور بكرا تاني و بعدين خالتك ام امين بتاعه الخضره اللي علي اول الشارع و انا بجيب منها حزمه جرجير و انا راجعه و بتسالني عن اخبار و انها بقالها تشوفني كل يوم نازله قولتلها اني بدور علي شغل و وعدتني انها هتسال و تقولي لو لقت حاجه كويسه
شهد/يارب يجعل في وشها القبول
قمر /يارب
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

 

 

 

 

و بعد مرور يومين في منزل كارم
اللذي كان يتسم بالهدوئ و الراحه تحول للزاعاج و عدم الراحه بسبب وجود قسمت و ابنتها و تدخلها في كل الامور التي لم تخصها و تختلق المشاكل و رغم وقف الجد لها بالمرصاد الا انه لم يمنعها نهائيا عن ما تفعله فكل ما تفعله الان فهو لا يضاهي شيئ لوجود الجد فلولا وجود الجد لاشتعل المنزل بالنيران بسبب وجوده
وفاء/ها عاملتي ايه يا امينه
وهي رائيسه الخدم بالفيلا و هي المسئول الاول و الاخير عن امور المطبخ و التنظيف
امينه/بدور و الله يا وفاء هانم
وفاء/معلشي يا امينه الحمل تقل عليكي اليومين دول بعد اللي مشيو
امينه/و لا يهمك يا هانم
وفاء/طب كلمي كذا حد علشان يلاقي بنت و لا بنتين يساعدوكي
امينه/ان شاء الله في اقرب فرصه هلاقي
وفاء/ان شاء الله
امينه/بعد اذنك علشان انهارده ميعاد مرواحي
وفاء/اتفضلي يا امينه و متتاخريش عليا بكرا
امينه /حاضر
و ذهبت امينه الي المطبخ مره اخري
وسرحت وفاء فيما حدث الايام الماضيه و تذكرت عندما تشاجرت ابنته شقيقتها مع احدي الخادمات و اسقطتها من اعلي الدرج وقعت كسرت قدمها و لم تكتفي بذلك ظلت تتلفظ ببعض الكلمات السيئه علي اللتي وقعت اسفل الدرج تتالم من قدمها و جاءت شقيقتها علي الصوت و اخذت صف ابنتها دون معرفه الحقيقه و لسوء الحظ لم يكن الجد موجود في المنزل في ذلك الوقت
و جاء من داخل المطبخ ايضا شقيقه الملقيه علي الارض اثر صراخ الاخيره من الم قدمها
وظلت الشقيقتان تبكي احدهم من الالم و الاخر علي ما حدث لشقيقتها و بعد ذلك هبطت تلك الشمطاء هي و ابتها و جائت لتضرب بقدمها اللتي تتالم من قدمها احتجت شقيقه الخادمه علي ذلك و تحدثت بصوت عالي جذب انتباه وفاء و هبطت من الاعلي لانها كانت في المرحاض فلم تستمع لهم من البدايه و استمعت فقد لصوت شقيقه الخادمه فهبطت اليهم و هي تتسال ماذا حدث و صعقت و جحظت عينها مما رات و ذهبت علي الفور لطلب الطبيب و بعد خروج الطبيب من الغرفه الخاصه بالخدم بعد تجبير قدم الخادمه خرجت شقيقتها خلف الطبيب و ذهبت علي الفور الي وفاء و اعلمتها انها لم تعد تعمل هنا هي و شقؤقتها و انها سوف تاخذها و ترحل الان و حاولت وفاء اثنائها عن هذا و لم تفلح بذلك و انصاعت اليها بعدما استمعت لكم الاهانات التي تلقتها من شقبقتها و ابنتها و هي لم تعلم فيكفي بذلك امرت لهم السائق بتوصليهم الي منزلهم و اعطتهم راتبهم و مكافئه كبيره كتعويض علي ما حدث
عادت من شرودها علي صوت مالك اللذي عاد من الخارج
مالك/سلام عليكم
وفاء/و عليكم السلام
مالك/مالك يا ماما في ايه
وفاء/مفيش يا حبيبي
مالك/مفيش ازاي و انتي شكلك مهموم كدا
وفاء/متشغلش بالك بيه هما شويه ارهاق كدا
مالك/هاعمل نفسي مصدقك دلوقت
وفاء/متقلقش عليا
مالك/و انا ليا مين غيرك اقلق عليه و عايز اطمن عليكي
وفاء/اطمن انت عليا و انت بقه مش عايز تطمني عليكي
مالك/اطمني انا ميه ميه و زي الفل
وفاء/عليا يا واد
مالك/انتي عايزه ايه دلوقت
وفاء /عايزه افرح بيك و اشيل عيالك علي ايدي قبل ما اموت
مالك /الف بعد الشر عنك يا حببتي ربنا يطولنا في عمرك و ان شاء الله هفرحك قريب
وفاء/بجد يا مالك
مالك/بجد يا حببتي
وفاء/طب انت حاطت عينك علي واحده
مالك/ تقريبا اه
وفاء/و النبي صحيح
مالك/صحيح بس انتي ادعيلي
وفاء/ربنا ينولك اللي في بالك يا قلب امك
مالك/يارب
مان مالك يقصد بحديثه تلك الملاك التي لم يراها غير مره واحده و لم يراها مره اخري غير في احلامه ودعا من كل قلب ان ينال ما في باله و يريح الله قلبه
و لم يري هو و ولدته تلك الاعين التي مانت تتلصص عليهم و استمعت الي حديثهم و ذهبت علي الفور الي الغرفه الخاصه بولدتها
نيلي/مامي مامي
قسمت/في ايه صوتك عالي ليه
نيلي/خلاص يا مامي مالك قرر يخطبني
فرحت قسمت بشده لهذا الخبر فهي كانت تخطط لهذا و لم تتخيل انه سيحدث بالسرعه و السهوله هذه
قسمت/بجد يا نيلي مين قالك
نيلي/سمعت مالك و خالتو و هما بيتكلمو و قالها انه حاطط عينه علي واحده و انه قريب خالص هيخطبها
تحولت ملامح قسمت للنقيض تماما و نهرت ابنتها
قسمت/هو مني انه حاطت عينه علي واحده تكون الواحده دي انتي
نيلي/امال هتكون مين

 

 

 

 

قسمت/هو من يوم ما جينا اتكلم معاكي كلمه واحده دا حتي السلام بيقوله للجميع علشان ميخصش واحده فينا بيه
دا حتي يوم ما وصلنا منزل علي الغدا و علي العشا رما السلام و اما جيت اعتبه جدك قال مفيش سلام علي اكل و قولت بعدها هيسلم و لا عبرنا و كاننا هو بالنسبه ليه
نيلي/افهم من كلامك دا ان في واحده تانيه هو حاطط عينه عليها
قسمت/اخيرا فهمتي يا اخره صبري
نيلي/و انتي هتسكتي
قسمت /لا طبعا مالك ليكي استحاله اسيب فلوس السيوفي دي كلها تروح من اديا
نيلي/و هتعملي ايه يعني
قسمت/هعمل كتير و كتير قوي كمان
نيلي/اما اشوف هتعملي ايه
قسمت/بكر تشوفي
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في منزل قمر طرقات علي باب المنزل استمعت لها شهد اولا فانها مازالت تجلس مع قمر و لم تتركها بمفردها
شهد/خاليكي يا قمر انا هشوف مين
و ذهبت لفتح الباب
شهد/ام ايمن خير
ام ايمن/طب مفيش اتفضلي الاول
شهد/انا اسفه و الله معلشي اتفضلي
قمر/ام ايمن تعالي اتفضلي
ام ايمن /يزيد فضلك يا حببتي انتي عامله ايه
قمر /انا الحمد لله
ام ايمن/انا مش هطول عليكي انا لقيتلك شغل
قمر /بجد و النبي يا ام ايمن
ام ايمن/ايوه و الله انا قولتلك سبيها علي الله و عليا
قمر /الله يخليكي يا ام ايمن و الشغل دا فين
اثناء حديثهم ذهبت شهد لاحضار كوبا من الشاي لام ايمن كا واجب الضيافه
و عند عودتها استمعت الي حديثهم و علمت اين هذا العمل
شهد/انتي بتقولي ايه
ام ايمن/هو الشغل عيب يا شهد يا بنتي
شهد/لا الشغل مش عيب بس لما تكون شغله محترمه
ام ايمن/و هو انا جيبلها شغله مش محترمه
كل هذا يحدث تحت انظار قمر التي تستمع الي الحديث و لم تعلق عليه
شهد/ايوه لما تشتغل………..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *