Uncategorized

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة الخامسة 5 بقلم فاطم الشاعر

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة الخامسة 5 بقلم فاطم الشاعر 

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة الخامسة 5 بقلم فاطم الشاعر 

رواية عروستي المجنونة الجزء 2 الحلقة الخامسة 5 بقلم فاطم الشاعر 

فاطمه:  م.. مرو… مروا.. مروان… ابن… اب.. ابني 

مروان:  الاه في اي انتي يا بت… فاطمه 

فاطمه بصريخ: مرواااااااااااان….ابنييييييييييي

مروان: اي ده في اي صباح الفل يما ابنك ماله ما هو بطنك اهو 

فاطمه: ايه ده فين الحفله وفين العربيه وفين الفستان وفين الحادثه وفين الاغاني 

مروان: ايه يا ست انتي حيلك بالراحه ايه الحلم اللى شبه وشك ده وحادثه ايه 

فاطمه: الحمد لله انه كان حلم والا كنت انا وابني روحنا فيها 

مروان: بعد الشر عليكوا حصل اي قوليلي 

فاطمه: حلمت اننا كنا رايحين حفله جلال عاملها وانت كنت سايق العربيه بسرعه وعمال تغني وانا عماله اقولك هدي السرعه وانت مش سامع الكلام ف عملنا حدثه بس كده 

مروان  : الحمد لله انه كان حلم قومي اغسلي وشك عشان تفطرى وعشان نروح للدكتور النهارده 

فاطمه: انا كويسه هنروحله ليه 

مروان: يا بنتي مش شايفه بطنك عامله ازاي شكلها غريب ف هنروح نشوف في اي ونطمن على البيبي بالصونار 

فاطمه: طيب خلاص ماشي 

مروان: رايحه فين 

فاطمه: هقوم اعمل الفطار 

مروان: ي ستي هو انتي قادره تتحركي اقعدي وهعمل انا 

فاطمه: لا تعالى نعمله سوا واصلا الحركه حلوه عسان البيبي 

مروان: طيب تعالى 

في المطبخ: 

مروان: هنعمل فطار اي 

فاطمه: انا هعمل سوسيس وانت هتعمل اي 

مروان: هتعملي اي يختي ايه خنافيس ده 

فاطمه بضحك هيستيري: همووووووووووووووووووووووت كك خنفسه تعض رقبتك ي بعيد اوعي كده 

مروان: انتي بتضحكي علي اي 

فاطمه: وشك للحيطه وافاك شبه السمك الفيليه 

مروان: هشتم والله 

فاطمه: لا خلاص هتاكل اي خلصني

مروان: هعمل بيض بالبسطرمه 

فاطمه: طيب يلا اعمل فطارك وانا اعمل فطاري 

مروان: يلا 

بعد خمس دقايق

مروان: بطتي ايه الريحه الحلوه اللى عندك دي 

فاطمه: ديه ريحه الخنافيس ????????????

مروان: طب ما تدوقيني خنفسه ريحتها حلوه اي ????

فاطمه : كتك الارف ???? خليك في اكلك ياض 

مروان.: ده انتي عيله بارده 

فاطمه: وشك للحيطه وافاك شبه الفرده ????????

مروان: وربنا انتي عيله بنت كلب 

فاطمه: مروان الحقني والنبي بطني هتفرقع مش قادره اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه 

مروان: ينهار اسود في اي تعالى نروح للدكتوره بسرعه 

فاطمه: اتصرف والنبي انا بمووووت ااااااااه 

مروان: حاضر حاضر تعالى ( وشالها) 

فاطمه: استني انا هخرج كده 

مروان: ي ستي ما انتي لابسه عبايه اهو مفرقتش بيتي من خروج والطرحه بتاعتك معايا يلا بس 

فاطمه: مش قاااااااااادره الحقني والنبي 

مروان: حقك على عيني خلاص خمس دقايق وهنبقي عند الدكتوره 

عند اادكتوره 

مروان بقلق: ها يا دكتور طمنيني الله يباركلك 

الدكتوره: انت قلقان ليه ده وجع حمل عادي بس هي جسمها ضعيف حبه عشان مش مستحمله اي ضربه من الولاد 

مروان وفاطمه في صوت واحد: ولاد؟!

الدكتوره: اه ما هي حامل في تؤام 

مروان: عشان كده بطنها شكلها مكعبر كده ????

الدكتوره: اه 

مروان: الصلاه على النبي يعني انا هيجيلي جوز قرود مع بعض الله ????????????????????????

الدكتوره: يتربوا فى عزك ان شاءالله دي شويه ومقويات هتجبهلها وهتنتظم عليها لحد وقت ولادتها 

مروان: ماشي يا دكتور شكرا 

الدكتوره: العفو والف مبروك 

مروان: الله يبارك فيكي ( وخرجوا) 

تحت في العربيه 

مروان: بت يا فاطمه مالك

فاطمه: ماليش 

مروان : لا فيه مالك ساكته كده من ساعه ما كنا فوث في اي مالك 

فاطمه: قولتلك مفيش 

مروان اخدها في حضنه 

مروان: طب وكده 

فاطمه بعياط شديد: هيفتحوا بطني نصين عشان يطلعوا البيبي وبطني هتوجعني ????????

مروان لنفسه: عليا الطلاق متجوز طفله 

مروان ل فاطمه: يا حببتي مش هتحسي بحاجه هما هيدوكي بنج وبعد ما تصحي وتشوفي ولادك الوجع هيروح لوحده والله 

فاطمه: متاكد 

مروان: اه والله 

فاطمه: وانت ايه عرفك كنت ولدت قبل كده 

مروان: طب اوعي يا بنت الكلب خلينا نمشي وبطلي عياط بقي ممكن 

فاطمه: طيب يلا يا ابو عيال ????????

مروان: ماشي ي ختي هنقلبها ابو ادم وام ادم ولا ايه بت مش عاوز محن بنات ????????????

فاطمه: اتفووووووووووووووووووووووو

مروان:  الله يخليكي شكرا الجو حر والله تعبتك معايا مش كده ????

فاطمه: ماتتحرك يبني ناوي نبات هنا ولا حاجه 

مروان: طيب خلاص ( وساق العربيه) 

فاطمه: مروان 

مروان: قلبه

فاطمه: لما نروح البيت عاوزه انزل المايه 

مروان: نعم يختي عاوزه اي 

فاطمه: بقولك لما نروح عاوزه البس البكيني وانزل حمام السباحه 

مروان: تنزلي الميه 

فاطمه: اه 

مروان: في حمام السباحه 

فاطمه: اه 

مروان: عاوز تلبسي بكيني 

فاطمه: اه 

مروان: بكرش امك ده 

فاطمه: اا…

مروان: ما تكملي سكتي ليه 

فاطمه: انت واطي على فكره 

مروان: مدام انا واطي يبقي انتي واطيه ما الطيور على اشكالها تقع 

فاطمه: ????????????????

مروان:  في اي يا حجه شنابونيو انتي ????????

فاطمه: حجه اي…

مروان: شنابونيو ????????????????????

فاطمه: يعني اي 

مروان: مش شايفه شنب النجعاوي اللى طالعلك ده يا شنابونيو ???????????????????????????????????????? ده انتي شنبك اطول من شنبي احيه يما ????????????????

فاطمه: ظريف 

مروان: وشك للحيطه وافاكي شبه الرغيف نيهها ????????????????

فاطمه : ????????????????

مروان: خلاص متزعلش يحجه بطيخه ????????????????

فاطمه: وشك للحيطه وافاك شبه الفسيخه هه 

مروان: وربنا انتي عيله واطيه يلا اتفضلي انزلي يا مدام شنابونيو انتي ????????????

فاطمه: ملكش كلام معايا تاني 

مروان  : خدي ي بت هنا 

فاطمه دخلت الفيلا 

فاطمه : انا رايحه اقعد في الميه شويه ومش عاوزه اشوف وشك هناك وابقي روح اتجوز واحده معندهاش شنب يا عسل وابقي خليها تجبلك تؤام بالمره 

مروان: انتي زعلتي ولا اي 

فاطمه: ممكن تسبني لوحدي شويه 

مروان: طب براحتك ( ومشي)

فاطمه وهي قاعده حطت رجليها في الميه 

فاطمه لنفسها: خلاص هبقي مامي لطفلين صغيرين وهيبقوا ولادي انا… انا خلاص كبرت ولازم ابقي عاقله شويه واشيل المسئوليه وابقي ست بيت وأم شاطره وههتم بنفسي ومش هخلي حد يعيب عليا تاني زي الزفت مروان بس انا بحبه برده اعمل اي في ام قلبي ده (حطت إيديها على بطنها وكانت بتكلم ولادها) عاجبكوا اللى ابوكو بيعملوا ده كل شويه يحرق دمي ويعصبني بس انتوا هتيجوا تجيبولي حقي مش كده انتوا حبايب مامي بحبكوا..عارفين ابوكو ده رغم انه رخم بس بحبه وماليش غيره بس مسير يجي اليوم وتعلموه انتوا الادب عشان يحترم نفسه صح ????????????

فاطمه وهي قاعده كتبت شعر ل مروان بس شعر كده بالبوق مش بالايد وكان:

لما بشوفك…. لما بشوفك بحس إن روحي بتسبني وتروحلك..ويفضفض قلبي الكتوم وياك ويبوحلك ويقولك بحبك.. بحبك وفينك بقالنا زمان مبنشوفش طيرك ولكن طيفك موانس المكان.. بحس بأمان لما يلمسني صوتك.. عبيرك وريحتك بتملى الشواع.. عيونك وضحكك تميل قلوب.. وقلبي على حبك بقي مغلوب… نصيب وكنت أنت المكتوب.. كلامك بيخلق في روحي الدفا ويجي السلام يمحي أثر الحروب..كأنك فنجان قهوه في ليله شتى.. تعيد كل ذكرى وضحك وبُكى، بتذكير اللُقى.. بتذكير اللُقى بالمعاد والمكان.. عقلك جنان وروحك جنينه.. وانا حد زهق من زحمه مدينه.. يا تسكني قلبك وأكون عايشه فيه.. وألا هفضل أكتب شعر في عينيك لحد ما ترضى.. لحد ما ترضى عن قلبي وعيوني.. وحيات كل الحاجات اللى حبيتها وسابوني لتفضل معايا.. افضل معايا هحكيلك حكايه.. كان يا مكان كل اللى حواليا سابوني زمان وفي وقت معين سابوني وراحوا.. حتي القلب إبتدى يضيق براحوه.. وأصبحت وحدي باهته وحزينه.. من وقت ما شوفتك وأنا عايشه بيك.. وحياتي لترضى تسكني فيك.. ده انا بقيت إثيره عينيك وتحت أمر معاليك..

نسمه فتوح#####

فاطمه قامت من الميه بعد ما قالت الشعر وراحت طالعه فوق تغير هدومها وبعد ما غيرت وقفت قدام المرايا تشوف نفسها فقالت: انتي حلوه زي ما انتي وهتبقي احلى قريب لما تشيلي ولادك الاتنين على ايديك خدي بوسه اموااااااااه ????????????????

فاطمه سمعت حد بيخبط على باب الاوضه ففكرته مروان فقالت ادخل ولكن طلعت ستها 

ستها: لسه زعلانه مني 

فاطمه: تعالي يا تيته اقعدي 

ستها: متزعليش مني خبيت عليكي عشان محدش يأذيكي وعشان متتعبيش يا بنتي 

فاطمه: ممكن تاخديني عند بابا 

ستها: انتي بتقولي اي انتي عاوزاه ياخدك مني 

فاطمه: ياخدني ازاي انتي ناسيه اني على ذمه راجل 

ستها: ابوكي لو عاوز حاجه هيعمل اي شيء عشان ياخدها حتي لو وصلت بيه للقتل 

فاطمه: طول ما مروان معايا متخافيش بس انا عاوزه اشوفه واسئله على شويه حاجات كده واعرفه  نفسي اعرف ابويا واشوفه عشان خاطري 

ستها: طيب خلاص ماشي بس لما تولدي هاخدك ونروح ومفيش نقاش تاني في الموضوع ده انا قولت كلمتي خلاص لما تولدي 

فاطمه: خلاص ماشي موافقه 

ستها: بتحسي بحاجه وانتي قاعده كده 

فاطمه: بطني بتتحرك 

ستها: ده العيال يا متخلفه هما اللى بيتحركوا مش بطنك ????

فاطمه: بجد يعني انا حامل فعلا وفي ولاد في بطني يعني ده مش انتفاخ من الكرومب اللى كلته من ست شهور 

ستها : يا مورك يا نعمه ????

فاطمه: بهزر والله ????????

ستها: هتشليني ???????? الجو حر عليكي وجلدك سخن قومي استحمي واقفي تحت الميه الساقعه شويه 

فاطمه: طيب ماشي حاضر 

ستها: يلا انا هنزل وانتي قومي استحمي 

فاطمه: ماشي يا تيته 

ستها خرجت بره الاوضه وفاطمه قامت تاخد شور 

فاطمه وهي في الحمام بتحب تغني فهي واقفه بتاخد شور وبتغني فجأه حست بإيد ماشيه على ضهرها ف بصت وراها ملاقتش حد ففكرته وهم ولسه بتلف هوبا لاقت حاجه ف صوتتت……….

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية رقية للكاتبة هاجر محمود.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *