روايات

رواية قمر مشوه الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه البارت الثالث والعشرون

رواية قمر مشوه الجزء الثالث والعشرون

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة الثالثة والعشرون

قمر /يا جماعه الموضوع مش كدا اصلا انا مش محتاجه عمليه
مصطفي/ليه
قمر /علشان أنا طبيعيه
نيلي/لا احنا مش فاهمين حاجه
قمر /من الاخر كدا ……….اللى علي وشي دا ماسك
حلت الصدمه علي الجميع و أفواههم مفتوحه تكاد تصل إلي الارض و جحظت عيناها بشده و نطق الجميع معا بصوت واحد
الجميع/نعااااااااااام
قمر /ايوة اللي علي وشي دا ماسك
كارم/ازاي و مين عامله ليكي
قمر /ماما اول ما نزلنا القاهره بعد موت بابا قعده تدور علي حد من اللي بيعمل ماسكات للتلفزيون والسينما أو لعب الاطفال و رحاله و قالته أن فين ناس عايزين يقتلوني و هي خائفه عليا و اخدتنى له و ………….
بدات تقص عليهم ما حدث بالتفصيل
قمر /و لحد دلوقت و انا بيه
وفاء/طب شيلي الماسك دا
قمر /طب ممكن اروح الحمام علشان مش بيتشال غير بالمايه
مصطفي/اها طبعا يلا قومي
و قامت قمر و قام الجميع خلفها و بانتظارها خارج الحمام و دخلت معها نيلي
بدات قمر في غسل وجهها بالماء حتي أزالت الماسك عن وجهها و بدات تزيل اثار الماده اللاصقه عن و جهها و نيلي تقف خلفها رفعت راسها و بدات في تجفيف الماء واعتدلت في و قفتها و أزيلت تلك الشعر المستعار و التفتت نحو نيلي
وقفت نيلي مصدومه بشده من جمالها
قمر /نيلي ….نيلي
نيلي/نيلي ايه و زفت ايه ايه يا بت الحلاوه دي
قمر /حلاوه ايه
نيلي/حلاوة ايه……انتي عاميه يا بت انتي مش شايفه نفسك في المرايه
قمر /شايفه عادي يعني
نيلي/عادي ازاي انتي شكلك كدا من كتر ما كنتي بتشوفي نفسك بالماسك حتي علي كدا
قمر /خلاص بقه يا نيلي يلا نطلع
نيلي/لا استني انا هطلع الاول و انتي ورايا و الله انا خايفه يتفوو عليا بعد ما يشفوكي
قمر /هههه ههههه لا متقوليش كدا
نيلي/طب أن طالعه و انتي اطلعي ورايا
و خرجت نيلي من الحمام
وجدتهم جميعا بالخارج أمام الحمام
نيلي/ايه دا في ايه واقفين كدا ليه
وفاء/فين قمر
نيلي/طالعه ورايا اهي بس بقولكم ايه انا مش عايزاكي تتفاجئم قمر بالماسك احلي بكتير من غيره.
و ذهبت و وقفت بالخلف و بعد ثواني خرجت قمر و هي منحنيه الرأس و شعرها الحرير منسدل علي جانبي وجهها حتي الأسفل يكاد يلمس الأرض من طوله
انبهر الجميع من جمال شعرها التي كانت تخفيه تحت الشعر المستعار
كارم/ارفعي راسك يا قمر
رفعت قمر رأسها ببطء حتي انتهت و وقفت تنظر إليهم شخص شخص
وجدتهم مصدمون للمره التي لا تعلم عدادها
كارم/بسم الله مشاء الله
وفاء/الله اكبر ايه الجمال دا
مصطفي/ليها حق عفاف تعمل كدا
كارم/انا لو عاصم كان عايش كنت رحت شكرته و كفاءته كمان
مصطفي/فعلا يا بابا لو مكنش اللي عامله الله و اعلم كان هيحصل ليهم ايه و هما ستات لوحدهم
وفاء/خلاص بكفايه كلام في الماضي و خالينا في الحاضر و المستقبل
كل ذلك يحدث تحت انظار مالك الذي مازال مصدوم و لم يسمع حديثهم بل كان في عالم آخر
اهي بالفعل أمامه ملاكه الذي حلم كثير بها و باليوم التي توجد به باحضانه
و ليس فقط بل إنها وافقه علي الزواج منه منذ قليل
هل كان قلبه يشعر بها دائما و هي بجانبه
الان علم لماذا كان قلبه يدق بالقرب منها علم لماذا كانت تأتي له في أحلامه و يقظته
علم لماذا كان دائما يفكر بها
فاق من شروده بها علي صوت نيلي
نيلي/عااااااااااااا
انتفض الجميع من صوتها
وفاء/في ايه يا نيلي خضتينا
نيلي/جدو انا هتنقب
كارم/ايه
نيلي/هتنقب
مصطفي/ليه
نيلي/قمر خلاص خطفت الأنظار عااااااااا
وفاء/ربنا ما يحرمك من العبط يا نيلي
كارم/طب ما انتي كمان جميله
نيلي/بجد يا جدو
كارم/طبعا يا روح جدو
كان مالك يتقدم من قمر أثناء الحديث الدائر هذا و هو لا يصدق و خائف بشده ان يكون في حلم تقدم منها خطوات بطيئه
مالك/انتي بجد
سكت الجميع عندما لحظة تقدم مالك من قمر و الأزمة الصمت حتي يعلمون ما سيحدث
مالك/انا مش مصدق نفسي كل دا بدور عليكي و انتي هنا جنبي
قمر /بدور عليا
مالك/ايوة من تلات سنين و انا بدور عليكي من يوم المطعم
كانت وفاء و نيلي لا يفهمون شيء إنما مصطفي و كارم فقد علمو أنها تلك الفتاه الذي كان مالك يبحث عنها و سعدو بشده ان تلك الفتاه هي ابنه عفاف
مالك/من يوم ما شوفتك و انتي مفرقتيش خيالي صورتك اتحفظ جوه قلبي
قمر/انا
مالك/ايوة انتي و مفيش غيرك من يوم ما شوفتك خليتيني انا مش انا
قمر /ازاي
مالك/انا كنت طول عمر مش يؤمن بالحب و الكلام دا لكن اول ما عيني وقعت عليكي قلب أعلن تمرده و بعد ما كنت فاكر اني معنديش قلب و أن قلبي ميت انتي أحيته و خلتيه يدق ……فاكره دي
و اخرج من جيبه الحليه الذهبيه الخاصه بها التي وقعت من يدها أثناء تواجدها معه في السياره
امسكتها قمر و عينها أدمعت لأنها كانت هديه والدها لها أثناء نجاحها في المرحله الاعداديه
قمر/لقتها فين
مالك/ربنا أراد أن احتفظ بحاجه منك و من يومها و هي مبتفرقنيش زي صورتك تمام
نظر مالك في عينها و هي أيضا و عم الصمت قليلا
مالك/ملاكي
قمر/ملاكك
مالك/ايوة ملاكي من يوم ما شوفتك و معرفتش اسمك سميتك ملاكي
قمر/بس انا قمر
مالك/انتي قمري و ملاكي
قمر /بس…….
وضع مالك يده علي شفتها
مالك/ششش ….ملاكي انا بحبك
خجلت قمر باعترافه هذا أمام الجميع و فرحت بشده لأنها أيضا تحبه بشده و لكن كانت تحاول أن تدفن هذا الحب في أعماقها لأنها كانت خاءفه أن تعيش في وهم و لكن الان هو يعترف فلتترك بمشاعرها العنان
فاق الاثنين من الاحلام الورديه علي صوت
نيلي/لولولولولولوييييييييييي
لو لو لو لو لو لو لو يييييييييي
و شاركتها امينه أيضا في الزرغيط
و أخذتهم وفاء في أحضانها و هي تبكي من فرحتها بزواج ولدها من الفتاه التي أحبها و فرحتها بوجود ابنته عفاف و سوف تعوضها عن كل شيء
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
قبل ذلك ببعض الوقت عند شهد بعد ما أنهت المحاضرات الخاصه بها ظلت تبحث عن نيلي و لم تجدها جاءت تخرج هاتفها لكي تحادث قمر لتعلم منها اين نيلي
و لكنها وجدت الهاتف قد نفذ بطاريته
و جاءت لتذهب خارج الكليه وجدت من ينادي عليها
التفتت الي الخلف
هو/يا انسه يا انسه
شهد/انا
هو /ايوة
شهد/نعم
هو /انا دكتور ادم
شهد/ايوة و بعدين
ادم/مش انتي كنتي مع البنت بتاعه المشكله بتاعه امبارح اللي اسمها قمر
شهد/ايوة في حاجه
ادم/هي مجتش انهارده
شهد/ايوة
ادم/خير في حاجه
شهد/معرفش
ادم/طب هي تعرف مالك منين
شهد/معرفش في حاجه تانيه
ادم/لا ابدا انا بس كنت بطمن
شهد/و اطمنت خلاص
ادم/ايوة خلاص
شهد/طب بعد اذنك بقه
و ذهبت شهد من أمامه الي الخارج
و ظل هو كما تركته ينظر في آثارها حتي اختفت من أمام عينه
ادم/يخربيت جمال امك يا شيخه هو في كدا بس جامده بنت الايه بس علي مين مسيرك يا ملوخيه تيجي تحت المخرطه
ثم ذهب الي الخارج هو الآخر بعد ما أنهى عمله
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
و عندما عادت شهد إلي المنزل تناولت الطعام و قد قامت بشحن الهاتف و أخذته و ذهبت نحو النافذه و قامت بماهتفة قمر
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في ذلك الوقت عند قمر كانت مازالت تجلس بصحبه الجميع يستمرون و يضحكون فالفرحه مش سيعاهم جميعا فقد وجدت قمر عائلتها و من الان تعيش في امان لقد وجدت السند و الضهر و ايضا الحب
و عئله كارم قد وجدو حفيدة العائله بعد معانه
فتصاعد رنين هاتف قمر نظرت له وجدتها صديقاتها
قمر/بعد اذنكم هرد علي التليفون
كارم/مين
قمر /دي صحبتي
وفاء/روحي يا حبيبتي
و ذهبت وفاء نحو غرفتها التي مكثت بها من وقت ما جاءت
قمر/الو
شهد/قمر انتي عامله ايه دلوقت
قمر/أن تمام الحمد لله
شهد/و نيلي فين اصلي مشفتهاش انهارده
قمر/ازاي دي ماشيه من بدرى و حضرت المحاضره الأولي و مشيت
شهد/علشان كدا مشوفتهاش اصل انا نزلت متأخر ملحقتش المحاضره الاولي
قمر/و عاملتي ايه انهارده
شهد/ نزلت و مليش مزاج يا قمر
قمر /ليه كدا يا شهد
شهد/علشان اتفقنا أننا هتكون مع بعض لكن انتي سبتيني لوحدي
قمر /اعمل ايه غصب عني يا شهد بس خلاص كل حاجه هتتحل
شهد/ازاي
قمر /هنزل معاكي من بكر
شهد/بجد يا قمر
قمر/ايوة طبعا
شهد/طب و هتعملي ايه مع مالك
قمر /مالك عرف كل حاجه
شهد/ايه
قمر /زي ما بقولك كدا و مش كدا و بس دا انا كمان عرفت أهلي
شهد/قولي و الله العظيم
قمر /و الله العظيم
شهد/طب ازاي احكيلي
قمر/هحكيلك………
و بدات تقص لها ما حدث و كيف وجدت أهلها و كيف عرف مالك أنها هي من يبحث عنها
قمر/و بس يا ستي
شهد/ياااااه دي حكايه و لا في الاحلام انا مش مصدقه و الله
قمر/و لا انا نفسي مصدقه و الله
شهد/انتي تستاهلي كل خير و الله
قمر/الحمد لله
شهد/بس سيبك من كل دا و احكيلي عن مالك
قمر/ما خلاص حكتلك عايزه ايه تاني
شهد/عايزه تعيدي المشهد تاني هههههههه
قمر/مشهد في عينك
شهد/بصراحه الواد مز علي الاخر
قمر/شهد كدا هنخسر بعض و الله
شهد/الله الله الله دا شكلنا وقعنا و طبينا كمان و الله و بيضالك في القفص يا مالك
قمر/خلاص بقه يا شهد
شهد/ايه دا انتي بتتكسفي يا بيضه
قمر/شهد
شهد/خلاص…..صحيح نسيت احكيلك
قمر /احكيلي ايه
شهد/عارفه اللي كان مع دكتور يحيى امبارح
قمر/أنهى واحد فيهم ما كانو كذا واحد
شهد/اللي سلم علي مالك
قمر /مختش بالي بس المهم ماله
شهد/وقفني انهارده و سأل عليكي
قمر/سال عليا
شهد/سألني مجتيش ليه و سألني تعرفي مالك منين
قمر/و انتي قولتيله ايه
شهد/قولتله معرفش و سببته و مشيت
قمر/سيبك منه
شهد/انا قولت اعرفك……المهم قوليلي
قمر /ايه
شهد/انتي من بكرا هتنزلي الجامعه قمر من غير الماسك
قمر /ايوة إن شاء الله بس مش من بكرا
شهد/ليه
قمر /خايفه
شهد/من ايه
قمر /مش عارفه
شهد/متفكريش كتير و عايزه بكرا اشوفك مع نيلي صحيح ابعتيلي رقمها
قمر /حاضر بعد ما اقفل معاكي
شهد/خلاص روحي نامي يلا علشان هنصحي بدري
قمر /إن شاء الله
شهد/يلا تصبحي علي خير
قمر/و انتي من أهله
و اغلق معها و هي تبتسم لم حدث و أغمضت عينها و ذهبت في سبات عميق و هي سعيده
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
و انزل الليل ستاءره علي الجميع
و هم سعداء
و في الصباح استيقظ قمر باكر كما تعودت و فعلت كما كانت تفعل من تنظيف المنزل لتحضير طعام الافطار و بعد ذلك ذهبت لكي تبدل ملابسها للذهاب الي الجامعه و جاءت لتخرج من الغرفه وجدت امينه امامها و هي غاضبه
امينه/ايه اللي انتي عاملتيه دا يا قمر
خافت قمر من نبره صوتها و ملامح وجهها
قمر /في ايه انا عاملت ايه
امينه/………………

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

‫7 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *