روايات

رواية ملاك حائر الفصل الأول 1 بقلم سهيلة عبدالله

رواية ملاك حائر الفصل الأول 1 بقلم سهيلة عبدالله

رواية ملاك حائر البارت الأول

رواية ملاك حائر الجزء الأول

ملاك حائر

رواية ملاك حائر الحلقة الأولى

شخصيات روايه ملاك حائر للكاتبه سهيلة عبدالله
أدهم محمود العمري:شاب عنده 28سنة خريج كلية هندسة حاد الطباع لكن لين جدا مع زوجته ومن يحبهم
عنده شركته المستقله عن ابوه محمود بدأ من الصفر حتي اصبحت شركته من اهم شركات العالمية أسس شركته هو زوجته ليان
ليان عشق طفولته
ليان رأفت الخولي: عمرها 27سنه بنوته جميلة خريجه هندسه طيبه ومحبوبة من الكل تعشق ادهم زوجها وتغار عليه حد الجنون أدهم حب طفولتها اساست شركة هندسية مع زوجها وأصبحت من اهم سيدات الأعمال.
علياء المهدي: عمرها 50سنه ام ادهم امرأه متسلطة ومتكبره تصف نفسها ب أنها سيده مجتمع مهمته بنفسها جدا وتكره ليان علي اعتقاد منها انها اخذت ابنها منها لانه خالف اوامرها ولم يتزوج إبن خالته سيرين تحب ادهم ابنها الوحيد تعلم ب امر زواج محمود من مريم وتكره مريم جدا وتحاول ب اي طريقه إذائها
محمود العمري:عمره51سنه إحدي رجال الأعمال له شركته المتخصصة في مجال الأدوية صديق رأفت والد ليان وكان يحب مريم اخت صديقه وتزوجها بعد زواجه من علياء ب4سنوات لانه تزوج من علياء ب إجبار من والده لكي يرضيه
مريم الخولي: عمرها 45 سنة تعمل طبيه نفسية شخصية طيبة وحكيمةو حنونه جدا تعشق زوجها محمود ولديها ابنه منه تدعي رحمة عمه ليان تعتبرها مثل ابنتها رحمة
رحمة محمود العمري : عمرها 17سنه شخصية مرحة ومشاكسه دلوعه بابها وامها عمرها محست انوا ادهم اخوها من ام تانيه بالعكس ده أدهم حنون عليها جدا وبيحبها ليها صديقه تدعي سمر
قمر المنشاوي:ام ليان عمرها 48سنه تحب زوجها رأفت عندها منه أولادها ليان وعمر
لها سلسلة مطاعم في مصر و إيطاليا ورثتها من عائلتها
رأفت الخولي: عمره51سنه شريك محمود في شركة الأدوية اسسا شركه معا من اعز اصدقائه محمود ويعتبر ك أخ له يحب زوجته قمر
عمر رأفت الخولي: عمره 26سنه يدير مطاعم امه قمر في إيطاليا خريج كلية سياسية و إقتصاد يعشق اخته ليان ويدلها كثيرا
لمياء الزايدي:سيده اعمال ألمانية استقرت في مصر وتزوجت مصري رجل اسمه وائل طيار أحبته ولكن توفي وائل وهي عمرها 31سنه لم تزوج بعده وعاشت تربي بنتيها جميلة ونورسين ولها جمعيات خيرية ولكن صدمت بوفاه ابنتها جميلة وزوجها ادهم ده ادهم واحد تاني مش البطل اشطا 😂😂😂 في حادث سير مأساوي وتركت لها ابنتها تبلغ من العمر3سنوات وتدعي جميلة
جميله: بنوته عسل حنونه و عمرها 5سنوات
تحب خالتها نورسين وجداتها لمياء هم كل شئ لديها
نورسين وائل المحمدي : عمرها 24سنه شخصية مشاكسه مجنونه تحب الحياه والمغامرات تعشق سباق السيارات تدرس في كلية اللغات والترجمة الألمانية تعشق ألمانيا جدا وتتحدثها بطلاقه لها صديقه تسمي مروه تحب جميلة وتعتبرها ابنتها بعد وفاة اختها
مروه فخري: عمرها 24 سنه تدرس اللغات والترجمة الألمانية صديقه نورسين مجنونه ومشاكسه مثلها كل من يراهم يعتقدهم توائم بسب طريقتهم المتشابهه في كل شئ يتيمه الام والاب حفيده السيده دنيا صديقه السيده لمياء
……………………..
دنيا الشارزي: صديقه السيده لمياء عندها ماركه ملابس خاصه بها سيده طيبه وتحب حفيدتها مروه
أمجد الجمالي : عمره 27عام خريج كلية الحقوق يحب مروه صديقه نورسين ويسعي لكي يثبت نفسه لكي يتقدم للزواج بها
يعمل لدي السيده لمياء وتعتبره مثل ابنها وزراعها اليمين في كل شئ وأمجد شخص معذبة يعتبر السيده لمياء مثل امه ويسعي ل إنشاء مكتب محاماه خاص به
أنا اسمي ملاك
حكايتي بدأت يوم ولادتي
ليان:ببكاء اصحي يا ادهم وديني المستشفى مش قادره هولد
أدهم:اهدي بس يا ليان ولده ايه بس انتي لسه في السابع
ليان: بصراخ من الواجع بسرعه يا أدهم
ادهم: بخوف اهدي يا حبيبتي هطلب الاسعاف
…………
في المستشفي
ادهم بصراخ الحقوا مراتي
يتوجه له الدكتور اهدي يا فندم
الدكتور جهزوا الغرفة للمدام
ادهم يمسك الطبيب رايح فين انا عايز دكتوره
الدكتور بس مافيش دكتوره دلوقتي
ادهم بغضب قولت دكتوره
الدكتور بخوف حاضر الدكتورة جايه اهي
الدكتورة ريم تتوجه ل أدهم اهدي يا فندم
دكتوره ريم بسرعه يالا
الكل استعد وليان دخلت غرفة العمليات تولد
ادهم بخوف وقلق علي زوجته يتصل ب ام ليان
ادهم ايوه يا طنط قمر ليان بتولد
قمر :بتولد ايه بس ديه لسه في السابع استرها يارب انا جايه اهو
ادهم:احنا في مستشفى………
قمر تغلق الهاتف
اصحي يا رأفت ليان بتولد
رأفت :بخضه ايه
قمر:يلا يا رأفت بسرعه مافيش وقت انا مش عارفه تفاصيل
رأفت: استرها يارب
ويتجهوا للمستشفى
ادهم ايوه ياماما ليان بتولد
علياء:هي ست الحسن ده مش وقتها خالص
ادهم:مش وقته يا ماما
علياء: اها وياريت حتي هتجبلك ولد يشيل اسمك ده حتي حامل في بنت
ادهم ماما مالها خلفة البنات كل الي يجيبه ربنا رضا الحمد لله اهم حاجه مراتي تكون بخير هي وبنتي
علياء: بسخط ماشي ياسبع البرمبا
ادهم:انا في مستشفى…… سلام يا امي
تخرج الممرضة من غرفة ليان أدهم هي مراتي كويسه
الممرضة والله دعواتك ليها حالاتها مش مستقره خالص وتتركه وتذهب
ادهم بخوف يارب احفظ مراتي
يتبع ….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية ملاك حائر )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *