روايات

رواية قدر الزين الفصل الرابع عشر 14 بقلم بدور عاطف

رواية قدر الزين الفصل الرابع عشر 14 بقلم بدور عاطف

رواية قدر الزين البارت الرابع عشر

رواية قدر الزين الجزء الرابع عشر

قدر الزين

رواية قدر الزين الحلقة الرابعة عشر

مالك،،انتي يا مصيبه حياتي
جهاد،،عاوز اي يا عم
مالك،،يلا يا قطه هنتأخر
سعاد،، يلا يا جهاد الله
جهاد،،هو ما فيش غير جهاد التأخير لجهاد و الجواز لجهاد دا اي دا ربنا ياخد جهاد
مال عليها مالك و قال،،هياخدها قريب اوي بس و هي مراتي يلا انزلي
جهاد،،هي مالها بردت كدا لي ثم بلعت ريقها و نزلت
ركبوا السياره و إنطلقت بهم إلي المطار كتوجهبن إلي الصعيد
في الصعيد كانت التجهزات تقام علي قدم و ساق فزين صالح ليس بقليل
شمس،،همي يا بت انتي و هي امال الضهر قرب يأذن و الرجاله الي بره دي لازمها غدا
بطه،، سيبك من دا و اطلعي شوفي بنتك
شمس،،مالها بس انا طالعلها اهه
كانت نجمه تجلس في غرفتها تبكي و معها قدر و مازن
مازن،،يا حببتي لي العياط بس فهميني
قدر،،نجمه انت مش كنتي فرحانه ان هينكتب كتابك و اهو النهارده كتب الكتاب و هتكوني مع حبيبك
ظلت نجمه تبكي حتي دخلت شمس
شمس،،مالك يا بت….قطعت حديثها عندما وجدت مازن
شمس،،انت بتعمل اي هنا يا حيوان
مازن،،انا اناااا مش موجود دا هوا هوا
شمس،،امشي اطلع بره امشي
ازدادت نجمه في البكاء
شمس،،في اي بس يا بتي
قدر،،إظاهر انها مش موافقه علي مازن خلاص بلغي زين و عمي بكدا
نجمه من وسط بكاءها ،،لا موافقه
نظرت شمس لقدر و ابتسموا
شمس،،امال لي البكا دا بس
نجمه ببكاء،، معرفش اصلي متوتره و خايفه
مازن،،معقوله لي بس يا قلبي
شمس،،وجع في قلبك امشي يلاه

 

 

 

مازن،،يووووه كلها ساعات و تكون مراتي المهم اهدي يا نجمتي كدا و افرحي ثم تركها و ذهب
شمس،، حد يخاف من الواد دا دا حتي دمه خفيف و بيضحك
ضحكت نجمه و هدأت ثم قالت،،معرفش بقا يا ماما هو توتر و خلاص
احتضنتها شمس و رتبت علي شعرخا و قالت،،دا امر طبيعي يا حببتي كلنا بنمر بيه يلا فرفشي كدا دا النهارده كتب كتابك و كمان عشان اخوكي زين ماسك نفسه بالعافيه لو لقاكي كدا هيلغي كل حاجه
نجمه،،لا خلاص
كانت قدر بجوارهم تنظر إليهم و كانت تتمني ان تكون والدتها بجوارها تطمئنها فرغم إتفاقها مع زين و ان زواجهم سيكون علي ورق فقط و لكنها كأي فتاه تشعر بإضطراب بداخلها و خوف
فاقت من شرودها علي صوت شمس و هي تقول،،و انتي يا بنتي إهدي كدا و ما تقلقيش زين طيب و حنين جو رغم شدته بس هيشيلك في عنيه و ربنا يكتبلكوا الخير
اومات لها قدر و ابتسمت لها ثم قالت في نفسها،،ازاي هي كدا الكل بيحبها و حنينه مع الكل امال اي قصه الافعي دي و الخوف إلي ملي قلوب الناس منها معقوله يكون في حاجه تانيه غير الي ماما قالتهولي
خرجت قدر من الغرفه و تحركت بشرود و هي تفكر في تلك الملقبه بالافعي و فجأه إصتدمت به
زين،،شارده في اي
نظرت له قدر ثم قالت،،أبدا
زين،،متأكده
قدر،،ايوه عن إزنك
ظل ينظر لها حتي اختفت ثم قال،،مش هتفكري كتير لان كل حاجه هتنكشف قريب اوي
مر الوقت و وصلوا الي الصعيد و ركبوا السياره متجهين الي المنزل
جهاد،،البلد حلوه اوي
مالك،،و لسه لما تشوفي البيت و تتعاملي مع الناس هتحبيهم اوي
جهاد،،بصي يا ماما
كانت سعاد شارده في الماضي فكيف لها ان تنسي تلك البلد التي ولدت بها و عاشت طفولتها بها
مر الوقت و وصلوا للمنزل
مالك ،،اتفضلوا
نزلوا و توجهوا للداخل و كان مالك قد اخبرهم عن مجيئهم
بطه ،،يا اهلا وسهلا اتفضلوا
مالك،،والدتي و دي الحجه سعاد والدة جهاد و دي جهاد
رحبت بهم و اتت شكس و رحبت بهم

 

 

 

 

مالك لجهاد،،هنا هنعيش يا جوجو و هتشوفي ايام سوده علي دماغك يا حببتي
جهاد،،اشطا بس سبني اتعامل مع الناس الفله دي و انا هقلب الطربيزه عليك
مالك،،ام نشوف
مازن،،صاحبي يا صاحبي
احتضني مالك اخيه و قال،،عريس عريس يعني ما فيش كلام
مازن،،مش تقولي يا جدع كدا اعرف من بره انك هتتجوز
مالك،،ما جتش مناسبه يا اسطا
جهاد،،مين دا يا زميلي
نظر لخا مالك بحده ثم قال،،مازن اخويا
جهاد،،اهلا يا كبير اخبارك
مازن،،الحمد لله يا رايق مين الحلو
جهاد،،لا الحلو بعد الكشري يا معلم ام انا جهاد قره عين المحروس
نظر لها مازن ثم نظر لمالك و قال،،لا دا احنا هنخربها بقا
مالك بغيظ،،و حيات امي لربيكي يا جهاد بس الصبر
نزلت نجمه و رحبت بهم هي الاخري
شمس،،كدا يبقا عندنا تلات عرسان
مالك و جهاد و مازن و نجمه و زين و قدر
جهاد،،قدر
شمس،،ايو قدر مرت ولدي زين كتب كتابهم الليله معاكم
سعاد،،عارفه ما هي ر بتكون بنت اختي الله يرحمها
شمس،،بجد
ظلوا يتحدثون و جهاد تنظر لوالدتها بإستغراب فهي لم تقول لها اي شئ حتي قدر
نزلت قدر و رحبت بهم فسحبتها جهاد
جهاد،،هو اي الي بيحصل بالظبط
قدر،،بعدين يا جهاد
جهاد،،لا قبلن و لا بعدين احكي دلوقت
قدر،،يا بنتي ما ينفعش و بعدين هحكي اي زين عرض عليا الجواز و انا وفقت اي المشكله
جهاد،،في الكام يوم دول اي حب من اول نظره
قدر،،مش ناقصاكي يا زفته و يلا اطلعي غيري هدومك و ارتاحي
جهاد،،طب انتي تمام و ماما اي الي عرفها
قدر،،عرفها اي
جهاد،،انتي هتستعبطي يا قدر
قدر،،قصدك اي مش فاهمه
جهاد،،ابقي اسالي خالتك و شكرا اوي انا اكون اخر من يعلم ثم تركتها و ذهبت
توجهت قدر الي خالتها لتتحدث معها
سعاد،،عاوزاني اقول اي يعني اقول ان الهانم وفقت علي الجواز و انهارده كتب كتابها و مقالتش لأهلها
قدر بشك،، في حاجه مخبياها عليا يا خالته

 

 

 

سعاد،،و هخبي عليكي اي يا بت هند مش خلاص نفذتي الي في دماغك و الي امك سمتك بيه قبل ما تموت عاوزاني اخبي اي و لا اعمل اي و انا شايفاكي بضيعي نفسك و دخلتي جحر الافعي برجليكي
قدر،،اي حكايه الافعي دي
سعاد،،هي مش امك حكتلك و انتي ختي بكلامها
قدر،،بس في حاجه غلط الي اتحكي غير الي انا شيفاه
سعاد،، انتي دخلتي برجلك لجحرها و جه الوقت انك تعرفي بس هسيب الايام هي الي تعرفك و تعرفك غلطك كمان قالت ذالك ثم ذهبت
عند شمس كانت تتابع التحضيرات في المطبخ ثم رن هاتفها
شمس،،الو
،،شايفك فرحانه بجواز عيالك يا افعي
شمس،،و اي الي يمنع مالازم افرح
،،الفرحه مش هدوم كتير يا أفعي و السر هيبان
شمس،،اعلي ما في خيلك اركبه
،،خبري ولدك بدل ما تخسري عمرك كله
شمس،،اخبره بإي
،،عرفيه انتي مين و اي الي حصل مع دياب ولد عمك لان الي هيكشف السر هو نفسه الي بدات عنديه الحكايه يا بت عمي
ثم اغلقي الخط
تصنمت مكانها تستوعب ما سمعته فكيف هذا
شمس،،د دياب

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية قدر الزين )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *