روايات

رواية قمر مشوه الفصل السادس والعشرون 26 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه الفصل السادس والعشرون 26 بقلم اية عطية

رواية قمر مشوه البارت السادس والعشرون

رواية قمر مشوه الجزء السادس والعشرون

رواية قمر مشوه
رواية قمر مشوه

رواية قمر مشوه الحلقة السادسة والعشرون

و عند هبوط شهد و قمر من السياره وجدو شهد امامهم و توجهو ثلاثتهم الي الداخل و بعد انتهاء اليوم عاد مالك لكي يصطحبهم الي المنزل بعد ما قام بتوصيل شهد
و عند دخولهم المنزل وجدو قسمت أمامهم و عندما رأتها نيلي ذهبت اليها سريعا
نيلي/مامي وحشتيني جدا جدا
و ارتمت باحضانها
و لكن قسمت لم تبادلها الاحضان و ظلت تنظر إلي مالك و التي بجانبه
و خرجت نيلي من أحضان والدتها بعد ما احست بعدم احتواها معها
قسمت/ازيك يا مالك ايه مش هتسلم علي خالتك
مالك/لا طبعا ازيك يا خالتو
قسمت/انا الحمد لله ايه مش تعرفني علي اللي معاك دي
في ذلك الوقت خرج كارم من غرفه المكتب
كارم/دي بنت بنتي يا قسمت
معالم الصدمه حلت علي وجه قسمت و جحظت عينها بشده و فمها مفتوح يكاد يصل إلي الارض
و ظلت هكذا لدقائق
كارم/ايه يا قسمت مالك اكيد مش مصدقه نفسك من الفرحه
تمالكت قسمت نفسها قيلا و ردت في توتر
قسمت/ها بنت عفاف …..هي عفاف رجعت
كارم/للاسف عفاف ماتت و بنتها هي اللي رجعت في حضني مكان امها
اخذت قسمت نفس عميق بارتياح
قسمت/و مين قال اني دي بنتها مش جائز تكون واحده نصابه
كارم بصوت عالي/قسمت فوقي و ركزي و شوفي بتقولي ايه
قسمت/و انتم ايه نخليكم متأكدين قوي كدا
مصطفي/حاجات كتير يا قسمت منها جواب بخط ايد عفاف بتحكي فيه كل اللي حصل
سحب وجه قسمت بشده
قسمت/بتحكي ايه
كارم/مش مهم بتحكي في ايه المهم انها حكت عن بنتها اللي هيا وقفه ادامك دي
قسمت/انا مش قصدي حاجه يا عمي انا بس كنت عايزه اطمن
مصطفي/لا اطمني يا بنت عمي
وفاء/خلاص يا جماعه المهم أن احنا متجمعين سوا يلا علشان الغدا جاهز
و ذهب الجميع لتناول الغداء و بعد الانتهاء ذهبت باتجاه الصالون بعد ما بدلو قمر و نيلي و مالك ملابسهم
في غرفه الصالون كان الجميع بالداخل
قسمت/امال انت خطبت مين يا مالك بنت مين يعني
كارم/بنت عمته يا قسمت تنفع
قسمت/نعم بنت عمته مين ….دي اللي لسه ظهره من يومين و ساب بنتي اللي ادامه بقلها سنين ازاي يعني
نيلي/مامي ايه اللي انتي بتقوليه دا
قسمت/اخرصي انتي دلوقت
نيلي/لا مش هخرص
قسمت/مش دا مالك حبيب القلب اللي كنتي هتموتي و تسمعي منه كلمه حلوه ايه اللي حصلك
نيلي/محصلش حاجه خالص
قسمت/لا دا حصل و حصل و حصل اكيد غسلولك مخك
نيلي/انتي معاكي حق فعلا حصل حاجه
قسمت/شوفتي انا عارف
نيلي/و عارفه ايه بقه اللي حصل
قسمت/هيكون ايه غير انهم ضحكة عليكي بكلمتين
نيلي/انتي غلطانه اللي حصل أن انا فوقت و عرفت أن حبي لمالك مكنش حب بالمعني المفهوم حبي ليه حب اخ و صديق
قسمت/نعم ياروح امك اخ و صديق و دا من أمتي
نيلي/من زمان بس انتي كنتي عمياني بكلامك اللي كنتي دائما تملي بيه وداني زي أن جدي كارم قلبه قاسي و بكرهنا و هو قلبه مفيش اطيب منه
قسمت/اخرصي
و قامت برفع يديها و هبطت بها علي وجه نيلي في غفله منها
قامت سريعا وفاء و احتضنت نيلي و ايضا قمر قامت وقفت بجانبها و ربتت علي ظهرها بخفه لكي تهدء
اما كارم فقد وصل اعلي درجات غضبه
كارم/قسمااااااااااات
انتفضت قسمت من صوت كارم التي تسمعه لاول مره بهذا الشكل
كارم/ايه اللي انتي عاملتيه دا
قسمت بتوتر/ايه بنتي و بربيها علشان غلطت
كارم/انتي اللي محتاجه تربيه يا قسمت و الغلط عندك انتي كنتي عايزه تطلعها ازاي
قسمت/عايزاه احسن الناس
كارم/لا انتي عايزاه نسخه مصوره منك عايزاه تعمل اللي انتي مقدرتش تعمليه فاكره و لا افكرك اوعي تكوني فاكره اني معرفش كنتي بتعملي ايه
قسمت بخوف/كنت بعمل ايه
كارم/انتي اداري ارجعي بذكرتك للماضي و انتي تعرفي عاملتي ايه و فشلتي
قسمت/انا معملتش حاجه
كارم/امال وشك اصفر ليه
قسمت/ها
مصطفي/ وفاء خدي البنات و اطلعي فوق علشان نعرفها اللي كانت ناويه عليه
كارم/خلاص يا مصطفي مالوش لزوم النبش في الماضي
مصطفي/بس …….
كارم/من غير بس و هي عارفه دا اخر إنذار ليكي اتفضلي علي فوق
ذهب مصطفي باتجاه نيلي و اخذها من أحضان وفاء و هي مازالت تبكي
مصطفي/ معلشي يا نيلي حقك عليا انا
نيلي/حضرتك معملتش حاجه يا عمو
مصطفي/انا فعلا معرفتش الحقها قبل ما تمد اديها عليكي
نيلي/كفايه حضن خالتو وفاء و حضن حضرتك دا عندي بالدنيا
مصطفي/ربنا يباركلك يا بنتي
كارم/نيلي تعالي جانبي
نيلي/حاضر
و ذهبت و جلست بجانب كارم
كارم/بقولكم ايه سبوني معاها شويه
مالك/ممكن بعد اذنك يا جدي اخد قمر اتكلم معاها شويه في الجنينه
كارم/روح
مصطفي/هههههههه مصائب قوم عند قوم فوائد
وفاء/هههههه خلاص يا مصطفي مترخمش عليه
مصطفي/طبعا ما هو الحيله
وفاء/انت بتقول فيها ما هو فعلا الحيله و هو انا عندي غيره
قمر/بقه كدا و احنا روحنا فين و لا كلام الليل مدهون بذبده نسيتي أن احنا كمان بناتك
وفاء/طبعا و احلي بنات و ربنا عوضني بيكم دا انا محظوظه كمان بدل بنت ادني اتنين
نيلي /دا احنا اللي محظوظين أن ربنا كارمنا بيكي انتي
كارم/كلنا جمبكم مش بس وفاء
نيلي/ربنا يخليكم لينا
مالك/تعالي يا قمر يلا عايزك
قمر /بعد اذنك يا جدي
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في الحديقه جلس مالك و قمر جلست بالمقعد المقابل له
مالك/اوعي تكوني زعلتي من كلام قسمت
قمر/لا ابدا
مالك/انا و الله مفيش حاجه بيني و بينها غير انها بنت خالتي و يعتبرها زي اختى
قمر/انا مش محتاجه اسمع الكلام دا كله انا واثقه فيك
مالك/الله .دا احنا وقعين بقه
قمر/مالك
مالك/يا خراشى علي التفاح اللي عايز اكله دا
قمر /تفاح ….تفاح ايه
مالك/الخدود دي
قال هذا و هو يمسك وجهها و قامت هيا بصفع يده بخفه
قمر/مالك احترم نفسك
مالك/نعم انا مالك السيوفي مثال الادب يتقاله احترم نفسك
قمر /اعملك ايه ما انت بتقول كلام يكسف و لو مبطلتش هقوم و اسيبك
مالك/خلاص هتكلم جد
قمر/ها في ايه
مالك/بصي يا ستي في واحد صاحبي شاف شهد صاحبتك و عايز يتقدم لها
قمر /بجد
مالك/و مالك فرحانه ليه كدا
قمر/علشان انت بتقول صاحبك يعني انا وهيا هتكون مع بعضا دايما
مالك/ايوة يا ستي
قمر/و مين صاحبك دا
مالك/انتي شوفتي يوم المشكله بتاعه دكتور يحيى اللي كان معايا
قمر/دكتور ادم
مالك/ايوة ….بس استني انتي عرفيه منين
قمر/ما هو وقف كلمنا و عرفنا بنفسه
مالك/اها و ايه رايك فيه
قمر /مش مهم راي المهم راي شهد
مالك/فعلا….طب يا ستي المطلوب منك تجسى نبضها و لو في قبول تاخد لينا ميعاد من أهلها علشان يتقدم
قمر/خلاص إنا هشوف ردها ايه و اعرفك
مالك/تمام…….بقولك ايه بقه
قمر /في ايه تاني
مالك/مش ناويه تعيدي تفكير في موضوعنا
قمر /موضوعنا موضوع ايه
مالك/بدل خطوبه يبقي فرح مره واحده
قمر /مالك احنا اتفاقنا
مالك/خاليكي جدعه بقه انا عايزك في حضني انهارده قبل بكرا
قمر/……………
مالك/طب انتي ايه مشكلتك
قمر/مفيش مشكله
مالك/امال ايه
قمر/بصراحه خايفه
مالك/خايفه من ايه مني
قمر/لا مش منك دا انا مش بحس بأمان الا و انا جمبك
مالك/دي بدات تندع اهي
قمر/تاني يا مالك
مالك/خلاص انا اسف و هسيبك علي راحتك بس مطوليش عليا قوي
قمر/أوعدك افكر واخد قرار علي طول
مالك/و انا مستني
قمر /طب هطلع انا اريح شويه
مالك/يلا انا كمان طالع معاكي
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
في غرفه قسمت منذ صعودها للاعلي و هي تجلس شارده في حديث كارم لها هل هو فعلا يعلم ما قامت به من أفعال و اخذت تتذكر منذ أكثر من الخمسه و العشرون عام
عندما كانت صغيره فعلت……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قمر مشوه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *