روايات

رواية فريدة الفصل الثامن 8 بقلم سلمي أشرف

رواية فريدة الفصل الثامن 8 بقلم سلمي أشرف

رواية فريدة البارت الثامن

رواية فريدة الجزء الثامن

فريدة
فريدة

رواية فريدة الحلقة الثامنة

خالد لاحظ أن عائشة متغيرة بقالها فترة
خالد : انتي كويسة ؟
عائشة بتردد : اه .. لا .. اه اه
خالد : اهدي في أي ؟
عائشة بإرتباك : أنا مش هقدر اطلع ف البرنامج
خالد : ليه ي بنتي دي فرصة كويسة وهتفرق ف شغلك
عائشة : بصراحة مش واثقة ف نفسي هعرف اتكلم والا لا ومتوترة جامد وخايفة مثلا ردودي علي الأسئلة اللي هيوجهوهالي متعجبش الناس
خالد : ده طبيعي انتي مش هترضي الناس كلها ولازم تزودي ثقتك في نفسك شويه اهزمي خوفك انتي قدها وانا واثق فيكي
عائشة : ممكن تبقي تروح معايا ؟ عشان لو عكيت ف حاجة
خالد بإبتسامه : هروح معاكي وعارف حبيبتي مش هتعك ف حاجة أنا واثق فيكي وحتي لو عكيتي اي يعني ! الدنيا خربت ؟ دي اول مرة ليكي وعادي تغلطي خليكي ريلاكس بس وكل حاجة هتعدي
عائشة ابتسمت بحب : بحبك ي خالد ♥️
.

 

 

 

بعد مرور شهرين .
أمير : خير ي حبيبتي كنتي عيزاني ف اي ؟
سما وهي بتبلع ريقها : امير انت قولت انك عايز تتجوزني ؟
امير بأستغراب : أيوة وسبتك تفكري
سما : بص حاول تفهمني أنا مش عايزة اتجوز دلوقتي
امير : ليه بقي
سما : أنا يدوب اعرفك بقالي شهرين بس ي أمير وعارفة انك راجل وشهم محترم وابن ناس بس محتاجة اعرفك اكتر عشان اقدر اخد قرار .. أنا مش معترضة عليك والله وكمان أتأكد من مشاعري ناحيتك
أمير : افهم من كده هيبقي عندك مشكلة لو طولنا الخطوبة؟
سما : بجد ؟
امير بابتسامه : بجد . قرار الجواز مش سهل ده مسئولية ووقت ما تكوني جاهزة نتجوز .. أنا اكيد مش هجبرك .
سما : اممم طب علي فكرة أنا جبتلك حاجة حلوة بتحبها
امير بلهفة : السندوتشات اللي بحبها صح ؟
سما بغيظ : كل تفكيرك ف الأكل لا حاجة تاني
امير بضحك : طب جبتيلي اي ؟
سما : جبتلك السويت شيرت ده عارفاك بتحب الأسود
امير بانبهار : اوبا اي ده جامد بجد
سما بفرحة : كويس انه عجبك انا عايزاك بقي تلبسه ف راس السنه وانا هلبس الدريس اللي جبتهولي
امير : اها عشان نبقي لايقين علي بعض يعني
سما بضحك : اشطر ظبوطة 🙊😌
امير بغيظ : اسكتي هتفضحيني اخرتها وحدة اوزعة زيك تقولي ي ظبوطة وتضيع هيبتي 🙂
سما بتكتم ضحكتها : مخطوب لوحده 155 سنتي ومش عايز هيبتك تضيع 🙂
امير : والله احلي اوزعة ف حياتي
سما بهيمان : أنا بدوب علي فكرة ♥️
امير بغمزة : فيا 😌

 

 

 

سما بضحك وكسوف : خلوثة بقولك صح انت ادايقت ل من صورتي اللي نزلتها حالة واتس 🙂
امير بتنهيدة : عشان شعرك ي سما
سما : ماله
امير: بصي هقول حاجة ومتدايقيش يعني انتي حلوة اوي بشعرك فمش حابب حد يبصلك أنا بغير بغباوة عارف بس كان نفسي تتحجبي ومتأكد أنه شكلك هيبقي احلي وكمان ده فرض .. أنا مش بلزمك ي سما ولا أنا شيخ وجاي أعلمك تعاليم الدين بس واجب عليا انبهك عشان بحبك وكمان عشان براعي ربنا فيكي .. وخدي وقتك وفكري ولو اقتنعتي أو مقتنعتيش أنا معاكي ♥️
سما بخبث : علي فكرة أنا اصلا كنت بفكر اتحجب بس كنت هعملهالك مفاجأة
امير بلهفة : بجد ؟
سما : اها .. أنا بلبس واسع ديما ومش بحب الضيق وكنت مترددة البس الحجاب عشان خايفة البسه واقلعه تاني فأستنيت لما البسه علي أقتناع فاهمني ؟
امير : اها فاهمك خدي وقتك ومتأكدة أنك هتبقي قمر فيه
سما فكرت في فكرة بس مقالتلوش.
.
عمرو رجع من بره لقي فريدة قاعده قدام التليفزيون ومعاها عمر بتلاعبه وهي بتسمع كرتون ” ice age “.
عمرو : مساء اللطافة
فريدة : مساء النور
عمرو : هاتي عمر واحشني
شاله وباسه وخد باله أنه فريدة زعلانه قامت من جنبه راحت المطبخ تحضر سندوتشات بانيه وكبدة وبيبسي .
عمرو : اوبا اي السندوتشات الجامدة دي طول عمرك شطورة ي ديدا تسلم ايدك
فريدة : بألف هنا
عمرو : مالك ي فريدة ؟
فريدة : …
عمرو : ي بنتي مالك احكيلي
فريدة : عمرو النهاردة اي ؟
عمرو : السبت !
فريدة : اها واي كمان

 

 

 

عمرو ضرب بإيده علي جبهته : عيد جوازنا
فريدة : كل سنه وانت معايا 🙂♥️
عمرو باس ايدها وخدها : أنا آسف والله كنت مضغوط ف الشغل بس خدت إجازة عشان افصل شويه واكون معاكي
فريدة بغيظ : ابقي خلي الشغل ينفعك 🙂
عمرو بضحك : طب علي فكرة هديتك هتلاقيها ف الدولاب أنا جايبها من فترة بس كنت ناسي اليوم حقك عليا
فريدة : اممم ماشي وهديتك هتلاقيها علي السرير جوا بعد ما ناكل هقوم اشوف جبتلي اي ♥️
عمرو بضحك : ماشي تعالي بقي نتصور أنا وانتي وعمر 😌
.
بعد مرور 5 شهور ♥️
المأذون فين العروسة ؟
= احنا هنا ي مولانا
خالد و أمير بصدمة = اي ده ؟

يتبع..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *