روايات

رواية حرب السلايف الفصل الرابع 4 بقلم محمد منصور

رواية حرب السلايف الفصل الرابع 4 بقلم محمد منصور

رواية حرب السلايف البارت الرابع

رواية حرب السلايف الجزء الرابع

حرب السلايف
حرب السلايف

رواية حرب السلايف الحلقة الرابعة

وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد. وعلي بركة الله نبدأ
بسم الله توكلت علي الله. وهو رب العرش العظيم
خلصت حلقتنا علي ان سليم كنسل علي خلود لما اتصلت بي وهو مع يسرا. اللي سلطها ايهاب علي سليم علشان توقعه. وتخلي يتجوزها رغم العلاقة اللي بينه وبينها. باتري الايام مخبيئة اية. لخلود علي ايد سليم قبل بس ما اكمل لكم تعالو لما اعرفكم خلود عملت اية لما سليم كنسل عليها. واحنا دلوقتي جوة اوضة خلود وخلود بتتصل تاني مرة علي سليم وسليم كنسل برضو فبصت للموبيل وقالت لنفسها بقلق
يوووووو يا سليم دة انت عمرك ما كنسلت عليه ياتري في اية بس يكون عم سامي حصل له حاجة. اما اتصل علي نور.
وتدور في الموبيل علي رقم نور ومتلقيش الرقم فتقول لنفسها
انا غبية هلاقي الرقم ازاي وانا عامله ضبط مصنع للموبيل
وتدخل ميرفت ام خلود للاوضة وتبص لخلود اللي كانت سرحانه فتقول لها ميرفت
خلود عماله اندهه عليكي. وانتي ما بترديش لية
فتبص خلود لميرفت وتقول لها
معلش يا ماما ما سمعتش. بقولك يا ماما مالقيش معاكي رقم نور او فضل
ميرفت
لا. مش معايا غير رقم سليم. دة حتي رقم سامي اتمسح من عندي
خلود
طيب وبعدين
ميرفت
في اية.
خلود
بتصل علي سليم ما بيردتش وخايفة يكون حصل حاجة لعم سامي.
ميرفت
بعد الشر علي سامي. ان شاء الله يكون بخير. مع ان اللي حصل منه زمان يخليني افرح في بعد ما خان اختي الهام
وجاب واحدة زباله علي فرشتها
خلود
عم سامي اطيب خلق الله يعرف يخون
ميرفت
انا نفسي وقتها ما صدقتش. بس الهام كانت بايته عندنا علشان ماما كانت تعبانه والساعه 2 بعد نص الليل رن تيلفون البيت،،،،

 

 

 

ونرجع بالاحداث لكام سنه وراء ومن جوة شقة ابوة الهام تجري ميرفت اخت الهام ناحية تيلفون البيت اللي كان بيرن وترد قائلا
الو
صوت ست
ممكن اكلم الهام
ميرفت
اقول لها مين
الست
واحدة عايزا مصلحتها
وندهت ميرفت علي الهام وجت الهام وردت وفضلت الست تتكلم وتتكلم لغاية ما وصلت لاخر الكلام وقالت
وهي دلوقتي في سريرك بقميص النوم
وخلصت المكالمة وطبعا الهام جريت غيرت هدومها وميرفت قالت
استني انا جاية معاكي. ,,,,
ومن قدام باب شقة سامي. تقف الهام ومعها ميرفت وتخيط الهام بمنتهي العصبية وميرفت تقول لها
اهدي شوية مش عايزين فضايح
ويفتح الباب سامي ويبص باستغراب لالهام ويقول
الهام. جاية لية في ساعه زي دي. حماتي حصل لها حاجة
ولكن الهام تزق سامي بعصبية وتفتح الباب وتدخل لاوضة نومها وماتقليش علي السرير الا عيالها الاربعه. فتبص لعيالها وتبص لاختها فيقول سامي
الهام في اية
وفي اللحظة دي يسمعوا صوت حركة في اوضة الاطفال فتروح الهام بسرعة هي وميرفت ناحية اوضة الاطفال وتفتح الهام باب الاوضة علشان تلاقي واحدة ست بقميص النوم فتعيط الهام ويتصدم سامي ويقول للست دي
انتي مين ودخلتي هنا ازاي
ويبص سامي لالهام ويقول
والله. العظيم ما اعرف مين دي
الهام
علشان دي منيم عيالك الاربعه في اوضتنا
سامي
صدقيني والله انا…….
الهام بحرقة
طلقني،،،،،،،
ونرجع لاوضة خلود. وميرفت بتقول لخلود

 

 

 

 

وبعد كلام كتير. ومحاولات فاشلة للصلح بين الهام وسامي اللي حلف انه ما يعرفش الست دي دخلت الشقة ازاي. وان عياله هما اللي جم يباتو معه في الاوضة ليليتها لان النور قطع وهما خافو من الظلمة. طلق سامي الهام وظهر ايهاب في حياة الهام وبعد ما خلصت شهور العدة اتجوزت الهام من ايهاب وسافرت والباقي بقي انتي عرفا
خلود
ولية ما يكنش في حد قصد انه يفرق بين عم سامي وخالتي الهام
ميرفت
ومين بس هايكون لي مصلحة في كدة
وفي هذة اللحظة يرن موبيل خلود وتكون المتصله مودة فتبص خلود لرقم مودة وتقول باستغراب
مودة بتتصل يا ماما
ميرفت بقلق
يا ساتر استر كدة سامي حصل له حاجة. ردي عليها شوفي اية اللي حصل
وترد خلود
خير يا مودة. عم سامي حصل له حاجة
مودة
بابا ماله يا خلود
خلود
هو انتي ما تعرفيش انه تعب امبارح وراح المستشفي
مودة بعصبية
ازاي دة حصل ولية ما حدش يعرفني. وهو بابا محجوز فين ،،،،،،
وفي هذة اللحظة يفتح باب اوضة نوم مودة ويدخل سمير عليها وهو مبتسم ويقول
اهو سيبتك ليلة بحالها يارب بقي تكوني فوقتي كدة ورجعتي مودة القمر اللي انا عارفه
مودة وهي بتنهي المكالمه وبتبص لسمير وتقول وهي بتعيط
بابا تعب امبارح واتنقل المستشفي
وتروح مودة ناحية الدولاب وتحط ايدها في الدولاب علشان تطلع هدوم خروج تلبسها فيمسك سمير ايد مودة ويقول لها بعصبية
ممكن اعرف انتي بتعملي اية
مودة وهي بتبص علي ايد سمير اللي ماسكه ايديها وتقول
رايحة المستشفي لبابا اطمئن عليه
سمير بعصبية
هو انتي عبيطة ولا هبله ولا دماغ اهلك فيها اية
مودة باستغراب
سمير انت بتتكلم لية كدة معايا.
سمير
هو في عروسة تسيب عريسها نهار صبحيتها وتنزل تتسرمح في الشارع
**اللي عايز يتابع القصة دي كاملة هيلاقيها صوتية علي اليوتيوب قناة حكايات منص ومي **
مودة بعصبية وهي بتبعد ايد سمير عنها
انا مش بتاعت سرمحه. انا رايحة المستشفي لبابا. علشان هو تعبان وانا السبب في تعبه. دة
سمير بعصبية
ما خلصنا بقي. من الحوار ابن الكلب دة. كل شوية انا السبب انا السبب اية.
مودة
انت اللي اية. لو مامتك اللي تعبت يوم صبحيتك واتنقلت المستشفي كنت هاكون انا قبل منك. وهاقول لك لازم نبقي جنبها
سمير
انتي بقي. انما انا مش هانزل يوم صبحيتي الا علشان ادفن انما شوية تعب دة كدة دلع نسوان وانا ماليش في دلع النسوان.
مودة وهي بتبص لسمير من فوق لتحت
انت ازاي كدة. دة احنا مكناش بنسمع لك صوت في الخطوبة كنت مخبي كل السواد دة فين
سمير وهو بيضرب مودة بالقلم وبيمسكها من شعرها
جري يا بت انا جوزك وبدل ما تحمدي ربنا اني لميتك وانتي معدية التلاتين وتفضلي عايشة تحت رجلي. زي الخدامه بتردي علية كلمه بكلمه

 

 

 

 

في هذة اللحظة يسمعوا صوت خبط علي باب الشقة وصوت ليلي ام سمير بتقول
افتح يا سمير وبطل فضايح صوتك جايب اخر الشارع
فيبص سمير لمودة ويقول
عجبك كدة فرجتني علينا الناس في اول يوم
ويروح ناحية الباب ويفتح الباب ومودة بتبص له وتعيط، ،
وفي نفس الوقت كانت يسرا بتودع سليم وبتركب تاكسي وسليم بيبص عليها وبيضحك وبيقول لها
هاكلمك علشان اطمئن عليكي
وتضحك يسرا وتقول
هاستني مكالمتك.
ويمشي التاكسي فتخرج يسرا الموبيل بتاعها وتتصل بايهاب فيرد ايهاب ويقول لها
حصل
يسرا
حصل والواد بقي في جيبي
ايهاب
الله ينور عليكي ودلوقتي بقي لازم تدوسي عليه جامد وتخلي الزبون يقع ويدور علي الماذون
يسرا
عيني.
ايهاب
وعايزك تبعتي لنور جواب تعين
يسرا
فين
أيهاب
في شركتي.
يسرا
انت هاتشغل نور عندك
ايهاب
وبمرتب ما يحلمش بي
يسرا
ولما يعرف انك انت صاحب الشركة
ايهاب
الفلوس هاتخلي يعمل نفسه ما يعرفش
ويضحك ايهاب بشر مخيف، ،،،،،،،،،،
ومن جوة شقة سمير يقعدوا عيلة سمير امه واخوة ومرات اخوة وقدام منهم مودة وهي بتعيط وفي حضن حماتها ليلي وبتقول بحرقة
اهو انتم سمعته الحكاية كاملة غلط في اية انا بقي علشان اسمع منه كل الكلام والاهانه دي
ليلي
لا. يا حبيبتي. سمير هو اللي غلطان والغلط راكبه من فوقو لتحتو
كوثر
انتي جاية علي سمير اوي يا حماتي. برضو دة عريس واول ليلة لي يعيشها في النكد دة. ماله هو باللي رجعت واللي تعب
محمود جوز كوثر
ممكن تسكتي انتي وعندك كلمة حلوة قوليها ما عندكيش اسكتي
كوثر بكهن
هي كدة كلمة الحق ديما توجع. انا هاخرج وسايبهالكم
وتخرج كوثر من باب الشقة وتروح ناحية سمير اللي كان قاعد قدام باب الشقة وتقعد جنب منه وتميل كوثر علي ودان سمير وتقول بصوت واطي يشبة وسوسة الشيطان
كان عليك باية من الهم دة كله
فيبص لها سمير ويقول
وهو انا كنت اعرف انها نكد كدة
كوثر

 

 

 

 

ما انا قولت لك بلاش دي وخد اختي داليا. اهه بيضاء وقمر وتحب الضحك زي عينيها
سمير وهو بيبص لكوثر
يا رتني سمعت كلامك. بس خلاص بقي فات الاوان
كوثر
اوان اية بس اللي فات دي داليا نفسها فيك وبتحبك اوي ولو فكرت بس فيها هتلاقيها قدامك
سمير
تفتكري داليا ترضي تتجوزني بعد ما اتجوزت مودة
كوثر
ترضي ماترضاش لية. هي تلاقي زيك. بس انت قول اة وانا اجيبهالك لغاية عندك
سمير
وتعيش مع ضره
كوثر
تعيش يا خويا والله تعيش والست النكدية اللي زي مودة يوم ما تحب تضربها اضربها بست زيها وهي تنعدل قال تسيبك نهار صبحيتها وتنزل. لا مش كدة وبس دي كمان عماله تقوم عليك امك واخوك مش تحمد ربنا انها لقيت راجل زيك
سمير
خلاص كلمي داليا ولو وفقت هاكتب عليها بكرة
كوثر
هو دة الكلام يا سمير مش مودة وقرف
وتقوم كوثر من جنبه وتنزل شقتها وهي بتضحك، ،،،،،،،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حرب السلايف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *