روايات

رواية حرب السلايف الفصل السابع 7 بقلم محمد منصور

رواية حرب السلايف الفصل السابع 7 بقلم محمد منصور

رواية حرب السلايف البارت السابع

رواية حرب السلايف الجزء السابع

حرب السلايف
حرب السلايف

رواية حرب السلايف الحلقة السابعة

وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد. وعلي بركة الله نبدأ
بسم الله توكلت علي الله. وهو رب العرش العظيم
**وبعدها بفترة بدات سيرة مودة تبقي علي كل لسان في المنطقة وانتشرت الاشاعات بان سبب طلاقها هو ان مودة ما كانتش بنت بنوت واستمر الحال كدة تلت شهور لغاية ماجت ليلة وساعة ما كانت كوثر قاعدة في شقتها اتفتح الباب عليها ودخل محمود وهو معه مودة فبصت لهم كوثر باستغراب شديد وقالت
اية اللي جاب دي هنا
محمود
مراتي. ولو سمعت حسك هاطلقك
فتبص كوثر لمودة بغضب شديد،،،،.
ونرجع بالاحداث لشهرين فاتو. واحنا دلوقتي بعد طلاق مودة بشهر والاشاعه اللي طلعتها كوثر بان سمير طلقها بسبب انها ما طلعتش بنت بنوت لقيت انتشار وسط كل اللي يعرفو مودة لغاية ما الكلام وصل لمودة وكانت في اوضتها وبتعيط بحرقة فدخل عليها سامي وقعد قدام منها وهي مسحت دموعها ويص لها وقال
واخرة العياط دة اية

 

 

مودة بصوت حزين
عايزني اعمل اية يا بابا لما يوصل لي ان سمير طلقني علشان لقاني مش بنت بنوت
سامي وهو بيطبط عليها بحنية
وانتي فعلا مش بنت بنوت
مودة بحرقة
بتقول اية بس يا بابا انا بنتك ازاي تصدق كلام زي دة
سامي
انا مش مصدق لكن انتي اللي مصدقة وعلشان كدة قافلة علي نفسك وعماله تعيطي
فتبص له مودة وهو بيمسح دموعها ويبوسها في راسها ويقول
انا هاخرج واسيبك بس لازم تعرفي اني نفسي في لقمة القاضي اما اشوف بقي هاتتعمل النهاردة ولا. لا
ويقوم سامي ويروح ناحية باب الاوضة ومودة بتقول له
هاعمل لك يا بابا اللي انت عايزه
ويخرج سامي من الاوضة. وفي اللحظة دي يرن موبيل مودة وكانت خلود هي اللي بتتصل بيها فترد مودة وتقول
ايوة يا خلود
لكن مودة ما تسمعش صوت خلود وتسمع صوت امها الهام وهي تقول
مودة. حبيبتي انا ماما وعرفت انك اطلقتي وزعلت اوي
مودة بصوت حزين
بعد شهر من طلاقي لسة فاكرة تتصلي بيا. يا. مش كنتي تستني شوية
الهام

 

 

 

مودة انا،،،،،،
مودة تقاطعه بحرقة
انتي اية. انتي مش فاضية لبنتك. جوزك اهم مني طبعا ما هو اللي تسيب عيالها علشانه لازم يكون اغلي من عيالها نفسهم.
الهام وهي بتعيط
ما حدش عندي اغلي منكم انا فعلا الدنيا خدتني منكم لكن ،،،،،،،
وهنا تسكت الهام لان مودة قفلت في وشها الخط ،،،،،
وتبص الهام لاختها ميرفت اللي كانت قاعدة جنب منها وتقول
قفلت الخط في وشي
ميرفت
رني تاني. ممكن تكون الشبكة
فتتصل الهام كمان مرة ولكنها تلاقي الموبيل مقفول فتحط الموبيل جنب منها بتاثر شديد وتقول
ليها حق تقفل في وشي ازاي استني منها انها تسامحني بعد كل اللي عملته
وتعيط الهام بحرقة وتقول
بس هي ما تعرفش انا حسيت باية اول ماخدها في حضني لاني فعلا كنت محتاجة الحضن دة اوي. وانا في حضنها حسيت قد اية انا كنت واطية ناحيتها وناحية ولادي التلاته
وتفضل الهام تعيط وتاخدها ميرفت في حضنها وتروح خلود ناحية الهام وتحاول انها تهديها وهي تقول
انا اصغر منك بكتير. بس ولادك محتاجين لحضنك اللي حرمتيهم منه كل السنين دي. وساعتها بس هاينسوا كل اللي فات. انتي برضو امهم
الهام
تفتكري سهله كد
خلود
باذن الله سهله بس هاتيجي واحدة واحدة، ،،،
ومن جوة بيت ليلي ام سمير يقعد محمود مع امه ليلي وليلي تقول له بضيق
النسوان مش مبطالين كلام في سيرة مودة وكان الكلام صح وهو افتراء علي البت الغلبانه

 

 

 

محمود
والله حرام اللي بيحصل دة ما يرضيش ربنا. اشحال لو ما كنتش البت مطلقة قدام الخلق كلهم بسبب ان سمير اتجوز عليها
ليلي
انا عارفة اصلا نسوان الشارع جابو الكلام دة منين
وفي هذة اللحظة يسمعوا صوت داليا مرات سمير الجديدة وهي بتتخانق مع كوثر وبتقول بصوت عالي
كوثر. ابنك لو مد ايدة علي بنتي تاني هاقطعها له.
كوثر
صوتك ميعلاش يا داليا بدل ما زي ما دخلتك البيت دة اخرجك منه
داليا
لو انتي قدها فكري بس تقربي مني وانا هاخلي سمير يرميكي برة انت وجوزك دة انتو قاعدين في ملك. جوزي
كوثر
ايوة ايوة ماهو كدة ازرعه يقلعني
وفي اللحظة دي تقف ليلي ومحمود قدام منهم وتقول ليلي بعصبية
وربي وما اعبد لو ما سكتو انتو الاتنين واتلميتو لكون معرفاكم شغلكم. مش كل يوم والتاني تسمعوا بينا الشارع
داليا بكهن
ماهي اللي ابتدت يا ماما وابنها ضرب بنتي
ليلي
انت تسكتي خالص لان مهما حصل يا بنت الاصول ما ينفعش تقولي هاخلي سمير يرميكي برة انت وجوزك. البيت دة بتاع محمود زي ما هو بتاع سمير
داليا
حقك علية يا ماما واللي ما كنتش عارفة بقول اية. دة محمود جذمتة علي راسي.
كل الحوار دة يدور ومحمود بيبص وساكت لانه قرفان منهم هما الاثنين وقال لنفسه
البطن اللي شالت داليا وكوثر باين عيلها تخصص نسوان سو. ،،،،،
ومن جوة كافتريا يقعد سليم مع خلود وخلود بتقول له
ايوة متغير بقالك فترة ومش عارفة اية السبب هو انت زعلان مني ولا حاجة. صارحني في اية
سليم
بصراحة يا خلود. انا حاسس اني اتسرعت في الخطوبة بتاعتنا
انصدمت خلود وبصيت لسليم وقالت
بقالنا سنة ونص مخطوبين وجاي دلوقتي تحس انك اتسرعت
سليم
اسييك واحنا علي البر كدة احسن ما نسيب بعض واحنا بينا عيال
فبدات دموع خلود في النزول وهي تقول

 

 

 

وبحبك يا خلود. وانا اعمل اية حاجة علشانك يا خلود ونفسي خلفتي منك تبقي كلها بنات علشان كلهم اسميهم خلود. كل دة كان اية كلام واحد متسرع
فيبص سليم في الارض من الكسوف فتقول خلود
انطق ساكت لية.
وتقف خلود وهي بتقول
ولا اقول لك اسكت احسن وماتتكلمش
وتقلع خلود الدبلة وتحطها قدام منه علي التربيزة وتقف وتسيبة وتمشي وسليم يبص عليها لكن في اللحظة دي تقعد قدام منه يسرا وتقول له
كدة بقي ينفع تيجي تخطبني وتبقي جوزي
سليم
بس انا جرحت خلود اوي
يسرا
عايزها قوم اجري وراها. بس انا مش هاكون ساعتها موجودة.
سليم
لا. عايزك انتي.
يسرا
يبقي انسي وخلود مسيرها كمان تنسي.
وتمسك يسرا ايد سليم وسليم يبص في عيونها وهو يقول
صح انتي صح. هاقابل بباكي امتي
يسرا

 

 

 

مش دلوقتي. لما تلاقي شقة الاول تليقك بيا.
وتضحك يسرا باغراء شديد وسليم مسحور بيها
وبعدها بكام ساعه يجي سمير من الشغل ويلاقي داليا في احلي صورة وحطه برفان فيبص لها باعجاب شديد ويقول
أية الحلاوة دي
ولسة هايقرب منها بعدت عنه وقالت وهي بتعيط
تفيد باية حلاوتي وانا عايشة عيشة تقصر العمر
سمير وهو بيبوس ايدها
لية بس كدة
داليا
محمود وكوثر بهدلوني النهاردة وفرجوا علية الشارع
سمير
لية بس كدة
داليا
علشان ابنهم ضرب بنتي ولما بس اتكلمت بالراحة وقولت لكوثر لية ابنك ضرب بنتي. طلع فيا محمود وهات يا شتيمة واهانه.
سمير
وكوثر اختك سكتت
داليا
سكتت دي ما بطالتش ردح ليا. ولما بس قولت لمحمود الله يسامحك ولما يجي سمير انا هاقول له.
وسكتت داليا فقال لها سمير
قال اية ردي
داليا
بلاش والنبي بدل ما تنزل له وتبقي عركة كبيرة
سمير بعصبية
قال أية انطقي
داليا
قال. سمير لو فكر يتكلم القلم اللي خده مني قبل كدة يوم زفتكم ها ياخدوا. تاني
سمع سمير الجملة دي وخرج من الشقة زي المجنون ،،،،،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حرب السلايف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *