روايات

رواية قمر مشوه الفصل السابع والعشرون 27 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه الفصل السابع والعشرون 27 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه البارت السابع والعشرون

رواية قمر مشوه الجزء السابع والعشرون

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة السابعة والعشرون

ظلت شارده في الماضي و تذكرت
فلاش باااااااااااااااالك
كانت تحب مصطفي بشده و كانت تريد الزواج منه و لكن مصطفي اختار شقيقاتها مما ادي الي كرهها لهم فا في اعتقادها أن عمها قد اخذ ميراثهم بعد وفاه والدها و ايضا وفاء سوف تاخذ مصطفي و ايضا كانت تعلم بحب عاصم ل عفاف بجنون
فبدأت بخ سمها كا الافعي في ااذانهم فبدأت بعفاف بعد خبر خطوبتهم هي و عاصم بدات النار تشتعل في جسد قسمت و بدات في دورها باتقان حتي جعلت عفاف تحاول فسخ هذه الخطبه
و من الناحيه الأخري بدات أيضا بتهويل الأمور الي عاصم و قد أبلغته أن عفاف تحب شخص آخر وتريد عدم إكمال الزواج منه و ايضا حاولت كثيرا بجذب مصطفي إليها و فشلت حاولت بخ سمها أيضا في أذن وفاء و فشلت أيضا حتي جاءتها فكره شيطانيه و هي أن تضع لمصطفي مخدر في احدي المشروبات و بعد تناوله المشروب تذهب إليه و تقوم بازاله ملابسه عنه و هي أيضا و تنام الي جواره بالفراش و في الصباح تدعي عدم تذكرها و تبكي مغلوبا علي أمرها حتي يتم الزواج من مصطفي و لا يهمها قلب شقيقتها

 

 

و عندما بدأت في تنفيذ خطتها رأتها عفاف في البدايه لم تفهم ماذا تفعل و عندما وجدتها تضع شيء في كاس العصير و هي تلتفت يمينا و يسارا علمت أنها تفعل شيء خاطيء فظلت خالفها و لم تراها قسمت
ذهبت قسمت باتجاه غرفه شقيقاتها و بيدها كوبين من العصير بعد طرق باب الغرفه فتحت لها شقيقاتها
وفاء/ايوة يا قسمت في حاجه
قسمت/لا مفيش كنت بعمل عصير فا جبتلكم كوبايه اهي و كوبايه لمصطفي خدي روحي اديهالو و تعالي نشرب العصير سوا انا و انتي
فعلت وفاء ما قالت لها شقيقتها تفعله بنيه طيبه و لم تعلم نوايا شقيقتها السيئه
و عادت وفاء الي غرفتها وجدت شقيقتها بانتظارها كما قالت لها
كل هذا يحدث تحت انظار عفاف التي كانت متخفيه في احدي الأركان و بعد ذهاب وفاء
ذهبت هي باتجاه غرفه شقيقها و طرقت الباب و بعد سماعها إذن الدخول دخلت و اغلقت الباب خلفها وجدته قد احتست نصف الكوب

 

 

مصطفي/تعالي يا عفاف في حاجه و لا ايه
عفاف/لا مفيش انا كنت زهقانه و جايه اقعد معاك شويه
مصطفي/تعالي يا حبيبتي جنبي
ذهبت و جلست بجانبه
مصطفي/خدي اشربي وفاء لسه جيباهولي انا اخدت شويه
اخذت منه علي الفور و سكبته علي الارضيه في الظاهر أنه وقع من يدها إنما في الباطن هي ما اسكبته و قامت و تأتي بشيء من الحمام لتنظيف مكانه
مصطفي/خلاص حصل خير تعالي اقعدي
عفاف/حاضر
مصطفي و قد بدأ مفعول الدواء يعمل
مصطفي/ها في ايه بقه كنتي عايزاني ليه
عفاف/كنت عايزه اكلمك في موضوع عاصم
مصطفي/عاصم مالو عاصم
عفاف/عايزه اسيبه يا مصطفي
مصطفي/…………….

 

 

نظرت إليه عفاف و جدته قد غفا و هو جالس قامت من جواره و حاولت أن تعدل جسده علي الاريكه قليلا و ذهبت و اغلقت باب الغرفه بالمفتاح و عادت مره اخري جلست بجانب اخيها علي الارض حتي الصباح
في الخارج بعد ما ادعت قسمت أنها تريد النوم و تركت شقيقتها و ذهبت نحو غرفتها انتظرت قليلا و بعد ذلك ذهبت نحو غرفه مصطفي طرقت الباب قيلا و انتظرت أن يجيب و لكن لم يجيب فتاكدت أنه قد غفي
جاءت لتفتح الباب و جدته مغلق بإحكام حاولت ثانيا لم تفلح أيضا ظلت تفكر و الشيطان الذي بداخلها بداء يعمل و جاء لها بفكره اخري شيطانيه
كل هذا يحدث تحت استماع عفاف لها فى الداخل و عندما هدا الصوت بالخارج أيقنت أنها فشلت مخطط قسمت و لم تفعل شيء اليوم هي كانت لا تعلم ماذا تريد من فعل هذا و لكنها أدركت أنها تفعل شيء خاطيء
و بعد قليل و هي تجلس كما هي استمعت الي صوت ما اتي من الشرفه قامت ببطء و وقفت في مكان مظلم لم يراها احد لاري ماذا يحدث

 

 

و ما لبثت ثواني حتي جحظت عينها بشده عندما رأت أمامها قسمت فقد دخلت عبره النافذه و لكن مهلا هذه الغرفه خاصه بوالدها أيعقل أن قسمت بتلك الحراسه لكي تدخل غرفته و حدها و تعبر الي شقيقها عبر الشرفه
فاقت عندما و جدتها تتجه باتجاه شقيقها و لفت أنظار ها ملابس التي تظهر أكثر ما تخفي
و عندما اقتربت قسمت من مصطفي و هي ترفع يديها ووتقربها من مصطفي و هي تتحدث
قسمت/انت متعرفش انا بحبك اد ايه و مستعده اعمل اي حاجه علشان تبقي ليا
و جاءت لتفتح ازرار قميصه وجدت يد تقبض علي يدها بشده شلت الصدمه جميع جسدها وجحظ عينها من هذا الذي اكتشف مخططها كانت علي بعد خطوه واحده من التنفيذ
التفتت ببطء وجدت عفاف أمامها
تركت عفاف يدها واعتدلت في وقفتها و امسكها من شعرها و هي تتحدث ببطء
عفاف/قومي معايا من غير نفس
قسمت/اهاااا سيبي شعري

 

 

عفاف/انتي ليكي عين تتكلمي
قسمت/انتي بتعملي ايه هنا
عفاف/يا بجاحتك يا شيخه انا اللي بعمل ايه هنا انا طبيعي في اوضه اخويا انتي بقه بصفتك ايه و كمان بالمنظر دا
قسمت حاولت أن تخرج من المأزق هذا بااقل الخسائر
قسمت/ايه دا انا فين
عفاف/و حياه امك عليا يا بت انا متبعاكي من ساعه ما كنتي بتعملي العصير
ذهلت قسمت لاكتشاف خططها من البدايه و لا مخرج لها الان غير الدموع أو دموع التماسيح كما يقال
قسمت/و النبي سامحيني يا عفاف و استري عليا غلطه وده شيطان
و النبي اوعي تقولي لحد و انا اوعدك غلطه و مش هتتكرر
عفاف/انا هسكت بس مش علشانك علشان خاطر وفاء مصدمهاش في اختها
في ذلك الوقت كان يقف كارم بالشرفه و استمع و شاهد كل شيء لانه استيقظ عندما استمع الي صوت حركه بداخل غرفه و عندما قام وجد من يدافع الشرفه فقام ليري ماذا يحدث و بعد خروج قسمت من الغرفه عاد هو الآخر الي غرفته يفكر في حل

 

 

اما بالخارج عندما خرجت قسمت خرجت و النار تشتعل بها من فشل مخططها و أصرت علي قلب حياتها رأسا علي عقب و ذهبت علي الفور الي شقيقها و أخبرته كذبا أن عفاف تحب شخص آخر و تريد الزواج منه بعد انتهاء الخطوبه التي بينهم
استشاطت عاصم و في الصباح اخبر كارم بما تفوهت به قسمت دون أن يخبره أن شقيقته هي من قالت و أخبره أنه استمع هذا الحديث من الخارج و حدثت المشكله بينهم و أصر كارم علي الزواج
فجاء المساء و أصرت عفاف علي الهرب ظلت قسمت تراقبها و عندما وجدتها تهرب في المساء ذهبت خلفها لكي تعلم اين تذهب و تبعث خلفها أحد و من بعدهم عاصم و ابيها لكي تحكم خططتها
و لسوء حظ عفاف السيء في البدايه أن يراها فاضل و يذهب معها و عندما رأتها قسمت لم تكمل الطريق خلفهم و عادت إلي المنزل ووفي الصباح عندما اكتشف هروب عفاف بخت سمها و قالت له انها علي علاقه بفاضل و هربت معه خرج عاصم من المنزل لكي يتأكد من حديث شقيقته و بالفعل لم يجده و لا احد يعلم أين ذهب فقال لهم هو أنه أخذ ابنه عمه و هرب
اما في المنزل الجميع غاضب و حزين إلا هي فقط خلا الطريق لها مره اخري
باااااااااااااك

 

 

عادت من شرودها و هي تحدث نفسها
(امال عمي عرف منين اللي عاملته يكونش مصطفي حكي له علي اللي عاملته بعد كدا)
فلاش باااااااااااااك
بعد هروب عفاف بفتره كبيره قبل زواج وفاء و مصطفي
دخلت قسمت غرفه مصطفي
قسمت/كنت عايزاك في موضوع مهم يا مصطفي
مصطفي/موضوع ايه و مينفعش برا لازم هنا في الاوضه
قسمت/مش عايزه حد يسمعه
مصطفي/خير يا قسمت
قسمت/مصطفي انا بحبك
مصطفي/ايه اللي انتي بتقوليه دا انتي اتجننتي
قسمت/اتجننت علشان بحبك و انت مش حاسس بيا
مصطفي/فوقي يا قسمت انا فرحي علي اختك قريب
قسمت/هي مش هتسعدك انا هسعدك و ادلعك و اهنيك
مصطفي/قسمت فوقي احسنلك

 

 

قامت علي غفله نزعت قطعه الملابس الخاصه بها و ارتمت باحضانه و ظلت تقبله من كامل وجهه
قام هو بامساكها من شعرها بقوه و أبعدها عنه بقوة و قام بصفعها بقوة مما ادي الي سقوطها في الارض
مصطفي/قومي اطلعي برا و اول و اخر مره تدخلي هنا و إكراما لابويا و اختك انا مش هتكلم و لا اقول حاجه براااااااا
انتفضت هي من صوته العالي و علامات وجهه التي لا تبشر بالخير
قامت و خرجت بسرعه من الغرفه
و هي خاءفه منه و ذهبت نحو غرفتها
باااااااااااك
قسمت/اكيد مصطفي حكي لعمي و عمي بيتكلم عن كدا
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

 

 

في غرفه قمر كانت تتحدث بالهاتف
قمر/ايه يا شوشو بتعملي ايه
شهد/شوشو ……عايزه ايه
قمر / هكون عايزه ايه يعني
شهد/تخلصي يا قمر انا عرفاكي اكتر من نفسك
قمر/ماشي …..بقولك ايه ايه رايك في ادم
شهد/ادم مين
قمر/دكتور ادم يا شهد
شهد/اها ايوة ماله
قمر/ايه رايك فيه
شهد/من جهة ايه يعني
قمر/من جهة أنه عريس و عايز يتقدم
شهد/انتي بتتكلمي جدا
قمر/هزار
شهد/مين قالك هو كلمك
قمر/لا طبعا بس كلم مالك و مالك قالي أسألك ايه رايك
شهد/بصي هو شكله كدا مز و وسيم و جذاب و……..

 

 

قمر/بس بس بس ايه دا كله
شهد/الله مش انتي بتساليني راي ايه
قمر/ افهم من كدا انك موافقه
شهد/دا انا ابقه هبله لو رفضت
قمر/طب يا هبله بقه خدي ميعاد من أهلك علشان يجي يتقدم
شهد/حالا
قمر/ حالا ايه يا مجنونه الصبح ابقي عرفيهم و ردي عليا في الكليه
شهد/ قشطه
قمر/سلام بقه
شهد/سلام
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

 

 

في غرفه نيلي كانت و مازالت تبكي مما فعلته والدتها
فا هي دائما كانت تعاملها معامله سيئه فا دائما كانت تتركها بمفردها و كانت تعاقبها دائما علي اشياء لم تفعلها من الأساس
كانت دائما ما تقول لها انها لا تريد الانجاب
و هي جاءت لها في وقت كانت تريد بيه العمل و لكن زوجها رفض فعندما أنجبت منعها عن العمل و الخروجات و التزمت المكوث في المنزل
فا دائما كانت نيلي تحب المكوث مع وفاء فا احبتها بشده و احبت مالك في البدايه كانت تعتقد أنها تحبه حب رجل و فتاه و لكنها أدركت الان أنها تحبه كا اخ و سند
و أخرجها من هذه المتاهه رنين الهاتف نظرت به و ضغطت علي زر الاجابه و بصوت حزين و باكي
نيلي/السلام عليكم
هيثم /نيلي مال صوتك
نيلي/مفيش
هيثم/لا في صوتك باين انك معيطه
اكملت نيلي بكاء
هيثم/طب اهدي و عرفيني في ايه
نيلي/اصل…………

 

 

و بدات تقص له ما حدث و تقص له أيضا معامله والدتها لها و كيف تعاملها
هيثم/طب اهدي يا حبيبتي
استمعت له و اعتقدت أنها زله لسان و لم يقصد
نيلي/خلاص انا بقيت كويسه انت عامل ايه
هيثم/وحش جدا
نيلي/ليه كدا
هيثم/علشان حبيتي زعلانه
استمعت له و لكن هذه المره أرادت أن تتأكد
نيلي/حبيبتك مين و زعلانه ليه
هيثم/يعني مش عارفه حبيتي مين
نيلي/لا معرفش
هيثم/طب ممكن نتقابل بكرا و اعرفك عليها
نيلي/اممممممممم
هيثم/افهم من كدا ايه
نيلي/هفكر و رد عليك
هيثم/علي فكره انتي قولتي كدا المره الللي فاتت
نيلي/لا خلاص بجد المره دي هفكر
هيثم/وعد
نيلي/وعد
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

 

 

عوده الي غرفه قسمت مره اخري و هي تتحدث بالهاتف
قسمت/ ايوة يا خالد
خالد/ها عاملتي ايه قولتهم انك اتجوزتي
قسمت/لا حصلت حاجات غيرت تخطيطي خالص
خالد/حاجات ايه
قسمت/بعدين اقولك بس خالينا في المهم دلوقت هبعلتك صوره بت عايزاك تجبلي خط سيرها و في ظرف اربعه و عشرين ساعه تكون تحت رجلي من غير ما حد يعرف اني ليا دخل
خالد/دي حاجه سهله
قسمت/طب اتكل علي الله
خالد/طب سلام دلوقتي علشان ابدا اجهز و متنسيش ابعتي الصوره
قسمت/حاضر
اغلق معه الهاتف و ارسلت له صوره قد اخذتها لها و هي تجلس في الحديقه مع مالك و من حسن حظها أنها كانت في المقابل لها
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿

 

 

في احدي الحدائق العامه يجلس يحيى و معه رأفت
يحيى/في ايه يا رأفت انت مجبتش البت ليه هو دا اتفاقنا
رأفت/لازم اعرف كل حاجه عنها الأول علشان اعرف اضرب ضربتي
يحيى/خاليك كل ما اقولك فين البت تطلعي بكلمتين ملهمش اي تلاتين لازمه
رافت/لازم اعمل شغل علي مايه بيضه
يحيى/اما اشوف اخرتها ايه
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في الصباح الباكر استيقظت قمر و نيلي و مالك كا العاده للذهاب الي الجامعه و مر اليوم زى كل يوم ثم عادوا إلي المنزل
و هذا تحت انظار الذين يتبعونها
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في منزل كارم في غرفه قسمت و هي تتحدث بالهاتف
قسمت/ها يا خالد
خالد في اخبار انا مش عارف تبسطك و لا لا
قسمت/اخلص اخبار ايه

 

 

خالد/الظاهر مش احنا لوحدنا اللي عايزين البت دي
قسمت/امال مين تاني
خالد/مش عارف
قسمت/و محاولتش تعرف ليه
خالد/و دي حاجه تفوت عليا برضو
قسمت/يعني عرفت مين
خالد/ساعه زمن و اعرف مين
قسمت/ازاي
خالد/بعت واحد من رجالتي وراه
قسمت/تمام قوي اول ما تعرف كلمني علي طول
خالد/حاضر
و بعد مرور ساعه من الوقت جاء له اتصال أخبره بكل شيء
و قام هو بعد ذالك للمحادثه قسمت
قسمت/ها عرفت
خالد/ايوة
قسمت/عايزها ليه
خالد/علشان ……..

 

 

و بدأ يقص لها ما قصه له أحد رجاله
قسمت/حلو قوي كدا
خالد/بتفكري في ايه
قسمت/بفكر نساعده أنه يخدها و احنا بعيد
خالد/ازاي
قسمت /هقولك بس عايزك تتفق معاهم علي ميعاد نشوفهم فيه
خالد/متاكده
قسمت/ايوه
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
ذهب خالد بالنيابه عن قسمت لمقابله رافت و اتفق سويا علي خطه محكمه للإمساك بقمر
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿في الصباح الباكر و استيقظ مالك و نيلي و قمر كا العاده و اخذهم و ذهب بهم نحو الجامعه و تركهم و ذهب الي عمله
اما بداخل الجامعه و بعد انتهاء المحاضره الأولي
بقولكم يا بنات استنوني في الكافتيريا و خلي حاجتي معاكم هروح الحمام محدش عايز يروح
نيلي شهد/لا

 

 

شهد/روحي انتي بس متتاخريش هنطلب حاجه علي ما تخلصي
قمر /ماشي
و هي بداخل الحمام و هي امام المراه تتفقد شكلها دخلت فتاه منتقبه
الفتاه/بعد اذنك
قمر /نعم
الفتاه/ممكن تساعديني
قمر /اساعدك في ايه
الفتاه/امسكي بس الشنطه دي كدا
قمر/ماشي هاتي
أمسكت منها قمر الحقيبه و جاءت لترفع رأسها رأت……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *