روايات

رواية لعنة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم إيمان أشرف

رواية لعنة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم إيمان أشرف

رواية لعنة قلبي البارت الثاني

رواية لعنة قلبي الجزء الثاني

لعنة قلبى
لعنة قلبى

رواية لعنة قلبي الحلقة الثانية

لقيته يبابااا لقيته فارس احلامي وزوجي قرة عيني وابو عيالي
نظر لها والدها بانتباه وقال : مين ده
جنان وهى تشاور على صورته فخي التلفاز: الشبح..
عزت بعدم فهم: ايوة معرفتش بردو مين
جنان بضحك : ده يبابا مهو قدامك اهو
عزت بصدمة: انتي هبلة يابت انتي ده مج.رم خ. طير العالم كله بيحذر منه والشرطه قالبة الدنيا عليه وانتي جاية تقولي عليه فارس احلامك ياهبلة يابت الهبلة
جاءت منال والدة جنان على صوت زوجها وقالت: مالك ياعزت بتزعق ليه ياخويا مالك بابوكي يابت
عزت بضحك: بنتك اللي هتشلني معجبة ب المج. رم اللي نازل تريند الايام دي وكل العالم خايف منه
ضحكت منال: دي هبلة سيبك منها
جنان باستفزاز : انتو فاكريني بهزر والله ابدا ده انا مصدقت لقيت واحد في مواصفات فتى احلامي
عزت بجمود: انتي بتستهبلي ولا اي
جنان بضحك واستفزاز :وربنا بجد ده فارس احلامي
عزت وهو يفك حزامه بغيظ: يابنت ال….. انا عارفك مجنونه وربنا لو عرفت انك بتدوري ورا الواد ده لولع فيكي مهو محدش يعرفك قدي لما بتحطي حاجه في دماغك يابنت الهبلة

 

 

منال : في اي بس يعزت صلي ع النبي وبعدين هتعمل اي ولا هتوصلو ازاي اصلا اعقلها ياراجل
عزت بتفكير: على رائيك هتوصلو ازاي بس اقسم بالله لو عرفت انك بتدوري وراه لربيكي
جنان بضحك: هلاقيه والله هلاقيه وهتجوزه ونهرب عاااااا ركضت سريعا قبل ان يمسك بها والدها ويبعثها الى الرفيق الاعلى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان اخر…
كان يجلس بكل برود يحرك شئ ما بيده ولا يبالي لذلك الشخص الذي يحترق غيظا امامه
_ انت عارف انت بتكلم مين وبعدين انت عملت يما مصايب جيت عندي وهتتوب
ابتسم ببرود وقال: طب هنتكلم ع بطن فاضيه ده حتى عيبة في حقي
كان ع وشك ان ينادي على النادل ليجد صاحب المطعم يضرب الشاب بقوة ويقول: ياض امتى هتفهم ياغ.بي ده المرة التالته تتلغبط في الطربيزات
الشاب ببكى: خلاص يامعلم اخر مرة والله
ثم جاء الشاب صغير ووضع امامهم اطباق الاكل الشهى ونظر للشبح نظرة فهمها هو وذهب
” اهو هنطفح انجز وقول ردك هته. رب الاث. ار والا… ”
الشبح ببرود: لا مش انا اللي اتاجر في اثار بلدي
غضب الرجل كثيرا ووجه مسدسه في وجه الشبح وخلفه رجاله

 

 

 

ابتسم الشبح وقال: اهدو بس واقعدو كدا هما 10 ثواني وكلكم هتترمو في الارض من الاكل اللي كلته
ارتعبو كثيرا ونظر له برع. ب خوفا من انا يكون سممهم هذا المجنون
ظل يعد تصاعيديا حتى وصل ل 1
نظره له بترقب ثم سمعو صوت خلفهم
وجدو كل الاشخاص الجالسون على الطربيزة التي خلفهم وقعو ارضا
نظر الشاب للشبح بمعني اسف فطلب منه الشبح ان يضع منوما في الطعام ولاكن اخطأ الشاب مرة اخرى
نظرو الى الشبح بشر
الشبح ببسمه بلهاء: في اللحظات دي بيقولو حاجه وحده بس اجريييي يامجدييييي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_ ميييييين يوووووووه وربنا لنفخك يااللي ع الباب
كان الباب يطرق بشدة وعنف جعلت جنان تترك فيلمها المفضل وتنهض مما اشعل نار غيظها… وجدت صديقتها ندى هى الطارق نظرت لها بشر و….
_ “عااااااااا يابت العضاضه ياجنان زفت ايدي يكشي تولعي ياشيخه ”
كان هذا صوت ندى الذي صرخت بقوة نتيجه عضت جنان لها بمجرد ان انفتح الباب حتى هجمت عليها ك الاسد ع فريسته
نظرت لها جنان بستفزاز وتركتها وجلست لتكمل فيلمها العزيز…..
ندى بغيظ: فوخثثث عليكي يامقشفة بقى هو دا استقبالك ليا وانا اللي كنت جاية اخدك واعزمك ع العشا ياواطيه
انتبهت لها جنان وقالت: احيات عيالك اشيخه هتعزميني
ندى بغضب: كنت… كنت هعزمك
ضرب. تها جنان في كتفها بضحك وقالت: خلاص افواااز متبقيش قفوشه
“اااااه ياشيخه ايدك تقيلة حرام عليكي ده بنت ناس”
كان هذا صوت ندى التي صاحت متألمة من تلك الجنان

 

 

ضحكت جنان وقالت: استنيني هنا متتحركيش هلبس واجي تمم
ذهبت جنان لغرفتها وبدلت ملابسها وذهبت مع صديقتها لتناول العشاء
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جنان بضحك: الاكل هنا تحفهههه
ندى بتقزز: تحفة اي الله يقرفك ملقتيش غير المطعم ده يامقشفة
جنان بغرور: وانتي ايش عرفك في الاكل انتي يابتاعت السوشي استنى بس ادوقك الممبار
وااد ياهيمااااا
جاء لها الشاب وقال: امرك ياهانم روح هات طبقين ممبار
هيما: بس زي مانتي شايفه المكان ملبش بيقولو ان الشبح بيحوم حوالين المكان
صدمت جنان وقالت: احلف كدا ياض
توترت ندى وقالت: شبح اي بس دي اشاعات يلا ياجنان نمشي.. وسحبت جنان التي كانت تنظر للفراغ ببلاهة ف ندى تعرف صديقتها وتعرف جنانها اذا علمت ان الشبح هنا حقا ف ممكن تفعل اشياء غبية حقا
تركتها جنان وذهبت لهيما مرة اخرى وقالت: شوفته ياض شكله حلو صح مزز كدا وبعضلات متنطق ياض
نظر لها هيما باستغراب وتركها وذهب

 

 

 

جنان ببلاهة: هييييييح
وكزتها ندى وقالت: هو اي اللي هيييح فوقي يازفته ده مج. رم
جنان بتذمر: ياشيخه اتنيلي هو يعني كان هيبصلي
تركتها وتحركت للخارج بتذمر من صديقتها المحبطه تلك
” ااااااه مش تفتح ياتور”
شاور على نفسه بذهول وقال: انا تورر
جنان بردح: اومال انا ياعنيااا
كااد ان يتحدث ولاكن وجد رجال الرجل الذي كان يطارده امامه
فنظر لجنان وقال: بصي فكك مني وغوري من هنا احسنلك
جنان بصدمه: اه يالمشمحترم المشمتربي ياسافلللل عااااااا
هجمت عليه جنان ف افرغت غضبها به
الشبح بألم: اه يابنت ال*****
ثم مسكها من يدها ساحبه اياها اليه وقال بهمس: اممم انتي قد اللي هببتيه ده
سرحت في عيناه: هااا
ضربها الشبح على رأسها بخفه وقال: طب غوري يلا
جنان ببكاء:برستيجي ياض يخربيتك عاااا افواااااز
الشبح ببرود ساحبا اياها: فواز مين… ده خطيبك

 

 

نظرت له بغيظ وابتعدت عنه وقالت: واحد سافل انا هوريك
ابتسم بسخرية ثم نظر حوله ليجد ان خطته صارت بنجاح…. ف كلامه مع تلك الفتاة الحمقاء كان بغرض ان يبعد الانظار حوله حتى يبتعدو عنه هؤلاء الاغبياء
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بقلمي ايمان اشرف
الظابط: فرغلي كاميرات المطعم في الوقت اللي كان الشبح هناك
العكسري: تمام يافندم
فعلا فرغو الكاميرات وبداؤ بالتحقيق
الظابط بتركيز: مين دي اللي كان واقف معاها وبيرغي
الظابط الاخر: تفتكر ممكن تكون ليها علاقه بيه
الظابط: تعمل تحرياتك عن البنت دي وتروح تجيبها ونعرف اي قصتها
الظابط الاخر: حاضر
وفعلا تم عمل التحريات على جنان وذهب الظابط الى منزلها في اليوم التالي
….ايوة حاضر ياللي بتخبط
الظابط: انتي جنان عزت
منال: لا يباشا انا امها بس في اي
الظابط: ممكن كلمتين مع جنان لو سمحتي
اتوترت منال ونادت على عزت
عزت:ايوة يباشا في حاجه لسمح الله

 

 

الظابط: هندردش مع انسه جنان شوية
خرجت جنان على صوت الظابط جنان بأستغراب : هو في اي
الظابط طلع صورة الشبح ووجها ليها: تعرفي ده
جنان باستغراب: ده الواد المشمتربي اللي اتخانق معايا امبارح ماله
الظابط بسخرية: ع اساس انك متعرفيش ان ده الشبح
عزت اتفأجاء معقول بنته تتجنن وتوصله
جنان بصدمه: يخربيتي ده انا هز. قته وض.ربته يالهوي ع عبطي والنبي ياخ اول ماتشوفو اعتذرلو وقولو انها ح. مارة واني بحبه اصلا ده فارس احلامي يالهوي عليا
الاب بغيظ: اخرسي انتي بتقولي اييي اكتمي ياشيخه منك لله حسبي الله ونعم الوكيل فيكي اشوف فيكى يووووم
الظابط بخبث: يعني تعرفيه
جنان بدراما: المفروض يكون شريك حياتي وفارس احلامي بس انا ضيعته من ايدي عااااا
عزت هيتجنن منها معقول هبلها ده هتودي نفسها في داهيه عزت: يبني احنا ناس على قد حالنا ازاي هنعرف واحد زي ده
الظابط: انسه جنان كانت واقفه معاه امبارح
جنان: منا لو كنت اعرف انه الشبح مكنتش سيبته لحظه بس هعمل نصيبي كدا
عزت بغيظ من بنته: شششش اخرسي خالص
الظابط: طيب فاهميني كنتي واقفه معاه ليه

 

 

 

جنان بتحكي بتأثر كل اللي حصل معاها
…ادي الحكاية مش بالذمه عليك ياباشا مأسأ بقا الواد يكون في وشي وانا اسيبه كدا عادي اهاا ياحرقت قلبييي
نظر لها الظابط بخبث: طيب ياانسه عن اذنك
جنان بحزن: اذنك معاك يااخويا
نظر لها عزت: انتي بجد مكنتيش تعرفي انه الشبح
جنان بحزن: هو انا لو كنت عارفه انه الشبح كنت سيبته
دخل عزت غرفته وهو يضرب كف بكف ويقول: يعني ياربي ملقتش غير بنتي الهبلة اللي توقعها في طريقه ربنا يسترها
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم……….
جاءت مكالمه للشبح ولعكس عادته ابتسم بمودة وحب وقال: فينك ياحيوان من اول مانزلت مصر وانت معبرتنيش بمكالمه حتى
خالد بضحك: حبيبي ياابو الصحاب دايما مهزقني عامل اي
الشبح: كل حاجه ماشيه فل الحمد لله
خالد: ياادهم اللي بتعملو ده خطر عليك
الشبح: متخفش عليا المهم انت عامل اي
خالد بحزن: الحمد لله
ادهم بشك: لا مش كويس مالك
خالد بحزن: بوجع قلبي بإيديا ياادهم
ادهم بهدوء: انا عايز افهم بس انت ليه تاعب نفسك كدا ماتقولها انك بتحبها
خالد بضحك: شوف مين بيتكلم جرا اي ياشبح مانت رومانسي اهو

 

 

 

ادهم ببرود: انا غيرك ياخالد انا هعيش لوحدي وهموت لوحدي انما انت عندك بنت خالك ندى بس انت اللي مش عايز تاخد خطوة
خالد: عشان بتعتبرني اخوها ياادهم
ادهم: جرب ياسيدي هتخسر اي
خالد: حاضر بس بشرط تيجي معايا انا بايت عندهم من امبارح بليل وهقعد عندهم يومين تيجي معايا نتعرف عليها سوى
ادهم بخبث: وتتكشفت هويتي
خالد بتأثر: ياحبيبي يااخويا انت هتستهبل ياشبح قال اتكشفت قال هو حد يقدر يشوف الشبح منت بتتنكر
ادهد بتنهيدة النهردة كنت في مهمه هبلة كدا وكنت هتكشف بس جيت اكحلها عميتها قال اي عشان العصابة متعرفنيش واعرف اهرب منهم قلعت القناع وفضلت بوشي الحقيقي وقولت محدش هيعرفني واتكشفت
خالد بسخرية ع اساس ان دي مش خطتك من الاول
ادهم بضحك:دايما فهمني المهم رجدي باشا عنده اي اخبار جديدة
خالد بضحك: لا ومبسوط منك اووي…. فعلا كان عنده حق لما قال انك انت اللي هتنفع في المهمه دي وحدش هيشوفك ولا هيلمحك ياشبح
ادهم ببرود: مانت شايفني اهو
خالد بغرور وحط رجل على رجل: انا غير اي حد
ضربه ادهم برجله وقال: نزل رجلك ياض
ضحك خالد وقال: طب هتيجي معايا؟
ادهم: لو هتطلب ايدها اه هاجي معاك
خالد: اشطاااات ياشبح
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل ندى ـــــــــــــ
جنان: ندووووش ياقلبي
مفيش رد
جنان: ندى
مفيش رد
جنان بصوت عالي: يافواااااااز
ندى بفزع: اييي يازفته
جنان: سرحانه في اي
ندى: خالد بن عمتي اتغير اوي معايا وبيتعامل معايا برقه عكس اسلوبه خالص
جنان بغمزة: وقع ابت
ندى بتفكير: تفتكري
جنان بضحك: اكيد هو في حد يشوف فواز وميقعش
ضربتها ندى في كتفها
بعد مرور الوقت الباب خبط وكان خالد وادهم بشكله الحقيقي
خالد بمزاح: خالتي هدى القمر ماتيجي نتجوز
هدى بضحك: يواد بطل شقاوة بقا
خالد بأبتسامه: عاملة اي ياندى
ندى بخجل: الحمد لله
جنان بصوت عالى: احيييه فواز بيتكسف
نظر لها ادهم بصدمه وقال بهمس: هو انتي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *