روايات

رواية أنتقام ذاتي الفصل الثالث 3 بقلم منة الله أيمن

رواية أنتقام ذاتي الفصل الثالث 3 بقلم منة الله أيمن

رواية أنتقام ذاتي البارت الثالث

رواية أنتقام ذاتي الجزء الثالث

أنتقام ذاتي
أنتقام ذاتي

رواية أنتقام ذاتي الحلقة الثالثة

قالت بخوف”انت اسمك ايه”
“انتي شايفة ايه الاسم اللي يليق عليا”
قلعها الجاكيت غصب عنها فشدت اللحاف ع جسمها وقالت بغضب”ابليس”
قرب من وشها وقال بسخرية “بالظبط ناديني ابليس ي ملاك”
لبس الجاكيت وقال وهو بيطلع”جنب السرير ف كيس هدوم ليكي”
طلع وقفل الباب. تحت صدمتها ورعبها منه ومن انفصامه المُرعب
انتبهت للاوضة فكانت كلها باللون الابيض ودرجاته
عيونها وجعتها من الاضائة وجسمها قشعر بسبب برودة الاوضة
اتحركت باللحاف ع جسمها ومسكت الكيس
طلعت منه هدوم شتوية وجاكيت فرو زي بتاعها بالظبط نفس اللون والماركة
بصت ف الاوضه كويس خوفآ من وجود كاميرات
لكنها كدا كدا كانت لابسه هدوم داخـ، ـلية وبنطلونها لبست فانيلا داخلـ ـية والهاي كول الاسود
طلعت برا الاوضة وع ايدها الجاكيت بتاعها
كان واقف ف المطبخ ولان مفتوح. كانت شيفاه
استغربت جدا من انه قاعد من غير تيشرت او اى حاجه وصدره عريـ، ـان ف الجو دا
قربت منه وقالت بهدوء”عاوزة امشي”
قال وهو بيحط الاكل ع الصينية”تؤ تؤ ي ملاك مش قبل ما اعرف اللي وراكي”
قالت بنفاذ صبر”مفيش حاجه ورايا كل حاجه حصلت صدفة مش اكتر”
طلع الاكل وحطه ع السفرة وبعدين قرب منها وقال”اللون دا لايق عليكي اوي”
ابتسمت بسخرية وقالت”انفصام حاد؟ “

 

 

قرب من وشها وقال”ايه اللي يخلي ملاك زيك يدخل ف عالم الشياطين؟ ”
نفخت بضيق وقالت بصوت عالي”عاوزة امشي انت خاطـ ـفني يعني؟ ”
باس راسها”ايوا خاطـ، ـفك”
اتصدمت اكتر من فعلته فرجعت خطوتين لورا
قال وهو بياخد جاكيته وبيلبسه ع اللحم
“الفطار دا ليكي انا مش بحب افطر الصبح كنت فطرت معاكي هروح مشوار صغير واجي ع طول متفتحيش لحد غريب”
طلع وقفل الباب وراه
كانت لازالت مصدومة من افعاله دا لسه قـ ـاتل واحد امبارح وبيعاملها كدا؟
فتحت جميع الاوض. بعد ما لقيته قفل الباب وراه
دخلت اوضته تاني وطلعت البلكونة
الشقة كانت ع اقل تقدير ف الدور ال7 من منطقة سكنية جديدة وحاوليها صحرا حرفيا وواضح انه الساكن الوحيد ف العمارة
دخلت تاني الأوضة وقفلت البلكونة وراها كويس
قعدت ع السرير ولفت اديها حولاين نفسها بخوف مش بتحب الاماكن المغلقه ولا الغريبة عليها خصوصا لو وحدها ف المكان
بصت ف الاوضة كويس فقامت من ع السرير وفتحت الدولاب
قعدت ع الرف وقفلت الدولاب عليها ضمت رجليها ع صدرها وحطت راسها علييهم ونامت
كانت دايما بتعمل كدا لما تحس بالخوف
بعد ساعتين فتحت عينها ع حاجه بتمشي ع وشها بصت عليه كان قاعد وماسك منديل بيمسح بيه خدها
اتعدلت وقالت”انت جيت امتي وبتمسح خدي ليه”
بعد المناديل عن وشها ورماه ف الزبالة وهو بيقول”خلصت شغلي وجيت لقيتك نايمة ف الدولاب وانا بحطك ع السرير خدك طبع د*م من هدومي ”
رمشت بعنيها مرتين وقالت بدون فهم”طبع ايه”

 

 

قلع الجاكيت بتاعه فكان ع صدره نقط د*م بسيطه قال بتوضيح”د*م طبع د*م عشان الجاكيت جلد مش هيشربه فطبع ع خدك”
مستحملتش اللي سمعته فجريت ع الحمام تستفرغ كل اللي ف بطنها من القرف
دخل وراها ومسك الفوطة بلها مية وبداء يمسح صدره وهو بيقول”مالك قرفتي ليه كدا دا شئ عادي. ع فكرة لو قعدتنا مع بعض طولت هتشوفيني كتير كدا”
كانت قاعدة ع ركبها قدام التوليت وبتاخد نفسها بالعافية وهي بتقول”انت ازاى كدا حراام عليك مفكر ان الد*م دا حاجه عادي”
وقفت بتعب وقربت من الحوض فتحت الحنفية وبدات تغسل وشها بعصبية وقرف
وهو ساند بضهرها ع الحيطه وبيضحك عليها
خلصت من الغسل فمدلها ايده بفوطه
ضربت ايده بقرف وخدت وحده تانية من النضاف
مسحت وشها وهي حرفيآ هتموت من القرف وكأن لسه الد*م ع وشها
قرب منها وثبتها بضحك وقال”اهدي متكونيش ملاك اوى كدا شفتي فايدة الجواكيت الجلد افضل من الفرو بكتير”
اتحركت بعصبية بين اديه وهي بتقول”ابعد عني انا بقرف منك”
سحبها من الحمام وطلع برا الاوضة خالص قاعدها ع الكنبة وقعد ع التربيزة قدامها بالظبط
“خلصنا من اللعب دا ندخل ف الجد اى سؤال هسالهولك مش عاوز غير الاجابة الصح فاهمه”
بصلته بقرف ومردتش عليه فقال بصوت عالي نفضها من الخوف”فاااهمه”
نفخت بضيق وقالت”وبعدين تسبني امشي؟ “

 

 

حط ايده ع الكنبه حوليها وهو بيقرب منها وقال”مفيش شروط ي ملاك انتي هنا تسمعي وتنفذي فاهمه”
قالت بصوت عالي”انت فاكر نفسك مين هااا”
مسك شعرها بقوة وقربها ليه وقال”مش عشان بتعامل معاكي كويس تنسي ان اللي قاعد قدامك دا قـ ـتال قـ ـتله ”
رماها لورا وقال بحده وغضب” ايه اللي يخلي واحده زيك بنت اااحمد النورااجي تشتغل شـ@##”
غمضت عينها بالم وغضب ومردتش
مسك شعرها تاني وقربها ليه وهو بيقول “وايه اللي يخلي واحده حلوة زيك طول الاربع ايام متطلبش غير من واحد قد ابوها”
قالت بضعف وصعوبة”كما تدين تدان مش كدا ”
متغيرتش نظرته ليها وقال”بمعني؟ ”
رفعت عينها ليه وهو لسه ماسك شعرها بقوة حطة ايدها ع ايده اللي ع شعرها وقالت بالم”احمد النوراجي اكبر راجل اعمال فيكي ي مصر بيجيب نسـ، ـوان بالليل وبيكونوا اصغر من بنته نفسها تفتكر ربنا هيعديها كدا بساهل ولا انت متعرفش مبدأ كما تدين تدان؟ ”
علت صوتها ببكي”كان بيحبـ، ـسني ف الاوضة عشان مطلعش واشوف وساخـ ـته اللي بعملها كل ليلة بعد ما مامتي ما*تت متعبش نفسه ويحتويني لا دا كان بيدوس عليا اكتر واكتر”
ايده اترخت من ع شعرها وقال”مامتك اللي غـ ـرقت الصيف اللي فات؟ ”
غمضت عينها بوجع وقالت”انتـ*ـحرت. نزلت البحر قدام عيني وبايرادتها الكامله وهي مش بتعرف تعوم عشان تعبت منه ومن شذ*وذه عشان مكانتش بتوافق ع طلباته المقرفة كان بيعنـ، ـفها فنتـ*ـحرت ”
ساب شعرها واتعدل ف قعدته وقال”تسبيله فضـ، ـيحه كبيرة ف وسطه وبعدين؟ تفتكري بكدا انك بتنتقمي منه؟؟ انتي بتنتقمي من نفسك ي ملاك من نفسك وبس ”
بصت ف عينيه بقوة وقالت”تفتكر انا دخلت العالم دا بايرادتي ليه انا لو اقدر انا*م مع 46 واحد كنت عملتها عشان بس اردله جزء بسيط من اللي عمله فيا وفيها ”
ابتسمت بانتصار وقالت”هدومي لسه هناك لما البوليس يحلل الحمض النووي هيعرف اني كنت معاه وكمان تحليل الجـ ـثه هيعرف انا كنت بعمل ايه عنده يعني اللي انا عاوزاه هيحصل برضوا
قال بتفكير “ايه اللي خلاكي تروحي لمتولي الشاربي ليه هو تحديدآ؟ “

 

 

مسحت دموعها وقالت”مين متولي دا”
“اللي كنتي ع سر*يره امبارح”
“معرفش اسمه ايه انا جالي شغل ورحته دي كل الحكاية”
ضرب بصباعها جبهتها وقال”دا اللي عاوزينك تفتكريه لكن الي ورا كل دا كبير اوى ”
كمل كلامه وهو بيروح ع بار المطبخ
“البوليس يجي يلاقيكي ميـ ـته بشكلك بتاع امبارح ع سر*ير عدو ابوكي اللي هو كمان مـ ـيت ع عتبة شقته تفكتري كل دا ليه لو مش متولي اللي عمل دا يبقي ليه عدو اكبر واكبر من متولى نفسه عشان يقدر يوصلي بسهوله”
قالت بنفاذ صبر وغضب”انا عاوزة امشي من هنا انا تعبت من كل دا ”
وقفت وراحت ليه “سبني امشي”
“ليه عشان ترجعي لشغلك تاني؟ ممكن اجبلك زبون افضل من بتاع امبارح”
“مش عاوزة حاجه غير اني امشي من هنا”
كان ساند ع البار بضهره وهي قدامه بصلها
ببتسامة سخرية من فوق لتحت وقال”تصدقي عجبتيني لو مخطفتـ، ـكيش كنت طلبتك الليلة”
قلـ، ـم قوي منها نزل ع وشه ولاه الناحيه التانية
اتعدل وهو بيمسح جانب شفايفه وع بقة ابستامة سخرية وقال” انا هطلع ومش هاجي غير ف الليل التلاجه فيها اكل يكفيكي وزيادة ”
دخل اوضته وطلع لابس بلوفر اسود وكاب. بدون الجاكيت بتاعه طلع وقفل الباب وراه كالعادة
مسكت الكاس الي كان بيشرب بيها ورمتها ع الارض بغضب
“انا بكـ ـرهك كل دا بسببك انت بسببك”
نزلت ع ركبها وهي بتبكي بنهيار تام
صرخت بصوت عالي”بكـ ـرهك ي احمد النوراجي بكـ ـرهك بكـ ـرهك”

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أنتقام ذاتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *