روايات

رواية قمر مشوه الفصل الرابع عشر 14 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه الفصل الرابع عشر 14 بقلم عزة يحيى

رواية قمر مشوه البارت الرابع عشر

رواية قمر مشوه الجزء الرابع عشر

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة الرابعة عشر

مازلت قمر تقرا في الجواب و اكمل ما بيه(الشخص دا اسمه عاصم….. عاصم دا شيطان لو عرفتي طريق أهلي اوعي تقربي منه هو دا سبب كل اللي انا فيه و انا متاكده أن أول ما والدي يشوفك هيحبك بس ابعدى عن عاصم و متحوليش أن هو اللي يعرف انتي مين قبل ما ابويا يعرف علشان ممكن ياذيكي من غير ما حد يشم خبر حافظي علي نفسك هتلاقي مفتاح الصندوق في نفس الظرف اللي معاكي بس العنوان الموجود في الظرف دا عنوان بيتنا القديم في القاهره أما عنوانهم الجديد انا ماعرفهوش و الوكيل مات قبل ما يقولي عليه و هو اللي قالي أن عاصم بيدور علينا و شاف صورتك و حالف يقتلك ……. انتي فاكره اليوم اللي قبل ابكي ما يموت و انتي مخلصه تالته اعدادي اد ايه كان مستني يعرف نتيجتك و في نفس الوقت كان واثق انك هتكوني من الاوائل ذي دايما في اليوم دا عرف مكان اهلي و انا اللي كنت بزن عليه دايما أنه يدور عليهم و اكيد الزمن غيرهم بس طلع تفكير انا اللي غلط و الزمن مش بيغير حد و اللي حوله شيطان بيفضل طول عمره شيطان و يفضل يوسوس للي حواليه في الصندوق دا جواب مقفول مش عايزاكي فتحيه عايزاكي اول ما تعرفي طريق أهلي تسلمين لولدي قبل ما تقولي انتي مين في الحقيقه كلها و انا واثقه فيه أنه عمره ما هياذيكي و هيقف في وش عاصم و في وش الدنيا بحالها…….و أما ولدك عرف مكانهم سافر لهم بس مقابلة ولدي انا لسه فاكره الحوار اللي دار بيني و بين بالأمس لما رجع. فلاش باااااااااااااك
عفاف/ها يا فاضل عاملت ايه
فاضل/مقبلتش ابوكي
عفاف/امال قبلت مين اوعي تقول قابلت……
فاضل/ايوة قابلت عاصم
عفاف/و بعدين
فاضل/لسه ذي ما هو
عفاف/احكيلي ايه اللي حصل كله
فاضل الول ما روحت ليهم شغلهم طلبت اقابل المدير لقيت نفسي ادام عاصم
عاصم/فاااااااضل انت ليك عين تيجي هنا
فاضل بصدمه/عاصم
عاصم/ايوة عاصم
فاضل/ما كفايه بقه يا عاصم
عاصم/كفايه ايه ها عايز اعرف كفايه ايه
فاضل/كفايه اللي فات و تعالي نبدا صفحه جديده
عاصم/هههههه هههههههه هههههه و ربنا ضحكاتي صفحه جديده ايه بالسهولة دي
فاضل/ايوة علشان هي سهله و انت اللي مصعبها
عاصم/انت نسيت انت عاملت ايه
فاضل /انت اللي نسيت عاملت ايه و كدبت الكدبه و صدقتها
عاصم/كان لازم انتقم منكم بعد اللي عاملتوه
فاضل/و احنا عاملنا ايه غلط فهمني
عاصم/هروبكم دا مش غلط
فاضل/و هو احنا هربنا ليه
عاصم/علشان غلطوا
فاضل /لا احنا مغلطناش انت اللي شوهت صورتنا و لبستنا مصيبه احنا معملناش كل دا ليه علشان انا حبتها و هي حبتني انا مش حبتك انت
تتهجم عليه عاصم و حاول يضربه و لكن فاضل سيطر عليه و أبعده عنه
عاصم/اخرص خالص
فاضل/لا مش هخرص انت عارف و متأكد أن احنا مغلطناش و انت اللي عاملت كل دا لما رفضتك انت و اختارني انا….. كفايه بقه يا عاصم….. و بعدين انت في ايدك دبله اهي يعني اكيد اتجوزت و عايش حياتك سبنا احنا كمان نعيش
عاصم/ما انتم عايشين اهو عايز ايه تاني
فاضل/عايز بنتي تعرف أن ليها أهل
عاصم /بنتك……..انت خالفت
فاضل /ايوة و صورتها ايه سبني اوريها لجدها و انا واثق أنه أول ما يشوفها قلبه هيحن و هينسي كل اللي فات
خطف عاصم من فاضل الصوره بقوه
عاصم/دي بنتك…………و الله العظيم للحرق قلبك عليها زي ما انت حرقت قلبي زمان
أخذ فاضل الصوره من يد عاصم بالقوة
عاصم/انت ايه يا اخي شيطان هتفضل طول عمرك كدا انا قولت بعد السنين دي كلها اكيد اتغيرت لكن مفيش فايده
و خرج فاضل و ظل يتجول في الشوارع و يصعد سياره و يهبط ثم يصعد اخر و يهبط ثم المتر ثم القطار ظل هكذا حتي ابتعد عن العين التي أرسلها ورائه عاصم
و عاد إلي المنزل منهمك و حزين
و اكملت عفاف
هو دا كل اللي حصل و ابوكي قبل ما ينام و هو مبعرفش أن دي اخر مره عيناك مش هيقوم قالي اعملي حسابك أن من بكرا الصبح هنعزل من هنا عاصم ممكن يعرف طريقنا و لما ابوكي مات مكدبتش خبر و بعد العزا اخدتك و مشيت جينا علي اسكندريه قولت ابعد عنهم خالص…………سامحيني يا بنتي علي اللي عاملته معاكي و الله من خوفي عليكي عاملت كدا عاصم كان حالف لابوكي أنه لو شافك هيقتلك كان لازم اعمل كدا علشان احميكي …..سامحيني )
و بعد انتهاء الجواب طوته قمر كما كان و أدخلته بداخل الظرف و وجدت المفتاح الخاص بالصندوق في الظرف كما أخبرتها ولدتها ظلت ممسكه به و وهي تفكر ما عليها بفعله اتبحث عن عائلتها ام لا فهي خائفه ماذا لو مازال عاصم هذا بشره و جبروت قلبه هل هي تقوي علي الوقوف أمامه و اذا علم هو وجودها قبل جدها ماذا سيفعل بها حتما سيقوم بقتلها كما اخبارها امها يا الله ما كل هذا
و استلمت لغفوتها أو نقول انها هربت للنوم من كم هذه الحقائق التي عالمتها و في الغد سوف تفكر بشكل احسن و ذهبت في سبات عميق و لكنه مليئ بالكوابيس لاول مره يحدث معها هكذا
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿في الصباح الباكر استيقظ امينه و لم تجد قمر كما كانت تفعل فتركتها بعض الوقت و انهت تحضير الافطار و لم تاتي قمر ايضا فذهبت اليها كي توقظها لابد انها سهرت كثيرا بالامس ظلت تطرق علي الباب و لا يوجد اي رد اذداد القلق لديها جائت لتفتح الباب وجدته مغلق من الداخل ظنت انها تكون بالمرحاض انتظرت قليلا و طرقت مره ثانيه و ثالثه و ظلت تطرق الي ان استمعت الي صوت ضعيف و حركه بطيئه انتظرت قليلا حتي فتح الباب
صدمه حلت عليها عندما رأت قمر متعبه بشده اسندتها حتي الفراش
امينه/يا حببتي يا بنتي مالك
بصوت متعب ضعيف
قمر /مش عارفه شكلي خدت دور برد
امينه/طب استريحي انتي و انا هجهز الفطار للجماعه و اجيلك علي طول
و تركتها و ذهبت لتحضير السفر و بعد ذالك ذهبت باقراص دواء و احضرت فطار لقمر
امينه/يلا قومي يا قمر انا جبتلك داوا اهو هيخليكي زي الفل
وضعت الصنيه جانبا و ذهبت لاسناد قمر كي تجلس لتتناول الافطار
امينه/فوقي يلا يا قمر كولي و نامي تاني
قمر /مش قادره
امينه/معلشي لقمه صغيره بس علشان مينفعش تاخدي الدوا علي معده فاضيه
و بالفعل اخذت قطعه صغيره جدا و اعطتها امينه الدواء
امينه/ناميلك بقه شويه و انا هرجعلك تاني
ذهبت امينه لكي تلملم اطباق الافطار و تقوم بتحضير المشروبات و تعمل ايضا علي تجهيز الغداء
وفاء/امال قمر فين يا امينه
امينه/قمر تعبانه شويه
وفاء/تعبانه مالها
امينه/خير ان شاء الله هما شويه برد
كارم/طب مقولتيش ليه كنا جبنا ليها دكتور
امينه/الحكايه مش مستهله ان شاء الله الدوا اللي خدته هيجيب نتيجه
وفاء/ان شاء الله خليكى جمبها يا امينه
امينه/ما انا هحضر الغداء و اروح اقعد معاها
كارم/غدا ايه روحي خاليكي جمبها علشان لو متحسنتش نطلب دكتور و الغدا مالك يطلبه من برا
امينه/حاضر يا كارم بيه
جاء اليهم مالك
مالك/مالكم وقفين كدا ليه
وفاء/مفيش اصل قمر تعبانه شويه و كنا بنقول لامينه تفضل جمبها
نيلي/ايه تعبانه مالها
كارم/تقريبا واخده برد
مالك/طب ما نتصل بالدكتور
وفاء/ما هي امينه ادتها علاج لو مفقتش عليه كمان شويه هنتصل عليه….. اتصل انت بقه اطلب لينا اكل
مالك/حاضر
و ذهب ليفعل ما قالت عليه والدته و ذهب كارم خلفه
نيلي/خالتو
وفاء/نعم يا نيلي
نيلي/هو ممكن ادخل اشوفها
وفاء/تعالي ندخل نشوفها احنا الاتنين
نيلي /يلا
و ذهبو باتجاه غرفه قمر وجدو امينه تجلس بجوارها تقوم بعمل كمادات لها لكي تخفض الحراره فحرارتها عاليه للغايه
وفاء/ايه يا امينه هي عامله ايه
امينه/ذي ما هي دا حتي حرارتها بتزيد مش بتقل
نيلي/طب و بعدين
وفاء/هي دي فيها بعدين انا هروح اخلي مالك يتصل علي الدكتور يجي حالا البنت ضعيفه
و خرجت وفاء و تبقت نيلي
نيلي/بعد اذنك سبيني انا اكمل لها الكمادات و انتي شوفي ايه و راكي
امينه/ميصحش يا ست نيلي و بعدين انا مواريش حاجه
نيلي/طب سبيني انا اعمل الكمادات
امينه/تعالي
و جلست نيلي مكان امينه و اكملت ما كانت تفعله
و ذهبت وفاء الي الخارج نحو الحديقه فاليوم الجمعه و كما اعتادو انهم يقضون اليوم بالحديقه جميعا
وفاء/مالك اطلب الدكتور حالا
قام مصطفي علي الفور و هو قلق
مصطفي/ دكتور ليه انتي كويسه
كارم/اهدي يا مصطفي هي كويسه اللي تعبان قمر
مصطفي /الحمد لله
كارم/ايه
مصطفي/لا أقصد قمر مالها
الجميع ضحك عليه
كارم/شر الباليه ما يضحك
(ملحوظه🤔🤔🤔🤔
انا مش عرفه معني الجمله دي ايه بس سمعتها في فيلم)
و بعد مده كبيره جاء الطبيب وهو صديق لمالك
مالك/اتاخرت كدا ليه يا دوك
الدكتور /معلشي كان في حاله صعبه في المستشفي مقدرتش اسبها
مالك/و لا يهمك تعالي شوف الحاله اللي عندنا
الدكتور/يلا
و ذهب معا نحو غرفه قمر خرجت امينه و وفاء للخارج و ظلت نيلي بالداخل بعد ما استئذنت وفاء و سمحت لها ان تبقي معاها
الدكتور /ممكن تساعديني
نيلي /حاضر
و بدات تساعده في الكشف عليها و بعد الانتهاء خرج خارج الغرفه و ظلت نيلي بالداخل و معها امينه
و بالخارج وفاء و مالك و الطبيب
وفاء/ها طمني يا دكتور
الدكتور/هي عنده حمى شديده
وفاء/ايه…. حمى
الدكتور/متقلقيش حضرتك هي هتكون كويسه انا ادتها حقنه هتنزل السخنيه خالص و هتفوقها و كتبتلها علي العلاج دا تاخده بانتظام و هتبقي تمام
مالك/متشكرين جدا يا دك
الدكتور/انت عبيط يلا بتشكرني علي ايه يلا انا ماشي انا
مالك/متخليك شويه
الدكتور/لا علشان لسه عندي شغل في المستشفي
مالك/ماشي ربنا يعينك…… ظبط حالك كدا نشوف يوم نتجمع فيه انا و انت و الواد ادم
الدكتور /هو ادم رجع
مالك/ايوه شوف ظروفك و عرفني
الدكتور /ان شاء الله
مالك/مع السلامه
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في غرفه قمر ذهبت إليها وفاء مره اخري وجدت نيلي مازالت تقوم بعمل الكمادات و امينه تجلس بالقرب منهم
وفاء/امينه
امينه/ايوة يا هانم
وفاء/الدكتور قال ان الحقنه اللي ادها لقمر شويهو هتفوقها لو سمحتي روحي اعمللها حاجه خفيفه تكولها علي ما مالك يجيب العلاج
امينه/حاضر
خرجت امينه و جلست وفاء بجانب قمر وجدتها تهزي بكلام مش مفهوم نوعا ما
افتكرت وفاء انها بدات في الافاقه كمال قال الطبيب اقتربت منها
وفاء/انتي فوقتي يا قمر انتي سامعاني
اقتربت وفاء من قمر اكثر لكي تسمع ماذا تجيب
قمر /ح ر ا م…..ت ق ت ل ن ي……
ب ا ب ا… ا ل ح ق ن ي….. م ا م ا
…..ا ل ح ق ي ن ي…….. ع ا ص م
……… م ن ك…… ل ل ه
وفاء /انا برا يا نيلي لما تفوق ابقي ناديني شكلها لسه بتخترف
نيلي/حاضر
و خرجت وفاء و ظلت نيلي معها
و بعد و قت و مازالت نيلي تقوم بعمل الكمادات وجدت جسد قمر ينتفض بشده و راسها يهتز يمين و شمال بشكل غير طبيعي
خافت نيلي كثيرا و ذهبت لكي تاتي باحد يساعدها
خرجت اليهم في الحديقه و هي تجري و معالم القلق و الخوف مسيطرين عليها
نيلي/الحقو
عندما رآها الجميع علي هذه الحاله وقفو جميعا و ذهبو اليها
كارم/في ايه
نيلي/مش عارفه قمر مالها تعالو شوفوها
ذهب الجميع معها و كان في المقدمه كارم
دخل الجميع الي الغرفه وجدو جسدها متشنج و ينتفض بشكل مريب و تعرق بشده برغم اعتدال الجو و تهزي بكلمات غير مفهومه
اقتربت منها وفاء بحذر و جلست بجانبها و اخذر تضرب علي خدها
ضربات خفيفه تحسها علي الاستيقاظ
وفاء/قمر….. قمر…. فوقي يا حببتي
ظل جسدها كما هو حتي صرخت باعلي صوت لديها مما افزع الجميع بشده
قمر /عااااااااااااااااصم لاااااااااااااااااا
و قامت جلست مره واحده علي الفراش و هي تنتفض و تنظر حولها بخوف ظاهر في عينها و حركات جسده اقتربت منها وفاء
وفاء/قمر….. قمر انتي سمعاني يا حببتي
نظرت لها قمر و كانها تحاول تتذكر من تكون
كارم/قمر
نظرت له قمر في خوف و توتر
كارم/انتي كويسه
هزت راسها قليلا
وفاء/انتي حاسه بايه دلوقت
قمر /اانا االحمد لله
وفاء/يارب دايما خلاص يا جماعه اتفضلو انتم سبوها ترتاح
و خرج الجميع ما عادا و فاء و امينه
وفاء/روحي هاتلها الاكل يا امينه
امينه/حاضر
خرجت امينه
وفاء/انتي احسن دلوقت
قمر /اايوة. اانا ااسفه ااني عمالتلكم ازعاج
وفاء/ايه الكلام دا لا ازعاج و لا حاجه سبق و قلنا ليكي انك بقيتي واحده مننا
ابتسمت قمر علي محبت تلك العائله لها دون حديث
جائت امينه اليها حامله صنيه الطعام
وفاء/اسيبك انا تاكلي دلوقت و تاخدي علاجك
و خرجت وفاء و تركتهم
بدات امينه في اطعام قمر بيدها و اعطتها الدواء و بعد الانتهاء
امينه/ايه اللي حصلك يا قمر
قمر /مش عارفه
امينه/امال مين عاصم دا اللي كنتي بتزعقي باسمه
جحظت عين قمر بشده لم تفوهت به و هي في غير و عيها
امينه/مقولتليش مين دا
قمر /دا يبقي………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *