رواية 30 يوم حياة الفصل السابع 7 بقلم أميرة اسامة
رواية 30 يوم حياة الفصل السابع 7 بقلم أميرة اسامة
رواية 30 يوم حياة البارت السابع
رواية 30 يوم حياة الجزء السابع
رواية 30 يوم حياة الحلقة السابعة
رصت البنات الاكل عالتربيزات كلها ونوروا انوار السطح واتحول السطح لمائده رحمن تجمع كل الاحباب. في يوم عظيم بيستنوه كل سنه.
طلع الشباب كلهم ورا حاج سعيد ورجاله الحته
حاج سعيد…الله عليكم جميعا متجمعين عند النبي ان شاء الله وكل سنه وانتم طيبين
الجميع…وانت طيب يا حاج سعيد وانت طيب
احمد العربي …كل سنه وانتو طيبين يا جماعه
رد الجميع عليه
يوسف…كل سنه وانتوا طيبين يا بنات
روحيه…هايص انت فالبنات ياروح امك
يوسف…مش بسلم يااما
روحيه….مش تسلم عليا انا الاول ياولا
يوسف….باس ايدها ازيك ياروحيه وحشتيني وربنا
ادهم….كل سنه وانتو طيبين جميعا
عيسي….يارب ما يقطعها عاده ونتجمع ديما فالخير
حسني….تسلم ايديكم جميعا تعبناكم
مديحه…تعبكم راحه يا استاذ حسني
سهير…يا اخويا ولا تعب ولا حاجه احنا بنستني اليوم ده حسني….خد يا كيمو الشنط دي من ايدي يا ابني
عامر…امسك يالا مني انا كمان ايدي وجعتني
كيمو…ايه ياعم حسني ده كله كل ده بيبسي احنا هنفتح محل ولا ايه
فاطمه…ليه كل ده يا استاذ حسني بس ده الشباب بعتوا قبل الفطار حجات اد كده وحاج احمد العربي بعت حلويات واستاذ عيسي جايب فاكهه وحاج فاروق فاكهه كتير والله كده اوي
حسني…يا ستي ولا كتير ولا حاجه واحنا بسم الله ماشاء الله عددنا كبير وبما ان الشباب كلهم قافلين محلاتهم انهرده فا لزوم الاعده بقي
فاطمه…تسلم ايدك يارب
حاج سعيد…يلا بقي العشاء قربت تأذن واحنا مكلناش بسم الله
اعد الجميع كلهم ابتدوا ياكلو مع بعض في جو حلو مليان حب ودفئ وترابط
اعد زين جمب وعد كان بيسرق نظراته ليها و باصصلها بحب ادهم وتوته كانوا بيكلمو بعض من بعيد بلغه العيون منه كانت بتحاول تخبي ابتسامتها من نظرات هيما ليها وفرحتها ان اليوم ده جه عشان ياعدوا مع بعض شويه
شهد وصلاح ونظرات فرحتهم ببعض خصوصا ان خطوبتهم قربت
وكان نفس الحال عند بوسي وصالح وبالرغم من ان بوسي ديما بتحلم تخرج بره الحاره وتشوف حياتها في حته بتتمناها إلا ان كان حب صالح في قلبها موجود وفرحتها لما بس بتلمحه ماتتوصفش….يمكن مش عيب اننا نحلم لاكن لازم لما نحلم احلامنا يكون لها سقف او بمعني اصح حلمنا يكون علي قد قدرتنا.
كان نفس الحال عند رحاب وايهاب….اللي اتفقوا علي تلبيس الدبل فالعيد الكبير قبل فرح توته وادهم..
اما عند شمس وعادل كان حالهم ميختلفش عن الباقي نظرات حب بيحاولوا يداروها لاكن قلوبهم كلها فرحه.
يوسف.مكانش عارف يتلايم علي مريم بسبب روحيه اللي مش مديه فرصه لحد يتكلم
من خفه دمها…
ولاكن…مش ديما كل القلوب حبها ظاهر ولا ديما كل القلوب قلبها مرتاح
في قلوب بتخبي الحب وقلوب متعرفش طعم الراحه
زي منار اللي بتحب وتعشق عامر وهو ميعرفش ومش بيشوفها غير اخته وبس
كانت بتبصله وهو بيتكلم ويضحك بحب ودقات قلبها لو بتنطق كانت قالت بصوت عالي انها بتحب عامر
خلصوا الاكل وشالوا البنات ونضفوا وظبطوا الشباب الترابيزات والكراسي عملوا اعده شكلها حلو وكبيره
أذنت العشا….صلي بيهم حاج سعيد جماعه في السطح فوق وخلي حد بداله يأذن..
عملت فاطمه ومديحه الشاي
خلصوا صلاه واعدو كلهم مع بعض..
مريم…اتفضلب ياخالتي الشاي
روحيه…انتي مين يا حلوه انتي
مريم….انا مريم يا خالتي نستيني انا حتي بحبك
روحيه…مريم مين يقطعني يابنتي بقي ينفع انسي الحلاوه دي كلها
مريم…بعد الشر عنك متقوليش كده. وعموما يا ستي انا مريم خطيبه چو
روحيه…خطيبه مين يا اختي😏 ايه چو ده كيس كراتيه
يوسف…كيس كراتيه ايه ياما چو يعني انا يا اما
روحيه…😒وانت ازاي ياولا سامحلها تقولك كده چو من غير يا سي يوسف ايه مفيش خشي فين اهلها دول ولا تلاقيك جايبها من الشارع😒
يوسف…بااااس ابوس ايدك بس هتبوظي الجوازه ابوها وامها اعدين عم عيسي وهالتي ناريمان يا اما
عيسي….بضحك سيبها براحتها يا يوسف
يوسف….بضحك حقك عليا ياعم عيسي متزعلش والنبي
عيسي…ازعل من ايه بس يا ابني دي ست روحيه حبيبتنا كلنا
ناريمان…سيبها علي راحتها يايوسف احنا كلنا متعودين علي كلامها طب دي روحيه دي حبيبتي
روحيه…بابتسامه ياختي انشالله يخليكي انتي تسمعي عني
يوسف… في ايه يا اما دي خالتي ناريمان ام مريم خطيبتي وبعدين مالك بتقوليها بفشخره كده ليه انتي تعرفيني حسيت للحظه انك مشهوره
روحيه…اتربي يا واد بدل ما اقوملك راحت زين اعد جمبها قوميلو ياروحيه الواد ده مترباش وعايز يتربي من جديد
روحيه….يالهوي علي الحلاوه انت مين ياحلو
يوسف…ايه يا اما انا اعد بردو انتي بتعاكسي صاحبي ادامي
الكل ضحك.
روحيه…ومن امته ياواد ولنت بتصاحب ناس عدله كل اللي بتصاحبهم مقاطيع
انما ده زي القمر
الشباب في نفس واحد الله يخليكي يا خالتي
روحيه…بصوت واطي لزين مين دول ياحلو انت
زين…بضحك دول صحابه المقاطيع..
احمد العربي…ازيك يا وعد يابنتي عامله ايه في الجامعه بتاعتك
وعد…الحمد لله يا عم احمد بخير
احمد…شدي حيلك عايزين نشوف احلي مهندسه فالدنيا
وعد…بأبتسامه ان شاء الله
حاج سعيد….عامل ايه ياعمر تاعب عمك زين ولا بتسمع الكلام
زين….لا عمر راجل ياحاج سعيد وبيسمع الكلام
سعيد…طيب عال بتذاكر اللي فاتك ولا لا
عمر…ايوه الحمد لله بذاكر
زين….عمر شاطر كان عايز بس حد يوجهه ويفضل وراه شويه هو الوقت عارف هو عايز ايه صح ياعمر
عمر…صح ياعم زين
ادهم…خليه بس يغلط هعلقه علي باب الشارع
هيما…وتعلقه انت ليه وانا روحت فين🤨
عمر…بأبتسامه لا والله ابدا مفيش غلط تاني
كيمو…مالهم ياض ياعمر اعدنلك عالوحده كده ليه سيبكم منهم تعالي يلا معايا نودي الحلو والفاكه جسمك مش عاجبني لازم تبقي رشيق كده زي عمك كيمو
ضحكوا كلهم علي كريم
هيما…اهو عمك كيمو ده قريب اوي هقفشه ومش هرحمه.
ميمو…بعينك بقي يا ابني حد يسيب الاكل وحلاوته دي كلها ويعمل دايت ورچيم ويعمل فورمه مالها الفورمه بتاعتي مش فاهم ماهي زي الفل اهي
مديحه…انت زي العسل في كل احوالك يا كيمو والله
عامر….هو حد يقدر يقول غير كده يا خالتي ده كيمو ده الحته الشمال
عادل…سبحان الهادي ايه رضيتوا علي بعض تاني ما كنتوا قالبين علي بعض اول رمضان
كريم…انت هتفكره تاني الله يحرقك ما كنت مصدقت رضي عني اطلع انت منها احنا نقلب ونرجع تاني بسرعه
احمد العربي…عملك ايه تاني ياعامر
عامر..😒😒خلاص بقي ياعم احمد المسامح كريم
مريم…شوف الواد بيبصلي ازاي اقول عليكم ايه شكله افتكر😂😂
صالح…والنبي لا تحكيلهم يا عامر
مديحه…حصل ايه ده كيمو طيب
عامر…طيب اوي وابن حلال مصفي والمصيبه انه ما بيوقعش غير معايا انا
اول يوم رمضان المفروض اننا متفقين نريح شويه بعد ما نرجع من شغل البنك وبعد الفطار ننزل معاه الباشا طلع يفطر وبعد الفطار نزلنا عادي وابتدينا شغل وشويه شويه الدنيا ابتدت تبقي موت وموقفني بقي اما فين عالكنافه وانا من الاول قولتله مش هعرف قاللي يابني دي سهله ومفيهاش حاجه وهعلمك المهم هو اصلا مكنش عارف يعمل اي حاجه اتعلمها وبعدين حاول يعلمهالي لحد ما ظبطت جينا بقي اول يوم وبعد ما الشغل شد شويه ايهاب ملخوم ياعيني جوه اعد ياخد الفلوس وشويه ويساعد كيمو والاقيلك ده يقولي ولا ياعامر انا بانتباه نعم ياكيمو
انا طالع بسرعه الحمام ونازل
قولتله ماشي متتأخرش يا كيمو الشغل كتير
قاللي دقايق واجي المهم طلع وانا اتلخمت فالشغل ولقيت الناس عليا زحمه عالكنافه بقيت اتلسع واتحرق وابص علي ايهاب الاقيه بينقط مايه جوه المحل وكيمو مبينزلش حسيت اني بنهار خلاص مش لاحق المهم جيت علي نفسي الزباين كتير ومستخسرهم حرام والجاحد ابو قلب اعد أتصل أشوفه فين كل ده يكنسل وميردش عليا لقيت عادل نازل بقوله عادل كيمو فين كل ده فالحمام
حسيت وقتها قلبي وقف من رده عليا اللي صدمني…قالي حمام ايه ده اعد هو ومنار بيتفرجوا عالمسلسلات الجديده وقتها حسيت برعشه خفيفه في ايدي وحست شفايفي مش طبيعيه قولت بس دي بوادر شلل قولت ما بدهاش شيلت الكنافه وقفلت المكنه وطلعتله خبطت لاقيت منار فتحتلي واللي اشوفه زي مانا عايز اعد عالارض حاطط مخده وساند عليها وادامه صنيه كنافه وبسبوسه وطبق قطايف.
الكل كان بيضحك من قلبه وعيونهم بتنزل دموع من كتر الضحك
عامر….انا اول ما شوفت المنظر ده حسيت اعرااطض الشلل بتزيد وفي وجع في صدري جامد وقتها قولت بس دي ذبحه صدريه ما اكيد المنظر ده مش هيعدي من غير اي خساير وابتديت افتكر كل موقف عمله فيا وانا للاسف ما بتعلمش
فابقوله…انت بتعمل ايه ياكيمو.شاورلي بأيده وهو مش باصصلي تعالي ياعامر المسلسل ده هيعجبك اوي قولتله بقي انت سايبني مدعوك يا كيمو انا وبوب بقالنا اكتر من ساعه وانت اعد هنا تتفرج علي مسلسلات وعينكم ما تشوف الا النور لبسته طبق البسبوسه ونزلت..
سعيد…والله يا ابني بتصعب عليا وكل مره تقلب عليه اقول هيتعلم
عامر…ماناوبنسي ياعم سعيد وبيصعب عليا وبحس انه جد كده وهيجي علي طول وكل مره بتخدع فالدخله بتاعته
احمد….مصيبه انتوا الاتنين
زين…اهم الاتنين دول علي اد المواقف اللي بينهم بس ما يستغنوش عن بعض ابدا
ايهاب….انت هتقولي انا ساعات بحس ان عامر بيحبه اكتر مني
عامر…ايه ده انت لسه مش متأكد😂😂
ايهاب…اه يا واطي
عيسي…ان شاء الله الفرح تالت يوم العيد يا ولاد
صالح…ان شاء الله ياعم عيسي
سعيد…الف مبروك ياولاد ربنا يتتملكم بخير
سهير…يارب ياحاج سعيد ويومهم يبقي حلو كده
عامر…متقلقيش يا ست سهير هيبقي يوم الكل يحلف بيه احنا عندنا اعز من صالح ولاحه وشهد حبيبتي وبوسي
هيما…ربنا يسعدكم يارب عقبالي كده
احمد…ومين ماسكك يا اخويا
بص هيما لزين وهو رافع حواجبه 🤨🤨واحد ربنا يسامحه ماشي يفتري عالخلق
ضحك زين…ريح نفسك قولتلك تخلص السنه دي. اعمل الانت عايزه لاكن قبل ما تخلص لا
احمد….انا شايف ان زين معاه حق علي فكره
هيما…والنبي ايه انت معايا ولا معاه
احمد…انا مع الحق الجواز بيلخم ومسؤوليه ومنه لسه مخلصتش دراسه مستقبلها برده مهم مجاتش علي اخر السنه دي وخلاص
سعيد…صح يا هيما عشان متتلخمش وتقصر في مذاكرتها
زين…ماقولتش حاجه انا
هيما…ايه يا خالتي الواد ده جيباه منين دماغه ناشفه اوي
مديحه….ياابني هي هتطير منك ماتقلقش تخلص بس هي وان شاء الله ربنا يجعل كل ايامكم فرح
زين…يارب نهدي بقي
هيما …بصله وهو بيعض علي شفايفه من الغيظ ومنه هتموت من الضحك والاحراج.
ادهم…ولا ياعامر ما تسمعونا حاجه انت وبوب
ايهاب…عشان بس عم سعيد ميضايقش
سعيد…لا ليه بس يا ابني انا صحيح مابسبش فرض بس انا مش رااجل شديد اوي كده غني يا ابني ربنا يسعد قلبكم
ايهاب…طيب انا هقول كده الاول انشاد ديني يارب يعجبكم.
سعيد…حلو يلا سمعنا
لاحه…سكووووت يا اخونا بقي
ايهاب….احمممم
حلفت بسرك الاسمي يمينا
بأني قد وقفت لك اليمينا
احبك حب عبد في حياء
لوجهك زاد بالتقوي حنينا
وحق الله لا انسي وقلبي يشاهد قوه الرحمن فينا
صلوا حبلي بكم لا تقطعوه فنحن بحبلكم مستمسكونا وقد دارت علي الكاسات روحي فلم أر غيركم يسقي اليقينا…
الجميع…الله الله
زين…يلا ياعامر
عامر…انا مش حافظ انشاد والله كله اغاني
زين…يلا قول اي حاجه
عامر…طب اغني ايه
حسني…ولا ياعامر غني انت وايهاب حلو الحلو
عامر…تاني ده احنا اتشهرنا بيها
ادهم…اه غنيها دي حلوه
هيما…غنيها انا كمان بحبها
عامر…طيب انا جاي بالطبله بتاعتي وجاهز بصو بقي انا هغني وتردوا ورايا
ماشي…
الكل ماشي
منار كانت بصاله بفرحه وحب ونفسها يحس بيها
وعد كانت عارفه انها بتحبه هي ومنه فا كانوا ملاحظينها
عامر…يلا…احممم مسك الطبله وابتدا يغني
حلو الحلو بكل خصاله الا دلاله ميعجبنيش
الجميع…ميعجبنيييييش.
إيهاب…قالوا بيهجر قولت وماله يهجر يهجر بس يعيش
الجميع وهما بيصقفوا…حلو حلو حلو الحلو
عامر…حلو الحلو مافهش وحاشه غيره بيوعد ولا يوفييييش
الجميع…ولا يوفيييش.
عامر…دا اللى فتح قلبى بطفاشه ثم قابلنى مكلمنيش الجميع…مكلمنيششش
عامر…قولتلوا رد ياباشا ياباشاقالي لابوها متفلأنيش
قولتلوا رد ياباشا ياباشا
قالي لابوها متفلأنيش
وبيعجبنى اكمن جماله
وقه سكر سنترافيش
الجميع….حلو حلو حلو الحلو
إيهاب…وهو بيبص لرحاب كل ماافوت من قدام داره ويشوف وشي يسد الشيش
ابتسمت…رحاب ونزلت عينها لتحت
الجميع….يسد الشيييش
إيهاب…قلبي وعيني عليه احتاروا وبيتخانقوا الحق ياشويش
الجميع..الحق ياشوووويش
إيهاب…يحيا الحب وتسقط ناره اللي تولع ولا تطفيش
عامر….يحيا الحب وتسقط ناره اللي تولع ولا تطفيش
الجميع….حلو حلو حلو الحلو
فضلوا يصقفولهم ويصفروا
عيسي…ماشاء الله عليكم ربنا يحميكم يارب
زين…طيب حاجه كمان
عامر…لايهاب ايه تيجي اما براوه
ايهاب يلا حلو
مديحه…اه دي حلوه
عامر ابتدا يطبل
ايهاب…امابراوة براوة اما براوة
دوار حبيبي طراوة آخر طراوة
قلة حبيبي ملانة عطشانة يانا
اروح له ولا اروح اشرب حدانا
أروح له ولا أروح وبلاش شقاوة
أما براوة براوة على الشقاوة
عامر….حبيبي لما لقاني مريت قـباله
شال طرف شالي وسقاني وطرف شاله
طرف لي عيني يا عيني بس بهداوة
الجميع وهما بيصقفوا
أما براوة براوة على الهداوة
ايهاب….ياناس لوموني لوموني ما ترحموني
احب لوم العوازل لما يلوموني
وانا وحبيبي يا عيني حلوين حلاوة
الجميييع
اما براوة براوة على الحلاوة
عامر….باحلم واغني لحبيبي وفين حبيبي
ماليش حبايب يا عيني وانا ونصيبي
بصتله منار وكأنها بتقوله انا موجوده😭😭😭
يمكن زماني يصلحني بعد العداوة
وأقول ياليلي يا عيني اما براوة
الجميع…اما براوه براوه اما براوه دوار حبيبي تراوه اخر تراوه
…اما براوه براوه اما براوه دوار حبيبي تراوه اخر تراوه……
وخلص اليوم علي صوت اغانيهم وضحكهم وفرحتهم اللي وصلت لابعد من السما
ولسه الحب والسعاده والضحك والفرح مستمرين
ولكن اوقات كتير بتحصل حجات تعكر صفو الفرحه واللمه استنوني الروايه لسه مبدأتش اللي جاي ملوش علاقه باللي راح اللي جاي احلي واجمل😉😉😉
حقكم عليا والله العظيم غصب عني
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية 30 يوم حياة)