روايات

رواية حرب السلايف الفصل الثامن 8 بقلم محمد منصور

رواية حرب السلايف الفصل الثامن 8 بقلم محمد منصور

رواية حرب السلايف البارت الثامن

رواية حرب السلايف الجزء الثامن

حرب السلايف
حرب السلايف

رواية حرب السلايف الحلقة الثامنة

وقبل ما نبدأ نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد. وعلي بركة الله نبدأ
بسم الله توكلت علي الله. وهو رب العرش العظيم
ومن قدام شقة محمود يقف سمير وهو بيخبط بعصبية شديدة فيفتح محمود فيقول له سمير بعصبية
سمعت ان انت عايز تضربني. فقولت انزل اشوف مين فينا هايضرب التاني
محمود باستغراب
انا اضربك لية. ومين اللي قال لك كدة
سمير وهو بيزق محمود في صدرة
مالكش دعوي بمين قالي كدة انا قدامك اهو وريني هاتضربني ازاي
فيمسك محمود لايقة قميص سمير بعصبية شديدة وهو يقول
اية انت رافع برشامة من ايها وهاتهب علية.
في هذة اللحظة تطلع امهم ليلي من تحت وهي بتصرخ وتقول لهم
اية اللي حصلكم هاتمسكوا في بعض تاني وانا عايشة. اومال لما اموت هاتعملو اية
سمير وهو ماسك في رقبة محمود
ما انا سكت لابنك مرة علشان اخويا الكبير وماينفعش اقل منه قدام الناس اللي كانت واقفة لكنه يكررها تاني لا بقي
انا بقي مش هاسكت
ليلي بعصبية
والله العظيم تلاتة لو ما سبتوش بعض لكون سايبة البيت
فيبعد محمود ايدة عن سمير ويقول
هاتروحي فين بس
ليلي
هاروح في ستين داهية.

 

 

 

سمير بعد ماساب محمود هو كمان قال
ياما يعني يرضيكي يقول لداليا. هاضرب جوزك تاني بالقلم زي اول مرة
ليلي
مراتك دي كدابة. ومحمود مايقولش كدة. اية اللي حصل لكم النسوان دخلت البيت والحزن جه معاهم دة ماحدش كان بيسمع لنا صوت.
وتبص ليلي لسمير وتقول
مش كل مامراتك تلبسلك الاحمر والمحزق وتلخبط وشها بالمكياج يبقي محمود اخوك وحش. اعقل كدة واركز ومتخلهاش تخرب البيت وتسخنك علي اخوك ما انا عرفها من زمان بوشين. دة حتي اختها كوثر ما خلصتش منها ولا من لسانها بس اقول اية. دة ذنب البت الغلبانة اللي انت ظلمتها ولسة ياما البيت دة هايشوف
وهنا تقف داليا وتقول ببجاح
وهو انا بس هاعمل لية كدة. واوقع بينهم
ليلي
علشان البيت يبقي ليكي لوحدك. لكن دة بعينك وبعين اللي اطخن منك. طول ما انا عايشة ما فيش واحدة من نسوان عيالي هاتحط ايدها علي البيت وتفرق بين عيالي
وتخرج كوثر وتقول
الله ينور عليكي يا حماتي. هو دة الكلام لازم توقفيها عند حدها. وربنا انا لو اعرف انها كدة ما كانتش سعيت لها في جواز
ليلي
خلصنا وكل راجل فيكم ياخد مراته ويخش شقته واياك في يوم النسوان توقع ما بينكم. انا خلفت رجاله مش حريم تمشيها حريم.
وتبص لسمير
وانت لو كنت سكت لك مرة علي اللي حصل في مودة مش هاسكت لك تاني. ولو مراتك قالت تاني لاخوك البيت مش بيتة علشان انت اللي دافع حقه. وربنا لرميك انت وهي في الشارع.،،،،،
وبعديها بشهر ونص وساعه ما كان محمود راجع من الشغل تقف ليلي علي باب شقتها اول ما سمعت صوته وقالت له
عايزاك
محمود
خير يا ست الحبايب
ليلي
ادخل بش مش هانتكلم علي الباب
ويدخل محمود ويروحو ناحية الكنبة وتقعد ليلي وقدام منها يقعد محمود وتبص ليلي لمحمود وتقول
عارف طبعا ان النسوان. بتشنع علي مودة ويقولو انها اطلقت علشان ما طلعتش بنت بنوت
محمود
دة بقالو فترة الكلام دة. وعارفين انه كذب وان مودة بت نظيفة اية الجديد
ليلي

 

 

 

الجديد بقي ان الكلام دة طلع من مراتك والست محاسن جارتنا هي اللي شافتها وسمعتها وهي بتحكي مع النسوان في السوق
اتصدم محمود وقال
اية. كوثر وراء الاشاعه الوسخة دي
ليلي
هي كوثر.
ويقوم محمود وهو في منتهي العصبية وبيقول
دة انا هاطلع عين اهلها بنت الكلب دي
فتمسك ليلي ايدة وتقول
ولما تضربها وتكسر دماغها يبقي كدة حق مودة كدة
فببص محمود لامه ويقول
قصدك اية مش فاهم
ليلي
كوثر لازم تتربي وتتعلم الادب بس مش بالضرب. لا بالجواز
محمود وهو مش فاهم حاجة قال
بالراحة علية كدة يا اما وفهميني عايزا تعملي اية
ليلي
تتجوز مودة
فيستغرب محمود بشدة فتكمل ليلي كلامها وتقول
وبكدة يبقي حق البت الغلبانة دي رجع ونخرس اي لسان يجيب سيرتها لانها لو كانت مش بنت بنوت انت عمرك ما تتجوزها وفي نفس الوقت نربي كوثر ونخليها تحس يعني اية ضرة تدخل عليها شقتها
محمود
ومودة توافق. وحتي لو مودة وافقت تفتكري عم سامي يوافق
ليلي
مالكش دعوي. انا هاخلص الكلام مع سامي، ،،،،،،
ومن جوة اوضة سليم تقف مودة قدام سليم وتقول له
لسة مش عايز ترجع عن اللي في دماغك
سليم
مودة احنا اتكلمنا كتير اوي وخلاص بقي كفاية رغي
مودة
يا سليم انت كسرت قلب خلود وهي من ساعتها وما بقتش زي الاول
سليم
هاتنسي هاتنسي مع الوقت مسيرها تنسي
مودة
خلود بتحبك ولو خسرتها مش هتلاقي واحدة زيها
سليم
لقيت خلاص ولقيت واحدة احلي منها. انتي لما تشوفيها هاتحسي ان خلود بشنب
مودة

 

 

 

احترم نفسك خلود زي القمر والف واحد يتمنها
سليم
انا بقي برة الف دول. وقريب اوي هاوريكي القمر اللي هاتبقي مراتي
ويسيبها سليم ويخرج من الاوضة، ،،،،،،
من داخل شركة ايهاب يقف ايهاب وراء نور اللي كان شغال ويقول له
برافو عليك يا نور الكل هنا بيحلف بشطارتك
نور
شكرا يا مستر ايهاب
ويبص ايهاب لمايسة السكرتيرة ويقول لها
ادي لنور 1/2 شهر مكافاة
ويمشي ايهاب فتبص مايسة لنور وتقول له
مستر ايهاب راضي عليك اوي
نور وهو بيقف ويبص في عيون مايسة بحب شديد
مش مهم هو يرضي المهم انتي ترضي علية
مايسة بدلع
والله لو هاتجيب لي شقة. تمليك حلوة كدة وعربية اخر موديل لية مارضاش عليك
نور
هاجيب لك بس نتجوز
مايسة
هانتجوز. بس لما احس فعلا انك بتحبني وجيبت لي اللي انا عايزا
وتسيبة مايسة وتمشي ونور بيبص لها بحب شديد ، ،،،،،
ومن جوة شقة سامي تقعد ليلي ومحمود مع سامي وكانت ليلي بتقول لسامي
قولت اية
سامي وهو بيبص لمحمود ويقول
ومراتك يا محمود
محمود
مالكش دعوي بمراتي يا عم سامي انا قادر اكسرها واكسر دماغها لو حكمت المهم انت توافق ونرجع كرامة مودة تاني ونقطع لسان كل اللي جابو سيرتها
سامي
انا بصراحة مش حابب الحكاية دي كلها
وفي هذة اللحظة تقف مودة قدام منهم وتقول
بس انا يا بابا محتاجة اقف تاني علي رجلية واحط صباعي في عين الطخين وقول باعلي صوتي انا مش معيوبة. وموافقة اتجوز محمود
فيبص لها سامي ويقول
وتدخلي علي ضرة
مودة
احسن ما النسوان عمالين يلقحو علية في الطالعة والنازلة
ليلي
عين العقل يا مودة. يا بنتي
مودة وهي بتبص لمحمود

 

 

 

بس ما تزعلش مني يا محمود انا هاتجوزك بس علشان اخرس اي حد اتكلم عليه
محمود
وانا مش عايز الا كدة وارجع لك كرامتك وابقي علي الاقل بصلح غلطة سمير في حقك
مودة
سمير دة بالنسبة لي صفحة واتقفلت
محمود
الله يجازي اللي فرق ما بينكم
مودة في سرها
عرفاها وراجعه اعرفها قيمتها. ،،،،
ومن جوة شركة ايهاب تقف مايسة مع نور وكانو بيضحكوا هما الاثنين في تبص عليهم يسرا وتدخل مكتب ايهاب وتقول له
ممكن اعرف اية اللي بينك وبين البت الصفراء اللي اسمها مايسة دي
ايهاب
مايسة دي السكرتيرة بتاعتي وبس
يسرا
والله العظيم اومال شايفها يعني واقفة مع نور لية
ايهاب
انتي ناسية ان نور شغال في الشركة عندي وهي كمان شغاله زية يعني زمايل. ولو في علاقة بيني وبين مايسة هاخليها تلعب علي نور لية
يسرا
اية متعملهاش يعني ما انا مراتك ومخليني بلعب علي سليم
ايهاب
انتي في حاجة في دماغك احنا مجرد اصحاب وبس مش مراتي
يسرا
كل اللي بيحصل ما بينا دة ومش مراتك
ايهاب
يسرا ممكن تخلينا نركن الكلام العبيط دة علي جنب ونركز في اللي طلبتك علشانه
يسرا
جوازي منك دة كلام عبيط
ايهاب بحدة
واهبل كمان وكلمة تاني في الحوار دة دلوقتي هانسي كل اللي بينا وهاقلب علي الوش التاني.
يسرا
خلاص خلاص. قول عايز اية
ايهاب
عايز سامي يعرف ان نور بقي معايا
يسرا
واعملها ازاي دي
ايهاب
هاقول لك، ،،،،،،

 

 

 

ونرجع لشقة محمود بعد ما محمود اتجوز مودة ودخل عليها بمودة وكوثر كانت بتقول بعصبية
انت عايز دي تقعد معايا في الشقة
محمود
مش عجبك الباب يفوت جمل
كوثر
دي هي اللي تخرج من هنا دي بيتي انا مش بيتها
مودة لمحمود
حودة هافضل كدة كتير واقفة رجلي وجعتني
كوثر وهي بتهجم علي مودة
رجلك دي انا هاقطعهالك
ولسة كوثر هاتمسك مودة من شعرها ضربها محمود بالقلم وخلاها تبعد عن مودة وقال لها بعصبية شديدة
اسمعي بقي. مودة مراتي وليها في الشقة دي زي ما انتي ليكي وكلمة تاني هايبقي هي بس اللي ليها في الشقة وانتي مالكيش اي حاجة عارفة لية علشان هاتبقي طالق
كوثر
انت بتهددني وديني وما اعبد لانا سايبهالك خربانه عليك وعليها
محمود
وهاتروحي فين. لابوكي اللي ما صدق انكم اتجوزتو دة زمانه اجر اوضكم مفروش
وفعلا محمود كان صح ودة خلي كوثر تقف بعد ماكانت هاتخرج لان أبوها بخيل ومش هايصرف عليها ولا علي عيالها فتدخل اوضتها وهي مقهورة، ،،،،،
وتاني يوم الصبح ومن جوة شقة سامي يرن جرس التيلفون الارضي وتتكلم يسرا قائله
منزل المهندس نور سامي
سامي
ايوة مين انتي
يسرا
انا زميلتة في شركة مستر ايهاب معتز ابو الدهب وكنت عايزا علشان بتصل علي موبيله مقفول
سامي وهو مصدوم
نور شغال مع ايهاب، ،،،،،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حرب السلايف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *